Het grote winterbanden topic: winter 2014-2015

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joske

Forumguru
je ziet toch nog goed dat het 16 duims is é ;)

maar goed... hoeveel mensen rijden er niet op stalen velgen in de winter? :pardon:
 

CDK

Forumguru
@Archie, smaak is persoonlijk, maar die er nu onder zitten vind ik vele malen mooier, ik zou het laten zoals het is :jaja:
Die minoris wielen zijn ook mooi, maar dan in minimaal 19" en niet in 16" :nono:
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb de nieuwe Vredestein wintrac bandjes er dit weekend omheen gelegd, achter 245/45/17 en voor dezelfde alleen dan 225, rijdt heerlijk, geluid valt mee. Iets zuiniger qua verbruik vergeleken met de zomerbandjes

Als ik het goed lees heb je dan voor 225/45/17?? Als dat klopt betekent dat een behoorlijk verschil in wielomtrek tussen voor- en achteras. Zijn alle systemen (ABS, ESP enz.) hierop aangepast, dat er een constant verschil in rotatiesnelheid is tussen voor- en achterwielen? Bij een lekke band, geen reservewiel, maar reparatieset omdat het vanwege verschillen in omtrek eigenlijk alleen geschikt is, om de auto op de parkeerplaats, of de autotransporter te parkeren, tot ie weer 4 banden van de juiste afmetingen heeft? Kortom voor mij een hoop vragen en twijfels als ik je goed begrepen heb.
 

Kirsten

Senior Member
Ja daar gaan ze anders mee om bij Lexus, de auto is achterwiel aangedreven en voor de wegligging zal dit wel noodzakelijk zijn. Het is dus standaard. Met een lekke band ben ik vrij makkelijk, bel de garage... Daar is de red carpet treatment voor. En lukt dat niet dan maar even op het thuiskomertje naar huis.
 

Cordoba

Forumguru
Dat de breedte maat anders is, dat komt wel meer voor maar bij 'gewone' auto's is dan wel de wielomtrek vrijwel gelijk. Bij sportauto's waar voorwielen en achterwielen verschillen diameter velg, en verschillende bandbreedten hebben, daar zal het wel verrekend zijn in de signalen van de ABS-sensoren. Normaal gesproken (bij gelijke wielmaten over de hele auto) wordt vaak geadviseerd om bij 4wd maximaal 2% verschil in wielomtrek toe te staan, en voor gewone auto's (FWD of AWD) maximaal 4% verschil, en daarbij inbegrepen eventuele verschillen in profieldiepte (dus verschil in slijtage = verschil in wielomtrek).

Ik vermoed dat er bij de Lexus dan al een verschil is verrekend in rotatiesnelheden tussen voor- en achteras, of dat de auto dit regelmatig opslaat in het geheugen en bij de gegevensverwerking van de ABS-sensoren hier rekening mee houdt.
 

Kirsten

Senior Member
Hoe zeg je??? Euh, ik denk maar zo, hij rijdt, doet het goed, dus zal het allemaal wel ok zijn... Ik heb me er niet zo in verdiept verder. Maar denk wel altijd zo, het zal wel niet voor niets standaard zijn en hou me daar dan ook aan
 

kansberg

Forumguru
Voor de liefhebbers: Dit zijn de (fabrieks)gegevens voor de Lexus:

Voorzijde / Achterzijde
8.00 x 17 ET 45.0225/45 R 17 90W 8.00 x 17 ET 45.0245/45 R 17 95WZomer en winter
Verschillende bandmaten vooras/achteras
 

Kiekerjan

Forumguru
Maandag a.s. bandenwissel gepland. De Conti zomerbandjes gaan definitief van de Illias velgen af en worden vervangen door de Vredestein Snowtrac 3. Voor de zomer schaf ik dan een compleet nieuwe set aan. Kan ik weer lekker zelf bepalen wanneer er gewisseld wordt.

Heb al jaren goede ervaringen met Vredestein (geen commercieele binding!) dus keuze was niet moeilijk.
 

kansberg

Forumguru
@Kirsten : De service van Japanse merken is in mijn beleving sowieso beter dan die van de Europese merken. Dat merk je aan kleine dingen zoals het bellen dat de garantietermijn verloopt en of je nog even langs wil komen met de auto zodat eventuele mankementen nog onder garantie verholpen kunnen worden. Uit tevredenheidsstatistieken blijkt ook dat de Japanse merken het heel goed doen t.o.v. de rest.

Zelf heb ik jarenlang Frans gereden en ben eigenlijk nooit echt tevreden geweest over de after sales van Citroën en Peugeot, ik zou er een boek over kunnen schrijven, de professionaliteit ontbreekt (te) vaak en mis de 'passie' bij de dealerbedrijven waar ik geweest ben. Het komt er dan op neer dat je zelf er mee moet denken voor een oplossing en in mijn geval is dat niet erg omdat ik in de auto-gelieerde branche werk, maar kan me voorstellen dat een doorsnee automobilist hier behoorlijk chagrijnig van kan worden.

Ik ken twee Lexus' rijders (lease) en die zijn beiden erg tevreden over hun dealer. Dat is wat anders als je nieuwe Citroën ophalen en je gezegd word "kijk, daar staat ie, hier heb je de sleutels" en vervolgens kun je een paar pallets aan de kant schuiven om met je nieuwe aanwinst weg te rijden, om nog maar te zwijgen over enige uitleg van de auto.
 

Cordoba

Forumguru
Hoe zeg je??? Euh, ik denk maar zo, hij rijdt, doet het goed, dus zal het allemaal wel ok zijn... Ik heb me er niet zo in verdiept verder. Maar denk wel altijd zo, het zal wel niet voor niets standaard zijn en hou me daar dan ook aan

Wat ik bedoelde te zeggen, dat er bij de fabricage van de auto al rekening mee is gehouden, omdat het standaard is. Als je iets vergelijkbaars doet bij een auto die origineel 4 identieke velgen/banden heeft, dan komen systemen als ABS en ESP in de problemen, en bij een 4-wielaandrijving ook nog het differentieel tussen voor- en achteras.
 

EdK

Forumguru
De service van Japanse merken is in mijn beleving sowieso beter dan die van de Europese merken. Dat merk je aan kleine dingen zoals het bellen dat de garantietermijn verloopt en of je nog even langs wil komen met de auto zodat eventuele mankementen nog onder garantie verholpen kunnen worden. Uit tevredenheidsstatistieken blijkt ook dat de Japanse merken het heel goed doen t.o.v. de rest.

Mmm, heb ik dan zo'n goede Skoda dealer in mijn dorp ?
Want wat je hierboven verteld heb ik ook gehad met mijn Skoda dealer vlak voor Yetje 2 jaar werd.
 

kansberg

Forumguru
@EdK : Van Skoda dealers hoor ik ook goede berichten, ik hoef er niet heen omdat ik veel adresjes heb die mij 'matsen' met een reparatie, dat komt omdat ik in de branche werk. Vroeger geloofde ik heilig in de dealer maar heb die gedachte bijgesteld en heb inmiddels erg goede ervaringen met 'universelen' zoals dat heet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan