Chiptuning 1.2 TSI ?

deusjevo

Forumguru

dj.verhulst

Forumguru
@piair1982 Dat is een mooie curve ,,, wel een stuk beter dan het orgineel. en die lui zijn goedkoper dan de gevestigde orde.
Ga je die voor je eigen wagen overwegen ?

Noord26

Forumguru
De 1.2 TSI heeft meerdere uitvoeringen. De fabia is standaard 86pk en de Octavia 105pk. Dezelfde motor met dezelfde tuning, echter verschil in het uitgangspunt. Je kan beter een 86pk uitvoering kopen en laten chippen. Dan heb je meer vermogen als een 105pk uitvoering en houd je nog geld over tov van wat een standaard 105pk blok moet kosten.

Dit geld voor meerdere VAG-motoren. Of je nu een 75, 90 of 105 pk 1.6TDI hebt, na tuning hebben ze allemaal 140pk.

Hmm.. Lijken wel de woorden van mijn vrouw die wel iets zag in de nieuwe Rapid met 1.2 TSI 86 pk met JD chip naar 140pk.. :eek:

piair1982

Forumguru
@dj.verhulst

Als ik weer wat gespaard heb en zeker weet dat dit een goede partij is, ja dan overweeg ik het.
Maar vrees dat ik dan ook de remmerij moet aanpassen.

Want bijna 50 procent vermogenswinst is wel heel erg veel...

sitechris

Donateur
Remmen moet je alleen aanpassen als je ze ook stevig gaat gebruiken. Als je bijvoorbeeld circuit opgaat. Anders kun je met je gewone remmen ook prima overweg.

dj.verhulst

Forumguru
@Noord26

Race eend heeft duidelijk uiteengezet als je geen ODB tunning heb gedaan zit je met tal van restricties dat je toch een minder goed resultaat heb dan een 105 pk.

en het nadeel is als een dealer een upgrade uitvoert ben je tuning kwijt, maar ik ga ervan uit dat Race eend daar ook wel een passende work arround heeft.

@Paire1982

Het is geen slecht idee om ook je remmen aan te pakken,, ik weet niet hoeveel overmaat fabia2 remmen hebben, met m'n O1 kon ik volstaan met vervangings schijven en blokken van Brembo

Noord26

Forumguru
Waarom zou je nog kiezen voor geen OBD tuning bij je 1.2 TSI? Want OBD is inmiddels wel mogelijk voor 1.2 TSI. En daarmee kun je altijd beter fine-tunen. Als het overschreven wordt door een upgrade zet JD naderhand, kosteloos weer gewoon de tuning erop. Service is JD wel toe vertrouwd.

Skoody Boo

Actief lid
Je kan beter een 86pk uitvoering kopen en laten chippen. Dan heb je meer vermogen als een 105pk uitvoering en houd je nog geld over tov van wat een standaard 105pk blok moet kosten.
tuurlijk tuurlijk tuurlijk, het mooie van dat tunen is dat je er altijd zo lekker veel geld aan over houdt. Eerst tuning er op zetten en daarna - o oeps - toch maar weer niet >> hou je ook heeeeeeeeeeel veel geld aan over. Remmen aanpassen, hou je ook heel veel geld aan over. Dat is met de 105 pk wel weer minder noodzakelijk, maar dat vergeten we voor het gemak maar even. Garantieprobleempjes, hou je ook veel geld aan over.

Zwets toch niet man.

Noord26

Forumguru
Als je hem wilt laten chippen kies je toch niet voor de 105pk ipv de 86pk als je op hetzelfde vermogen van 140pk uit komt?

En wat bedoel je met remmen aanpassen? Of je nu 130 km/h rijdt met een getunde of ongetunde auto, je remweg wordt niet korter.

Wat betreft mijn persoonlijke situatie van eerst getuned hebben en nu niet meer heeft te maken met de Skoda Zekerheidspolis voorwaarden idd; wat jij 'garantieprobleemjes' noemt. Als je niet weet wat er allemaal mee speelt is het heel makkelijk oordelen over een ander. Kijk eerst eens naar jezelf voordat je andere van het EU forum na gaat praten. Heb mijzelf er niet voor niets op non-actief laten zetten.

Zwetsen, ja dat kunnen ze wel op het EU forum. Roddelen kun je het beter noemen. En ja nog bedankt dat ik ook voor de leden van het EU de groepsaankoop heb opgezet, men deed maar al te graag mee met dat beetje korting, om maar over geld te beginnen. Als men nu ook eens wat meer aan een ander zou denken, ipv alleen aan zichzelf in die grote opgewaarde roddelbox? Menigeen is ook niet voor niets hier verbannen van het forum.

Skoody Boo

Actief lid
Noord26:

Ik doel met garantieproblemen niet op jouw auto, maar in z'n algemeenheid. Ook al vind ik het niet heel boeiend, ik weet inderdaad ook nog hoe dat bij jouw greenline en die polis enzo zat. Ik zou zeggen, check die polissen even eerst. Ik zou ook zeggen, neem dat in je adviezen voor tuning aan anderen even mee a.u.b. Je tuft zelf rond in een ongetunede greenline, hebt niet eerst die polis gelezen voor je ging tunen, probeert nou door je tuning te verwijderen op een ANWB-abbo te besparen. Bij dat alles ga je dan roepen dat het heel slim is om te tunen bij bepaalde tsi-uitvoeringen. Dat zijn adviezen waarmee je mensen op het verkeerde been zet. Je kunt beter even melden dat die polisvoorwaarden dus een aspect zijn om mee te wegen. Daar hebben mensen meer aan. Je bent kennelijk ook niet op de hoogte van verschillende uitvoeringen van remschijven 63 en 77 kw, want daar zit bij een gelijke snelheid wel degelijk verschil in. Exact een punt dat Piair1982 aanstipt en naar vraagt. Verder is er nog een verschil dat je wel of geen ESC en ASR hebt. Had je ook al even gekeken wat ESC en ASR als losse optie doet? Ook niet. Jij kwaakt maar lekker verder dat tunen zoveel beter is, tegen je eigen bevinding in - en daarin geloof ik heus wel dat het vast zit op de polis, al zal het me ook aan m'n r**t rotten of dat nou echt zo is.
Tot slot vergeet je nog mee te nemen dat in NL - zolang je geen DSG neemt - er ook brandstofbesparende dingetjes op je tsi zitten die ook in een greenline zitten. Zal de een belangrijker vinden dan de ander, maar hierin verdien je op brandstof zeker iets terug.

Ik vind dus dat je bij die motoruitvoeringen gewoon een verkeerd advies geeft. Deels onbedoeld onvolledig, maar deels ook aantoonbaar (dank daarvoor) bewust onvolledig. En misschien is het beter om dat niet te doen, want daar kunnen mensen later van balen.

Ik vind het heel fijn dat je al die lijstjes enzo zo goed allemaal hebt bijgehouden, en daar zijn ook heel veel mensen waaronder RaceEend heel blij mee, maar ga nou ff niet doen alsof je wel goede adviezen kunt geven over motoruitvoeringen en tuning, want dat valt gewoon een beetje tegen.

Tallguy

Forumguru
Even tussendoor het volgende verzoek: geen oude koeien uit de sloot halen of zaken mbt het SF forum vs het EU forum erbij halen aub.

Race Eend

Forumguru
Remmen aanpassen na tuning hangt geheel van je rijstijl/persoonlijkheid af.

Ben je iemand die altijd loopt de 'jagen' in het verkeer, en heb je regelmatig maar nèt genoeg aan je originele remmen met de originele 86pk. Zeker doen.. vaak is een setje ferrodo of pagid blokken al voldoende om meer bijt in de remmen te krijgen (bovendien kunnen deze blokken hogere temperaturen weerstaan, dus vaker hard achter elkaar remmen).

Ben je iemand die gemiddeld genomen altijd rustig aan doet, maar de tuning vooral nuttig vind om wat vlotter te kunnen invoegen etc, maar verder een defensieve rijder, dan kun je prima af met je originele remmen. 120kph blijft 120kph, of je dit nu even wat sneller bereikt maakt dan weinig uit.

Ik denk dat het voor de meeste mensen verre van nodig is, iemand die een hele sportieve rijder is, zal niet zo snel een 86pk motor nemen, maar de fabia RS.

Bedenk je trouwens dat de moderne remsystemen behoorlijk overbemeten zijn. Ook bij volle belading en aanhanger moet de wagen nog altijd op tijd stil staan. Achter klauwen vs trommels maakt voor je remweg ook niet zoveel uit hoor, een fwd auto pakt maar 20% van zijn remkracht op de achterkant. Trommels zijn gewoon wat goedkoper in productie, wat de prijs vd aanschaf drukt.

dj.verhulst

Forumguru
@race eend ,,, ik denk dat juist de mensen die geen geld hebben voor een RS maar wel voor een 86pk blok jou product afnemen.

Rosinfield

† In Memoriam
Maar dat wil niet per definitie zeggen dat dat mensen zijn die zeer sportief gaan rijden en dus beter andere remmen kunnen laten monteren. Dat was n.l. het punt.

Skoody Boo

Actief lid
Zullen de rem en daar op aangepast moeten worden?

Ik dat tunen om die remmen niet laten piair. Gewoon zo laten. Garantie zal bij jou ook niet lang meer duren. Blijft over of je er het geld voor over hebt. De vermogenswinst is natuurlijk aanzienlijk.
Ik zou bij de afweging vooral bedenken hoe lang je nog in deze wagen wilt blijven rijden.

Bovenaan Onderaan