1.2 TDI Greenline geschikt als trekauto?

Yuco

Lid
Beste Skoda vrienden,

Ik ben erg benieuwd naar de capaciteit van deze motor om een caravan mee te trekken. Max trekvermogen zou zijn 1000kg, maar wat moet ik me hierbij voorstellen? Een caravan trekken op de platte weg zal verwacht ik geen probleem zijn, maar hoe houd hij zich in de bergen. Wat als je bijv. op een steile helling plots moet remmen om vervolgens vanuit stilstand weg te rijden met sleurhut. Zijn er al ergens testen beschikbaar met deze motor (eventueel test met VW product)?
 

Yuco

Lid
Houd ik ook in de gaten, maar vooralsnog wordt ik daar ik niet veel wijzer. Waarschijnlijk moet ik even geduld hebben tot er wat exemplaren geleverd zijn. Hopelijk zijn er dan wat luitjes die hem ook als trek auto gaan gebruiken en hun ervaringen willen uitwisselen.
 

van_der_P

Senior Member
Het heeft er natuurlijk mee te maken wat je van je trekauto verwacht. Die 1.2 TDI is geen beul van een motor. Ik denk als je daar op een gepaste manier mee rijdt dat het geen probleem zal zijn.
 

peperskoda

Forumguru
De motor levert een koppel van 180Nm bij 2000 toeren, wanneer je in de buurt van dat toerental blijft zal het trekken geen grote problemen opleveren. Al mag je natuurlijk niet verwachten dat je in de bergen als eerste boven zal zijn. Zoals al door anderen aangegeven zul je je rijstijl wat aan moeten passen. Met name de schakelmomenten zullen anders liggen als bij een "standaard" auto omdat dit model is voorzien van wat langere overbrengingen waardoor het motortoerental bij opschakelen verdre zakt als dat je normaal zou verwachten. Ik heb nog niet zo lang geleden proefgereden met een Polo Blue motion en daarbij ondervonden dat je echt pas bij 3000 toeren of hoger moet opschakelen om de gang er nog in te kunnen houden.
 
Hallo,

Ik heb twee vragen. Ik ben een leek op autotechniek gebied maar wat houdt nu precies een versnellingsbak met 'lange overbreng' in? Ik dacht altijd dat een dieselmotor sneller moet worden op geschakeld. Rijd nu nog een Toyota met benzine motor (1.4 - 95 pk, 133 Nm) maar gaat straks de Fabia 1.2 tdi rijden. Met de Toyota probeer ik de nieuwe manier van schakelen toe te passen, dus zo snel mogelijk naar een hogere versnelling. Betekend de overstap nu ook dat ik de nieuwe manier van rijden moet afleren door de lange overbrenging van de versnellingsbak? En als ik een aanhangwagen achter de auto hangt, is optrekken met toeren boven de 3 duizend toeren niet te belastend voor een 3 cylinder 1.2 tdi dieseltje? Ik begrijp dat een lager toerental een slakkengang zal veroorzaken. Met de benzine auto een caravan getrokken en daarbij trok ik wel door tot een hoger toeren gebied om de gang er in te houden. Overigens, altijd zonder problemen.
Ik ben of iemand mij (vooraf) kan informeren. Alvast dank voor je tijd.

Osynlig
 

Gerke

Forumguru
Ook ik rij nu een Corolla met 1.4, waarbij ik bij 50 km/h al in zijn 5 rijdt.
Bij het proefrijden in de 1.4 Greenline, ging ik bij 50 pas naar de 3e, simpelweg omdat je bij 50 in zijn 3 dan ongeveer 2200 toeren draait, terwijl de Corolla in zijn 5 ongeveer 1600 toeren draait.
 
Wat een zuinigheid! Het verbruik van de Toyota's die ik heb gereden was het verbruik altijd hoger dan dat jij aangeeft. Mijn auto nu haalt gemiddeld zo'n 11,5 kilometer op 1 liter euro. De auto is nu bijna 4 jaar oud en beslist niet afgeragd. Ik doe wat verkeerd. Ik ben erg benieuwd hoe jij de overstap van Toyota naar Skoda zal ervaren.

Groet,
Osynlig
 

Gerke

Forumguru
Wat een zuinigheid! Het verbruik van de Toyota's die ik heb gereden was het verbruik altijd hoger dan dat jij aangeeft. Mijn auto nu haalt gemiddeld zo'n 11,5 kilometer op 1 liter euro. De auto is nu bijna 4 jaar oud en beslist niet afgeragd. Ik doe wat verkeerd. Ik ben erg benieuwd hoe jij de overstap van Toyota naar Skoda zal ervaren.

Groet,
Osynlig

De rechtervoet is datgene wat je verbruik bepaalt ;)
Ik schakel altijd rond de 2000 toeren en rij vrijwel geen korte afstanden, altijd 50 km of meer.
 

Ener

Nieuw lid
Ik heb in het verleden een citroen bx gehad met een 1.4 benzine motor met ik dacht ook 75 pk. Het koppel weet ik niet meer maar dat zal niet al te veel geweest zijn. Wij hadden toe een kleine caravan met een leeg gewicht van 565 kg. Wij zijn hier mee oa naar het zwarte woud geweest en daar hadden we een helling van 12 %, en dat ging. Ik verwacht van de Fabia zeker een betere prestatie dan van de bx, dus ik zie geen problemen. Nu hebben wij een klapkar en dat zal helemaal een problemen opleveren. Een jaar of 10 15 geleden was 75 pk heel normaal, dus waarom zou het nu niet meer gaan? We moeten weer even anders gaan denken, in plaats van meer meer meer, minder minder minder, en dat zal ongetwijfeld genoeg zijn.
 
Ener,

helemaal mee eens. We moeten met het motorvermogen weer een flinke stap terug doen. Zal nog lang duren. Kijk maar naar de ontwikkeling van de hybride auto. De nieuwe Auris Hybride krijgt een totaal gecombineerd vermogen (elektro en fossiel) van 136 pk. Dit is gewoonweg bizar! Weer een scheurijzer op de weg erbij. Nu al worden dergelijke auto's geleased en bereden zonder rekening te houden met het milieu. En daar waren dergelijke auto's toch voor ontwikkeld. Daarbij komt dat een nieuwe caravan ook loodzwaar is. Het beladen gewicht gaat standaard al richting 1200 kilo. We zouden eens zonder magnetron op vakantie naar Zuid-Frankrijk moeten afreizen. Dat kan toch niet?!

Op naar terug!

Osynlig
 

Gerke

Forumguru
Ener,

helemaal mee eens. We moeten met het motorvermogen weer een flinke stap terug doen. Zal nog lang duren. Kijk maar naar de ontwikkeling van de hybride auto. De nieuwe Auris Hybride krijgt een totaal gecombineerd vermogen (elektro en fossiel) van 136 pk.

En die mag wel 50 kg trekken :D , dus een trekhaak voor je fietsendrager
 

peperskoda

Forumguru
Hallo,

Ik heb twee vragen. Ik ben een leek op autotechniek gebied maar wat houdt nu precies een versnellingsbak met 'lange overbreng' in? Ik dacht altijd dat een dieselmotor sneller moet worden op geschakeld. Rijd nu nog een Toyota met benzine motor (1.4 - 95 pk, 133 Nm) maar gaat straks de Fabia 1.2 tdi rijden. Met de Toyota probeer ik de nieuwe manier van schakelen toe te passen, dus zo snel mogelijk naar een hogere versnelling. Betekend de overstap nu ook dat ik de nieuwe manier van rijden moet afleren door de lange overbrenging van de versnellingsbak? En als ik een aanhangwagen achter de auto hangt, is optrekken met toeren boven de 3 duizend toeren niet te belastend voor een 3 cylinder 1.2 tdi dieseltje? Ik begrijp dat een lager toerental een slakkengang zal veroorzaken. Met de benzine auto een caravan getrokken en daarbij trok ik wel door tot een hoger toeren gebied om de gang er in te houden. Overigens, altijd zonder problemen.
Ik ben of iemand mij (vooraf) kan informeren. Alvast dank voor je tijd.

Osynlig
Wanneer een auto een versnellingsbak heeft met "lange" overbrengingsverhoudingen dan betekent dat dat je bij het opschakelen van bijvoorbeeld de 2e naar de 3e versnelling een flinke verlaging van het motortoerental veroorzaakt(dat heeft te maken met tandwielverhoudingen, denk maar aan een racefiets met 21 versnellingen je kunt heel snel trappen maar toch niet vooruit komen en heel langzaam trappen en toch heel hard gaan) Door deze verlaging van het motortoerental kan het zo zijn dat je in een gebied terecht komt waarin de motor nog niet optimaal presteert en dus moeite heeft om op gang te blijven of te komen(alsof je op je fiets in de 21e versnelling probeert bij het verkeerslicht weer op gang te komen) Dat betekent dus dat je de motor voor het opschakelen zo snel moet laten draaien dat hij redelijk makkelijk weer op gang komt.
 

van_der_P

Senior Member
Daar is de toerenteller dan toch een goed apparaat voor. Je weet waar de motor optimaal presteert, bij welke toeren. Dan is het toch niet zo moeilijk om je toerenteller steeds in het optimale gebied te houden. Als je je auto een beetje kent weet je hoeveel die in de toeren zakt als je schakelt.
De GL levert zijn optimale prestatie bij 2000 tpm, dat betekend dat je steeds rond dat toerental moet proberen uit te komen. Soms zul dan moeten doortrekken tot 3500 toeren voor je schakelt, b.v als het bergop gaat.

Osynig@ We zijn de laatste jaren ook best wel verwend. Het moet allemaal veel pk's hebben, en vaak schijnt dat dan ook nog niet genoeg te zijn. Dan monteert men een chip.

Maar ter vergelijking, in 1999 kocht ik een O1 HB SLX 1.9 TDI, met een gewicht van 1295 kg 90 pk, 210 NM bij 1900 tpm. Nooit het idee gehad onder gemotoriseerd te zijn, ook niet met een dubbelasser haardhout.
Als je deze gegevens afzet tegen de GL ( 75 pk, 180 NM bij 2000 tpm, en een gewicht van 1119 kg.) dan valt het best nog mee. Dan ga je er niet zoveel op achteruit als het wellicht lijkt.
Als je zuinig model wilt, en in aanmerking wil komen voor gunstige belastingtarieven, dan zul je ergens een conssesie moeten doen.
 

Mark

Banned
Met mijn Dacia heb ik ook maar 105pk tot mijn beschikking, rijdend op lpg en met airco zullen het er nog zelfs minder zijn, en hier word er een Detleffs met een mtm van 1000 kg. getrokken wat gewoon goed gaat. Toch krijg ik hier ook regelmatig de vraag of het wel gaat met een caravan want een goede 100 pk is toch veel te licht krijg ik dan als opmerking. Vroeger met de Mondeo (dit was wel een diesel), had ik maar 80 pk'tjes en in combinatie met de Delta heb ik daar zelfs mee in de Alpen (Zwitserland-Oostenrijk) gezeten. Het was wel in 2de naar boven kruipen maar we kwamen er steeds.
 

Yuco

Lid
In de autoweek van vorige week stond een 'trek je caravan' test met een drietal merken, te weten Renault, Volvo en Volkswagen. Van ieder merk testte ze een oude vieze motor en een zuinige moderne variant. In het geval van VW ging het om een 1.6 motor en een 1.2 tsi. Er werd met twee caravans van zo'n 1200kg gereden.

Over de motoren van Renault en Volvo waren ze niet erg te spreken, over de TSI motor wel. Uiteraard zegt dit niets over de 1.2 tdi en het geeft wel aan dat VW goede motoren in elkaar schroeft.

Misschien kan iemand het artikel eens inscannen en online posten.
 

Greenliner

Senior Member
Zijn er inmiddels al mensen met een caravan achter de Greenline op pad geweest?. Zijn er bepaalde merken caravan beter geschikt dan andere door bv. hun stroomlijn of wegligging (los van het gewicht)? Ik overweeg de aankoop van een oudere Kip Greyline 48 T. Leeg 781 kg en max.1200 kg en dan het maximaal toegestane gewicht te laten verlagen naar 1000 kg. Deze 1000 kg is het maximale gewicht (geremd) dat de Greenline mag trekken. Als ik dan niet meer dan pakweg 100 kg aardappelen meeneem in de caravan zou dit toch moeten kunnen?
 

woozie

Actief lid
ik heb gereden met een caravan van 1000 kg.

ik had niet het idee dat de motor het er erg zwaar mee had, maar het viel me wel op dat ik het gevoel had dat de caravan eigenlijk te zwaar was en bij elk hobbeltje de auto mee nam. misschien dat hulpveren dat probleem verhelpen.

je moet de motor wat meer op toeren houden, maar verder is het geen probleem.
 

Greenliner

Senior Member
Als alternatief is er nog de Blueline 450 TF van Knaus. haha. Nu maar hopen dat ik met mijn lijntjes tussen de lijntjes blijf.
 
Bovenaan Onderaan