Kleine storingen / irritaties

dirkr

Senior Member
Bij mij sinds een week de combinatie uitparkeerhulp + blinde hoek sensoren storing.
Eerste melding na -3 graden vorst.
Vervelend als je er bijv zoals ik in een parkeergarage op vertrouwd...

Hmm heb ik ook van die storingen, was nog niet in me opgekomen dat dit misschien wel eens aan de temperatuur zou kunnen liggen :) Eens verder onderzoeken..
 

BWK

Lid
Hmm heb ik ook van die storingen, was nog niet in me opgekomen dat dit misschien wel eens aan de temperatuur zou kunnen liggen :) Eens verder onderzoeken..
ga je er niet mee naar de dealer/garage?
(tot nu toe werkt het weer..)
 

dirkr

Senior Member
ga je er niet mee naar de dealer/garage?
(tot nu toe werkt het weer..)

Ga het wel vermelden bij de volgende controle maar ga er wel niet speciaal mee naar de garage.
Als het vaker begint voor te vallen dan sta ik wel onmiddellijk bij de garage :)
 

D.A.V.E.

Nieuw lid
Vandaag een irritatie factortje.:mad:

Het stoelgeheugen deed ineens niets meer!:mad::laugh:
Geen boing bij opslaan en stand 1,2 en 3 gaven niet thuis.
Ik ben een behoorlijke zeikerd wat zit positie betreft en verstel tijdens de rit nogal eens van instelling.

Boekje erbij zekeringen kast gezocht, allemaal oke!
Op een engelse skoda site stond een tip (mischien al gemeld hier maar kon het niet vinden).

Reset van stoel geheugen.
Let op contact aan motor uit, en doe dit terwijl je buiten naast de stoel staat.
Neem van mij aan als je dit zittend doet je of erg lenig bent of morgen je bed niet meer uit komt.:tegek:

1-Rugleuning helemaal naar voren, als de stoel stopt los laten en nog een x de knop indrukken dan verschuift de leuning nog een stukje.
2-Zitting helemaal naar voren schuiven, ook daar na uiterste stand nig een x indrukken.
3-Zitting helemaal naar beneden kantelen (voorzijde van de zitting).
Nu hoor je 3x een boing en alles werkt weer oke.

Bij mijn S3 werkte dit niet.
Pas toen ik de stoel zitting helemaal omhoog deed (let op positie van je rug leuning anders raakt hij je zonnescherm!) hoorde ik 2x een boing geluid.
Daarna werkte alles weer naar behoren.:yeehaa:
Die moet ik proberen! Heb namelijk hetzelfde voor! Had ik eindelijk de goeie afstelling, kon ik ze niet opslaan :cry:
 

HaycoOnline

Donateur
Heb al 2x (heb auto pas 6 weken in bezit) een soort van alarmmelding gehad met auto in het rood op de MFD
het lijkt er dan op of je een aanrijding hebt gehad of zo, een soort paniekstand.
Op dat moment stond ik voor de kruizing te wachten net uit een (lange) bocht komende en aan alle kanten staat een auto opgesteld. Radar in paniek zeg maar.
Iemand anders dit ook al gehad?
En iets anders dan de 'normale' front assist melding, die eerst alleen 2 kleine autojes tegen elkaar laat zien met uitroepteken of als je echt te dicht erop komt een grote melding STOP! of REM! geeft....

Ik heb dit ook al vaker ondervonden. De auto heeft tot 2x toe een onnodige en zelfs zeer gevaarlijke rem ingreep gedaan waar totaal geen aanleiding voor was.
Situatie 1:
Wij reden in Frankrijk op de zesbaans Autoroute du Soleil en het regende. Wij halen een vrachtauto in op de ACC die aardig wat water opstoof. Eenmaal naast de vrachtauto ging de Superb vol in de ankers en kwam het grote rode auto nood symbool in beeld. Er reed op dat moment niemand dicht achter ons.
Situatie 2:
Na zo’n 300km verder reden wij nog steeds op de zesbaans Autoroute du Soleil en was het droog en de zon scheen. Het was erg rustig en was er maar weinig verkeer. Wij reden op de ACC op de middelste baan 110km/u en halen een langzamere auto in. Vlak voordat wij de auto rechts van ons wilden inhalen op de ACC maakt de auto weer een noodrem en kwam het grote rode auto nood symbool in beeld. Op het moment van de ingreep reed er mijlenwijd niemand voor ons behalve de auto op baanvlak 1 (baanvlak 2 en 3 waren leeg). Tijdens de rem ingreep van de Superb heb ik direct het gaspedaal vol ingetrapt om te voorkomen dat de Fransman die direct achter ons reed achterop zou klappen, die ook behoorlijk dichtbij kwam en uitweek. De Fransman haalde ons hierna in en heeft de meest onvriendelijke gebaren naar ons gemaakt. Logisch, had ik wellicht ook gedaan omdat een idioot voor je vol op de rem trapt op een lege Autoroute du Soleil, dat verwacht je niet en dat zie je ook niet aankomen!

Het vreemde aan het Front Assist systeem is. Dat op momenten dat je het nodig zou hebben werkt het niet.
Rij je lekker rustig niemand voor je werkt het systeem wel en zit je er niet op te wachten.

Front Assist zou de auto veiliger moeten maken om aanrijdingen te voorkomen, na mijn ervaring voorkomt het systeem het niet maar stimuleert het een ongewenste aanrijding.

Zo zou het moeten werken volgens Volkswaren, maar zo werkt het bij mij niet.
Bekijk deze video van Volkswagen maar eens https://www.youtube.com/watch?v=Vthgb2BFrpY
 
Als je het filmpje hebt afgekeken volgt er een filmpje van een Fransman die met zijn Golf plus een demonstratie geeft van de werking van zijn front assist. Met mijn kennis van de Franse taal op "du pain, du vin du boursin" niveau kan ik de lange teksten die hij schrijft slechts in hoofdlijnen volgen, maar dat het niet gaat over de indrukwekkende werking van zijn front assist haal ik er wel uit :laugh:

Zelf heb ik gelukkig niet veel last van nodeloze ingrepen. Vorige week wel voor de tweede keer de ervaring dat acc in de file op 3 meter van mijn voorganger spontaan vergeet dat er een auto staat. Ben er nu alerter op... ik zie mezelf al uitleggen "sorry meneer, mijn auto zag u de afgelopen 10 minuten gewoon staan, maar herkende u ineens niet meer" :sterretjes:
 

B.Stuurder

Forumguru
@HaycoOnline en @Superb III combi Dat zijn toch hele gevaarlijke situaties. Melden jullie die ook? Ik vind het nogal wat als je auto zonder aanleiding ineens remt, straks rijdt er een vrachtwagencombinatie achter je, die kan dat nooit aangeremt krijgen. En als er een motorrijder voor je staat en je auto geeft ineens gas, loopt dat wellicht ook erg naar af.
Daar moet toch serieus naar gekeken worden, dat vind ik geen gewone irritaties meer. Ik denk dat Skoda ook liever geen dodelijke ongelukken ten gevolge van hun veiligheidssystemen wil uitleggen
 
Ja ik ga het ook melden @B.Stuurder . Nog 1600km tot de beurt dus het wordt hoog tijd voor een afspraak.

Ik teken alvast het antwoord van de dealer op. "We hebben een software update gedaan en hiermee zou het probleem opgelost moeten zijn. Kijkt u het even aan"

Ben benieuwd, want vind het wel erg jammer als je van de acc en front assist niet op aan kunt.
 

B.Stuurder

Forumguru
Het is een kwestie van afstellen wellicht of misschien betere hardware, maar het moet kunnen worden opgelost.
Het zal VAG geld kosten maar veiligheid is belangrijker en op de lange termijn zullen ze onderuit gaan door zoiets als ze niks doen.
 

s-line

Forumguru
Mij wilde de dealer afgelopen week in een Up zettten. Ik heb vriendelijk bedankt. Ik rij geen auto van 50k om bij onderhoud in een koekblik m'n kilometers te maken.
Ze hoeven je alleen maar mobiel te houden hoor! Ze kunnen toch niet van die dure leenauto's in bezit hebben omdat jij toevallig in een auto van 50K rijdt en iets vergelijkbaars wilt rijden.
Wij hadden laatst ook een klant met een nieuwe 5 serie en die moest en zou perse een 5serie of audi a6 als leenauto mee. Stond me daar een partij stennis te maken op de receptie, dus wij uit eindelijk een auto voor hem gehuurd en wat denk je bij het terug brengen na 3 dagen stond er wel 49 km bij op de teller!
Mensen zijn echt van lotje getikt tegenwoordig.:fool:
 

B.Stuurder

Forumguru
Ze hoeven je alleen maar mobiel te houden hoor! Ze kunnen toch niet van die dure leenauto's in bezit hebben omdat jij toevallig in een auto van 50K rijdt en iets vergelijkbaars wilt rijden.
Wij hadden laatst ook een klant met een nieuwe 5 serie en die moest en zou perse een 5serie of audi a6 als leenauto mee. Stond me daar een partij stennis te maken op de receptie, dus wij uit eindelijk een auto voor hem gehuurd en wat denk je bij het terug brengen na 3 dagen stond er wel 49 km bij op de teller!
Mensen zijn echt van lotje getikt tegenwoordig.:fool:
Bij ons is de regeling dat je bij schade of onderhoud 1 model lager als leenauto meekrijgt. Of ze die nu moeten huren of niet en ongeacht of er mee gereden wordt. Dat is de theorie.
In de praktijk kijken we, mede op verzoek van het bedrijf, of er wel een leenauto nodig is. Meestal laat ik de auto halen en brengen en werk ik thuis op zo'n dag. Overigens is de enige auto die ik ooit heb geweigerd een busje geweest. Omdat ik vond dat ik daarmee niet bij de klant kon voorrijden. Niet omdat het een busje was maar vanwege de manshoge reclame op die bus voor het verhuurbedrijf.
Overigens hebben wij een winstdelingsregeling, waardoor we allemaal gestimuleerd worden om de kosten zo laag mogelijk te houden, dat geeft namelijk meer winst.
En bij de Renault dealer heb ik nog nooit een behoorlijke auto mee gehad. Dat was steevast slecht geregeld.
Dan is het overigens wel weer heerlijk om in je eigen auto te stappen nadien.
 

Middag

Forumguru
Ik rij soms 600km per dag. Bij regulier onderhoud probeer ik zo min mogelijk te rijden om het voor de werkgever ook leuk te houden (100km vrij in huurauto). Op zo'n dag had ik me niet zo druk gemaakt over een Up. Nu was het terugkomen na regulier onderhoud omdat de dealer niet alles kon oplossen tijdens onderhoud. Kan moeilijk nog een dag rond de deur blijven om die reden. Daarnaast had ik die dag een klant mee in de auto. Een golf had ik ook geaccepteerd.

Daarnaast, ik heb een contract waarbij vergelijkbaar vervangend vervoer is opgenomen. Dan is een Superb of een Up wel een heel groot contrast.
 

B.Stuurder

Forumguru
@Middag ik veroordeel je niet, ik heb lang geleden een hele kleine VW meegehad als vervangend vervoer, de voorloper van de Up denk ik, maar daar was niet in te rijden bijna. Moest ik vanuit Groningen terug naar Rotterdam, pfff.
Bij ons gaat het wel op categorie. Ik rijd straks een O3, maar een Superb of A4 had ik mogen rijden, dus dan is het vervangend vervoer op niveau Golf of O3. Ik heb liever helemaal geen andere auto, omdat ik op kenteken verschillende productiesites op kan rijden en met vervangend vervoer weer van alles moet regelen.
 

RefleCs

Forumguru
Omdat ik eenzelfde module in mijn leasecontract heb zitten voor vervangend vervoer ga ik uit principe niet akkoord met kleiner. Als ik daar eenmaal aan begin dan proberen ze dat telkens weer namelijk. De dealer heeft vaak meer kleine auto's in de vervang poule omdat daar meer vraag naar is. De grotere auto's moeten ze echt omheen plannen. Ik heb gewoon geen zin om de discussie aan te gaan en men weet hoe ik daarover denk. Tot nog toe nooit issues over gehad.
 

Canon-Eye

Forumguru
vrachtwagencombinatie achter je, die kan dat nooit aangeremt krijgen.
Vergis je niet: een vrachtwagen met een treingewicht van 40 ton (of in NL maximaal 50 ton) moet gewoon aan dezelfde minimumremvertragingseisen (in m/s2) voldoen als de eerste de beste Smart, Skoda, etc.
De beperkende factor is - zoals bijna altijd - gewoon de mens, oftewel de bestuurder. Zolang die voldoende tijd (vrije remafstand) vóór zich heeft om te kunnen reageren is er nog weinig aan de hand. Is dat niet het geval, dan klapt hij erop - en logischerwijs is de impact van een 50-tonner dan aanmerkelijk groter dan van een Smart, Skoda, etc.

Wat kunnen we hiervan leren? Onder andere dat het niet verstandig is om na een inhaalmanoeuvre al meteen, dus pal voor het ingehaalde voertuig, naar rechts te gaan, want:
  • Op dat moment krijgt de ingehaalde bestuurder dus gedurende enige tijd véél te weinig remafstand - en nog buiten zijn schuld ook, al zal het heel lasig zijn om dit aan te tonen ingeval van een kop>staartje. Een dashcam kan hierbij zegenrijk werken...
  • Als het ingehaalde voertuig ook zo'n "fijn werkend" front assist systeem heeft, zou dat onbedoeld geactiveerd kunnen worden - en ook bij "slechts" een adaptieve cruisecontrol zal die reageren. En voor een zware vrachtwagen is het niet fijn als die telkens automatisch de vaart eruit haalt, want dat kost weer een boel tijd, afstand en soms ook schakelen om weer aan zijn kruissnelheid te komen.
Moraal: na het inhalen eerst enige afstand nemen alvorens naar rechts te gaan.
Ik hou daarvoor als minimum aan dat ik de hele breedte van de voorkant (=beide koplampen) in mijn rechterspiegel wil zien voordat ik over de witte rijstrookscheiding heen ga.
Oók als er toevallig iemand achter me zit te douwen die graag nog veel sneller door wil. En zéker als ik een ander VAG-product inhaal... ;)
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
k hou daarvoor als minimum aan dat ik de hele breedte van de voorkant (=beide koplampen) in mijn rechterspiegel wil zien voordat ik over de witte rijstrookscheiding heen ga.
Dat doe ik ook, mede omdat ik dat geleerd heb met rijlessen.
Net als ik geleerd heb dat je pas richting aan mag geven om van baan te wisselen als de mogelijkheid daar is en niet als je wilt gaan inhalen, zoals je zo vaak ziet. Overigens is van baan wisselen zónder richtingaanwijzer én als je er bijna naast zit ook een landelijke hobby. Ik kan me voorstellen dat je dat niet leuk vind met front assist en ACC. :mad:
 
Overigens is van baan wisselen zónder richtingaanwijzer én als je er bijna naast zit ook een landelijke hobby.
Op zondag kun je daarop rekenen. Dan moet je net iets alerter zijn op mensen die al heel blij zijn als ze van baan gewisseld zijn. Zijn ze zo druk mee dat je echt niet moet verwachten dat ze ook nog rekening houden met jou. Als je 90 rijdt ziet iemand die de toegestane 130 aan komt knallen op de linkerbaan er namelijk wel uit als een enorme aso.....:sterretjes:

Alleen heb ik gemist wanneer de wetswijziging is ingegaan dat zondagsrijders ook op andere dagen de weg op mogen:laugh:
 
Bovenaan Onderaan