"Het grote tuningservaring topic"

nietje72

Forumguru
:thumbsup: Veel plezier ervan en hopelijk blijft het nog even mooi weer zodat je 'm niet meteen in de schuur naast je fietsen hoeft te zetten.☀️
 

kansberg

Forumguru
Heb een tijdje gewacht om zekerheid te krijgen in mijn verwachtingen, maar durf nu wel te stellen dat de Superb ná de chiptuning, verwijdering van DPF en het dichtzetten van de EGR zuiniger is geworden. Zojuist weer 'af' getankt en maak af en toe stiekem toch gebruik van het extra vermogen wat de auto biedt. Resultaat: 1 : 20,008
Waardes waar ik vrolijk van word :jaja:

Oh ja, uitgerekend aan de pomp, dus niet via de BC. Het valt mij op dat de BC pessimistischer is, deze gaf 1 : 18,9 aan.
 

andrehj

Forumguru
maar durf nu wel te stellen dat de Superb ná de chiptuning, verwijdering van DPF en het dichtzetten van de EGR zuiniger is geworden.

@kansberg : Mooi dat je tevreden bent, maar wat ik me nu afvraag:
  • Je roetfilter is nu weg: Hoe werkt dat dan met regenereren? Is dat softwarematig ook uitgezet? En geeft dat geen storingen?
  • Hoe zit het met de APK? Haal je zonder roetfilter de norm nog wel?
  • EGR: Eigenlijk dezelfde vragen: Is die behalve dichtzetten ook weggeprogrammeerd? Zonder storingen?
  • Wat was je verbruik voor de aanpassingen?
Al met al klinkt het wel als een goede modificatie. Zonder EGR heb je namelijk ook geen vervuilend inlaatcircuit meer, en als je ook geen regenereren van je roetfilter meer plaats vindt, bespaar je ook nog eens brandstof.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

kansberg

Forumguru
@andrehj : Klopt, roetfilter is leeg gemaakt, dus alleen het huis is er nog. Dit is nodig omdat de sensoren wel moeten blijven zitten op het roetfilter. Sommigen plaatsen een 'downpijp' met schroefgaten voor de sensoren. Het regenereren is softwarematig 'weggeschreven' evenals de EGR klep. Dit alles functioneert nu zonder storingen.

Wat betreft APK is er geen vuiltje aan de lucht omdat de auto alleen een OBD II test hoeft te hebben, geen roetmeting.

Het verbruik voor de modificatie was zo'n 1 : 19. Heb niet alles bijgehouden maar er staan mij nog een paar resultaten bij: 1 : 18,88 - 1 : 18,75 - 1 : 19,20

Heb een keer 200 km. 'verschrikkelijk' hard gereden (na de modificatie) en alleen maar voluit geaccelereerd, toen weer af getankt en toen bleek het verbruik 1 : 17,5. Voor mij was toen eigenlijk al duidelijk dat de Sup economischer was geworden met de brandstof.

Vind het eigenlijk nog steeds ongelofelijk dat zo'n grote auto zo zuinig met de brandstof omspringt. Was gisteren nog op een verjaardag waar brandstofverbruik ter sprake kwam. Ik was natuurlijk de winnaar met cijfers als deze. Maar de Superb was ook de zwaarste en grootste van alle andere. Een win - win situatie dus. Maar dan alleen voor mij :D
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
OK, dat klinkt erg positief. Het is dat voor mij een diesel niet interessant is, maar anders wist ik het wel (dan haalde ik een 1.6 met DSG uit Tsjechië en liet em ook ombouwen).
 

kansberg

Forumguru
Ben ook erg tevreden met het uiteindelijke resultaat. Bestaat de Superb 1.6 TDI in Tsjechië wel met DSG?

Even :ot: maar kwam er afgelopen week met de dichte mist achter dat ik aan de achterzijde én links, én rechts een mistachterlicht heb....het mag, maar vind dit verwarrend voor mijn achterliggers. Kan ik het rechter lampje straffeloos verwijderen of krijg ik dan een melding op het dashboard... (Hey, helder licht, zet dat lampje eens terug! :deuk:)
 

peterrapid

Forumguru
Nog een vraagje blijkbaar zou het tunen van de DSG op de Octavia 5E nog niet mogelijk zijn bij VAG tuning ? Kan iemand dit bevestigen of ontkennen ?
 

peterrapid

Forumguru
Verdoeme hé was al roadtrip aan het bekijken om Antera en dan Vag te combineren in november voor of na poetsclinic
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

blauwkeut

Forumguru
Zit met hetzelfde, wou ook de DSG laten aanpassen maar VAG Techniek had nog geen idee wanneer ze de bak konden aanpassen... Wordt dus 2x rijden...
 

peterrapid

Forumguru
Ik ga wachten tot ze het allebei kunnen installeren ... spijtig :cry: al was het maar om @Joske nie een klein beetje maar a whole lot op zijne donder te geven :deuk:
 

peterrapid

Forumguru
Eventjes zitten neuzen Bij VAG techniek en JD tuning voor wat betreft de 2.0TDI 184pk wat te kietelen maar ik zie bij VAG techniek dat zij deze naar 210pk brengen en bij JD 233pk ? koppel verschilt bij beiden niet zoveel. Iemand verklaring of advies ?
 

EdK

Forumguru
Ach die cijfertjes zijn leuk voor op de verjaardagen om op te kunnen scheppen.
Waar het om gaat is dat hij je een fijner rijgenot gaat leveren...

Enne het koppel blijft mijn inziens toch de belangrijkste waarde in het tunen, die PK's zijn voor mij minder zeggend
 

peterrapid

Forumguru
Gelijk heb je @EdK maar ben wel benieuwd naar de verklaring, misschien te maken met de rollenbankmeting in andere versnelling of zo ?
 

EdK

Forumguru
Zolang rollenbanken niet geijkt behoren te worden zal je altijd verschillen blijven houden.
Zodra daar eens wat aan gedaan word kun je gegevens van de ene en de andere tuner reeël vergelijken en anders zal het ter aller tijden zo zijn dat er verschillen zullen zijn in waardes.

Als de soort brandstof , de buiten temperatuur en dat soort dingen al een rol spelen als ik goed heb opgelet hier in de topics hoe wil je dan de waardens kunnen vergelijken met elkaar... ??

En daarom hecht ik geen waarde aan de waardens die worden opgegeven door de tuners tot op de PK nauwkeurig maar zie ik die getallen als een indicatie.
En zolang je het gevoel hebt dat je rijgedrag verbeterd is dan heeft de tuner zijn werk goed gedaan.....

En de door jou twee genoemde tuners , beide zijn gerenomeerde tuners die wel tunen op een verantwoorde manier !
 

Huibert

Forumguru
Er wordt veel gepraat over de vermogen en koppel winst maar waar ikzelf het meeste profijt en plezier van heb is toch dat de motor veel vlotter oppakt en makkelijker doortrekt tot hogere toerentallen. Hierdoor laat de auto zich veel makkelijker vlot en soepel rijden.
 
Bovenaan Onderaan