Amundsen Het grote Amundsen-topic

AndreM

Forumguru
het is maar vanaf juni 2014 (dacht ik) dus modeljaar 2015 dat de USB aansluiting standaard Apple ondersteunt, is je auto modeljaar 2014 dan moet je een specifieke Apple aansluiting besteld hebben anders werkt het niet. (had zo een speciale naam maar kan er niet opkomen)

(voor alle duidelijkheid, indien je met kabel wil werken, dit staat los van het BT-verhaal)

Ik heb mij laten vertellen Joske dat de O3 gebouwd na de fabrieksvakantie (augustus) van de Skoda pas geleverd gaat worden met een USB connectie voor Apple, model 2015 dus.
Ik zie nu ook in de configuratie in Nederland, dat er een aantal standaard opties voor mijn auto niet meer standaard zijn en alleen te leveren zijn tegen meerprijs.

P.s. Mijn auto is in juni in Nederland gekomen en daar zit ook geen USB voor de Apple in.
 

Joske

Forumguru
heb het even opgezocht, officiële datum is 8 april 2014, vanaf dan spreken we over MY2015

maar ik lees ook dat zowel de Bolero als de Amundsen de Apple connectiviteit niet bevatten, wil de klant dit wel dient ie alsnog een Mitsumi aansluiting te bestellen als optie. Dus ik denk dat ineens het mysterie opgelost is als je een MIB Amundsen hebt en geen Mitsumi-aansluiting.. Ohja, en op de Swing krijg je dan weer wél Apple connectiviteit!
 

AndreM

Forumguru
Gek genoeg Joske,
stond deze optie in Nederland niet in de configuratie bij het bestellen van de GL BL.
Maar werd wel vernoemd dat het mogelijk is met een optionele MDI kabeltje.
 

Joske

Forumguru
MDI aansluiting is geen mitsumi aansluiting, weet niet of een
MDI wel apple ondersteunt? (vermoed van niet)
 

AndreM

Forumguru
Met de MDI optie moet het mogelijk zijn, is mij verteld.
Zelf vond ik het altijd tobben om eerst de iPod of Phone aan te sluiten en te bedienen, zoals in mijn laatste Opel.
Ik maak nu gebruik van een 32gb SD kaartje en dat werkt perfect, zeker als je regelmatig korte stukjes van een half uur rijdt.
 

intruder1400

Actief lid
Ik baalde er aardig van dat ik niet een iPod in de auto kon leggen die ik via Wi-Fi kon updaten met muziek. Had niet de mdi aansluiting gekozen. Nu ik spotify gebruik mis ik het overigens niet. Enige irritante is dat ik mijn telefoon ( HTC one, Android) niet op de usb aansluit omdat de amundsen dan wel eens instabiel wordt. Hopen dat dat nog eens met een update of zo verholpen wordt. De volgende telefoon moet in ieder geval gewoon als USB-stick herkend worden. Dat is bij de HTC one anders geregeld wat misschien de oorzaak is.
 

Chatslet

Forumguru
Even voor de duidelijkheid, MDI staat los van het type radio wat je hebt. Een MDI interface is een op zichzelf staand apparaat dat door je radio middels CANBUS en de CD wisselaar aansluiting wordt bestuurd. Het MDI apparaat stuurt via het USB mass storage protocol het apparaat dat je daar op aan sluit aan en presenteerd dit vervolgens als een platte mappenstructuur aan de radio. Het USB mass storage protocol wordt bijvoorbeeld gebruikt door USB sticks, externe harde schijven en door telefoons die je als mass storage device kunt aansluiten. Een iPhone kan dit ook maar zal alleen een platte mappenstructuur delen en dus niet de iTunes bibliotheek met metadata.
Je kunt dit bijvoorbeeld ook zien als je een SD kaart hebt. Stop een SD kaart met mp3's in je radio en de radio zal de ID3 tags van de mp3's laten zien. Hier door zie je de titels en album art die in de bestanden is opgeslagen. Zet je die zelfde mp3's vervolgens op een USB stick en sluit je die op je MDI aan dan zie je alleen mappen en bestandsnamen.
 

vw125

Forumguru
Vandaag heeft men Amundsen zich ook niet van zijn beste kant laten zien.
Ik haal vanmorgen men wagen uit de garage en plots hoor ik een pieptoon uit de speakers komen.
Ik denk ' dat is vreemd heb toch niets gedaan'.
Zie ik naar men scherm en merk ik dat al men radiozenders veranderd zijn en dat alle logo's verdwenen zijn.
Ben net klaar om alles terug op de juiste plaats te zetten inclusief de logo's.
Heeft dit ook al eens iemand gehad?
 

Chatslet

Forumguru
Zijn er igenlijk al mensen die hun Amundsen Plus hebben laten updaten met de nieuwste kaarten? Ik ben een van de vele die bij aflevering in 2012 kaarten uit 2008 heb gekregen die toen de nieuwste versie waren. Wat ik eigenlik wil weten is of de nieuwste kaarten een betje up to date zijn met bijvoorbeeld nieuwe snelheden (130), nieuwe A5/coentunnel situatie etc...
Ik begin me er nu echt aan te storen en sta nu voor de keuze, 250 euro voor nieuwe kaarten of 350 euro voor een Columbus plus inbouw waar ik zelf de kaarten voor kan downloaden.
 

CDK

Forumguru
Is zelf downloaden geen optie @Chatslet? Jij hebt zeker precies dat type waarbij dat niet kan....?
Edit: Een Columbus is wel een grote stap voorwaarts en relatief goedkoop als je dat voor 350,- kan regelen....
 

muurman

Senior Member
Vind het ook niet meer van deze tijd. voor het geld van nieuwe kaarten koop je meerdere losse navi units incl kaarten.
 

harry123

Actief lid
Ik heb een MIB Amundsen (O3 2014 model) en ik heb nu twee keer gehad dat het touchscreen niet meer correct functioneerde. De eerste keer was dat op te lossen door het systeem even uit te zetten en weer in te schakelen, de tweede keer was het iets vasthoudender, en was het pas bij de volgende auto-start opgelost. (Dat had ik ook wel voor het stoplicht even gedaan, maar pas na echt geparkeerd te hebben een tijdje werkte alles weer.)

Probleem is dat de onderste 'knoppen' niet meer reageren en/of de rest ook niet. Ik kon de laatste keer bijvoorbeeld geen adres ingeven (want onderste knoppen werkten niet) en ik kon op de radio de zenders niet 'swipen'. Als ik bij het navigatiescherm in de onderste balk iets 'aantikte' kwam ik soms in een ander menu uit, alsof het aanraakgedeelte verschoven was ten opzichte van het scherm. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Als vanzelfsprekend ga ik hier nog eens mee langs de dealer, maar aangezien het nu weer werkt heb ik niks om te laten zien natuurlijk...
 
Bovenaan Onderaan