Kleine storingen / irritaties

RefleCs

Forumguru
Ik herken de problemen ook totaal niet. Ik zat er toevallig van de week op te letten en toen vroeg ik mij af..... staat je auto misschien ingesteld op linksrijdend verkeer ofzo??? (zomaar een gek idee)
 
Ik herken het helaas wel. Maar dan alleen in de file. Daar verdwijnt zo nu en dan een auto uit het zicht van de radar terwijl die toch echt pontificaal voor mijn neus rijdt.

Vandaag is de S3 voor de eerste beurt geweest en heeft de dealer naar eigen zeggen de ACC gecontroleerd (hoe vertelt het verhaal niet). Maar ze zijn eruit waarom de auto in de file zo nu en dan de voorligger in het geheel mist. "De afstand stond erg kort ingesteld". Ze hebben het ook opgelost door, je raadt het al, "de ingestelde afstand tot de voorganger te vergroten". Op mijn vraag of ze zich wel realiseerden dat in een file de auto's per definitie erg kort op elkaar rijden en de radar dat meestal ook wel begrijpt (alleen soms dus niet) kreeg ik het antwoord dat ik het eerst maar even moet proberen zo :sterretjes:

Is wel een beetje de rode draad van deze beurt. De rollo die erg stroef gaat hebben ze gesmeerd. Resultaat is dat de rollo nog steeds stroef gaat, alleen nu met vetspetters erop en een penetrante kruipoliegeur in de auto @Schep wat hebben ze bij jou gedaan met de stroef lopende rollo?

Bij wegrijden een brandend motormanagementlampje. Stekker vergeten. Kan gebeuren, maar geeft me wel het gevoel dat de auto na de plichtplegingen zonder veel aandacht weer naar buiten is geschoven. Voor de 60k beurt ga ik toch een ander adres zoeken.
 

willemk

Senior Member
@MarsMars een motorrijder helemaal tegen de linkerstreep voor me heb ik nog niet gehad. Ik rij mijn superb prive en rijd stukken minder dan menigeen op dit forum. Wat overigens niet wegneemt dat ik wel regelmatig op autowegen en ook op de snelweg zit. Ik heb echt nog geen nare ervaringen met het hele systeem gehad, ook niet van die plotselinge rem ingrepen, wanneer het niet moet. Het werkt gewoon goed. Gisteren ben ik nog op de cc met acc aan door de westerscheldetunnel gereden (ruim 6 km lang) waarbij ik een kolonne vrachtauto's heb ingehaald en waarbij het systeem ook voor mijn voorganger af en toe moest remmen. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik op dat soort momenten mijn voet wel bij de rem houd, omdat ik vanwege de tunnelwanden een beetje huiverig ben dat het systeem niet iets vreemds doet. Maar het ging allemaal zoals het moet en werkt zonder morren.

Omdat ikzelf ook motorrijder ben, zal ik nooit achter een motorrijder met de auto op cc rijden. Dat zijn momenten die ik zelf in de hand wil houden. Ik realiseer me nu net dat ik in een motorblad, de motoplus een aantal edities geleden een stuk heb gelezen, waarbij in Noorwegen een Teslarijder op de snelweg een motorrijdsters had aangereden omdat de Tesla de motorrijder niet had 'gezien'. Een Tesla heeft naar het schijnt rondom een dozijn camera's maar het was dus misgegaan. Er loopt in dit kader momenteel een onderzoek bij Tesla naar hoeveel het systeem "ziet"
 
Het systeem doet bij mij in de meeste gevallen gewoon wat het moet doen. Ik zou het dan ook zeker weer bestellen als ik opnieuw de keuze zou maken.

Het feit dat de radar soms ineens een auto niet meer ziet is vervelend en als je er niet op bedacht bent ook gevaarlijk (ik schrik er in elk geval wel van als de auto in de file ineens oo het gas gaat). Dus filerijden doe ik wat vaker zelf.

Ik reken er niet op dat er een oplossing voor is of komt. Erger me alleen wel als een dealer de afstand opnieuw instelt en dat vol overtuiging als oplossing aandraagt. Zeg dan gewoon dat je het ook niet weet.
 

EdK

Forumguru
VAG Techniek eens mailen of langsgaan , gasten weten en kunnen vaak meer waar een officiele dealer zijn handen vanaf trekt of al begint te bellen naar een PON.
 

BBO

Senior Member
Vorige week zaterdag 780 km gereden met de S3 richting Zwitserland. Waarvan de meeste km's met ACC aan. Ik zou het niet meer kunnen missen. Ik heb geen enkele keer gehad van "wat doe hij nu???". De line assist daarentegen zit er soms wel eens naast, of beter gezegd over de lijn. Maar ik kan er met leven. Het is tenslotte een rijhulp systeem. En geen auto piloot waar je blind kan op vertrouwen.

De wagen starte zaterdag wel twee keer moeilijk. Eerst om de ski's te gaan ophalen en dan om de wagen in de hotelgarage te zetten. Koud start kon ik het twee keer niet noemen aansluitend aan een rit van 780km. Vandaag twee ritten gemaakt van ca 25 km. Auto stop uitgezet. Geen probleem gemerkt. Ik ben benieuwd of het in de toekomst nog gaat opduiken.
 

RusherSkoda

Actief lid
Vandaag (weer) meegemaakt met ACC. De auto stopte niet toen ik een rotonde naderde waarbij de voorgaande auto nog stil stond... Een normale auto, geen motor, geen hulkachtige jeep, ...
 
D

Deleted member 20754

Goed nieuws, de auto is gerepareerd. Er was een soort van kabelboom bestaande uit 6 draden welke dmv verkeerde montage tegen het motorblok schuurde. Dit veroorzaakte op een gegeven moment kortsluiting met uitval motor tot gevolg.
 

BBO

Senior Member
Vandaag (weer) meegemaakt met ACC. De auto stopte niet toen ik een rotonde naderde waarbij de voorgaande auto nog stil stond... Een normale auto, geen motor, geen hulkachtige jeep, ...
Acc dedecteert geen stilstaande wagens. In de handleiding staat dat de voorgaande wagen een minimum aan snelheid moet hebben. Dan werkt bij mij de acc ook niet. Als ik "treintje" aan het rijden ben, dan stopt mijn wagen wel. Of als mijn wagen de wagen voor hem heeft zien stoppen is er ook geen probleem. Ik schat dat hij wagens tot 500 meter voor hem ziet/ wagens ziet stoppen en zelf stopt. En op een rond punt rij ik altijd zonder cruise control ;)
 

s_janssen

Actief lid
In het kader van dat soms idiote functioneren van de ACC is het me vanochtend gelukt om iets reproduceerbaars te krijgen.

Wat was mijn probleem ook al weer waar ik al langer over klaag?
ACC 'mist' soms een invoegende auto voor me, of geeft bij een rijdende auto voor me plotseling vol gas (ACC staat dan hoger ingesteld dan ik rij).

Ik rij daarom al even (als ik er zin in heb) zonder ACC, maar met de detectie in beeld om erachter te komen of ik aan het al dan niet zichtbare autootje iets kan afleiden.

En vanochtend was het dus bingo, en zowaar nog reproduceerbaar.
Ik reed lekker door op de linkerbaan van de A2 met ACC aan. Op een gegeven moment kwam ik achter een langzamer rijdende Trail Blazer te zitten. Je weet wel, zo'n klein k*t autootje van ruim 5m lang en 2m breed die je erg makkelijk over het hoofd ziet, althans als je ACC heet zo blijkt.
  • In eerste instantie remde ACC netjes af. Ik zag ook in beeld dat ik de Trail Blazer netjes naderde.
  • Ik dacht ik geef nog wat gas bij, want zo'n mooie auto moet je natuurlijk van wat dichterbij bekijken.
  • Omdat je achter zo'n bak niks meer ziet, ging ik iets (ca 20-40cm) naar links zodat ik net langs de Trail Blazer kon kijken. De Trail Blazer zelf bleef in het midden van de rijstrook rijden.
En toen was het prijs:
  • Ik zie in beeld dat de Trail Blazer plotseling 'weg' is, en dat mijn voorligger volgens ACC nu plotseling de voorligger van de Trail Blazer is!
  • ACC geeft daarop VOL gas, er is immers een gat dicht te rijden:jaja:
  • De bestuurder vloekt en trapt op de rem en vraagt zich af hoe de radar die in het midden zit van zijn Superb in hemelsnaam de Trail Blazer niet meer ziet, maar de voorligger van de Trail Blazer WEL :sterretjes:
Dit bleek perfect reproduceerbaar:
  • Even iets naar links --> Auto weg, vol gas erop
  • Even weer iets naar rechts --> Front assist melding en in de remmen :nono:

Later lukte dit met een Audi Q7 ook. Toeval omdat deze auto's net wat hoger op de poten staan dan een personenauto? Met normale personenauto's (zelfs die mini dingen) lukte dit namelijk niet en bleef het autootje keurig in beeld totdat deze van rijstrook was gewisseld...

Ik denk dat ik mijn rijstijl nu maar aanpas en al slingerend over mijn eigen rijstrook ga om de radar te helpen :deuk:

Ik heb het zelf vandaag even uitgeprobeerd, door links en rechts achter een auto te gaan zitten. Ik moet toch echt de halve auto voorbij mijn voorganger steken om de ACC te laten versnellen. Dus ik kan het gedrag dat je hier beschrijft niet nabootsen.
Ik heb overigens ACC met laneassist, grootlichtassistent en verkeersbordherkenning, dus met camera in de voorruit bij de spiegel. En ik heb al eerder op dit of het duitse forum gelezen dat de ACC nauwkeuriger werkt als je ook de camera hebt. Radar en camera werken dan samen.
Zou dat het verschil kunnen zijn?
 

Jan A

Actief lid
Acc dedecteert geen stilstaande wagens. In de handleiding staat dat de voorgaande wagen een minimum aan snelheid moet hebben. Dan werkt bij mij de acc ook niet. Als ik "treintje" aan het rijden ben, dan stopt mijn wagen wel. Of als mijn wagen de wagen voor hem heeft zien stoppen is er ook geen probleem. Ik schat dat hij wagens tot 500 meter voor hem ziet/ wagens ziet stoppen en zelf stopt. En op een rond punt rij ik altijd zonder cruise control ;)
Ben op dag 2 ook eens een rotonde opgegaan met ACC aan. Die ik nooit meer!
 
En als jij dus die 20 /40 cm naar links gaat en er rijd daar een wagen op zelfde hoogte als voor je pakt de radar dan wel die wagen op linkerbaan ??

Zou het (dit keer niet sarcastisch) een producteigenschap kunnen zijn die bij auto's zonder camera niet lekker werkt?
Doordat je naar links/rechts beweegt, denkt de software dat je wilt gaan inhalen en anticipeert hierop door te versnellen naar de ingestelde snelheid.

IK ergerde me bij het oudere ACC systeem van een prius (proefrit, zou er niet dood in gevonden willen worden) dat het systeem pas versnelde als je volledig op de nieuwe baan zat en je daardoor niet bepaald vloeiend door het verkeer heen ging.
 

gdisselkoen

Forumguru
Ben op dag 2 ook eens een rotonde opgegaan met ACC aan. Die ik nooit meer!
Wanneer ik naar kantoor rijd, dan ga ik meestal via een N weg met flink wat rotondes. Ideaal om te doen met ACC geactiveerd. Wanneer er een auto voor me rijdt, dan volgt de auto netjes de voorligger. Een enkele keer moet ik ingrijpen en remmen omdat de afstand tot de voorligger dan te klein wordt.
 

Jan A

Actief lid
Wanneer ik naar kantoor rijd, dan ga ik meestal via een N weg met flink wat rotondes. Ideaal om te doen met ACC geactiveerd. Wanneer er een auto voor me rijdt, dan volgt de auto netjes de voorligger. Een enkele keer moet ik ingrijpen en remmen omdat de afstand tot de voorligger dan te klein wordt.
Bij jullie zijn de rotondes over het algemeen beter ontworpen dan bij ons. Wij hebben hier meestal van die kleine krengen omdat er niet voldoende plaats is. Het gevolg daarvan is dat de IP-adressen en afritten veel te kort op elkaar liggen en de meeste weggebruikers zijn niet assertief genoeg om er zich op te smijten.
Die korte bochtstralen maken het ook een uitdaging om met ACC op 54 er op te vliegen.
 
Bovenaan Onderaan