"Het grote tuningservaring topic"

CDK

Forumguru
Naar aanleiding van vragen van forumleden omtrent tuning en de positieve of negatieve ervaringen die daaraan gerelateerd zijn én de suggestie van @Joske om zo'n topic te starten, bij deze ;)
Post hier alles wat je over je tuning kwijt wil, hoe het bevalt, waar je het hebt laten doen, welke stage je hebt, gevolgen qua reparatie-onderhoud, brandstofverbruik etc.
 

sitechris

Donateur
Abt:
  • Skoda Octavia 2.0 TDI. Beviel goed. 176 pk/390 nm. Mooie curve. Dit was overigens poging 2. De eerste tuning beviel totaal niet. Maar later bleek dat Skoda Center Utrecht mijn auto initieel niet naar Abt had gestuurd, maar naar een tuner in Meerkerk, zo verdienen ze er zelf nog wat aan :S. Die chip was broddelwerk, maar dat kun je Abt niet aanrekenen.
  • VW Golf GTI. Redelijk goede chip, mooie curve op de rollerbank maar uiteindelijk miste ik net wat verfijning.
JD Engineering
  • Zelfde Golf GTI, Abt chip vervangen en JD chip erin. Net wat meer power (van 281 naar 307 pk) en vooral meer verfijning. Nog mooiere vermogensopbouw en bovenin ook lekker actief. Zeer tevreden over de chip. Dit is mijn VAG adres.
Fastchip
  • Megane RS. Zelfde hoge kwaliteit als JD, ze zijn ook de JD van Renault zeg maar. Zeer mooie vermogenskromme, prettige vermogensontplooiing etcetera. Louter positief.
 

Rosinfield

† In Memoriam
JD externe ecu. Meeste kms met mijn Yeti met dat boxje er in. Prima bevallen. Kan het verschil goed merken nu hij er uit is ivm de inruil. Net dat beetje extra, koppel vooral is erg fijn. Verder is de dsg geoptimaliseerd bij TVS. In D stand schakelt hij wat later en in S wat eerder op. Ook een echte 1 nu. Ga beide tunings zeer snel weer laten doen bij de nieuwe Fabia, beide bij JD
 

Kippie-style

Forumguru
Mijne laten doen bij celtemp ridderkerk.
De nulmeting was al verassend 193pk 243Nm.
Na de nieuwe software DVX 210pk 343Nm de tuner was nuet tevreden is gaan rondbellen.
Daarna voorontsteking aangepast en max resultaat 222pk 368nm dit omdat hij kwa temp niet verder kon in en uitlaattemp.

Auto rijd goed enige minpunt is het hobbelige inhouden maar dat word zo goed als zeker veroorzaakt door de n75 klep. Op de momenten dat die klep wel zijn werk doet gaat de auto echt af.

Kwa verbruik afgelopen maandag weer naar den helder gereden op standje rustig op de cruise kwam op verbruik 16.5 km/ltr eerder zat ik rond de 15.9 km/ltr. Terugweg met behoorlijk doorrijden optrekken enz blijf ik nog steeds rond de 14km/ltr maar er zit dan ook lang stuk 80km weg bij. Van de week klein stukje gereden rustig warm daarna alleen maar doorkarren zat ik op 6.9km/ltr maar dat was incl koudstart.

Verder erg tevreden over celtemp namen de tijd ervoor.
 

CDK

Forumguru
ABT

Dit heb ik vanaf nieuw voor aflevering van mijn T4 2.5 TDI laten doen via de dealer, van 131 naar 170 pk volgens opgave, nooit op een rollenbank geweest en was dus ook geen opmaat tuning. Ondanks dat het een bestelbus was voelde dat niet zo. Ik had in die tijd een zware voet en was vooral niet bezig om economisch te rijden, en niet bepaald zuinig geweest, maar ondanks dat heb nooit problemen gehad van welke aard dan ook, bij flink gas geven kwam er een mooie zwarte pluim rook uit :) Wat opviel was dat het vermogen moeilijk te doseren was, het was alles of niets, ik vermoed dat de afstelling wel beter had gekund! Ik heb er 7 jaar mee gereden en bijna 350k km mee gereden. Verbruik was 1 op 10 gemiddeld.

M'n volgende auto was een S2 2.0 TDI DSG, niet verder gekeken als m'n neus lang was (en dat is toch best wel een eind.... zeg het zelf maar, voordat degenen die mij kennen dat zeggen...) ;) en afgegaan op het woord van de slechtste dealer van het land, die dat nu ook niet meer is..., namelijk dat tunen ivm DSG niet mogelijk was........ Wist ik toen maar wat ik nu weet! ;)

TVS Engineering / DSG Dokter

Momenteel rij ik in een S2 3.6 FSI V6 zoals jullie weten, deze heb ik op maat laten chippen en de DSG laten aanpassen met ongeveer 5000km op de klok.
0 meting was 255 pk en 343 Nm na tuning 287 pk en 364 Nm, mooi vlak koppel en het voelt beter aan als origineel, ook de DSG aanpassing is een uitkomst, van de originele programmering werd ik niet zo heel vrolijk, mooie bijkomstigheid is dat na het chippen de auto een fractie zuiniger is geworden, maar daar let ik verder niet op, dit soort motoren is om van te genieten en niet om zuinig mee te rijden. Ondertussen 30k km gereden sinds de tuning en het bevalt meer dan goed, ik zou het direct weer laten doen! Tot nu toe ook geen onkosten gehad aan de auto of rare dingen meegemaakt. Een dikke aanrader!
 

sitechris

Donateur
Wat zijn jouw ervaringen wat het effect op levensduur en onkosten / brandstofverbruik is? @sitechris

Enige mankementje bij de GTI is dat ik mijn koppeling heb moeten vervangen (ruim 150 nm extra!). Voor de rest heb ik mechanisch geen problemen gehad. Brandstofverbruik was alleen bij vollast iets hoger. Bij deellast wat lager (bv bij de GTI). Bij de Megane is het verbruik een beetje hetzelfde (was belabberd, is belabberd)
 

Antera

Donateur
Mijn ervaring voor de tuning:

Een lekker soepel rijdende auto verbruik netjes met mijn rijstyle die absoluut niet rustig is 1 op 11. Standaard vermogen 194.7Pk en 274.9 Nm.

Daarna maar een Custom chip laten aanmeten bij JD maar wel dusdanig dat het nog goed rijbaar was. eerste custom afstelling was rond de 420Nm en 245Pk. Dit hebben ze terug gezet naar 380Nm en 238Pk om de auto net wat rustiger te houden en daarnaast me koppeling te sparen aangezien een Vast vliegwiel met koppeling maar 410Nm aan kan.( Een standaard RS koppeling kan maar 350Nm aan)

Na deze aanpassing is de auto nog steeds erg gedoseerd te rijden maar is het vermogen er wanneer ik erom vraag. Verbruik was goed te bekijken toen ik 2 weken geleden naar oostenrijk ben geweest. over 1200Km gemiddeld een verbruik van 1 op 11.6 met een gemiddelde van 123 Km/h

Slijtage en of andere delen nog steeds niet gehad na 20.000km
 

ertromp

Forumguru
Fasttech:

Mijn allereerste Octavia 1.9TDI 90pk/210Nm bj. 1998 in 2000 laten chippen door Fasttech.
Destijds nog onwetend en via het TDI forum aan dit adres gekomen. Gelukkig kan er aan de TDI techniek van 1998 ook weinig mis gaan.
Volgens de specificaties heb ik er 30pk en 66 Nm bij gekregen destijds.
Terugkijkende was het niet meer dan een kwestie van turbodruk verhogen en de EGR afdichten. Maar wat gaan met die banaan. De auto is gechipt bij ca. 60.000km. Geen motorische problemen mee gehad maar verbruik steeg wel. Dat ging echt van ca. 1:20 naar 1:17. Ook geen extra onderhoudskosten tov de reguliere beurten.
Het was zo'n grootgrutter want ieder merk werd er gedaan en je reed naar binnen en na een half uur was je al weer weg. Er waren destijds geen mogelijkheden voor een rollenbank. Dat de auto er wezenlijk sneller door geworden was en meer trekkracht door gekregen had daar was ik wel van overtuigd.
De auto verkocht bij een km stand van ca. 120.000km.

TVS Engineering:
Mijn huidige Octavia 1.4TSI / DSG 122pk/200Nm motorcode CAXA bj. 2010 in 2013 tijdens de forummeeting laten chippen en de DSG laten optimaliseren. Dit bij een km stand van ca. 43.000 en de auto nog in de garantie want ik heb bij aanschaf 4 jaar garantie weten te bedingen.
Eigenlijk was de eerste keuze alleen de DSG laten optimaliseren want dat schakelgedrag leek nergens op. Had ook nog niet eerder van TVS gehoord totdat het hier vorig jaar zo nadrukkelijk aan de orde kwam en ik steeds meer begon te lezen over de versleten koppelingen in de DSG-7 versnellingsbak.
Door de zeer aantrekkelijke prijzen door de meeting en bedongen door onze @Corné de Kluijver uiteindelijk gekozen voor de motortuning en DSG optimalisatie. Resultaat: 150pk en ca. 260Nm
Nou dat het een zeer geslaagde dag is geweest hebben jullie al her en der op het forum kunnen lezen.
De aanpak vond ik super.
Allereerst werd mijn software uitgelezen zowel motor als DSG want de VAG groep is volgens mij kampioen software versies maken en kunnen aardig wedijveren met de producten van Microsoft :D
Nadat de software uitgelezen was ben ik met ene Dirk (nee niet onze Dirk Kroneman) naar een kantoor achter gegaan waar we de software bekeken hebben en ik op diverse zaken zichtbaar uit de software een goede toelichting heb gehad. Tja ik wil graag alles van de techniek weten.
Nadat de voor mij ideale motorsoftware en DSG software samengesteld was is dit middels speciale software geflasht naar de computer van motor en DSG. De auto heeft hierbij zeker een uur aan de laptop gelegen waarbij Dirk van TVS diverse malen gekeken heeft naar voortgang. Gelukkig hoefde de motorbox niet gedemonteerd te worden en kon alles via de OBD stekker.
Na dit alles heb ik samen met Dirk nog een proefrit gemaakt waarin diverse zaken gecontroleerd werden en uiteindelijk werd de auto aan mij overgedragen. Het is echt een professioneel bedrijf met verstand van de VAG producten en vooral super veel kennis op DSG gebied.
Ik heb niet gekozen voor de rollenbank want ik had echt zo iets van ik laat m'n gevoel wel spreken dan kan het nooit tegenvallen.

Nu is de km stand bijna 55.000 en ik ben nog steeds super tevreden. De adaptiewaarden van de koppelingen zijn niets verandert ten opzichte van m'n log die ik met VCDS vlak na de meeting heb gemaakt dus het lijkt erop dat die koppelingen er wel bij varen. Ook het hele schakelgedrag bij de hogere toerentallen vind ik prettiger en mechanisch klinkt het allemaal beter als voor de optimalisatie.
Ook de motorsoftware is perfect en ik merk vooral met accelereren en tussentijds accelereren dat ik "meer" heb dan voorheen. Brandstof verbruik is wel iets gestegen van een goede 1:16 naar een 1:14 gemiddeld maar dat heeft ook te maken omdat ik in 2013 van 16" naar 18" ben gegaan.
Tot op heden geen motorische / mechanische / elektrische problemen of gestegen olieverbruik.
Nazorg perfect want onlangs nog diverse keren via mail en telefoon contact gehad met TVS (Ronald) over de oliewissel in de DSG en alle tijd wordt genomen om het e.e.a. met elkaar te bespreken.

Ik had deze actie gelijk moeten doen toen de aflevering gedaan werd dus dat is de misser die ik mezelf kan toe rekenen. :banghead: Verder super tevreden en zou het zo weer doen :D
 

Import Yeti

Forumguru
Begin dit jaar de Yeti 1.6 TDI Greenline door JDEngineering laten kietelen van 105PK en 250Nm naar 140PK en 320Nm. Tuning is er op gegaan met 47.000Km en staat nu op 56.000Km dus wat betreft onderhoudskosten en duurzaamheid kan ik er nog weinig van zeggen. Die jongens (o.a Mark) hebben er de tijd voorgenomen en het resultaat is zeker positief. Ik heb er een lekker soepel blokkie aan over gehouden. Die 105 Pk in een bijna 1400KG wegende auto is vooral op de Duitse autobahnen het net niet. Brandstof verbruik is na het starten en vergelijken van een nieuwe verbruiksmonitor met een eerdere, gedaald met ongeveer 4%. In de voorjaarsvakantie met 4 personen en complete ski uitrustingen in de Yeti naar Oostenrijk geweest. De Yeti heeft toen gedurende de vakantie gemiddeld 1:17,7 verbruikt. Al met al ben ik tot nu toe erg tevreden.:D


Oh ja, en het mag duidelijk zijn dat het om een stage 1 tuning gaat.
 
Laatst bewerkt:

LT83

Forumguru
Ik heb mijn Octavia bij JD Engineering onder handen laten nemen. Inmiddels heb ik ongeveer 80.000 getunede kilometers achter de rug en kan zeggen dat ik er nog steeds erg tevreden over ben.

In eerste instantie ben ik voor een stage 1 maattuning gegaan, deze gaf een mooie 260pk en 412nm. Na verloop van tijd begint ook dat toch een beetje gewoontjes te worden en ben ik bij een stage 2 tuning in combinatie met een K&N intake uitgekomen. Dit gaf het geweldige resultaat van 309pk en 448nm koppel. Het mooie van de tuning, naast het feit dat de auto gewoon erg rap is geworden, vind ik het gegeven dat er een erg fijne geleidelijke vermogensopbouw aanwezig is. De auto is niet onrustig en ook prima "relaxed" te rijden terwijl er toch op ieder moment de nodige paardjes staan te trappelen om mee te helpen indien gevraagd.

Over de service en vakkennis van JD engineering niets dan lof. Ze nemen de tijd voor de tuning en kijken veel verder dan enkel wat software inladen en de klant weer op pad sturen. Hiermee bedoel ik te zeggen dat ze door specialisatie (enkel VAG) daadwerkelijk verstand hebben van de werking van deze specifieke motoren en hierdoor de software verder kunnen optimaliseren of mechanische problemen kunnen detecteren en oplossen.

Ik heb geen problemen ondervonden die aan de tuning gekoppeld kunnen worden. Enkel een versleten koppeling na uitvoering van de stage 2 tuning. Door JD is toen ook duidelijk vooraf aangegeven dat dit kon gebeuren. Qua verbruik heb ik geen duidelijk verschil kunnen merken. De ritjes over de autobahn richting Italie en Kroatië leverde een verbruik van circa 1:12 op. Dit is dan bij een combinatie van doorrijden waar het mag en kan ( 150-190km/h) en rustig bij drukte of snelheidsbeperkingen (100-130km/h).

Hoewel JD qua prijs zeker niet de voordeligste is (kwaliteit heeft nu eenmaal zijn prijskaartje)
gaat mijn volgende auto zonder twijfel weer richting Lochem voor een sotfware optimalisatie!
 

michelover

Forumguru
Auto op 7/2009 bij de dealer opgehaald, ongechipt. Eerste indruk was dat de motor lekker doortrok en best vlot was. Op weg naar de wintersport even de topsnelheid getest, dat was een tegenvaller want om de 220 te halen had ik ongeveer 1000 km nodig.;)
Dus na hier de positieve reactie te lezen over tuning bij JD , in 2010 een afspraak gemaakt bij JD.
Ik heb geen voor en na tuning waardes van de rollenbank, maar op de terug weg van JD was het verschil zeer duidelijk te voelen.
De auto rijd nu zeer prettig, nooit het gevoel dat ik power te kort kom.
Nog even naar de ooster buren geweest om de topsnelheid te testen.
De auto trekt nu gewoon door en ik zat al snel op 235 echte kilometers, helaas veroorzaakte de mensen met sleurhut een opstopping zodat ik niet de max gehaald heb.
Het verbruik is ook verbeterd na de tuning,van 1:10 naar 1:12. Helaas is mijn rechtervoet nogal zwaar dus het zou denk ik nog beter kunnen. Op de lang ritten naar de wintersport met een gangetje van 140 tot 150 zit ik nu op 1:11.5 met drie personen en een volle kofferbak.
Tuning kost een paar euries maar is het imo ruim waard.
 

muurman

Senior Member
Audi 80 1z tdi bij gjmensen ... daar kom ik nooit weer na tuning ging de auto extreem schokken bij 2000-2400rpm reactie tuner: deed ie ook al beetje voor tunen en als je dan tuned tja dan word het erger.

seat cordoba asv 110pk tdi via jbautoservice uffelte :) software van een bekende van jos. ong 145pk

Golf4 ahf 110pk tdi via jbautoservice uffelte :) gedaan door vvt icm pp764 ( was eerst eigenwijs geweest en turbo opgeblazen met diode tuning :) ) 159pk

audi a3 agr tdi via jbautoservice dieverbrug en jd icm pp520 ong 140pk

Seat cordoba tdi via jbautoservice dieverbrug en jd icm pp520 ong 140pk

Audi a4 tdi via erik muurman uiteindelijk met VC , pp764 ong 170pk

Seat toledo ARL tdi door vorige eigenaar bij jb autoservice icm jd en race783, finturbo enz naar 226pk

Huidige skoda octavia tdi 105 pk via jbautoservice icm VA turbo naar ong 165pk






Audi A3 AGR 90pk via jbautoservice dieverbrug icm pp520 en jd tuning ong 140pk
Audi A3 AGR 90pk via jbautoservice dieverbrug icm pp520 en jd tuning ong 140pk
 

turboturbo

Forumguru
Ben ook wel benieuwd naar verhalen over tuning bij ongeblazen motoren. Het verhaal wil dat hier weinig aan tuning te behalen valt, maar dan vraag ik me af: waarom @Corné de Kluijver 's 6 cilinder wél en mijn 'halve' 6-in lijn niet!? :pardon:
 

LT83

Forumguru
Audi 80 1z tdi bij gjmensen ... daar kom ik nooit weer na tuning ging de auto extreem schokken bij 2000-2400rpm reactie tuner: deed ie ook al beetje voor tunen en als je dan tuned tja dan word het erger.

seat cordoba asv 110pk tdi via jbautoservice uffelte :) software van een bekende van jos. ong 145pk

Golf4 ahf 110pk tdi via jbautoservice uffelte :) gedaan door vvt icm pp764 ( was eerst eigenwijs geweest en turbo opgeblazen met diode tuning :) ) 159pk

audi a3 agr tdi via jbautoservice dieverbrug en jd icm pp520 ong 140pk

Seat cordoba tdi via jbautoservice dieverbrug en jd icm pp520 ong 140pk

Audi a4 tdi via erik muurman uiteindelijk met VC , pp764 ong 170pk

Seat toledo ARL tdi door vorige eigenaar bij jb autoservice icm jd en race783, finturbo enz naar 226pk

Huidige skoda octavia tdi 105 pk via jbautoservice icm VA turbo naar ong 165pk


Audi A3 AGR 90pk via jbautoservice dieverbrug icm pp520 en jd tuning ong 140pk
Audi A3 AGR 90pk via jbautoservice dieverbrug icm pp520 en jd tuning ong 140pk

Ik mis hier je ervaringen met de verschillende tuning @muurman
Enkel cijfertjes zeggen niet zoveel!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Blacky

Forumguru
Eerste tuning was een Passat TDI 90pk naar 110pk van Abt. Waren op vakantie in zuid-Duitsland en ben toen bij Abt langs gegaan. Was de eerste ervaring.

Afgelopen meeting bij TVS mijn O2 1.6 TDI laten doen. Goede ervaring, ben van 105/240 naar 145/296 gegaan. Trekkracht is nu veel beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

muurman

Senior Member
Ik mis hier je ervaringen met de verschillende tuning @muurman
Enkel cijfertjes zeggen niet zoveel!
De enigste slechte ervaring heb ik met mijn gjmensen tuning.

Voor de rest gewoon tevreden.
De seat toledo was het mooiste .

qua verbruik: zuiniger word ie niet bij mij.... maar ik doe de tuning ook niet om de zuinigheid. Denk als ik dezelfde rijstijl met en zonder tuning aan zou houden dat het wellicht wat zuiniger is.
 

Huibert

Forumguru
Fabia II 1.9 BLS met roetfilter maand geleden laten tunen bij VAG-Techniek. Omdat de combinatie motor-electronica voor hen nieuw was hebben ze hem op de rollenbank gezet. Resultaten voor tuning 250 Nm en 105 pk, is keurig volgens de opgaaf, na tuning gestegen naar 320 NM en 145,6 pk. In het rijden resulteert dit voor mij in een veel rustigere motorloop en vloeiendere vermogens opbouw, vooral het turbogat is veel kleiner geworden. Het brandstofverbruik is iets naar beneden gegaan, gaat nu richting 1 op 20, zat op 1 op 19,6 over ruim 50.000 km gemeten :). Is dus nog maar kort geleden getuned maar verwacht juist door de vloeiendere vermogensopbouw totaal geen mechanische problemen.
 
Bovenaan Onderaan