Nieuwe Audi A-1

Hetzer

Forumguru
Komt in 2012 ook een 4-deurs bij, en gemonteerd in Belgie

Audi A1 exclusief voor Vorst

De Audi A1 wordt exclusief in Vorst (Belgie) gemonteerd.

- Jaarlijks zullen er zo’n 100.000 auto’s van het model Audi A1 van de band rollen. En dat zal exclusief in de autofabriek van Audi Brussel in Vorst gebeuren. Dat bleek uit een toelichting van de investeringsplannen van de autofabrikant.

Vanaf mei 2010 bouwt Audi Brussel exclusief de A1. Momenteel draait men al proef met de kleine Audi. In het begin spitst de fabriek in Vorst zich toe op tweedeursmodellen van de A1, vanaf 2012 komen daar de vierdeurs bij.

Er zijn ook plannen om in Vorst afgeleide modellen van de Audi A1 te bouwen, zoals een cabrio-versie of een kleine jeep. Die plannen zijn op dit moment echter nog niet concreet.

Van een tweede model voor Audi Brussel is er momenteel geen sprake. Volgens vakbondsman Jan Van der Poorten beschikt de fabriek in Vorst – in tegenstelling tot andere Audi-fabrieken – wel over de nodige capaciteit.

Audi gaf maandag meer uitleg bij de investeringsplannen voor de komende jaren. Het gaat in totaal over een bedrag van 7,3 miljard euro tussen 2009 en 2012 voor de hele Audi-groep. Daarvan wordt 5,9 miljard euro vrijgemaakt voor nieuwe producten en technologieën. Tegen 2015 wil Audi het modellenpallet uitbreiden van 34 naar 42.

Captain Hook

Forumguru
Natuurlijk is de buitenkant belangrijk.
Ik vind de binnenkant (en dan niet qua blingbling) veel belangrijker. Zit het praktisch, ruim, ergonomisch, etc, in elkaar?

Laten we eerlijk zijn, een mooie auto is toch fijn om te zien.
Tja, maar wat is mooi? :koffie:
Al die chromen randjes en design-spielereien vind ik dus helemaal niks. Leidt allemaal af van de essentie. Glimmende lak vind ik eigenlijk ook waardeloos.
Waarom wordt er b.v. niet een matte, vuilafstotende nano coating gebruikt, zoals die b.v. op zonnepanelen zit? Een regenbuitje en de boel is weer schoon!

Zo zie je maar, think-out-of-the-box! Heleboel dingen zijn helemaal niet vernieuwend, maar borduren voort op al jarenlang ingesleten gedachten.
"Kwaliteit zit 'm in de kunst van het WEGlaten, niet toevoegen"

Zowel exterieur als interieur zijn imo boring as hell. Van de verpakking van mijn vanillevla word ik enthousiaster.
Een schreeuwende verpakking (van zowel vanillevla als de A1) leiden af van waar het om gaat; lekkere en gezonde vla of een auto. Ik koop geen auto als sieraad. Als je dat wel doet, ja, dan gelden ongetwijfeld andere criteria.

ps: hoe schreeuwender de verpakking, deste meer vaak verhuld moet worden hoe beroerd de prijs/kwaliteitsverhouding is. (bij vla = hoe meer E-nummers, deste 'trendier' de verpakking)
En bij de A1 vind ik de hele toonzetting, uitstraling, presentatie wijzen op "kijk eens hoe leuk ik ben" "het is helemaal niet belangrijk of je er wel in past" "het is helemaal niet belangrijk of je nog mensen mee kunt nemen" "het is helemaal niet belangrijk of je wel waar voor je geld krijgt"

Grappig he? Hoe anderen (o.a. ondergetekende) naar auto's kijken? :disc:

LenK

Forumguru
Komt in 2012 ook een 4-deurs bij, en gemonteerd in Belgie
Zoiets?
article-1151565-0346A40E000005DC-559_634x307.jpg

Michel

Forumguru
En bij de A1 vind ik de hele toonzetting, uitstraling, presentatie wijzen op "kijk eens hoe leuk ik ben" "het is helemaal niet belangrijk of je er wel in past" "het is helemaal niet belangrijk of je nog mensen mee kunt nemen" "het is helemaal niet belangrijk of je wel waar voor je geld krijgt"

Het is weer zo'n gehyped geval die A1, net als de Mini. In het begin vond ik die Mini ook nog wel leuk, maar ik heb het concept nu wel gezien.

Veel mensen realiseren zich niet dat Audi niet eens echt een premium merk is geweest, zoals bijv. BMW of Mercedes, want in begin jaren 80 blonken ze nergens in uit, behalve misschien door de introductie van hun Quattro-systeem en de 0.30 CW waarde van de Audi 100. Maar verder is het natuurlijk een duur-betaalde Volkswagen. En sowieso vind ik de term "premium" een erg gebakken lucht woord.

Enigszins offtopic: vanmiddag op de parkeerplaats van een groot winkelcentrum/woonboulevard meegemaakt:
Ik loop tussen het boodschappen doen even terug naar mijn auto om even een aantal dingen alvast op te bergen, zodat ik die niet hoef mee te slepen. Twee vakken naast mij parkeert iemand zijn auto en kijkt nog even zorgvuldig of hij wel uit kon stappen. Hij zet de auto toch iets ruimer naast een haag neer en stapt uit. Waarop één van de medepassagiers op een bloedserieuze toon roept": "Als je in een Audi rijdt dan moet men er ook maar rekening mee houden dat je iets meer plek gebruikt".

Even voor jullie informatie: het was inderdaad een Audi.......... een A3 van de eerste generatie uit 1997 of zo. Ben je dan sneu, triest of dieptriest? :D

sitechris

Donateur
wel typisch gedrag van Audi rijders imo. Goede tweede de Seat rijders. Dat zijn dezelfde types met als enige verschil dat ze geen Audi kunnen betalen. Met name in de Leon zie je ze vaak zitten.

Ik vind overigens ook dat Audi weinig premium meerwaarde heeft tov VW en zelfs Skoda. Toch zie je op een aantal plekken wel iets van meerwaarde terug. Design, kwaliteit materialen interieur, afwerking en wegligging. Verschil A4 en Octavia is dat een A4 net wat steviger op de weg ligt. De auto geeft je net wat meer het gevoel dat je in een kwaliteitsproduct rijdt. Let wel, ik heb er het extra geld ook niet voor over. Alhoewel dat verschil wel iets minder wordt als je de afschrijving eraf trekt. Dan wint de Audi nog iets terug. Maar voor de rest is het gewoon een VAG.

Dat vind ik positieve van BMW. Met de achterwielaandrijving rijd je veel meer in een unieke auto. En BMW heeft geen budgetmerk waar je makkelijk in kunt overstappen (jammer eigenlijk).

Hetzer

Forumguru
Voorlopige vanafprijs Audi A1 bekend: vanaf € 17.500,-

De nieuwe Audi A1 heeft een voorlopige vanafprijs van € 17.500,-. Begin mei volgt de volledige prijslijst met de definitieve prijzen van alle uitvoeringen.

De Audi A1 is in alles een echte Audi. Hij heeft de typerende single frame grille en koplampen waarin dagrijverlichting is opgenomen, en de ‘tornadolijn’ die over de zijkant van de auto schuin omhoog loopt. De achterlichten onderstrepen door hun specifieke vorm de breedte van de Audi A1. Ook deze achterlichten kunnen worden geleverd met led-technologie.

Audi investeert op een breed niveau in efficiency; dat blijkt ook bij de Audi A1. De stijve carrosserie bestaat voor tweederde uit lichte metaalsoorten, waardoor het totaalgewicht slechts 221 kilo bedraagt. De lage Cw-waarde van 0,32 draagt eveneens bij aan vermindering van het brandstofverbruik. Alle modellen zijn voorzien van een start-stopsysteem en recuperatie van remenergie. Voorzien van de optionele, nieuw ontwikkelde zeventraps S tronic transmissie met dubbele koppeling is de Audi A1 zelfs nog zuiniger dan met de standaard handgeschakelde versnellingsbak.

Tot slot wordt de Audi A1 louter geleverd met direct ingespoten benzine- en dieselmotoren. De basisversie is voorzien van een 1,2-liter TFSI-krachtbron van 63 kW (86 pk) met een riant koppel van 160 Nm vanaf 1.500 t/min. Het gemiddelde verbruik bedraagt slechts 5,1 l/100 km en de CO2-uitstoot 119 g/km.

De levering van dit nieuwe, compacte model met zijn markante styling en dynamische onderstel start in september.

bron, autoinbedrijf

Captain Hook

Forumguru
Vind het wel weer treffend:

-De marketeers van Audi noemen het een S-tronic, waar het bij Skoda gewoon DSG heet.
-De premium schreeuwers van Audi spreken van een lage cw-waarde, terwijl die van de Fabia ook zo laag is, en van de O2 zelfs nog lager.
-De aanprijzers noemen een 1.2 TFSI met een riant koppel, terwijl diezelfde motor natuurlijk ook in de O2 en Fabia/Roomster zit. Alleen daar heet het TSI met een koppel (zonder dat overdreven 'riant')
-Bovendien weegt een Fabia amper een ton.

Je moet wel heel erg een liefhebber zijn van die vier ringen wil je bijna twee keer zoveel uitgeven voor dezelfde technologie... :ahum:

Captain Hook

Forumguru
Dit 'ding' is weer de overtreffende trap van marketing crap. :smirk:

Net als het laatste wasmiddel; "wast nu nog witter!"
Oh, eerst niet dan?

Het wordt net als met trendy mobieltjes; "je kunt er zelfs mee bellen!" :623:

Zou dit 'ding' je ook nog van A naar B kunnen brengen? Of stel ik nu vragen die je niet hoort te stellen (volgens de lifestyle-premium-image-kakkers)?

cvegreen

Forumguru
Je hebt heel veel mensen die nog steeds denken dat enkel BMW , Mercedes en Audi , goede auto's maken , want zelfs voor die echte Audi rijders kan een VW niet goed zijn . Dus het zit echt tussen hun twee oren , die sukkelaars .Wij skoda liefhebbers weten wel beter .

Michel

Forumguru
Ja, maar die Iphone heb ik juist, omdat ik het een zeer doordacht concept vind. Tja, hij is inderdaad wat duur betaald, maar het is een behoorlijk verschil als je qua prijspeil een mobiele telefoon met een auto uit de kleine middenklasse vergelijkt.

Die A1 zal (helaas) wel weer gretig aftrek gaan vinden, omdat velen nu die vier douchegordijnringen op de voorplecht kunnen hebben.

LenK

Forumguru
MB A en B klasse verkopen ook niet zo geweldig. Daarmee kun je ook voor een voor MB begrippen bescheiden prijs een * op je voorkant hebben.
En dat zijn dan nog praktische auto's. Dit A'tje is in praktijk een 2 zittertje, dus beperkt publiek lijkt me.

Captain Hook

Forumguru
Wat mij zo stoort aan al die gehypte reclame is dat overdrevene gedoe.

Vind het prima dat ze twee keer teveel willen vragen voor zo'n 'ding'. Dat is iemands eigen keuze als je voor die vier ringen zoveel geld wilt betalen. Maar kom niet aanzetten met al poeha van dat het beter zou zijn, het past bij je levensstijl en meer van die vage, zweverige, verheven onzin.
Hou het bij de feiten, de techniek. Het is immers een puur technisch object, het is een auto notabene!

En blijkbaar kan de dezelfde technologie voor de helft v.d. prijs geleverd worden (zoals bij Skoda). Maar zodra Skoda ook hoogpolig tapijt in z'n showrooms gaat leggen, is het over met de rationaliteit. Al het marketing gebeuren kan veel soberder, en dat kan uiteindelijk ten goede komen aan ons: de berijder, de klant! :koffie:

Captain Hook

Forumguru
...de Yeti te duur is !?
Dat is 'ie ook. :winkie:
TE duur voor een Skoda. TE duur voor wat je er voor krijgt. TE oneconomisch om in te rijden...
Voor mijn gebruikseisen valt 'ie af.

Dat neemt niet weg dat het een leuke en goed in elkaar gezette auto is.
Maar ik vind een Audi R8 (ja die) ook een fraai staaltje van automobiel technologie. Maar volkomen absurd als toepassing.

Bovenaan Onderaan