Tesla model Y SR+

Status
Niet open voor verdere reacties.

leon-cupra

Forumguru
Denk dat ik niet de enige ben die helemaal blij is met zijn EV (of toch het concept, los van alle problemen met sommige modellen/software). Iemand die open staat voor verandering zal snel het fijne van EV rijden waarderen.

Wat ik gewoon enorm heerlijk vind aan het EV rijden (naast andere voordelen als instant koppel, stilte aan boord ,..) is dat je geen automaat hebt die moet “denken”. Vooruit, achteruit en neutraal. Niets meer of minder. Zorgt gewoon voor een enorm relaxed rijden. Als bestuurder maak je eigenlijk nooit fouten. Pedaal per ongeluk te diep of niet te diep induwen geeft bij een ice-automaat altijd een vervellend gevolg. Bij de EV is het perfect beheersbaar.

“Versleten” :deuk: … in bezit gehad bedoel je.

Met het bericht te schrijven, te denken aan de voorgangers en een opvolger (tuurlijk blijf ik daar aan denken :pardon:) schoot plots het volgende in mijn hoofd : de nieuwe Cayman/boxster wordt ook een EV ….:D:D Is vloeken in de porsche-kerk maar het perfect bevallen van EV icm een compacte sportwagen …zou dit niet een ideale opvolger kunnen worden ??:D
 

Tees

Donateur
Waarom dan niet een Model S (of diens opvolger) als volgende auto? Ik moet nog maar zien dat VAG zo'n goede EV kan maken als Tesla als ik jou zo hoor.

Om nog even terug te komen op Toyota: die hebben een heel grote fout gemaakt de afgelopen jaren. Ze liepen ver voorop met het hybride platform en dachten dat dat eenvoudig naar een full-electric omgebouwd kon worden. En dat bleek niet (competitief) te kunnen, maar ze zijn te lang op die weg doorgegaan. En nu zitten ze met de hybride gebakken peren. Wet van de remmende voorsprong noemen we dat.
 

JeSko

Forumguru
Das een leuke he @ertromp , mijn vrouw zei dat laatst ook toen ze zo eentje zag rijden, "als ik dan toch ooit elektrisch moet dan zoiets." Maar hoe schattig ze ook zijn ze zijn bij de slechtste in hun markt segment qua range en dergelijke dacht ik.

Wat mij betreft, zolang er benzine voorradig is en ik aan oudere auto's kan geraken rijd ik Benzine.
 

EdK

Forumguru
Je bedoeld een ieder word ouder, maar dat wil nog niet zeggen dat je oud word.... :pieker:
 

leon-cupra

Forumguru
@Tees vind de facelift van de model S enorm knap. Mogen ze onmiddellijk op de oprit zetten. Alleen prijstechnisch is de model S (voorlopig?) boven budget. Ga ik nog veel gasveren mogen verkopen.

@JeSko +40 is het begin van oud worden :D
Spijtig dat mijn midlifecrisis heel kort was. Die sportwagen hebben we gehad maar dat jong groen bladje nog niet :deuk:

Mijn vorige bazin had zo een Honda E. Enorm leuk wagentje maar als je naar de prijs ziet is de zin in zoiets redelijk snel over. Zeker als je dan ziet wat de Honda e te bieden heeft. Daarom zie je ze ook niet rondrijden.
 

MarcoO2

Forumguru
“Versleten” :deuk: … in bezit gehad bedoel je.
haha er stond niet voor niets nog iets tussen haakjes achter... ;)
Met het bericht te schrijven, te denken aan de voorgangers en een opvolger (tuurlijk blijf ik daar aan denken :pardon:) schoot plots het volgende in mijn hoofd : de nieuwe Cayman/boxster wordt ook een EV ….:D:D Is vloeken in de porsche-kerk maar het perfect bevallen van EV icm een compacte sportwagen …zou dit niet een ideale opvolger kunnen worden ??:D
Make sense. Ik zou ;t vast een laten vallen thuis :D
 

leon-cupra

Forumguru
@MarcoO2 wist het wel, had het knipoogje gezien.

Thuis laten vallen … maakt haar niet meer uit. Ze is het gewoon. Wagen wordt nu ook betaald door mijn vennootschap, dus eigenlijk heeft ze er nog weinig aan te zeggen :deuk: (vindt ze wel niet leuk heb ik al ondervonden)
Cayman EV is voorzien vanaf ‘25. Dus ze zit nog even safe. En de wagens waarvan ik zeg “mogelijke opvolger” zijn boven budget.

Net even laten vallen “wist je dat de Cayman een EV wordt”. Ze keek niet boos , dat is al positief. Kreeg als antwoord “ge weet het, binnen 5 jaar” … even ter verduidelijking waarom: btw van de tesla wordt namelijk terug getrokken van de BTW en als je de wagen vroeger verkoopt/vervangt moet je een deel terugbetalen van de BTW.
 

leon-cupra

Forumguru
Zag net even op de FB-pagina dat de Cayman terug verkocht is. Bijna 2 maand te koop gestaan. Valt nog best mee. Denk dat de Cayman veel langer te koop stond toen ik hem had gekocht.

De overheid zak ook weer tevreden zijn. Belasting op de meerwaarde voor de verkoper en 3000€ inschrijvingstaksen voor de koper :pardon:

Blijft toch in dat GT silber met de RS velgen een knappe verschijning.
07F36450-6CEC-4710-92ED-1EAA7BCEC85F.jpeg
 

MarcoO2

Forumguru
Inmiddels gaat de Amerikaanse RDW de problemen met een loslatend stuur onderzoeken, zo las ik gisteren. Ben benieuwd of dat ook de Nederlandse en Belgische varianten betreft. Een terugroepactie voor in ieder geval 120.000 exemplaren (naast de voorgaande voor 363.000 exemplaren voor de FSD-ellende) hakt er wel in.
De Amerikaanse dienst voor wegverkeer gaat onderzoek doen naar Tesla's van het type Model Y. De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft twee klachten gekregen over stuurwielen die loskomen tijdens het rijden.
Het bureau zegt dat in beide gevallen de Model Y's aan klanten werden geleverd met een ontbrekende bout waarmee het wiel aan de stuurkolom is bevestigd. De stuurwielen kwamen los toen er druk op werd uitgeoefend tijdens het rijden.
De NHTSA zegt dat beide incidenten plaatsvonden terwijl de auto's een lage kilometerstand hadden. Bij naar schatting 120.000 voertuigen vanaf het modeljaar 2023 moet nu worden onderzocht of ze hetzelfde mankement hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
Zoals met veel terugroepacties zal europa niet volgen. We kennen in Europa niet die megaclaims via de rechtbank. Heb er ook redelijk vertrouwen in dat mijn stuur niet onmiddellijk zal loskomen. Zijn maar een paar gevallen ook van gekend.

En ach, momenteel heb ik toch veel liever een tesla dan een Skoda EV. Die modellen heb veel meer problemen dan een mogelijk lossend stuur.
 

JeSko

Forumguru
Nee zo ook hoor ;) even fun met hebben en daarna verkopen, droomauto kopen en nog 50 k of meer overhouden, mens mag dromen he ;)
 

Tees

Donateur
En ach, momenteel heb ik toch veel liever een tesla dan een Skoda EV. Die modellen heb veel meer problemen dan een mogelijk lossend stuur.

Nouja, een loslatend stuur is wel tamelijk gevaarlijk. Tis natuurlijk heel vervelend als je wagen niet (snel) laadt ofminder range heeft oid, zoals nu bij de Enyaq ME3 update, maar een stuur dat loslaat, dan sta je daarna tegen een boom of vrachtwagen aan. Risico = kans × gevolg, dus zelfs met een kleine kans hierop en het bijbehorende grote gevolg, zou ik adviseren aan Tesla of de autoriteiten (RDW) om dit toch even goed uit te zoeken vanwege een niet-verwaarloosbaar risico.

Bovendien lijkt het menselijke fout (missende bout) icm niet afdoende QC, dat is een stuk lastiger dan dat je kan zeggen dat een apparaat niet goed functioneerde, en dus serienummer xxx tot yyy met productiedatum zzz gecontroleerd moeten worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan