Problemen met nieuwe Octavia

yal

Lid
Sinds 27 maart j.l. rijden wij in een nieuwe zwarte skoda octavia 1,8 tsi dsg7 combi elegance.
Helaas niet geheel zonder problemen.

-Bij 3240km zijn de achterbanden vervangen wegens overmatig geluid, zat hoogteslag in volgens de dealer en is het wiellager linksvoor vervangen.
Auto trekt nu naar links, uitlijnen was niet nodig volgens de dealer.

-Tevens is de auto uitgelezen omdat de airco niet goed koelt bij stilstand, probleem is nog steeds aanwezig.

-Daarnaast zwalkt de naald van de kilometer teller op en neer tijdens een constante snelheid bijv. op de CC. De digitale teller geeft wel een constante waarde aan, maar de snelheidswijzer wiebelt zeer duidelijk...

Volgens de dealer die contact heeft gehad met Pon is dit normaal!

Hoe ervaren de overige octavia rijders dit fenomeen?

Grtn yal

ps, koop een nieuwe auto omdat we geen gezeur wilden.....
 

Monteurtje

Forumguru
Het trekken in het stuur kan door de afstelling van de achteras komen. Misschien omdat er nu nieuwe banden opzitten dat je dat merkt. Voor de zekerheid een uitlijn controle op een goede uitlijnbank laten doen. Als de auto nog geen 10.000 km heeft gereden is dat voor garantie te claimen.
Het komt niet door het vervangen van het wiellager. Daar haal je niks voor los wat de wielstand kan beinvloeden.

Hebben ze ook een storing gevonden in het airco systeem. Bij stilstand of rijdend, de temperatuur moet onder de 8 graden komen. Maar over het algemeen komt de temp. wel onder de 5 graden. Hebben ze de hoge en lage drukken ook gemeten. Aan de meters kun je dan al wel zien of, bijvoorbeeld de druk in het HD circuit te hoog wordt waardoor de airco uitschakeld.

Wat betreft de snelheidsmeter heb ik zo niet een verklaring, of dat hoort of niet. Ook nooit opgelet met proefrijden. Gebruik de SRS dan ook niet echt.
 

Captain Hook

Forumguru
-Daarnaast zwalkt de naald van de kilometer teller op en neer tijdens een constante snelheid bijv. op de CC. De digitale teller geeft wel een constante waarde aan, maar de snelheidswijzer wiebelt zeer duidelijk...
Dit fenomeen heb ik zelf ook wel eens gemerkt de afgelopen jaren. Ooit gemeld bij de garage, maar uiteraard konden zij het niet vinden...
Het rare is, het gebeurt niet altijd. Maar idd, al rijdende op de cc, zie je soms de naald v.d. snelheidsmeter een klein beetje heen en weer gaan. Net alsof er wat wind achter de snelheidsmeter de naald doet bewegen. :ahum:
 

hemi24

Forumguru
Laat me raden: auto is geleverd met Bridgestone Potenza's?

Als de auto trekt zou ik toch aandringen op een uitlijn-sessie, ookal is het slechts ter controlle: als je banden bij 20k scheef zijn afgesleten wordt het alleen maar duurder...

Airco en zwalkende snelheidsmeter zijn mij verder vreemd.

Veel succes met de verdere afhandeling van de problemen!
 

yal

Lid
Bedankt voor je reactie, dealer zegt dat uitlijnen niet nodig is maar laat binnekort de chef werkplaats een rondje rijden.

Er waren geen foutcodes in het storings geheugen gevonden. Airco doet het goed zolang je rijd, bij stilstaan in de file bijv. koelt deze niet goed en moet ik de temp. op LO zetten (kleine en vrouw ergerde zich aan de warmte)
Indien het verkeer weer op gang komt en je kunt doorijden moet ik de temp. weer op 20 graden zetten anders is het te koud in de auto. Daar koop ik geen auto voor met links&rechts gescheiden automatische airco.

Mijn analoge teller zwalkt altijd, bij 52km/h op de CC is het altijd aanwezig en stoor ik mij daar aan. Demo auto heeft het probleem niet.

grtn yal
 

yal

Lid
Laat me raden: auto is geleverd met Bridgestone Potenza's?

Als de auto trekt zou ik toch aandringen op een uitlijn-sessie, ookal is het slechts ter controlle: als je banden bij 20k scheef zijn afgesleten wordt het alleen maar duurder...

Airco en zwalkende snelheidsmeter zijn mij verder vreemd.

Veel succes met de verdere afhandeling van de problemen!

Nee, gek genoeg op conti sportcontact 3 maat 225/45/17.
Heb deze banden in dezelfde maat onder mijn bora en daar bevallen ze uitstekend. De garage die het onderhoud aan de bora doet zegt ook uitlijnen die skoda.....

grtn yal
 

Neptukker

Forumguru
-Daarnaast zwalkt de naald van de kilometer teller op en neer tijdens een constante snelheid bijv. op de CC. De digitale teller geeft wel een constante waarde aan, maar de snelheidswijzer wiebelt zeer duidelijk...

Volgens de dealer die contact heeft gehad met Pon is dit normaal!
Bij mijn OII 2009 komt dit absoluut niet voor. Een teller met parkinson op een nieuwe auto is in mijn beleving ook niet normaal.
 

higgy

Forumguru
Hm, da's toch niet echt wat je verwacht bij een nieuwe auto. Mijn advies: garage gekmaken tot ALLES is verholpen, en desnoods vragen of ze de expert van PON erbij halen.
 

rweersch

Actief lid
Eigenlijk heel slecht van de garage dat ze alles afwimpelen; zoiets maakt op mij een heel onbetrouwbare indruk!
 

Captain Hook

Forumguru
..zoiets maakt op mij een heel onbetrouwbare indruk!
Zoiets maakt op mij een indruk van 'weer zo'n lastige klant' 'het gaat ons nog (te) goed, dus klantje meer of minder, maakt niet uit'.
Gewoon arrogant om iemand zo af te wimpelen. :icon_smile_dead:

M.a.w. diegene die de rekening betaald (de koper/berijder v.d. auto) wordt geminacht. Triest, ik dacht dat die houding de laatste tijd wel verdwenen was, maar blijkbaar niet... :ahum:
 
Volgens de dealer die contact heeft gehad met Pon is dit normaal!

Jammer om te horen dat je wat problemen hebt met je nieuwe auto :mad:

Het antwoord van je dealer komt me helaas zeer bekend voor, ik heb problemen gehad met de CC en de dealer heeft vervolgens de complete unit vervangen waarmee de CC weer functioneerde alleen was er geen lampje meer aanwezig op het moment dat de CC aan stond. Volgens de dealer (en Pon) was dit normaal.....

Ook bij het niet signaleren van olietekort kreeg ik uiteindelijk te horen dat dit normaal zou zijn. Ik heb geen zin meer om mijn gelijk te halen dus ik controleer het oliepijl elke 2 weken zelf wel maar echt vrolijk word ik er niet van.

Succes in ieder geval met je klachten!
 

yal

Lid
Mensen, bedankt voor de reacties.

Inmiddels is de km. stand over 4400km en beginnen de banden weer bijgeluiden te produceren.....blijkbaar was nieuwe banden monteren NIET het probleem bij de oorzaak aanpakken maar een tijdelijke oplossing.

Uitlijnen lijkt (mij) een betere optie.

Tevens vinden we dat DSG7 met een schok optrekt uit stilstand, direct daarna de 2de en 3de erin knalt. Tevens houd de auto licht in bij overschakelen bij rustig rijden, met gas erop schakeld de auto beter.
Kan niet altijd doortrappen, zeker niet met een kleine achterin!

Als de auto koud is en ik schakel de D of R in moet ik ook een paar tellen wachten tot de versnelling "pakt", warm gaat dit wel snel.....

De sportstand gebruiken we niet omdat de auto dan de versnellingen overdreven lang vast houd, vaak meer dan 5000rpm. Indien je het gas loslaat blijft het hoge toerental gehandhaafd en schakeld de bak niet verder.

Bij handmatig terugschakelen, toerental onder de 2000rpm gaat met een schok en soms hoor je een "kloenk" uit de bak komen. Dus dat laat ik maar achterwege.

De demo auto schakelde voortreffelijk, merkte je niet eens.
Zag aan de schakelindicator en toerental dat de auto schakelde.

Dealer zegt dat er geen software update voor mijn auto is, de bevriende garage waar mijn bora al jaren in onderhoud is , heeft uitgezocht dat er wel een update is a.h.v. motorcode en bakcode...

Afijn wordt vervolgd, wel jammer auto ziet er top uit, netjes afgeleverd maar toch hoop foutjes.

Motor loopt als een zonnetje, en kan heel zuinig rijden. Beste resultaat tot nu toe was 1:15.1 minste 1:11.5.

grtn yal
 

rbo

Senior Member
Hi,

Ik weet dat een tijd terug een terug roep actie geweest is mbt DSG software.
 

hemi24

Forumguru
Vragen bij de balie helpt (meestal) niet: beschikbaarheid van update is gekoppeld aan voertuig-ID/wagencode en zou op het scherm moeten opkomen zodra werkorder voor auto wordt aangemaakt.
Kortom de deskmedewerker is over het algemeen niet op hoogte van de beschikbare updates.

Ben wel benieuwd naar de uitkomst van het onballans in de banden van Yal.
Ook ik heb het idee dat onballans vanuit de auto wordt doorgegeven naar de banden, wat na verloop van tijd erger wordt. Ook mijn 02 is nooit echt rustig geweest, zowel met 17" zomerbanden als 16" winterbanden.
 

Tallguy

Forumguru
Ik vermoed dat je auto toch eens gechecked moet worden op uitlijning. Dat gaat niet altijd even goed weet ik uit ervaring (met mijn O2 reed ik op een gegeven moment op staaldraad en canvas op beide voorbanden).

Voorts is het niet geheel vreemd om de zaken nog eens met je dealer te bespreken en desnoods een klacht in te dienen bij PON cq een 2nd opinion bij een andere dealer te vragen.
Je betaalt een hoop geld voor een NIEUWE auto en dan moet de dealer gewoon de zaken fixen, klaar uit. Zo niet? Dan een klacht naar PON en een andere dealer zoeken. Je woont in Zeist, dus je kan Skoda Ceter De Meern proberen (als hij daar al niet vandaan komt) of eventueel Jawes in Ede.
 

hemi24

Forumguru
Die van mij is na soortgelijke klachten gecontrolleerd op uitlijning en er was helemaal niets mis mee. Dus ik ben benieuwd naar de uitlijning van Yal's O2..!
 

yal

Lid
Vragen bij de balie helpt (meestal) niet: beschikbaarheid van update is gekoppeld aan voertuig-ID/wagencode en zou op het scherm moeten opkomen zodra werkorder voor auto wordt aangemaakt.
Kortom de deskmedewerker is over het algemeen niet op hoogte van de beschikbare updates.

Ben wel benieuwd naar de uitkomst van het onballans in de banden van Yal.
Ook ik heb het idee dat onballans vanuit de auto wordt doorgegeven naar de banden, wat na verloop van tijd erger wordt. Ook mijn 02 is nooit echt rustig geweest, zowel met 17" zomerbanden als 16" winterbanden.

De balie medewerker is een redelijke man en deze zei dat hij heeft gekeken a.h.v. het chassisnummer , en dat de fabriek geen update heeft.
Toen ik hem mededeelde dat de vw dealer het tegenovergestelde zei, gaf hij aan nog eens te gaan kijken.
Heb volgende week een afspraak.
Heb ook aangegeven dat een km teller met parkinson voor mij niet acceptabel is....

Die banden slijten niet goed omdat de uitlijning niet correct is, daarom rijd de auto ook wat zoekerig. Denk dat de achteras niet goed staat.

Ga net zo lang door tot alles naar behoren werkt, met een hoop dingen is de dealer mij al tegemoet gekomen en verwacht dat ze deze problemen ook naar behoren oplossen.

Wordt vervolgd,

grtn yal
 

yup

Lid
Ik heb wel een vermoeden van wat het probleem is met je airco:

Als het een airco is met intern regelventiel, is het mogelijk dat deze vast is komen te zitten. Dit kan ook met deze km standen komen, is een fabrieksfout. Ik heb EXACT hetzelfde probleem namelijk. Zodra ik stilsta begint de lucht uit de roosters lauw te worden ipv ijskoud. Zodra ik rij is er geen probleem. Heb je ook het probleem dat je airco niet gelijk ijskoude lucht geeft maar pas later (dus met koude motor lauwe lucht, met warme motor pas iets ijskoude lucht), want dan weet je het 100% zeker: intern regelventiel zit vast.

De airco hoort ALTIJD ijskoude lucht te geven. Doet ie dat niet, is er gewoon wat stuk KLAAR.

Wat er met je DSG aan de hand is kan niet door de beugel, ze maken die shit maar desnoods zetten ze maar een nieuwe bak deronder.
 

yal

Lid
Vandaag volgens afspraak weer bij de dealer geweest, samen met de chef werkplaatst gereden met de auto.
-In de garage en tijdens de proefrit beweerde de werkplaats chef dat het "normaal is dat de airco minder koelt als je stilstaat, doordat er geen rijwind door de condensor stroomt"......wat een onzin.....ze kunnen er verder niets mee aangezien er geen foutcode in het geheugen staat(=deze keer niet uitgelezen) "Moet de automatische dual zone airco maar handmatig kouder zetten bij file, en hoger tijdens 't rijden....
-Auto schakelde goed toen hij er mee reed. Dus niets mis met de dsg......
-Teller die zwalkt is een product eigenschap.
-Banden rumoer komt door de breedte v/d banden...
-Uitlijning is prima, toen ik zei probeer maar op de snelweg ipv. op het industrieterrein geloofde meneer het wel.

Kortom mijn broek zakt af......

12 juli gaat de auto terug naar de dealer en ze regelen het maar, ga niet naar Zuid Spanje met een airco die niet de gewenste temperatuur kan behouden.
Daarbij hebben we een kleine van 1,5jaar en een hond...die hoeven niet gestoofd te worden.

Heb daarna de importeur gesproken en vermeld dat de auto nu voor de derde keer terug gaat en dat ik het graag opgelost zie aangezien wij een week later op vakantie gaan......

Te gek voor woorden, koop je een nieuwe skoda voor het gezin en krijg je dit gezeik. Heb ook nog een 10 jaar oude bora met climatronic, koelen dat 't ding doet ook met stilstand en ook bij meer dan +40graden............

:mad:, yal
 
Bovenaan Onderaan