Range-angst

@Octavia VRS Black , hoeveel km doe je per dag? Meerderheid van je kms autostrade of net niet? Heb je plaats om op eigen terrein te laden ? Kan je op jouw werk laden?

Zou voor mij belangrijkere criteria zijn dan enkel de range want die is heel afhankelijk van de gebruiker en zijn trajecten.
Voor mij is een auto een auto die je allround kan gebruiken dus ook voor vakantie. 300Km range heb ik niks aan.
 

Rallye

Forumguru
En je rijdt de auto tot op 10% en laadt het snelste to 80% op dat soort ritten. Dus die wat je dan nodig hebt is dat 70% van de capaciteit al die meer dan 300km is die jij als minimaal ziet. Wil je ook nog langdurig normale snelheden rijden (130 is voor een EV al snel) met eventueel wat verbruikers aan, dan lijkt het erop dat een EV nog even niets voor jou is. Wellicht een Tesla met de grootste accu?
 
En je rijdt de auto tot op 10% en laadt het snelste to 80% op dat soort ritten. Dus die wat je dan nodig hebt is dat 70% van de capaciteit al die meer dan 300km is die jij als minimaal ziet. Wil je ook nog langdurig normale snelheden rijden (130 is voor een EV al snel) met eventueel wat verbruikers aan, dan lijkt het erop dat een EV nog even niets voor jou is. Wellicht een Tesla met de grootste accu?
Ik stuur nu tijdelijk een tesla model 3... tesla heeft alles goed voor elkaar... maar het is een emotieloos hok. Ik heb er helemaal niets mee. Maar wat jij zegt klopt... het gaat om die 70%... die moet ongeveer 300km kunnen dus een Enyaq 80 zou een keuze kunnen zijn.
 
Had je beter kunnen bedenken voordat je Octavia de deur uit had gedaan…

:arghh:

Maar even serieus, na 300 km wil iedereen wel even de benen strekken! Ik zie het probleem niet..?
Nee, blij dat die weg is.... alleen maar software problemen, updates, terugroepacties en luste ook een slok.
 

leon-cupra

Forumguru
Voor mij is een auto een auto die je allround kan gebruiken dus ook voor vakantie. 300Km range heb ik niks aan.
Ga je heel veel meer betalen voor iets dat je een paar keer per jaar nodig hebt. Meer dan 90% van de eigenaars zal dagelijks toekomen met een range van 300km. Ik heb vroeger als vertegenwoordiger gewerkt waarbij ik 60.000km per jaar deed, dat kwam overeen met gemiddelde 250-350km per werkdag. Normaal gebruik kom je alles behalve aan 250km per dag. Ga je de vakanties opnemen in jouw criteria, blijf dan weg van een EV.

Range van minimaal 300km ga je sowieso naar de 80 (eigenlijk zal de 60 ook al voldoende zijn maar “range minimaal 300km”zal niet gehaald worden). Wil je nog meer range, dan is de long range van Tesla een mogelijkheid (en die zijn redelijk betaalbaar), de MB EQE heeft minimaal een range van 600km (werkelijk zal eerder 500km zijn) maar is dan een hogere prijsklasse of je moet naar een model S gaan maar dat is al +100k.
 

Captain Hook

Forumguru
@leon-cupra Wat betreft dat vele rijden...
Één van mijn vorige jobs was ik ICT-specialist bij tal van onze vestigingen in Nederland (en nog wat andere locaties in Europa en soms daarbuiten). Toen reed ik 85kkm per jaar (en regelmatig met het vliegtuig) in een Golf TDI. Dat heb ik bijna 5 jaar lang zo gedaan en in die tijd bijna 3 leaseauto's 'verbruikt'. (want destijds werd na 150kkm de leaseauto alweer vervangen)

Op zich een zuinige auto, zo'n TDI, maar dan nog stond ik vaak meerdere keren per week bij de pomp om te tanken. Het was wel goed voor de spaarzegeltjes en de airmiles, maar op een gegeven moment ben je het wel zat. Was ik blij dat je iedere keer slechts een paar minuten nodig had om de tank weer vol te gooien met diesel.
Moet er niet aan denken dat je dan, anno nu, met een EV, telkens zoveel uur moet opladen! :wavecry:

In afwachting van onze plug-in hybride zit ik me nu al te bedenken hoe ik dat zo effectief en efficiënt mogelijk kan inplannen. En dan wordt dat nog maar een auto, met naar verhouding, een klein accupakket.
Op zich heb ik geen range angst, want onze nieuwe auto rijdt gewoon door op fossiel sap, maar ik betrap mezelf er wel op dat het oplaadgebeuren een rol gaat spelen en door m'n hoofd gaat malen. :pieker:
 

Tees

Donateur
Als ik zie hoe de laadvoorzieningen in NL zijn, dan kan ik me niet voorstellen dat iemand die geregeld op kantoor bij zakelijke klanten komt, niet tussendoor kan opladen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals @Captain Hook in z'n hoogtijdagen, maar ik schat dat 90+% van de mensen prima uitkunnen met een effectieve range van 300 km voor hun dagelijks autogebruik. Bij mijn werk zijn EVs de standaard, en daar zitten ook mensen bij die het hele.land doorrijden. De enige uitzondering die tot nu toe gemaakt was, was voor een busje voor werkzaamheden die altijd in de middle of nowhere verspreid over NL uitgevoerd worden. Dat werd toch te riskant.
 

hemi24

Forumguru
:ot: Ik heb ect een bloedhekel aan PHEV rijders die een laadpaal “bezet” houden terwijl je met je EV wilt/moet laden…
 

Captain Hook

Forumguru
@hemi24 Want? Met een EV heb je meer 'recht' op een laadpaal dan een PHEV? :arghh:
En wat dacht je van EV-laadpaalklevers?

Zo zie je maar weer, al de goede voornemens ten spijt; het levert ook weer nieuwe irritaties en overdraagzaamheden op. :cautious:

Nog afgezien van de laadpasjes idioterie! Waarom je nog steeds niet gewoon met je pinpas (zoals bij vrijwel alle andere diensten/goederen) kunt betalen voor energie bij een laadpaal? 't Is toch van de zotte dat je je dan eerst door een woud van laadpaalpasaanbieders moet worstelen, al dan niet een abonnement moet afsluiten en dat die elektroontjes weer op geheel eigen wijze worden afgerekend.
Lang leve de transparantie, NOT dus. :mad: Met daar bovenop nog eens de absurde prijsverschillen per kWh!
Net alsof de benzine bij de ene pomp 2 euro/liter kost en bij de volgende 4 euro per liter!?
 

Rallye

Forumguru
Tja. En als ze niet laden zijn ze asociaal, want milieu-onvriendelijk.

Als @Octavia VRS Black als eis formuleert dat hij voor sommige ritten zeker meer dan 300km tussen het laden wil hebben, waarom probeert hier dan iedereen hem te vertellen dat dat laden niet zo erg is en dat hij dat helemaal niet nodig heeft? Waarom niet gewoon toegeven dat dat met het overgrote deel van de EV's nu nog niet mogelijk is - zeker als je ook nog normale snelwegsnelheden wilt rijden en niet je "mindset" aanpast naar altijd en overal 100 km/h. Want dat is de stand van zaken: als je een EV koopt ben je minder flexibel dan met een normale auto. Is dat nou zo erg om toe te geven?
 

MarcoO2

Forumguru
Op zich heb ik geen range angst, want onze nieuwe auto rijdt gewoon door op fossiel sap, maar ik betrap mezelf er wel op dat het oplaadgebeuren een rol gaat spelen en door m'n hoofd gaat malen. :pieker:
Ik ben heel benieuwd hoe je dit gaat ervaren. Jij hebt meestal een geheel eigen kijk op dingen, dus ik kijk uit naar jouw ervaringen.
Als ik zie hoe de laadvoorzieningen in NL zijn, dan kan ik me niet voorstellen dat iemand die geregeld op kantoor bij zakelijke klanten komt, niet tussendoor kan opladen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals @Captain Hook in z'n hoogtijdagen, maar ik schat dat 90+% van de mensen prima uitkunnen met een effectieve range van 300 km voor hun dagelijks autogebruik.
Eens. Enige randvoorwaarde (voor mij) is dan ook dat je thuis moet kunnen laden. Na een dag thuiskomen met een bijna lege accu en dan een bezette publieke laadpaal aantreffen is niet fijn ;)
:ot: Ik heb ect een bloedhekel aan PHEV rijders die een laadpaal “bezet” houden terwijl je met je EV wilt/moet laden…
Tsja, begrijpelijk, maar helaas voor jou hebben ze net zoveel recht om te laden. Mijn irritatie zou veel meer liggen in de "ik ben klaar maar sta zo lekker geparkeerd-laders".
 

ertromp

Forumguru
Waarom niet gewoon toegeven dat dat met het overgrote deel van de EV's nu nog niet mogelijk is - zeker als je ook nog normale snelwegsnelheden wilt rijden en niet je "mindset" aanpast naar altijd en overal 100 km/h. Want dat is de stand van zaken: als je een EV koopt ben je minder flexibel dan met een normale auto. Is dat nou zo erg om toe te geven?
En dat die zogenaamde flexibiliteit afhangt van snelheid is een drogreden.
Hier in NL ben je met je EV net zo flexibel als in je auto met verbrandingsmotor. Grootste gedeelte van de dag mag je toch al niet sneller rijden dan die 100km/h.
Wat schiet je er betreffende tijd echt mee op en wat gaat het doen met je brandstofverbruik. Je zult met je auto met verbrandingsmotor vaker moeten tanken wat gezien de stijgende benzineprijzen ook niet echt uitnodigend.werkt.
En in de vakantieperiode mag je blij zijn als je hele stukken bijvoorbeeld in DLD überhaupt de 100km/h kunt aantikken en vele weekenden staat de Peage in FR ook lekker vol.
Ook de mogelijkheden om publiekelijk te laden zijn enorm en er komen nog steeds laadpunten bij niet alleen in NL maar in geheel EU.
 

MarcoO2

Forumguru
Ook de mogelijkheden om publiekelijk te laden zijn enorm en er komen nog steeds laadpunten bij niet alleen in NL maar in geheel EU.
Mij viel de afgelopen weken in Italië op dat ik daar bijzonder weinig laadplekken zag. Ook bijzonder weinig EV's op Italiaans kenteken, overigens. Zodra je de grens met Zwitserland over gaat, neemt het aantal van zowel de EV's als de palen enorm toe.
 

ertromp

Forumguru
Niet naar Italië dus. Geen laadpalen en wat maakt het uit of het hagelt of ander noodweer of er is een hittegolf
Gelukkig valt het ook in Italië mee
Een stukje snelladstations in Noord Italië tegen CH
2c16e5f6905b2de3ad77d2bf486e73d1.jpg


En alle laders (geen huisaansluitingen) volgens Shell recharge

4bbc9d034aa6f6ccbd195e330f18c2e6.jpg
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Omdat een pin-apparaat (als alternatief) beduidend duurder is dan een rfid-lezer die alleen hoeft 'te checken' of de aangeboden pas 'mag laden' bij die paal.
Dat valt nog maar te betwijfelen... Mobiele betaalterminals (in inbouwvorm als OEM model) zijn er inmiddels al in zoveel uitvoeringen en types; die technologie is aardig goed ontwikkeld. En qua datatransfer, voor een real-time-validatie-check zijn er ook talloze mogelijkheden. Bovendien is de hoeveelheid data t.b.v. mobiel betalingsverkeer zeer gering.

Want als je een pasje zou hebben die alleen maar checkt of je 'mag laden'; hoe gaat dan de registratie/afrekening van het aantal kwH? Er zal toch een id + tijds/energie-info in een datagram van/naar laadpaal/MSP verstuurd moeten worden...

Ik denk eerder dat die lekker ondoorzichtige markt van allerlei laadpasjes aanbieders vooral economisch lucratief(ver) is i.p.v. meteen betalen en zien waarvoor je betaalt!

Want kun je in één opslag zien als je ergens je laadsteker insteekt wat het aldaar gaat kosten? Net zoals dat met andere brandstoffen wel het geval is? Ik bedoel maar... :pieker:
 

Canon-Eye

Forumguru
Laden bij een klant kan natuurlijk, maar dat zou ik alleen willen als dat tegen betaling kan, niet op kosten van die klant aan hun bedrijfseigen laadpaal...

Verder zou ik zelf toch ook wel graag 300-350 echte kms (ook in de winter) als.minimumeis stellen. Ik wil bij mijn kinderen op visite.kunnen gaan zonder dat ze voor mij de oprit moeten vrijmaken zodat ik op hun kosten stroom kan tappen, grannylader of anderszins. De enkele reisafstand is tot 150km, dat vind ik dan weer wat kort voor een extra laadoponthoud onderweg.
Auto's die dit aankunnen vallen voorlopig flink buiten mijn pensionadobudgwt, dus wat.mij betreft heeft de Leon het eeuwige leven...
 

Rallye

Forumguru
En dat die zogenaamde flexibiliteit afhangt van snelheid is een drogreden.
Hier in NL ben je met je EV net zo flexibel als in je auto met verbrandingsmotor. Grootste gedeelte van de dag mag je toch al niet sneller rijden dan die 100km/h.
Wat schiet je er betreffende tijd echt mee op en wat gaat het doen met je brandstofverbruik. Je zult met je auto met verbrandingsmotor vaker moeten tanken wat gezien de stijgende benzineprijzen ook niet echt uitnodigend.werkt.
En in de vakantieperiode mag je blij zijn als je hele stukken bijvoorbeeld in DLD überhaupt de 100km/h kunt aantikken en vele weekenden staat de Peage in FR ook lekker vol.
Ook de mogelijkheden om publiekelijk te laden zijn enorm en er komen nog steeds laadpunten bij niet alleen in NL maar in geheel EU.
Voor mij is een auto een auto die je allround kan gebruiken dus ook voor vakantie. 300Km range heb ik niks aan.
Als gezegd, door het beperkte ontwerp van de meeste EV's neemt het verbruik ook met normale snelheden te snel toe. Dus moet je te vaker laden en dat duurt vergeleken met tanken nog steeds te lang.

Ik sluit alleen maar aan bij wat @Octavia VRS Black als eis formuleert. In echte landen, dus ook in de vakantie waarnaar wordt verwezen, mag je ook overdag sneller dan 100km/h. Ik ben net terug uit Frankrijk. ACC op 140 ging daar prima. Op de heenweg door Duitsland vrij constant 160/170 en af en toe 200/220. Ook daar 100 rijden is een ergernis (in Nederland overigens net zo, maar dat is een ander onderwerp).
De mogelijkheden om publiek te laden nemen inderdaad toe - maar zeker op de drukke tijden waar jij naar verwijst kan dat best moeilijk zijn.
 
Bovenaan Onderaan