Jesko's Octavia VRS !

sitechris

Donateur
Voordeel van blijven doorrijden is dat je de auto inmiddels ook goed kent en dus ook weet dat het bv geen olieboot is. Om maar iets te noemen. Dus je weet wat je hebt. Is imo ook veel waard. Los van alle andere argumenten die hier al gepost zijn.
 

leon-cupra

Forumguru
Onderhoud heb je ook op de tweede wagen, dus eigenlijk heb je geen extra onderhoudskosten bij 1 of twee wagens. Het is ook niet dat een RS een v10 is waar onderhoud str*nte duur is.
 

Arjan1985

Forumguru
Ik begrijp het ergens ook weer wel. Ik pak vaak genoeg de Fabia 1 als ik boodschappen doe. Lekker low profile en een krasje meer of minder maakt mij niet uit. Maar idd onderhoud is wellicht zelfs duurder met een oudere auto tov een jongere auto merk ik. Er gaan vaker onderdelen stuk ivm leeftijd. Altijd rond de APK.
Even off topic, gister sprak de buurman ons aan dat onze kleinste van 7 over de auto heen gelopen had:rolleyes: zal aan de opvoeding liggen.
 

Tees

Donateur
Onderhoud heb je ook op de tweede wagen, dus eigenlijk heb je geen extra onderhoudskosten bij 1 of twee wagens.

Als je weinig rijdt is een tweede auto juist een stuk duurder qua onderhoud. Want veel onderhoudstermijnen zijn x jaar of y km, en bij weinig rijden zit je dus aan x jaar. Dan ben je dus gewoon 2x zo veel aan onderhoud kwijt (even uitgaande dat de 2 autos even dure onderdelen hebben, wat wellicht niet waar is), plus 2x wegenbelasting, 2x verzekering, en als je in een gebied met parkeervergunningen woont (zal voor @JeSko niet gelden schat ik zo), 2x vergunningskosten. Alleen als je een extreem dure, chique auto hebt kan t wellicht uit, maar een 'gewone' Octavia (reken ik de mooie RS van @JeSko toch nog even onder) valt daar lijkt mij niet onder.
 

leon-cupra

Forumguru
Om dat allemaal specifiek te weten moet je rekening houden met de jaarlijkse kilometers. Een specifieke situatie moet zoiets duidelijk maken. Afhankelijk van de onderhoudsintervallen zal je verschillende uitkomsten krijgen. Maar je hebt gelijk hoor @Tees.
 

EdK

Forumguru
kleinste van 7 over de auto heen gelopen had:rolleyes: zal aan de opvoeding liggen.
Tsja zou me dochter kunnen zijn.........
Was 13 en stonden nog maar in die tijd een 4 wagens in de straat , maar die van de groenteman vonden zijn zoon's en ik een mooie glijbaan.....
Ehhhh, flink op me donder gehad van me Pa , en half jaar geen zakgeld gehad...... en tsja daar was ik weer pissig om !! :D
 

JeSko

Forumguru
Heren,

Sinds een geruime tijd merk ik volgende, als ik gas los laat lijkt het alsof de auto zelf afremt op de motor, na een tijdje (tegen 1000 toeren per minuut aan) lijkt de auto dan "los" te komen en lijkt hij compleet vrij uit te bollen, een beetje zoals hij zou uitlopen moest je hem in E modus hebben staan. Ter verduidelijking , het afremmen gebeurt niet tijdens het downshiften zelf maar echt wanneer de bak afremt op zichzelf maar nog niet schakelt, zo tegen de 1000 toeren aan gaat hij dan echt vrij lopen. Mijn vriendin merkte dit laatst ook op, ze vroeg me of dit normaal was, waarop ik haar het antwoord schuldig moest blijven. Verder schakelt de bak prima, al wilt hij als hij koud is wel eens "schokken" bij gas los. Hij doet/heeft dit trouwens zowel in D als in S, in E niet, maar dat is een vrijloop modus dus lijkt mij normaal. Is dit normaal gedrag? Auto heeft natuurlijk zijn leeftijd en km's (12 jaar/153.000km).
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Jouw wagen heeft een identiteitscrisis zeker …. Wilt een EV zijn. Tegenwoordig heel normaal en mits wat aanpassingen realiseerbaar :D;)

De bak best eens laten uitlezen zeker ?
 

Okki

Forumguru
Gaat er geen lampje branden op je dashboard? Mijn auto heeft een vrijloop. Als je het gas loslaat ontkoppeld de motor en gaat het toerental naar stationair. Er gaat dan ookmeen icoontje branden opnhet dashboard. In een tunnel gaat de auto daardoor soms tot 10 km p/u sneller alleen op rolweerstand naar beneden.

Als je daarmee speelt kan je het brandstofverbruik positief beïnvloeden.

post-19381-0-96915400-1426060495.jpg
 

JeSko

Forumguru
@Okki

Nee, dit komt niet voor als ik hem in E modus heb staan, enkel in D en S, dan lijkt hij tot 1000 tpm af te remmen op de motor. De E modus heb ik al meermaals dankbaar gebruikt inderdaad, maar er gaat dan geen lampje branden, enkel de versnellingsbak indicator op het dashboard gaat van D1 of D2 etc etc naar E1/E2, zo weet ik dat hij in vrijloop staat.

Die uitleg maakt wel duidelijk hoe het net werkt, best clever op een "sport"wagen van 2013.
 

EdK

Forumguru
wagen van 2013.
Jeetje man, heb je zo'n oude wagen ?
Word het niet eens tijd dat je er één van 2025 neemt ????

:deuk:

Gewoon van dat oudje blijven genieten !
Hij ziet er na zijn operatie aan de achterzijde weer als nieuw uit...
Dus tsja gewoon doen of die van 2020 is en nog 10 jaar genieten.
 
Bovenaan Onderaan