1.6 of 2.0 ? (of toch 1.8 T)

Hoezo luk raak? T is gewoon een eerlijk antwoord geboren uit eigen ervaring met een 1.6 Octavia en een Golf 1.8T. Ik probeer alleen Rick in zijn keuze te helpen en geen meningen van andere af te kraken. Als jullie vinden dat de 1.6 een goede en fijne keuze is, adviseer dat,dan aan Rick. Zo kunnen we anders nog wel ff deze onzinnige discussie voortzetten.
Wat betreft Lenk Mazda is een prima keuze, ik vond zelf een 6 wagon te duur in de bijtelling mijn pa heeft altijd mazda gereden.

Maar zullen we dhr Lenk dan ook even met beide beentjes op de grond zetten wat betreft ons koningshuis.... (zie elders in dit forum).

Aju paraplu
 

Rick Blaine

Actief lid
Ja, laten we het gezellig en genuanceerd houden hier :baby012:

Ik ben wel benieuwd in hoeverre de levensduur van de turbo van de 1.8T inderdaad beperkt is, en wat een revisie-exemplaar ongeveer kost incl de montage.
 

Roel

Lid
Die van mij heeft er nu 157.000 op zitten en functioneert naar behoren.
vervangende turbo kost ongeveer € 700 ex. montage (www.turboworld.nl ).

De levensduur van de turbo hangt sterk af van de gebruiker: rij de auto rustig warm (niet vol accelereren en bij voorkeur niet boven de 3000 rpm), alvorens veel vermogen aan te spreken en laat de motor ongeveer een halve minuut doordraaien na een lange rit, zodat de het turbinewiel kan uitdraaien met oliedruk (= smering) en/of zorg de laatste 1,5 km ervoor dat er niet meer sterk geaccelereerd wordt.
 

Rick Blaine

Actief lid
Ja, dat is altijd het nadeel van een 2e hands auto, je weet nooit of de vorige eigenaar 's ochtends met koud motor plankgas de snelweg opging... :shocked:
 

cvegreen

Forumguru
Dat is inderdaad een probleem Rick bij een tweedehandse wagen , je weet nooit hoe ermee omgegaan is geweest. dan denk ik meteen aan onze vriend Ronnie , (dat is iemand die ik blindelings durf te vertrouwen op gebied van auto's althans ) of je misschien onder de motorkap op iets kan letten om te zien of de turbo er flink van langs gekregen heeft of zo ? Het is maar een stelling he , maar misschien valt er ergens wel iets te zien of hij flink tegen zijn savat gekregen heeft of niet .
 

Ronnie

Forumguru
Het blijft inderdaad een beetje een gokje; Ik denk dat je met een ex-lease auto, welke (bijna) altijd dealer onderhouden is, vrij weinig risico loopt. Kopen van een particulier brengt dan een groter risico met zich mee voor wat betreft de onderhoudsgeschiedenis.
Bij een benzine kun je een paar testjes doen: natuurlijk alles bij warme motor;
Auto op de handrem, 3e of 4e versn. in, beetje gas en koppeling laten komen en kijken of de motor afslaat; slaat de motor af is de koppeling nog o.k., draait de motor door is de kopp. versleten.
Op de weg: 80-100 km/h in z'n 3e versn., plotseling gas loslaten, komt er blauwe rook uit de uilaat dan zijn de klepgeleiders/kleprubbers aan vervanging toe; Tijdje de motor stationair laten lopen en dan plotseling gas geven: blauwe rook is versleten zuigerveren, witte (zoetige) rook duidt dan meestal op een defecte koppakking.
Turbo: slang aan de drukzijde van de turbo demonteren en kijken/voelen of het turbinewiel niet teveel axiale speling heeft of aanloopt tegen het huis== defecte/versleten turbo.
Rijden/ remproef: ergens een noodstop maken met zo'n 50 km/h; Trekken naar links of recht duidt meestal op versleten draagarmrubbers(draagarm wordt naar achter gedrukt en sporing klopt niet meer)
VAG kwaal bij schijfremmen achter is dat het handremmechaniek in de klauw gaat vastzitten, voetrem werkt nog wel, krachten zijn dan groter) ook vaak zichtbaar aan roestranden op de schijf.
Indien mogelijk even een laptop met VAG-com aan de EOBD stekker om eventuele storingen uit te lezen; alle electronica uitproberen en vooral de airco proberen(regelmatig vastzittende regelstift in de compressor).
Verder is het gewoon even rijden en voelen of de auto "lekker" en neutraal aanvoelt!
Natuurlijk even kijken of alle naden in de carosserie recht en even breed zijn, met name de passing van de achterklep bij een combi (let op de naden bij de achterlichten)
Een beetje geluk maakt dan het geheel compleet!
Succes!
 
Ikzelf heb een O1 combi 2.0 gehad en reed er in de 70.000 km die ik ermee heb gedaan, ongeveer 1:12,8 mee. Heerlijke wagen, nauwelijks problemen mee gehad (even een verhoogd olieverbruik bij ca 50.000 km, maar was vanaf 60.000 km geen issue meer). Auto ingeruild bij Skoda dealer Rotel in Breda. Misschien staat hij nog te koop (niet meer bij hen, wellicht doorverkocht).
 

deusjevo

Forumguru
Waarschijnlijk komt mijn lease O1 1.6 MPI Combi Demarrage (uit jan 2006 - km stand dan ca 140.000 km) ergens in juni 2010 beschikbaar.

Nog geen idee wat hij moet gaan kosten, hij wordt in eerste instantie altijd aan de berijder aangeboden, meestal voor een redelijk bedrag.
Nadeel is wel dat hij dan eerst op mijn naam moet komen te staan en dan weer overgeschreven moet worden.
Is dan dus eigenlijk 3e hands.

Beetje overdreven. In NL kun je er prima mee uit de voeten. Zo lang er geen bergen zijn ben je nog steeds meer dan vlot genoeg tov het overige verkeer.

Vind ik ook, mijn O1 1.6 MPI sleurt af en toe een caravan van 1100 á 1200 kilo probleemloos naar Spanje.
Verbruik ligt bij mijn rijstijl (geen slak maar ook geen sjonnie...:D) rond de 8.5 liter per 100 km, da's bijna 1 op 12.
Voor NL + vakanties in buitenland voldoet hij prima, voor autobahn wedstrijden waarschijnlijk niet.
 

cvegreen

Forumguru
Ronnie , dat is nu eens een mooie duidelijke uitleg dat ik meteen ga kopieren en plakken in een word document voor als ik nog eens een auto ga gaan kopen. Ik denk dat dit allemaal slaat op vooral benzine gevoede auto's , want dat is ook daarin waar ik ooit hoop nog eens te gaan mogen shoppen .:xyxthumbs:
 

purk

Senior Member
ik heb een combi 2.0 en ik blijf het een fijne auto vinden ook al moet ik hem dit jaar restaureren. Daar gaat het namelijk op lijken. ( KM stand 108000 )

Hij is van 2000 en er komen dit jaar een paar dingen aan.

Motor verbruikt olie ( 1L op 3000 km ) klepsteelrubbers moeten vervangen worden.
Motorstoringslampje brand, secundairlucht doorlaat te klein. even zoeken nog!
Remblokken en schijven voor zijn echt aan vervanging toe.
Grote beurt.
Stabilisatorstang vervangen, kraakt bij het leven. ( busjes gebroken waar de rubbers omheen vallen )
Airco systeem lek, aansluiting van droger en onderaan de condensator lekken de verbindingen. ( rubber ringen vervangen )
Gasdrukveren achterklep vervangen.
Accu wordt slecht.
Instrumentenpaneel vervangen/repareren, alle meters blijven dood liggen.
Auto van binnen en buiten wassen en poetsen, lijkt Gvd wel op een vuilnisbak, kinderen en moeders de vrouw hechten niet veel waarde aan een auto, papa gaat met de fiets naar het werk en brengt de kinderen op de fiets naar school, heb de auto bijna nooit mee en dat is wel te merken.

Ik dwaal af.................. ik zou een 1.8 nemen als ik jou was, wel zou ik gelijk de motor laten spoelen en er normale olie in laten doen en om de 15000 of als hem vaak zwaar belast om de 10000 laten verversen. De torbo heeft nog al de kwaal om de olie te laten verbranden en dit kan ervoor zorgen dat je olie niet meer opgezogen kan worden door je oliepomp (Zeef gaan dan vol zitten met verbrande olie resten) wat dus geen oliedruk betekent. voor de rest is het best een probleemloos motortje.
zou ook bij een eventuele koop gelijk de distribitie riem laten vervangen, staat 180.000 kilometer voor maar dis gaat niet altijd goed.

De 1.6 8v is ook een goeie motor, maar een hoogtoeren blokje. 2.0 laat zich wat luier rijden.

succes
 

Rick Blaine

Actief lid
@Deusjevo: Dat klinkt interessant! Wat voor kleur heeft de auto? Afneembare trekhaak? Airco, cruise contol?

Heb je een idee wat de prijs zal gaan zijn? 2006 is voor mijn doen wellicht iets te jong... of levert het echt voordeel op rechtstreeks van de leasemij?
 

deusjevo

Forumguru
@Deusjevo: Dat klinkt interessant! Wat voor kleur heeft de auto? Afneembare trekhaak? Airco, cruise contol?

Heb je een idee wat de prijs zal gaan zijn? 2006 is voor mijn doen wellicht iets te jong... of levert het echt voordeel op rechtstreeks van de leasemij?

Black Magic Pearl, CV, geen airco maar ACC:super:, cruisecontrol, achteruitrijsensoren, trekhaak (vast), middenarmsteun met klein leer pakket (stuur/pook), electrische ramen voor/achter

Uhh, ben vast nog wat vergeten....
Mooi ding, zo'n Demarrage! :473:
Weet alleen nog niet zeker of hij er binnen enkele maanden uitgaat, kan ook nog uitlopen naar jan. 2011.

Oh ja, nog absoluut geen prijsidee maar m'n vorige Opel Astma kon ik voor een scherpe prijs overnemen.
 

Rick Blaine

Actief lid
@deusjevo: Klinkt goed, ik zal het onthouden en wellicht stuur ik je in juni wel een pm-tje :)

@purk: dat klinkt wel als een 'werkhok' zeg! Bij zo'n lage km-stand al zoveel ellende? Achterstallig onderhoud? Ik hoop en denk dat de O1 van na 2001 kwalitatief beter zijn. Zo lijkt het wel in elk geval.
Nu de benzineprijs weer naar de 1.50 gaat denk ik toch weer meer aan een fijne 1.6! :)
 

purk

Senior Member
laat ik het zo zeggen, olie verbruik is en kwaal bij een 2.0, kraken in het onderstel, volkswagen/skoda/audi/seat kwaal.

instrumenten paneel gewoon pech hebben. de rest is gewoon onderhoud.

en dat het een vuilnisvat lijkt is gewoon de schuld van de vrouw, kinderen lekker iets te drinken geven op de achterbank en een lekker dropje of iets............
En een jaar op een bouwplaats rond rijden doet ook al geen wonderen met dat slechte weer.
 

Roel

Lid
Ik heb met met mijn 1.8T nagenoeg geen olieverbruik: ik hoef geen olie bij te vullen tussen de onderhoudsintervallen en peil regelmatig.
Wel wordt geadviseerd om bij kleine afstanden en hoge belasting geen synthetische olie te gebruiken.
Aan de andere kant is deze olie wel beter voor de turbo, omdat de smering bij een koude start beter is dan niet-synthetische olie (minder lager slijtage). Goed warm rijden is natuurlijk wel een must.

Ik zou ook voor de 1.8T gaan: misschien wat duurder in gebruik, maar veel meer fun!
 

Rick Blaine

Actief lid
Jammer dat de 1.8 5v zonder turbo niet tot het eind geleverd is, dat zou het ideale compromis geweest zijn!
 

TurboBooster

Forumguru
Die turbo maakt het nu juist een ideale rijders-auto terwijl bij normaal rijgedrag het brandstof verbruik niet toeneemt, doch eerder afneemt door het hogere rendement wat er uit de motor wordt gehaald.
Niet voor niets zijn op dit moment heel veel motoren Turbo-motoren.

TB.
 

LenK

Forumguru
Niet voor niets zijn op dit moment heel veel motoren Turbo-motoren.
Maar dan hebben het wel tevens over downsizen.
Een 2.0 naar een 1.4T of een 1.6 naar een 1.2T.

De 1.8T in de O1 is juist een power toevoeging boven aan de range en geen vervanging van een groter omgeblazen blok.
 

TurboBooster

Forumguru
Doch door de turbo is het rendement van de motor hoger maar je moet de rechtevoet wel in bedwang kunnen houden.

O1 1.8 GLX 125PK zonder turbo gem. verbruik 9.0 L / 100 KM
O1 1.8 T 150 PK met turbo gem. verbruik 8.0 L / 100 KM
bron: autotrader

TB.
 
Bovenaan Onderaan