Ervaringen Octavia PHEV

Jessedew

Forumguru
Weer sinds een lange tijd een update van mij: Ik ben er klaar mee, ik neem vervroegd afscheid van mijn O4 RS.
Ik heb nog nooit zo'n slechte auto gehad.
De Peugeot 308 van vroeger had nog minder ellende, de Skoda Octavia's erna waren top, de arteon en de passat nog beter. Toch klopte mijn harte weer sneller van een O4 VRs.

Positiviteit:
- Tis een gechipte RS, ging als de brandweer
- Top kleur
- Verlaagd, zag er mooi uit
- Velgen gecoat in vol zwart, uniek
- Nog meer zwarte accenten, uniek
- Geen enkele andere O4 gezien zoals de mijne.

Reden bij blijdschap dat hij weggaat na 2,5 jaar met bijan 2 ton op de teller:
- Nieuw Blok bij 100.000 km
- Nieuw Stuur IVM storingen
- Nieuwe Aircopomp met 70.000 km
- Nieuw schakelmechanisme met 120.000 km
- Talloze storingen, van simpele "iets doet het niet" tot gewoon niet in de versnelling willen zetten.
- Coating op de velgen bladert
- Verlaagd is waardeloos in de stad
- zal vast nog wat vergeten zijn

Ik hoop dat de volgende eigenaar meer plezier van de auto heeft dan mij.
Oke, spijtig, wat ga je nu kopen?
Heb jezelf van 0 naar 200.000 gereden?
Mechatronic komt vaker rond de 120.000km

Zijn geen leuke zaken, weet ook niet of ik een goede keuze heb gemaakt met de O4 aanschaf, maargoed ik heb nog ff garantie.

Kans is aanwezig dat ik over 3 a 4 jaar toch iets anders koop als er veel kosten zijn.

Desnoods terug naar de O3 dat is iig een goede auto.
 

Evilcomputing

Senior Member
Oke, spijtig, wat ga je nu kopen?
Heb jezelf van 0 naar 200.000 gereden?
Ik ga elektrisch rijden, keuze is nog niet daar, maar de kans is reëel dat ik de auto van een collega over neem.

Zelf vanaf ene kleine 5000 km tot de 2 ton gereden ja.
Wellicht heeft jouw O4 een stuk minder ellende, ik hoop het. Ik heb meer collega's met een dergelijke auto. Maar zoveel ellende als ik heb ik nog niet gehoord.
 

Jessedew

Forumguru
Ik hou er rekening mee dat ik ook tenminste de helft van jouw ellende ooit zal hebben. Nu rijden wij vrij weinig, vooral privé ritten 12.000 per jaar oid en staat nu op 50.000.

Benieuwd welke auto de vervanger wordt en hopelijk minder ellende met de nieuwe auto.
 

Jessedew

Forumguru
Ik ga over 2 weken met vakantie, zonder de caravan, met de PHEV (Oostenrijk).
Nu neem ik geen laadkabel mee, meestal toch niet goedkoop in het buitenland en benzine is ook niet zo duur in Oostenrijk.

Wat doe ik met de accu, gewoon leegrijden? of toch steeds minimaal 20% erin houden? Beetje accu lading behouden is toch wel het 'beste' toch?
 

Alpha

Donateur
Ik zou hem in dat geval van de auto stand afhalen en permanent op 20% zetten. Dan gaat ie ook bijladen als hij onder de 20% komt.
 

Rob

Forumguru
@Jessedew ik ga maandag naar Oostenrijk. Tijdens vakantietrips is bij mij de accu puur voor gemak, dus koelen/verwarmen op afstand, vermogen op de snelweg en op bestemming eventueel elektrisch over vakantiepark. Met andere woorden, zodra ik op de snelweg ben laadt ik de accu weer bij naar 99% en rest van de vakantie hou ik 'm ook zo hoog mogelijk. Succes en veel plezier!
 

Jessedew

Forumguru
Ik zou hem in dat geval van de auto stand afhalen en permanent op 20% zetten. Dan gaat ie ook bijladen als hij onder de 20% komt.
Ja, wel iedere rit dit even doen toch? Ben inmiddels bekend met hoe dat verder werkt idd, het bijladen etc. Maar onthoud die niet na opnieuw contact aanzetten dacht ik?
 

Jessedew

Forumguru
@Jessedew ik ga maandag naar Oostenrijk. Tijdens vakantietrips is bij mij de accu puur voor gemak, dus koelen/verwarmen op afstand, vermogen op de snelweg en op bestemming eventueel elektrisch over vakantiepark. Met andere woorden, zodra ik op de snelweg ben laadt ik de accu weer bij naar 99% en rest van de vakantie hou ik 'm ook zo hoog mogelijk. Succes en veel plezier!
Ik acht de kans groot dat ik dat ook doe. Zal met name ook de nodige ritten in Oostenrijk zelf maken voor wat uitstapjes. Waar zit jij ergens? Wij richting Saalfelden, (bij Zell am See)
 

Bakkertje

Forumguru
Lol ik ben momenteel in Oostenrijk ;)
Laden is hier heel duur, ergens rond de 70 ct per kWh. Terwijl de benzine juist erg betaalbaar is (1,60 voor e10).
Zelf rijd ik de accu gewoon leeg, de auto schakelt dan over op hybride en laadt dan de accu weer bij tot net uit het Rode gebied.
 

jesse_s93

Forumguru
Ik vind het zelf heel prettig om in de S-stand te rijden op langere stukken. Dan gebruikt hij het gecombineerde vermogen (niet enkel de motor) en spreekt hij ook de accu aan. Dat betekent ook dat hij een reserve aanhoudt van ongeveer 10-15% en dat vasthoudt.
 

Jessedew

Forumguru
Vandaag een langere rit gehad, en dan is het in de S stand wel ff lekker doortrekken bij het invoegen op de snelweg ja!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jessedew

Forumguru
Lol ik ben momenteel in Oostenrijk ;)
Laden is hier heel duur, ergens rond de 70 ct per kWh. Terwijl de benzine juist erg betaalbaar is (1,60 voor e10).
Zelf rijd ik de accu gewoon leeg, de auto schakelt dan over op hybride en laadt dan de accu weer bij tot net uit het Rode gebied.
Ah dat is mooi, blijft die stekker mooi thuis. Tank je geen e5? Verwacht nog aardig wat km in Oostenrijk te rijden, mooi op benzine dan, mede de reden dat ik 'm gekocht heb, niet laden tijdens vakantie. Fijne vakantie nog daar!
 
Laatst bewerkt:
Ah dat is mooi, blijft die stekker mooi thuis. Tank je geen e5? Verwacht nog aardig wat km in Oostenrijk te rijden, mooi op benzine dan, mede de reden dat ik 'm gekocht heb, niet laden tijdens vakantie. Fijne vakantie nog daar!
Over tanken gesproken. Wat raden jullie aan in bijvoorbeeld Frankrijk?
 
Bovenaan Onderaan