Nieuwe Audi A-1

LenK

Forumguru
Als je maat 36 1.65m bent dan heb je ruimte genoeg in dit hokje.
De vergelijking met de Mini wordt vaak gemaakt. En dat klopt wel ook een kleine onpractische overpriced auto.

Spannend voor Audi. De vorige kleintjes 50 en A2 zijn mislukt. Maar de tijden zijn anders nu, alles is aan het downsizen, dus nu mss meer succes.
 

Wasmachineman

Forumguru
Er moet meer succes bij voor Audi, nu op voorpagina Telegraaf en TA11 staat dat de Audi A1 het kassucces moet worden !
edit Telegraaf : Afwerking is top alleen jammer dat er geen echt aluminium is gebruikt voor de knoppen maar plastic !
 

MarcoO2

Forumguru
Abt pakt Audi A1 aan

Uitgegeven:28 juli 2010 14:45
Laatst gewijzigd:28 juli 2010 14:45

De Audi A1 is er bijna. Als je Audi iets kunt verwijten, is dat het motorenpalet niet bepaald overloopt van de testosteron. Tot de S1 er is, stilt de Abt A1 in de honger naar meer vermogen.

© Autoweek

Abt weet de 1.2 TFSI bijvoorbeeld op te voeren van 86 naar 115 pk. In Kempten kunnen ze het vermogen van de 1.4 TFSI bovendien van 122 naar 150 pk tillen.
Ook de 1.6 TDI is niet veilig voor de chippers van Abt. Het vermogen van de diesel gaat naar 125 pk.

Lichtmetaal

Het blijft niet bij extra vermogen. Abt legt de A1 ook dichter bij het asfalt. Lichtmetaal met een diameter van 17 of 18 inch en high performance banden behoren tot de mogelijkheden.
De optische aanpassingen bestaan verder uit een achterspoiler, een ander uitlaatsysteem, een andere spoilerlip voor en sideskirts. De kleur van deze spoilers en skirts is afhankelijk van de uitvoering van de Abt A1.
Het personaliseren speelt namelijk ook in Kempten een belangrijke rol. De eerste uit het rijtje van de special editions is de Klecks, een opvallende rode versie.
Daarnaast is er de ‘relaxte’ Aloha en de High Voltage met z’n ‘doodshoofddesign’ maakt het trio compleet.

bron: nu.nl
 

corsaar

Senior Member
Oogt sportief rijdt sportief, waarom niet !!
Heeft m.i genoeg power. Maar geen wondertje op wielen
 

hemi24

Forumguru
Formeel heet de A1 de Premium Polo, zeg maar een polo met lange mouwen en een sjiek kraagje...
 

corsaar

Senior Member
En een paar duizend euro duurder ?

[moderatorbreak]
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.
[/moderatorbreak]
 

hemi24

Forumguru
Zo werkt dat binnen het VAG-concern: ik zoek al jaren naar de punten waarom een vergelijkbare Golf Variant nu zo'n 4k duurder moet zijn dan mijn O2...

Maar ik verwacht in een A1 toch echt wel beter materiaalgebruik dan in een Polo of Ibiza of Fabia (al viel de nieuwe Polo mij op dat gebied ook niet 100% mee).

Premium begint in mijn ogen toch eerst vanaf A4...
 

Koospee

Nieuw lid
Niet tegen een gevoelig been willen trappend, maar toch:

Een A4 is minstens een hele klasse hoger dan een Octavia. Ook een Vento rijdt toch aardig wat beter dan een Octavia, is mijn mening.

Zo ga ik er ook ongezien vanuit dat een A1 heel veel beter zal rijden dan een Fabia of Polo.
 

Koospee

Nieuw lid
Sorry, had iets duidelijker moeten zijn: met de Vento bedoelde ik toch wel de Vento (nu weer Jetta geheten :ahum: na eerder ook al Jetta te heten). Mijn vergelijk betrof de Vento (van drie jaar geleden) in vergelijking met een Octavia van datzelfde jaar.

De eerste Octavia vond ik altijd al wat "hard" in elkaar zitten. 'k Weet niet hoe ik dat precies uit moet leggen; ligt niet aan de vering, geloof ik, combinatie van vanalles.
 

hemi24

Forumguru
Mijn vergelijk betrof de Vento (van drie jaar geleden) in vergelijking met een Octavia van datzelfde jaar.

Bedoel je nu werkelijk Vento, of stiekem toch een Bora?

Zou een auto op basis van een Golf 3 niet echt beter durfen noemen dan een auto die is gebasseerd op versie 4 (O1) of versie 5 (O2)... :ahum:

Een A4 is inderdaad wel een paar treedjes hoger als een O2, maar als ik zo naar die wagen kijk van een goede kennis van mij, en er een rondje in stuur, kan ik nog niet zeggen dat een A4 dubbel zo goed is als mijn O2, wat wel de werkelijkheid is v.w.b. de prijs... ;)
En dan nog steeds zijn er een hoop zaken waarvan ik vraag: heb jij dat ook (standaard) op je A4 van 65k? en vaak is het antwoord "nee, helaas" :laugh:

Meesturende Xenon? Jammer...
Electrisch inklapbare spiegels? Helaas...

Maar goed, ik rijd in mijn fijne O2, terwijl mijn goede vriend, over de weg zoeft in zijn prachtig afgewerkte A4...
 

Hetzer

Forumguru
De eerste test, van dit leuke, maar inderdaad absurd dure VAG karretje, die hier geteste versie kost € 33.893 !!!!!!!!!!


Ruim twee jaar geleden begon de media aandacht rond de A1. Een gerucht dat het eerste studiemodel de beurs in Tokyo aan zou doen was één van de eerste levenstekenen van de compacte Duitser. Sindsdien is het niet meer stil geworden rondom de bolide. Na de conceptcar volgde al snel een tweede studiemodel en na een periode van radiostilte startte het merk met een uitgekiende teasercampagne voor het productiemodel. Helaas voor Audi lekte de A1 al voortijdig uit en kwam er een eind aan alle zorgvuldig opgebouwde spanning. Maar ach, klagen mochten ze bij Audi niet. De A1 wist een grootse entree te maken en werd al snel één van de meest besproken auto’s van het moment. Men had ‘the next big Audi’ bijna niet beter kunnen bedenken.


25hemtf.jpg


Olijke uitstraling
Hoewel ‘big’ vanzelfsprekend vooral figuurlijk moet worden genomen is de A1 ook daadwerkelijk geen grote auto. Met zijn lengte van 3,95 meter is hij niet veel groter dan modellen uit het A-segment. Toch oogt ´ie een stuk breder en volwassener dan de meeste concurrenten. De forse ‘singleframe grille’ met brutaal kijkende koplampen en grote zwarte luchtinlaten zorgen voor een olijke uitstraling. De scherpe lijnen vervolgen hun weg via de voor Audi typische vouwen op de zijkant naar het korte kontje. Hier vallen met name de groot uitgevallen achterlichtunits op die het geheel een eigenwijze blik bezorgt, een statement dat extra wordt benadrukt door de in contrastkleur gespoten dakbogen. Het ontwerp mag dan duidelijk de handtekening van Audi dragen, het is op een speelse wijze ook op zichzelf staand. En het leuke is dat er van alles te personaliseren valt waardoor de A1 bijna bij iedereen in de smaak kan vallen. De keuze bij de dealer wordt er daardoor overigens niet gemakkelijker op… Ga je voor een mix van trendy en chique zoals de witte die wij reden? Of juist voor lekker sportief door een knalrood exterieur, forse antraciet-kleurige wielen en een S-line sportpakket? Of juist voor ingetogen zwart? De keuze is gigantisch.

Valse eerste indruk
De typische Audi-looks vertaalden de ontwerpers ook binnenin door. We kijken uit over een sober, zwart en zakelijk interieur. Typische Audi. Tenminste, dat was onze eerste gedachte, want het interieur blijkt helemaal niet sober en saai te zijn. Vooral als je wat langer blijft zitten vallen de vele designelementen op waarmee Audi het interieur juist ingetogen speels heeft weten te maken. Een fraai vormgegeven deurhendel, ronde ventilatieroosters (leverbaar in tal van kleuren) en opvallende knoppen voor de klimaatcontrole. Stuk voor stuk leuke details die het geheel een flinke oppepper geven. De overige chroomlook accenten zorgen ervoor dat de zwarte kleur niet overheersend is en woorden als sober en saai ongepast maken. En ook hier geldt dat een ieders wensen kunnen worden vervuld door tal van kleuren, details en bekledingssoorten.

Binnenruimte
Technisch is de Audi A1 gebaseerd op het platform waar ook de Volkswagen Polo op staat. De binnenruimte van beide bolides komt zodoende ook aardig overeen. Het betekent dat volwassenen voorin geen moment kunnen klagen over de beschikbare leefruimte. Achterin houdt de ruimte uiteraard niet over. Maar had je anders verwacht in dit segment? Nemen we de bagageruimte in ogenschouw dan moeten we concluderen dat de A1 wellicht niet de meest ideale boodschappenauto is. Met een bagageruimte van 270 liter moet je de XXL-winkelwagens van de Jumbo niet tot de rand toe vullen. Concurrentietechnisch scoort de A1 op dit punt overigens gemiddeld.

Hoog niveau
Na in- en exterieur op ons te hebben laten ingewerkt toch maar even op de prijslijst kijken. Slik! Met al zijn opties kost de door ons gereden versie maar liefst € 33.893,-. En dat is wel heel erg veel geld voor een auto van dit formaat. En toch praten we het goed. De optielijst vermeldt namelijk zaken als een MMI-systeem met radio, navigatie en tal van voertuiginstellingen. Er is een heerlijk klinkende Bose-geluidsinstallatie gemonteerd. Xenon koplampen met LED-dagrijverlichting, climate control, 17 inch lichtmetalen wielen, elektrische bediening van spiegels en ramen, LED-sfeerverlichting in het interieur. Noem het maar op en de A1 zoals wij die reden beschikt erover. En dat allemaal met de kwaliteit en afwerking die we van Audi gewend zijn. Met trots pronken op de voorzijde van de compacte Duitser dan ook die vier ringen. Vier ringen die van nature uitstralen dat het met de kwaliteit bovengemiddeld goed zit. Dat is bij deze kleine Audi niet anders. Zowel de kwaliteitsbeleving, als de daadwerkelijke afwerking is verbazingwekkend goed. Zeker als je je bedenkt dat er een A1 is vanaf € 17.500,- is dit werkelijk ongekend. Alle onderdelen zitten kaarsrecht tegen elkaar, de gebruikte materialen zijn geweldig en ook de bediening van de afzonderlijke knoppen zijn van hoog niveau. We kunnen niet anders dan Audi hier een dikke pluim voor geven! Onderdoen voor zijn grote broers is er simpelweg niet bij.

Sportief karakter
Tijd om maar eens te gaan rijden. En de verwachtingen zijn uiteraard hooggespannen na wat we tot nu toe ontdekt hebben. Om maar gewoon met de deur in huis te vallen: hij rijdt net zo goed als elke andere Audi. Hoezo de Benjamin van de familie? De 1.6 TDI krachtbron met 105 pk in het vooronder gromt tevreden bij accelereren en is fluisterstil op snelheid. Stil is het overigens sowieso. Wind- en bandengeruis is er amper. De 250 Nm’s zorgen er bovendien voor dat je onder alle omstandigheden prima van je plek weet te komen. Het geeft de A1 een heel levendig karakter dat wordt onderstreept door het onderstel. Op de door ons gereden ‘Ambition’ is standaard een sportonderstel gemonteerd waarmee het sportieve gevoel dat Audi graag wil uitdragen wordt bevestigd. Je levert weliswaar iets aan comfort in – op slechte wegen is het enigszins stoterig – maar het komt de communicatie alleen maar ten goede. De besturing is prettig. Weliswaar iets te licht voor de echt sportieve rijder, maar wel prettig direct. Bovendien ligt het stuurwiel heerlijk in de hand. Je vraagt je natuurlijk af of MINI zich zorgen moet maken? Qua rijplezier niet direct, daarvoor is de A1 niet speels genoeg, maar overall moeten ze in München zich toch echt wel zorgen gaan maken.

9i5y6c.jpg



Niet goedkoop
‘The next big Audi’. Het lijkt een marketingkreet waarmee men hoog van de toren blaast, maar de A1 weet het simpelweg waar te maken. Hij is niet goedkoop, dat moeten we toegeven. Vooral niet als je een lekker aangeklede versie hebt. Maar je krijgt er ook zoveel voor terug. De A1 steekt ongelofelijk goed in elkaar, is van een ongekend kwaliteitsniveau voor deze klasse en de vele luxueuze opties die we kennen uit de duurdere Audi’s kunnen ook op de A1 gewoonweg besteld worden. Premium, het is een modewoord, maar Audi bewijst dat ze als geen ander verstaan wat daarmee bedoeld wordt. Z’n looks, afwerking, rijdynamiek en uitrusting zetten de concurrentie ver op achterstand.

Technische specificaties Audi A1 1.6 TDI Ambition

Motor : 4-cilinder dieselmotor
Cilinderinhoud : 1.598 cc
Vermogen (gecombineerd) :

105 pk bij 4.400 tpm
Koppel (gecombineerd) : 250 Nm bij 1.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h :

10,5 seconden
Topsnelheid : 190 km/h
Gewicht : 1.140 kg
Verbruik (fabrieksopgave / test) : 3,9 l / 4,5 / 100 km
CO2-uitstoot / Energielabel : 103 g/km / B-label
Prijs (vanaf / testexemplaar) : € 17.500,- / € 33.893,-


bron: www.autowereld.com
 

MarcoO2

Forumguru
Check ook de nieuwste Autovisie: daarin staat een vergelijkende test met een Mini. De Mini wint......
 
Bovenaan Onderaan