O3 2017 Facelift

Niet op alle auto's nodig, maar op de RS is grip op de voorwielen van oudsher een probleem: bij accelereren draait het minst belaste voorwiel door. Een sper helpt grip te houden.

Bij mijn ongechipte 1.8 TSI vind ik de tractie het zwakste punt van de auto. Ik dacht eerst dat het aan de Bridgestone Turanza's lag waarop de auto geleverd werd (waardeloze banden overigens), maar met Continental TS860 winterbanden is de tractie net zo beroerd. Het verschil tussen zomer- en winterbanden in het achterhoofd houdende en de ervaringen die ik daar eerder altijd mee had, moet het tevens aan de mechanische grip liggen.

Een RS zonder sper zou voor mij geen optie zijn. Ik heb ooit eens in een O2 RS gereden en daar was het ook wielspin en onderstuur ohne ende. Bij rechtuit gassen op de autobahn heb je daar natuurlijk geen last van, maar voor mij is het een afknapper als je een mooi bochtig weggetje niet kan benutten.
 

vleier

Forumguru
Nou het bochtige weggetje is totaal geen probleem bij mij. Het is voor mij echt juist bij het optrekken dat ik geen grip heb
 

B.Stuurder

Forumguru
Je voelt duidelijk de ASR ingrijpen als je te snel weg wilt, volgas op korte ribbels ben je ook je tractie even kwijt, in bochten voel je hem soms wat zoeken naar grip, maar dan ga je al behoorlijk hard moet ik zeggen (Conti winterbanden), nu denk ik dat het verlagen en de bredere banden wel helpen, maar het wordt nooit een Porsche natuurlijk, alles in perspectief houden.
 

Rallye

Forumguru
Over gebrek aan tractie wordt bij de RS (inderdaad ook de O2) al langer geklaagd. Terwijl dit bij andere auto's met dit onderstel (SEAT Leon, Golf) geen probleem lijkt te zijn. Lijkt een typische Skoda-afstelling.
Ik heb wel het gevoel dat het bij de O3 erger is. Een sper op de standaard RS facelift zou dus welkom zijn.
 
Laatst bewerkt:

vleier

Forumguru
Je voelt duidelijk de ASR ingrijpen als je te snel weg wilt, volgas op korte ribbels ben je ook je tractie even kwijt, in bochten voel je hem soms wat zoeken naar grip, maar dan ga je al behoorlijk hard moet ik zeggen (Conti winterbanden), nu denk ik dat het verlagen en de bredere banden wel helpen, maar het wordt nooit een Porsche natuurlijk, alles in perspectief houden.

Nou ik koet zeggen dat ik in de bochten totaal geen last heb van dat probleem. Volledige grip met mijn auto. En ik rijd met vredestein banden.

Over gebrek aan tractie wordt bij de RS (inderdaad ook de O2) al langer geklaagd. Terwijl dit bij andere auto's met dit onderstel (SEAT Leon, Golf) geen probleem lijkt te zijn. Lijkt een typische Skoda-afstelling.
Ik heb wel het gevoel dat het bij de O3 erger is. Een sper op de standaard RS facelift zou dus welkom zijn.

Het is wel.vervelend dat ik gewoon niets kan op simmige momenten. Sinds de chip is het echt gewoon zo dat de tractiecontrol lampje wel.brand maar totaal niet meer in grijpt bij nat wegdek. Vooral tegenover golfjes is het vaak vervelend.
 

vleier

Forumguru
Er zit toch een sper-differentieel op de Octavia?
Voor zover ik weet alleen op de O3 RS230.

Ik heb de gechipte versie van de O2 RS. Het rijd allemaal.leuk. maar krijg er gewoon geen grip mee. En nu lees ik dat het bij de O3 ook niet echt een grippert van een auto is. Daardoor vroeg ik me af of het wel zon slim idee is om een sper achterwege te laten bij dit soort auto's.
Nu weet ik niet waar Skoda gepositioneerd is binnen het VAG concern. Maar heb zelf get idee dat het niet.ver van de Seat af zal moeten ligge .
 

naish

Lid
XDS helpt je bij scherpe bochten en zorgt ervoor dat de auto zich neutraal gedraagt bij sportiever bochtenwerk. De besturingselektronica simuleert in feite een zelfblokkerend differentieel om de tractie en het rijgedrag te verbeteren in de bochten. Daarom kan jouw ŠKODA de bochten veel zekerder en natuurlijker nemen dan voorheen.
 

CDK

Forumguru
@naish, xds (zie het als een soort elektronische sper) is leuk en doet wel iets, maar veel te weinig. Een mechanische sper is nodig om het vermogen netjes op de weg te brengen.
 
Er staat terecht dat dit een sperdiff simuleert, niet dat het er eentje is. Een echt sperdiff stuurt juist de kracht naar het wiel dat grip heeft. Zoiets als XDS remt alleen maar het wiel af dat grip verliest. Het is een goedkoop lapmiddel. Zeker bij auto's met veel vermogen leidt dat tot allerlei bijkomende problemen met de remmen.
 

naish

Lid
Gedoseerd gasgeven is een optie. ;)

Ik vind het juist een kunst om met een voorwielaandrijver met zoveel mogelijk grip uit de bocht te komen.
Rij graag met voorwielaandrijving in mijn race sim..
 

philippe bakker

Forumguru
Nu vind ik die continental winterbanden echt wel goed. Ik kan er echt wel deftig mee vertrekken. Maar inderdaad een sper of nog beter 4x4 zou mogen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Niet alleen de RS, ik liet mijn broertje een stukje rijden vanmiddag en in een industrieterrein op een klinkerweg rijdend gaf hij goed gas en het oranje lampje van de ESP knipperde bijna continue, het vermogen kwam gewoon niet op de weg. Dus met een RS gaat dat helemaal niet lukken.
 

LT83

Forumguru
Nu zijn de tempersturen er momenteel ook wel naar om flink wielspin te trekken. De turboblokken draaien gewoon behoorlijk wat extra koppel en de grip is niet optimaal door het koude asfalt. Mijn Octavia staat momenteel op dunlop winterbanden en bij sommige tussensprintjes vanuit de drie heb ik nu gewoon wielspin bij recht staande wielen en een droge weg. Een sper zal hier niets aan veranderen, als je wielen recht staan heeft een sper nauwelijks nut. Dit is wel effectief in de verdeling van het vermogen tussen het binnenste en buitenste wiel in de bochten.
 
Bovenaan Onderaan