Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

kwillems

Donateur
Maar op mijn vraag terugkomend: maandag een afspraak maken dus.
Voor het eerst trouwens dat ik naast zomer- ook winterbanden heb. Zaten bij de auto toen ik hem kocht. Ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Ik heb ze ook nog nooit gehad, maar vorig jaar kwam ik erachter dat ik geen centimeter vooruit kwam in de sneeuw die er viel en dat de banden toch wel keihard waren in de kou. Dit jaar moet ik een aantal ritjes maken voor het ziekenhuis in de wintermaanden, dus heb ze ook maar gekocht om niet voor verassverras te komen staan. Denk dat ik ze eronder doe doe wanneer het echt langere rijt kouder gaat worden, zie nu dat het volgende week nog 14 graden gaat worden, dan liever geen winterbanden erop.
 

Canon-Eye

Forumguru
vorig jaar kwam ik erachter dat ik geen centimeter vooruit kwam in de sneeuw
Wat wel eens wil helpen om toch van z'n plaats te komen: even de ESP uitschakelen.

Had het probleem een keer met m'n laatste dienstauto (O2c 1.9Tdi DSG-6, op winterbanden trouwens) dat ik tijdens een zware sneeuwbui een niet-gestrooide parkeerplaats opreed, een boodschap ging doen en bij terugkomst allerlei mensen enorm zag ploeteren om enkele gestrande auto's weer naar de straat te helpen duwen. In eerste instantie kwam ik ook niet weg, maar met de ESP uit lukte het wel om op stationair toerental en het rempedaal als snelheidsregelaar heel rustig en zonder duwers weg te komen.
Eenmaal onderweg wel de ESP weer ingeschakeld, bijna een uur gedaan over de 30km naar huis.
 

hemi24

Forumguru
Wat @Canon-Eye eigenlijk bedoelt is het uitschakelen van de ASR-functionaliteit, welke voorkomt dat wielen gaan spinnen...

Het stabiliteitssysteem ESP zou ik gewoon aan laten staan, als het überhaupt al uitgeschakeld kan worden...
 

Fmoon

Forumguru
Heb de auto die avond laten staan, de dag erna opgehaald (was bij m'n ouders voor de deur) maar de achterkant gleed toen weg op de iets schuin lopende weg. Heb Michelin Super sport erop zitten en deze waren ook werkelijk kijhard, leken wel stenen. Heb het "vroeger" met andere banden ook nooit zo ervaren hoor. Maar voor mij was het toch een signaal dat het wellicht een idee was winterbanden te kopen, moet in de wintermaanden richting Nijmegen een aantal keer en de kliniek ligt in Berg en dal, dus voor de zekerheid maar wat zachter rubber.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat @Canon-Eye eigenlijk bedoelt is het uitschakelen van de ASR-functionaliteit,
Kun je best gelijk in hebben - ik bedoelde in elk geval dat knopje met die "slipsporen" erop en daar is er maar eentje van. Ik meen me te herinneren dat daar ESP bij stond, maar 't is alweer twee auto's geleden en verder let ik daar niet zo op.

Ik had ooit eens ergens die tip opgepikt, hoogstwaarschijnlijk van een rijinstructeur (voormalig legerinstructeur) die we destijds regelmatig inhuurden voor de BehaviourBased Safety-trainingen waarvoor we onze chauffeurs om de 3 jaar een dag naar het hoofdkantoor haalden. (Dat gebeurt overigens nog steeds, alleen ben ik er niet meer bij betrokken.)
 

brepus13

Forumguru
Persoonlijk wacht ik altijd zo lang mogelijk met de winterset. Zomerbanden presteren bij nat en droog lang beter... als het echt gaat vriezen leg ik de winterbanden er pas op. De vooruitzichten zoals gepost zijn voor mij nog niet koud genoeg iig om te gaan wisselen. Ieder zo zijn eigen voorkeur denk ik :-)
 

Fmoon

Forumguru
Ja ik wacht ook tot het echt een langere periode echt koud gaat worden of wat sneeuw voorspeld, maar dat maken we in NL niet vaak mee.
 

Fmoon

Forumguru
Ik heb een nieuwe wielset in m'n schuur liggen, een een krikkie van de Aldi. Moet er wel eerst even een zonnige dag zijn en daarna dan maar de kou. Wil niet in de kou de wielen wisselen natuurlijk :--
 

Hakar

Donateur
Vandaag de all seasons even gecontroleerd op spanning, en op profieldiepte.
5 mm voor, en 6 mm achter vind ik mooi genoeg.
Mooi zonnig weertje er bij.

Vrijdag op naar de zomerse temperaturen in het zuiden van Belgique.
 

kwillems

Donateur
Vandaag afspraak gemaakt. De 9e gaan mijn winterbanden eronder. Ik ga ervan uit dat we dan bestendig lagere temperaturen krijgen. (< 8 graden C)
 

EdK

Forumguru
Vandaag de all seasons even gecontroleerd op spanning, en op profieldiepte.
5 mm voor, en 6 mm achter vind ik mooi genoeg.
Mooi zonnig weertje er bij.

Vrijdag op naar de zomerse temperaturen in het zuiden van Belgique.

Vandaag de all seasons even gecontroleerd in lekker zonnig najaarsweer.
Met de juiste spanning en een profiel van 5 mm voor, en 6 mm achter durf ik de winter wel tegemoet te treden.

Technisch helemaal klaar voor de lange reis naar de zomerse temperaturen in het zuiden van Belgique.

Tsja het had ook één bericht kunnen zijn..............:pieker::pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
Tsja het had ook één bericht kunnen zijn..............:pieker::pardon:
Komt voort uit ongeduld. Als je op "Reageer" hebt geklikt en er lijkt een tijdje niets te gebeuren, dan heb je al snel de neiging om er nog eens op te klikken. En misschien nog wel eens - en dan blijkt de reactie er 2 cq 3x te staan. Been there, done it... (soms reageert het forum wat traag).

De truc is om, alvorens een tweede of volgende keer op de reageerknop te klikken, eerst nog even iets in de reactie te veranderen (al is het maar 1 karakter toevoegen en weer wissen), dan krijg je die meervoudige plaatsing niet. Hoe simpel kan het zijn...
En anders is het ook niet veel moeite (voor @Hakar In dit geval) om de dubbele post te verwijderen. :pardon:
 

Hakar

Donateur
@Canon-Eye
Klopt, dat is precies wat er hier gebeurde.:bloos:

@EdK
Gelukkig heb jij de kopie bewaard, waarvoor dank :thumbsup:, kon ik een deeltje verwijderen.

@kwillems
Klopt ook, het ene gaf aan hoe het was, en het andere gaf aan hoe het werd beleefd / hoe het voelde.:D

En zo snel al?
Het lijkt er op dat de bandenboeren het nog drukker hebben dan een huisartsenpost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan