[O2] De beste autoband

skodaoctavia2

Actief lid
Type Bridgestone Turanza ER300 i Run Flat
wat een verademing, deze vertonen geen onrondingen,
doordat deze banden wat zwaarder zijn merk je dat de auto wat anders stuurd dan met normale banden, net of het wat stabieler is, in ieder geval niet het gevoel als dat je op eieren rijdt
 

hemi24

Forumguru
Ik ben sinds vandaag (gelukkig) van de laatste twee Bridgestone Potenza's af..! :)

O2 staat nu op 4st. Michelin Primacy HP 225/45R17 91W
 

wimv

Actief lid
Ik heb onder mijn Yeti GoodYear Excellence liggen. Bevallen prima en zijn best wel stil.
Wim
 

RobPG

Lid
@wimv: Dat kan goed kloppen, zijn 7 dB stiller dan de norm, ofwel behoren tot de categorie "stilste banden".
 

wimv

Actief lid
@RobPG: klopt inderdaad ! Ik had me uiteraard vooraf (voor het kopen van de auto) al ruimschoots laten voorlichten (Internet) over merk en soort banden. De Conti's onder mijn (vorige) Fabia waren in mijn optiek veel te rumoerig (klereherrie !!) Op de bestellijst van de Yeti stond dan ook aangegeven dat ik er per se GoodYears onder wilde hebben. Nou worden de auto's met wisselende banden afgeleverd en ik had met de dealer afgesproken dat als er geen GoodYears onder zouden zitten, hij ze zou omwisselen. Maar wat denk je: ze rijden hem van de vrachtauto af OP GOODYEARS !! Probleem opgelost !! Maar ik moet zeggen ik ben er heel blij mee. Ze zijn voor banden echt stil. Mijn advies aan iedereen die nog wacht op zijn/haar auto, zoek goed uit wat je wilt en laat het vastleggen bij de dealer.
Wim
 

RobPG

Lid
Tja, dacht ook tevoren me goed te hebben geïnformeerd. ContiEco 3 worden doorgaans positief beoordeeld. Hatchback zou ook stiller moeten zijn dan de combi, maar dat valt toch een tikkie tegen. Zal me es beraden op een (vroegtijdige) bandenwissel (eurotje of driehonderd?), of er maar aan gaan wennen. Passagiers heb ik nog niet horen klagen, dus ben er misschien teveel op gefocussed.

Rob
 

wimv

Actief lid
Dat laatste zou goed kunnen Rob. Ik ging er op het laatst ook steeds meer op letten bij m'n Fabia. Daarom valt het verschil nu dubbel op !
Wim
 

Rosinfield

† In Memoriam

Wel grappig zo'n onderzoek en weer een typisch voorbeeld waar alle uit de waarnemingspsychologie verkregen inzichten van de afgelopen tientallen jaren buiten beschouwing worden gelaten. Men heeft het slechts over de fysische kenmerken, dwz aantal decibellen onder een limiet. Waar het natuurlijk om gaat hier, is de menselijke waarnemer en die is helemaal niet in staat dergelijke minieme verschillen waarover het hier gaat, te onderscheiden, zoals bv 4 of 6 db minder dan een bepaalde waarde.
 

VEEJAY

Forumguru
Vorig week 4 Contipremiums 205R16 eronder laten zetten. Lekker stil in de auto nu, nu hoor je de dieselroffel ook veel beter.
 

deusjevo

Forumguru
Leuk zo'n draadje!
Heb net alles doorgelezen en weet nu werkelijk nog niet wat een goede band is... :smiley29:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mijn banden bevallen ook prima (Conti). Interessant zou zijn een panel van proefpersonen de verschillende banden laten beoordelen op geluid. Geheid dat je dan een heel andere rangorde krijgt dan die in het overzicht.
 

VEEJAY

Forumguru
Ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat je met Contipremium2 de beste verhouding hebt tussen Prijs/slijtvastheid/geluid/nat en droog performance. Let wel: ik heb het over de 205R16 H versie.

Ik heb onder de auto van mijn vrouw Interstate banden laten leggen, die mag zij uittesten ;)
 

RobPG

Lid
als aanvulling op @rosinfield en het meetoverzicht:

De subjectieve beleving van de mens van geluidsniveaus wijkt af van de objectieve metingen. Ook al betekent een verschil van 3 dB een halvering of een verdubbeling van de hoeveelheid geluidsenergie en daarmee van het geluiddrukniveau, de mens ervaart dit slechts als een ‘waarneembaar’ verschil. Een verschil van 10 dB wordt pas ervaren als een halvering of verdubbeling van het geluidsniveau.
 

wimv

Actief lid
@Rosinfield: ook zou het best eens kunnen dat je per type auto een heel verschillende uitkomst krijgt. Wat onder een Fabia stil is, hoeft dat niet per se onder een Octavia, SuperB of Yeti ook te zijn en uiteraard ook andersom.
 

Rosinfield

† In Memoriam
nee, dat kan best, denk ik. Maar dat wordt dan wel een hele uitzoekerij en veel banden uitproberen; voor mij persoonlijk geldt dat het me dat totaal niet waard is, vind het al prachtig dat je de banden hoort ipv de motor en het windgeruis zoals ik gewend was.
 

wimv

Actief lid
@Rosinfield: zie je wel, daar ga je al.(grapje) Je hoort de banden i.p.v. de motor en de wind. Iedereen wil het natuurlijk het liefst zo stil mogelijk in de auto hebben. Fijn toch als je die dingen onder je auto dan ook zo weinig mogelijk hoort ?
 

corsaar

Senior Member
@ wimV wat voor een dingen hoor jij dan onder je auto.
Merkwaardig dat ik gewoon dunlop banden heb gekregen (prima banden )
En Rosenfield weer Conti. Waarom die willekeur !
 
Bovenaan Onderaan