"Het grote tuningservaring topic"

CDK

Forumguru
Ben ook wel benieuwd naar verhalen over tuning bij ongeblazen motoren. Het verhaal wil dat hier weinig aan tuning te behalen valt, maar dan vraag ik me af: waarom @Corné de Kluijver 's 6 cilinder wél en mijn 'halve' 6-in lijn niet!? :pardon:
bij een turbomotor ofwel een geblazen motor kan je veel meer afstellen / finetunen de turbodruk verhogen levert vermogenswinst op, bij een atmosferisch blok zijn de mogelijkheden veel beperkter, hoe groter het volume van de motor hoe hoger het te behalen resultaat, bij mij was dat 32pk en 21Nm, ook niet spectaculair, maar ik kreeg er wel een veel prettiger rijdende én zuinigere auto voor terug en het was al niet vervelend om mee te rijden kan ik je zeggen ;) als je met een 1.6 of 2.0 atmo blok dit laat doen wegen de kosten simpelweg niet op tegen de baten, 10 pk winst en €700,- armer is niet heel reëel ;)
 

turboturbo

Forumguru
Ah oké ik snap het.

Echter kun je die redenering ook omdraaien; die 32PK vermogens winst is op het totaal van jouw 3.6 liter blok misschien niet eens nodig (want je kwam immers al niet te kort!) en relatief ook duur.
Soit, je hebt een soepeler rijdende auto, dus het totaal plaatje maakt het waard.

Mijn Fabia is maar uitgerust met 64PK (en wie weet wat daar nog van over is na 10 jaar) en daarbij zou een vermogenswinst van een laten we zeggen, 10PK, relatief véél zijn, en zeker ook merkbaar en bovenal: zeer welkom.... Tenminste het totaalplaatje dan (koppel, vermogenskromme etc)

Blijft idd wel de vraag of dat een paar honderd euro waard is....

Ik denk dat ik mijn volgende Skoda gewoon eentje met wat méér vermogen moet nemen :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
je moet het eerder procentueel bekijken @turboturbo ;)

een atmosferisch blok kan je een winst van pakweg 10% bekomen (en dat is al veeel). Dus in Corné zijn geval is het logischerwijs een hogere winst in pk's (numeriek dan). Bij jou zou het dan max 7 pk zijn ofzo... (even heel snel door de bocht gerekend en geredeneerd) ;)

een geblazen blok zal eerder naar de 25 a 30% winst gaan neigen bij chiptuning.

simpel voorbeeld:

de Golf R400 (400pk!) , als je weet dat de vermogenswinst tussen de "gewone" R (300pk) en de opgepepte versie enkel en alleen bereikt wordt door het verhogen van de turbodruk... dan weet je wel voldoende zeker ;)

machtige dingen.. die turbo's! :D
 

turboturbo

Forumguru
Bedankt voor de aanvulling, @Joske maar dan heb ik het toch aardig begrepen? Als er (maximaal) 10% vermogenswinst haalbaar is, dan zou dat op 64pk wel eens richting de 75pk kunnen lopen (de latere 1.2 12V draaien al standaard 70pk trouwens!) en dat is op zo'n klein motortje met zo weinig vermogen misschien wel meer merkbaar en welkom dan laten we zeggen een 30pk op een 300pk motor.....?
machtige dingen.. die turbo's! :D
Tja. Ik zou het niet weten.... :angel:
 

Joske

Forumguru
dit even van de site van JD geplukt (op de site van VagTechniek wordt jouw motor alsook niet genoemd... sorry :thumbsdown:)

Tuning atmosferische motoren.
Uit onze ervaring blijkt dat chiptuning voor atmosferische VAG motoren (motoren zonder turbo of compressor) in de meeste gevallen weinig/geen winst geeft. Denk hierbij aan de 1.4i-1.6i/V5/FSI/SDI motoren. De vermogensstijging is vaak maar enkele pk’s na de tuning. Met als gevolg dat dit op de weg zeer slecht te vernemen zal zijn. Voor deze modellen bieden wij dan ook geen tuning aan.


Er zijn enkele modellen waarbij er wel verbetering mogelijk is. De modellen waarbij de tuning wel merkbaar meer vermogen oplevert worden op de website vermeld.


 

turboturbo

Forumguru
Laatst bewerkt:

Jewepe

Forumguru
Heb weliswaar geen Skoda meer (wel twee jaar gehad) maar een Seat Altea XL (2.0 TDI). Bij TVS Engineering de motor en de DSG-bak laten tunen. Chip op maat leverde 180 PK op en 390 Nm koppel. Dat merk je :D.

Nu zo'n 10.000 km achter de rug en ben nog steeds zeer tevreden. Alleen merk ik niets van een lager verbruik. Bij mij is het structureel gestegen met plm. 0,5 liter. En dat komt niet door een "loden" rechtervoet :arghh:.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@Jewepe als je het extra vermogen gebruikt, wat je dus eigenlijk aangeeft doordat je zegt 'dat merk je', zal je auto meerbrandstof verbruiken, had je voor tuning geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden en na tuning nogmaals, had daar misschien wel degelijk positief verschil in kunnen zitten, maar 0.5 liter per 100km ach.... ;)
 

Octavia32

Forumguru
Nou ik zal hier ook maar wat info verschaffen..

Ik heb mijn O2 (2.0TDI)in 2008 gekocht en heb destijds de turbo laten vervangen omdat deze floot(turbo floot na een halfjaar ook weer). Met de turbo vervanging heb ik ook de EGR laten afblinden en weglaten schrijven uit de ECU en een Chiptuning laten doen met een JD chip (eigenlijk gewoon software settings voor de ECU van JD).
Ik ben toen van 140pk naar 185pk en van 320Nm naar 395Nm.
Wat opvalt is dat de berekening van het brandstofverbruik niet helemaal klopt maar is toch in het verbruik een liter zuiniger geworden van 1 op14 naar 1 op 15(korte ritjes naar werk van mijn vrouw 10km).
Verder is de topsnelheid van 230 haalbaar via tomtom, getest richting Oberhausen.

maar zoals ik al bij het Topic najaarsmeeting 6 september heb aangegeven weet niet of dit er nog steeds inzit of dat ik gewend ben aan het vermogen.
 

Pendragon

Forumguru
Ik heb mijn Superb met 1.4TSi motor laten doen tijdens de meeting bij TVS in Varsseveld. Ik heb geen 0 meting, maar na de tuning kwam ik uit op 147PK ipv 125PK. Achteraf gezien had ik vooraf toch een run moeten doen, dan had ik het verschil echt goed weten. Wat ik een voordeel vind is dat het beter afgesteld is. Ook de turbo instelling is beter. Wat ik wel merk is dat in 3 en 4 er wat hobbeltjes merkbaar zijn bij het vol optrekken. Bij rustig gas geven merk ik dat niet. Voor zover ik weet was dit voor die tijd niet zo. Ik heb dit nog naar ze gestuurd, maar herkenden dat helemaal niet. Verbruik is eigenlijk gelijk gebleven. Ben ik tevreden over het eindresultaat? Op een schaal van 1-10 geef ik het een 7, want op de dag zelf kreeg ik best het gevoel dat ze het 'te druk' hadden. Hierdoor is mijn tuning wel gedaan, maar heb ik bijvoorbeeld geen testrit met ze gehad ondanks dat ik hier nog wel om gevraagd had. Ik heb wel zelf gereden en het voelde beter aan. Het 'probleem' met de 3 en 4 heb ik toen niet echt gemerkt, maar was er wel snel na de tuning. Bij de dealer is inmiddels de wastegate vervangen. Dit onder coulance omdat dit een bekend probleem is bij de 1.4TSi motoren. Helaas heeft dit niet de oplossing gebracht. Helaas is er afgelopen meeting geen tijd geweest om met vcds een ritje te maken. Moet ik wel een keer gaan doen.
 

CDK

Forumguru
@Pendragon, als je nog eens in de buurt bent van Varsseveld zou ik dan zeker langs gaan, ik dacht namelijk dat jouw probleem niet gerelateerd was aan de tuning en je daar later pas last van kreeg, maar zoals ik je bericht nu lees lijkt dat niet het geval te zijn.
 

LT83

Forumguru
Ik heb mijn Superb met 1.4TSi motor laten doen tijdens de meeting bij TVS in Varsseveld. Ik heb geen 0 meting, maar na de tuning kwam ik uit op 147PK ipv 125PK. Achteraf gezien had ik vooraf toch een run moeten doen, dan had ik het verschil echt goed weten. Wat ik een voordeel vind is dat het beter afgesteld is. Ook de turbo instelling is beter. Wat ik wel merk is dat in 3 en 4 er wat hobbeltjes merkbaar zijn bij het vol optrekken. Bij rustig gas geven merk ik dat niet. Voor zover ik weet was dit voor die tijd niet zo. Ik heb dit nog naar ze gestuurd, maar herkenden dat helemaal niet. Verbruik is eigenlijk gelijk gebleven. Ben ik tevreden over het eindresultaat? Op een schaal van 1-10 geef ik het een 7, want op de dag zelf kreeg ik best het gevoel dat ze het 'te druk' hadden. Hierdoor is mijn tuning wel gedaan, maar heb ik bijvoorbeeld geen testrit met ze gehad ondanks dat ik hier nog wel om gevraagd had. Ik heb wel zelf gereden en het voelde beter aan. Het 'probleem' met de 3 en 4 heb ik toen niet echt gemerkt, maar was er wel snel na de tuning. Bij de dealer is inmiddels de wastegate vervangen. Dit onder coulance omdat dit een bekend probleem is bij de 1.4TSi motoren. Helaas heeft dit niet de oplossing gebracht. Helaas is er afgelopen meeting geen tijd geweest om met vcds een ritje te maken. Moet ik wel een keer gaan doen.

Eerlijk gezegd is dat ook de reden dat ik een tuning zelf nooit uit zou laten voeren op zo'n drukke dag.
 

sitechris

Donateur
Ik vind de vermogenswinst btw nog wel licht tegenvallen. 147 pk ipv 122. Daar moet toch meer uit te halen zijn?
 

turboturbo

Forumguru
Inderdaad ook voor mij de reden om het onderhoud van mijn wagenpark (fiets, scooter, auto) nooit op een zaterdag in te laten plannen.
Liever begin van de week, is iedereen weer fris, relatief rustig en geen noodzaak of druk om de tent voor 16u za middag weer leeg te hebben.
 

muurman

Senior Member
@Pendragon, als je nog eens in de buurt bent van Varsseveld zou ik dan zeker langs gaan, ik dacht namelijk dat jouw probleem niet gerelateerd was aan de tuning en je daar later pas last van kreeg, maar zoals ik je bericht nu lees lijkt dat niet het geval te zijn.
Als een probleem direct na tunen optreed hoeft het ook niet aan de tuning te liggen.
Als een onderdeel niet helemaal ok is kan dit wel pas naar voren komen na tunen.
Ik zou me voor kunnen stellen dat bv een niet helemaal perfecte injector juist pas bij meer brandstof problemen gaat geven.
Of ....
 

Pendragon

Forumguru
@Pendragon, als je nog eens in de buurt bent van Varsseveld zou ik dan zeker langs gaan, ik dacht namelijk dat jouw probleem niet gerelateerd was aan de tuning en je daar later pas last van kreeg, maar zoals ik je bericht nu lees lijkt dat niet het geval te zijn.

Nou, het is wel begonnen na het tunen, maar ik kan niet 100% beweren dat het gelijk na de tuning kwam, maar wel redelijk snel. Vandaar dat ik ook zei dat ik het niet gemerkt heb tijdens mijn eigen test ronde. Wat mij (en anderen) wel gelijk opviel was de gekke curve in mijn vermogens run. Dit heb ik ook aangegeven. Ik kan hem nog wel een keer plaatsen, dan zie je ook dat het juist in het stuk van 2500-3000 toeren zit. Ik ga het VAG techniek vragen als een soort second opinion en dan kan ik altijd TVS nog vragen of we iets kunnen doen.
 
Bovenaan Onderaan