Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

groentesoep

Actief lid
Ik moet me er juist een beetje in gaan verdiepen nu, dus alle tips zijn welkom :).
Ik heb nu een laadpas bij Tap Electric, 2,50 per maand, maar verder geen extra kosten op wat de paal doet. Ik laad vaak en kort, maar jij hebt de ballen om in het huidige stroomnet wel een EV aan te schaffen, dus dan is de situatie anders omdat je een eventueel starttarief over meer Kwh kan uitsmeren.
Ik laad nu ongeveer 2/3e thuis voor 29,1ct en 1/3 bij het werk voor 34,0 ct., gemiddeld 30,7ct. In de winter zal dat wel 50/50 worden omdat ik dan minder met de range kan spelen.

Tees

Donateur
Een abonnement kan voor mij niet uit denk ik. Thuis laden we bij de lokale leverancier die geen abonnement heeft (heb de laaddruppel al in huis) en geen startkosten rekent, alleen de kWh-prijs van 41 cent. Voor onderweg ga ik nog even kijken naar een goede pas, maar dus iig niet met een abonnement, want dat laden zal maar incidenteel zijn. En dan evt nog eentje voor FastNed oid, al begreep ik dat dat tegenwoordig ook met een pinpas kan.

@hemi24 stuur mij even een setje luchtankers zodra je die binnen krijgt!
Overigens is er iemand niet ver van m'n huis die een kabel uit het raam van z'n eerste verdieping gooit, om de lantaarnpaal heen en zo naar z'n auto. Vond ik wel een creatieve oplossing, vraag me af wat de gemeente daarvan vindt.

Tees

Donateur
Ik heb voorlopig de Laadkompas en ANWB laadpassen aangevraagd voor onderweg. De eerste is goedkoper, de tweede als backup. Kan ik voorlopig wel mee vooruit.
Maar tis wel een oerwoud met die laadpassen hoor...lang niet allemaal even doorzichtig.

Captain Hook

Forumguru
Maar tis wel een oerwoud met die laadpassen hoor...lang niet allemaal even doorzichtig.
Precies dat.
Waarom toch zo moeilijk?
Waarom wil/kan men niet er voor zorgen dat je gewoon overal kunt pinnen voor je kWh? En prijstransparantie; da's ook nog een dingetje...
Iets wat met fossiel sap überhaupt geen probleem is. :koffie:

groentesoep

Actief lid
Als ik over jouw snoertje wat los over straat zou vallen dan kan ik jou daar gewoon voor aansprakelijk stellen
Ja, maar een overheid moet dan geen kinderachtige regeltjes maken waardoor er niks kan, maar de trottoirs gratis uitrusten met dit soort tegeltjes, of toestaan dat de burgers daar zelf aan de slag gaan.

En dus vind ik dat het dus gewoon weggewerkt moet worden
Daarover zijn we het eens.
En er zijn al oplossingen voor hoor , zie bijvoorbeeld https://www.buitenkast.nl/product/contactdoos/
Nu nog voor CEE wcd's maar kunt zo een uitvoering maken voor de EV stekkers / wcd.
Ik heb me laten vertellen dat er een kaart bestaat voor ondergrondse leidingen van allerlei aard. Ik kan me voorstellen dat het wat complex kan gaan worden om die up-to-date te houden als dit het concept wordt.

Maar hoe dan ook: ik hoop wel dat die houding van "mag niet, dus blijf maar lekker veilig fossiel rijden dan struikelen er tenminsten nooit oma's over een snoertje" bij overheden uit de ambtelijke zaagselhoofden verdwijnt.

groentesoep

Actief lid
Waarom wil/kan men niet er voor zorgen dat je gewoon overal kunt pinnen voor je kWh? En prijstransparantie; da's ook nog een dingetje...
Het zal er wel om draaien dat de informatiepositie van de laadpasboeren uitmuntend is, en die van de klant zo beroerd mogelijk. Verdienmodellen gaan wel vaker boven echte & eerlijke marktwerking.

Dat gezegd hebbend: er moet natuurlijk wel een partij zijn die de info kan bieden waar welke paal vrij is etc., en dat is niet per se een klusje van de bank.

ertromp

Forumguru
Maar waarom moet de overheid regelen dat over of onder trottoirs kabels moeten kunnen lopen om je auto langs de weg te laden? Er zijn toch prima gedeelde voorzieningen? En gratis nog wel. Linksom of rechtsom het moet financieel ergens vandaan komen. En de bewoners van appartementen dan? Hoe moet dat ingericht gaan worden?

Ik mag toch ook geen benzinepomp op mijn inrit helaas. Waarom leggen ze die benzinepomp niet gratis voor me aan?

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
De overheid hoeft wat mij betreft niet te regelen dat er kabelgoten komen of wat dan ook, maar volledig verbieden is het andere uiterste. Ik zou het passend vinden als gemeenten aangeven onder welke voorwaarden zij kabelgoten e.d. toe zouden staan. Als het ze alleen maar gaat om de fysieke veiligheid, dan zijn daar prima oplossingen voor. Maar het gaat volgens mij om andere zaken.

Wat mij stoort is dat het contrast met andere dingen zo groot is: een telecombedrijf mag overal waar 'ie wil de straat opentrekken on de 5e glasvezelkabel neer te leggen, maar de burger mag niet een stukje stoep van 2m overbruggen met kabelgoot-tegels.

Overigens zal ik weinig probleem gaan ervaren hoor, er zijn hier meer dan genoeg laadpalen, dus ik kan prima laden. Alleen jammer dat m'n zonnepanelen de stroom dan niet kwijt kunnen in de auto, maar die het net op moet. Een thuisbatterij staat nog op de lijst van mogelijk aan te schaffen.

Laatst bewerkt:

gehaktbal

Forumguru
Gefeliciteerd met de Enyaq, @Tees !
Heb er sinds februari ook eentje en bevalt uitstekend!

Laadpaal wordt hier binnenkort geplaatst. Tot die tijd gebruiken we de laadpalen in de straat, wisselend tussen 33ct per kwh tot 46ct per kwh. Met het ANWB laadabonnement zit bij deze Vattenfall palen geen extra kosten. Alleen de geladen KWH's. Maar goed, moet je in dit geval wel maar net geluk hebben dat je die Vattenfall palen hebt.

Als ik het goed heb gezien, komt jouw auto net als de mijne uit 2021. Die kan naar softwareversie 3.8.
Deze versie stond er bij mij al op toen ik de auto kocht. Naar mijn idee zijn alle bekende problemen uit het verleden daarmee verholpen.

Heel veel plezier met je Enyaq! Hopelijk ben je er straks net zo tevreden mee als ik.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
Wat mij stoort is dat het contrast met andere dingen zo groot is: een telecombedrijf mag overal waar 'ie wil de straat opentrekken on de 5e glasvezelkabel neer te leggen, maar de burger mag niet een stukje stoep van 2m overbruggen met kabelgoot-tegels.
We gaan een beetje off-topic; maar dat is absoluut niet waar.

Niemand mag overal waar 'ie wil de straat opentrekken en kabels leggen!
Daar zit een heel traject met vergunningen, onderzoeken, etc. aan vast.
En bijbehorende kosten. :cautious:
Ja, ik heb die trajecten in het verleden uitgevoerd.

Als jij datzelfde riedeltje voor die ene laadpaal bij jouw voordeur wil doorlopen, dan is het wel een heel kostbaar grapje.

Tees

Donateur
Ik weet dat 'ie wat gechargeerd was, maar in het geval van glasvezel is het traject wel heel raar ingericht dat gemeenten dit niet mogen weigeren, alleen bepaalde (strikt omschreven) randvoorwaarden mogen stellen. Daar klagen de gemeenten zelf ook over trouwens. Maar idd genoeg :ot: hierover nu.

@gehaktbal dank! Ik wil idd zsm gaan kijken wat de softwareversies zijn die erop staan en indien nodig optrekken naar 3.8. Heb wel begrepen dat dat best wel kan uitmaken. Zoals ik al schreef verwacht ik niet dat ik een abonnement eruit kan halen met onze beperkt aantal kilometers (waarvan een significant deel op vakantie), en bij de lokale leverancier kan ik zonder starttarief laden met t CPO-tarief van 41 cent. Die heeft veel palen hier in de wijk staan die vrijwel altijd beschikbaar zijn. Dus dat zal mijn basis worden. Al het andere is dus extra en relatief incidenteel.

Bovenaan Onderaan