"Het grote tuningservaring topic"

muurman

Senior Member
Ach die cijfertjes zijn leuk voor op de verjaardagen om op te kunnen scheppen.
Waar het om gaat is dat hij je een fijner rijgenot gaat leveren...

Enne het koppel blijft mijn inziens toch de belangrijkste waarde in het tunen, die PK's zijn voor mij minder zeggend
Cijfertjes: eens.
Maar koppel vs pk: die zijn aan elkaar gekoppeld. Als je meer pk's hebt heb je in het toerengebied waar de hogere pk's zit ook meer koppel.

Maar het blijven cijfers. Een auto met bv 400Nm bij 2300rpm kan slechter zijn als een auto met bv 380Nm bij 2300rpm. Want de auto met 400Nm koppel kan wel 300Nm hebben bij bv 2600rpm terwijl die met 380Nm koppel 350Nm bij 2600rpm heeft. Dan heeft die met minder koppel een mooier verloop.

En tevens: hoe rijd een auto verder. De uitdraai is bij volgas. Maar wanneer rijd je volgas ?
 

sitechris

Donateur
Cijfertjes: eens.
Maar koppel vs pk: die zijn aan elkaar gekoppeld. Als je meer pk's hebt heb je in het toerengebied waar de hogere pk's zit ook meer koppel.

Maar het blijven cijfers. Een auto met bv 400Nm bij 2300rpm kan slechter zijn als een auto met bv 380Nm bij 2300rpm. Want de auto met 400Nm koppel kan wel 300Nm hebben bij bv 2600rpm terwijl die met 380Nm koppel 350Nm bij 2600rpm heeft. Dan heeft die met minder koppel een mooier verloop.

En tevens: hoe rijd een auto verder. De uitdraai is bij volgas. Maar wanneer rijd je volgas ?

Vergeet de versnellingsbakverhoudingen niet. Ook niet onbelangrijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@vw125, dvx is een gerenommeerde tuner in België, andere gerenommeerde tuners geven voor jouw motor vergelijkbare te verwachten vermogens op, als de prijs binnen budget is zou ik heel snel een afspraak maken!! :D
de O2 RS'en zitten met een stage 1 ook al op 280+ pk's en of het heel blijft ligt vooral aan jezelf!! Goed warm rijden vooraleer je van kiet gaat en na zware belasting laten nakoelen in combinatie met goed onderhoud, oftewel respect voor de techniek is een vereiste. Je gaat een overheerlijk rijdende machine krijgen als je dit laat doen :jaja:

succes en houd ons op de hoogte! Greetz Corné
 
Ook hier een tevreden klant van VAG techniek.
Heb ook de DSG laten aanpassen. Nu schakelt hij al bij 4000rpm in de D, waar dit voorheen bijna 4500rpm was. Na de 4000rpm valt er niks meer te behalen met de diesel.
Hier de cijfertjes.
nygpkm.jpg

21obhbc.jpg


Kortom; erg blij met het resultaat.
 
Zoals je kunt zien heeft het ongeveer 17 runs gekost. Ik dacht eerst dat er met moeite 200pk gehaald zou worden.
Bij de eerste runs was het steeds de uitlaat Temp sensor die het er niet mee eens was. Die gooide roet in het eten. Maar gelukkig geven da mannen van VAGtechniek niet snel op. Bijna 5 uur later, toch nog 212pks.
En het rijd fantastisch. Ook het ingekorte schakelen van de DSG is een verademing.
 

Joske

Forumguru
17 runs??!

amai, ze hebben echt wel hun uiterste best voor jou gedaan é ;)

maar het resultaat mag er alvast zeker zijn :thumbsup:
 

Schippersss

Forumguru
Vandaag nog even wezen banken bij vag techniek tijdens de vwpassat club meeting. Verschil tussen de banken van jd en vag techniek is niet heel groot.

image.jpg image.jpg
 

Joske

Forumguru
@Schippersss

op zich niet vreemd aangezien ze beiden hetzelfde type rollenbank gebruiken ;)

maar altijd leuk om dezelfde waarden bij een "andere" rollenbank terug te zien!
 

CDK

Forumguru
alle gerenommeerde vermogensbanken maken gebruik van DIN correctie, als dat op de juiste manier gebeurt kan er nooit veel verschil zitten in de verschillende banken onderling, omgevingstemperatuur, de kracht van de blower en de temperatuur van de inlaat lucht zijn factoren die kunnen verschillen bij tuner A en tuner B op verschillende momenten, daar is dus die DIN correctie weer goed voor.
hoe warmer de motor zelf is hoe minder vermogen je zal meten en als ik me niet vergis heeft DIN correctie daar geen invloed op, meet je bij tuner A met 80 graden olietemperatuur en bij tuner B met 105 graden dan kan daar we enig verschil in zitten.
 

CDK

Forumguru
@shippersss, het kan ook best nuttig zijn om jaarlijks zo'n test run te doen, dan heb je ook weer een verse indicatie hoe het er voor staat met je motor, mis je aanzienlijk vermogen kan je naar een technisch mankement gaan zoeken.
 

makal

Lid
Hallo

Iemand al ervaring met het tunen van de 2.0TDI EA288 150PK?

Zit een beetje in dubio of ik het zal doen of niet? maar ben nog wat ervaringen aan het verzamelen?
 
Bovenaan Onderaan