Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

redlek

Nieuw lid
Update mijn problemen: alles werkt weer, voor de POI had ik dus een verkeerde indeling gemaakt, via de bekende site heb ik een db gemaakt en die word wel ingelezen.
Nu nog Voice control, kan het zijn dat deze nog geactiveerd moet worden via VAG-COM ? zo ja kan ik dit bij de dealer doen of zijn er ook mensen die mij kunnen helpen hierbij ( eventueel tegen vergoeding ) ?
 

Darkside

Forumguru
Mooi dat POIs werken. We komen er wel :thumbsup:

Begrijp ik het goed dat voice control nog nooit gewerkt heeft? Ook niet toen hij alleen engels ondersteunde?
Heb je een originele BT module of een 3rd party (MoBridge bv)?
Kan zijn dat hij dan misschien niet goed is aangemeld. Weet niet of dat ook daadwerkelijk moet.
Je kan wel iemand bellen en die kan jou verstaan? MAW weet zeker dat je microfoon werkt?

Misschien dat iemand anders nog suggesties heeft.
Ik had op mijn oorspronkelijke firmware alleen engelse voice control (heb een moBridge BT module) en heb na de FW upgrade ook gewoon nederlands.
 

redlek

Nieuw lid
mmmm, zoveel verstand heb ik er ook nog niet van, maar idd in het begin kwam telkens de melding dat hij de taal niet ondersteunde ( Nederlands met Nederlandse instellingen )en het klopt dat de Engelse toen ook niet reageerde, of mijn engels was erg beroerd :D

Maar heb nu ook de Nederlandse voice-control.
Mij is te hore gekomen dat het kan zijn dat deze niet is aangemeld of geactiveerd, en dat dit eventueel via VAG-COM geactiveerd kan worden.

Kan ik ergens ontdekken of ik een originele BT module of een 3rd party (MoBridge bv) heb ? of begrijp ik iets niet.
 

Darkside

Forumguru
Zet je systeem eens op de engelse Taal. Dan wordt de route begeleiding ook engels (turn left on 400 meters, etc)
Dan pas werkt de engelse spraak controle (Gewoon even om te kijken wat hij doet).

Als je gewoon officieel een een auto besteld hebt is de kans groot dat het gewoon een originele BT module is.
Ik heb destijds voor de mobridge gekozen omdat het niet duidelijk was of de nieuwe VAG modules het HFP protocol zouden ondersteunen.
De BT module zit onder de bijrijders stoel mocht je die willen bekijken.
verder is het (zeer) aannemelijk dat wanneer je een 3rd party BT module hebt dat je de microfoon ergens fysiek kan zien. Bij de originele zit hij achter de zonnebril houder verwerkt.

Maar kan je wel gewoon bellen naar iemand en kan die je verstaan?
 

redlek

Nieuw lid
Ik zal vanmiddag op de terug reis eens kijken wat er gebeurd als ik deze op Engels zet.
Bij de zonnebril houder zit inderdaad een vierkant gat maar kan niet zien of daar iets achter zit.
Wat betreft het bellen , dit is geen probleem.

Ik laat aan het eind van de middag nog weten of het op Engels zetten iets veranderd heeft.

Bedankt voor de tip alvast.
 

redlek

Nieuw lid
@Darkside , getracht het systeem op Engels te zetten helaas niet gelukt.
De reden hiervoor was dat hij om de navigatie dvd vroeg en deze er wel ingedaan maar na een goed half stond de melding er nog. Hierna kwam idd de melding taal niet was geïnstalleerd.
Zou ik dan toch terug moeten naar een Andere firmware, fabrieks instellingen heeft ook niet geholpen.
Of zou hij niet geactiveerd zijn?
 
Laatst bewerkt:

Darkside

Forumguru
Hmm mijn opties beginnen op te raken. Ik heb geen idee of talen in een firmware zitten of op de DVD V10?
Weet wel dat bij het switchen van de taal het systeem opnieuw moet opstarten.

las gisteren op my-gti.com nog iets over 2 microfoon aansluitingen achter op de RNS510 (columbus).
een leek met voor BT gebruikt te worden en een voor voice commands. Maar helemaal zeker weet ik dat niet.

Misschien dat iemand anders hier meer en duidelijker op kan antwoorden
 
Ik zie op de skoda landing page een link naar het nieuwste kaartmateriaal voor een amundsen en Columbus navigatie met kaarten van juni 2014. Ik heb in mijn Octavia van februari 2012 een Columbus navigatie systeem, daarop heb ik V10 geïnstalleerd. Dat ging foutloos, maar nog nieuwere kaarten is natuurlijk beter.

Kan ik dit nieuwe materiaal downloaden en gebruiken of is dat voor een heel andere versie van een Columbus systeem?

http://www.navigation.com/is-bin/IN...umbus&&NewDomainName=Navteq-NavteqEurope-Site&
 

Pendragon

Forumguru
@tim36 nee, die kun je niet gebruiken. Deze is voor de nieuwe Columbus en Amundsen die in de Octavia 3 zitten. V10 is de nieuwste versie voor de Columbus die jij hebt.
 

tist

Actief lid
Even een paar bemerkingen aangaande het Columbuss navigatiesysteem.

Is echt geen goed systeem, snel is helemaal niet snel, en je verboden richtingen insturen is ook "normaal"
Mijn kaartversie is voor zover ik weet V10 (de laatste dus).
Eerder heb ik al eens de bemerking gemaakt dat het een IGO Kloon is, welnu aangaande mijn bevindingen blijf ik erbij. Igo en al de afgeleiden sturen je dikwijls enorm raar, verkeerd en soms zelfs naar een doodlopend straatje en dan komt de mevrouw vriendelijk melden dat je dient op te keren!
Trachten je via een afrit de autoweg opsturen is ook geen rariteit !

"Gelukkig" had ik ook nog een oud Tomtom dingetje (PDA), daar is snel echt snel, en niet zomaar iets ....... é?!

-Plots zag ik dat er tussen TT en Columb. er een verschil zat van iets meer dan 100 Km, ook nog een tijdsverschil van meer dan 1 uur rijden. Heb wijselijk TT gevolgd en afgeweken van mijn baan, pas na geruime tijd was de mevrouw ook akkoord, en heb dus een 100Km minder moeten rijden, en een uurtje minder.

-Dan op een andere keer, nee niet de baan volgen, hier rechts, TT wou dat niet, enfin toch maar de "mevrouw" gevolgd, Moest dus door een uiterst druk dorpscenturm, met hele kleine straatjes, frustrerend, me afvragend had ik niet beter TT gevolgd ? Hoe zou ik het weten ..... buiten dat dorp kom ik terug op de grote baan, na een tijdje wie zie ik ...... jebs de vrachtwagen die juist voor me reed voor dat dorpje, maar dan helemaal in de verte, was dus duidelijk heel wat sneller via dat dorpsbezoek he ?!?

-La france ...... mooi, TT wil me van een snelweg sturen, "mevrouw" niet, dus ik zal "mevrouw" maar volgen, een snelweg is immers sneller dan een "gewone" baan he. Na verschillende km's kom ik terug in de stad, had een vermoeden van dat ken ik hier precies, en ja vlak na een kruispunt moest ik van "mevrouw" links indraaien !!! Tegen de rijrichting in, "mevrouw" wou dat ik aan spookrijden deed !
Gelukkig zag ik nog het verkeersteken, mijn richtingsaanwijzer stond al aan en het maneuver was feitelijk al begonnen ik ? oef en ?!&@!! TomTom wou me verder laten rijden tot de volgende links, en zo moest het ook.
En wat zie ik daar wachtend aan dat kruispunt aan de overkant, 2 vrachtwagens die ik geruime tijd ervoor was voorbijgereden die WEL de autosnelweg hadden verlaten dus was ik ze nietmeer voorbij, ik was terug achter hen.

Van toen af heb ik besloten van de Columbus hoe mooi hij ook is nooit meer te vertrouwen.
Je hebt 3 keuzes, kort (als je langs landwegjes wil prima) Economisch (geen idee en voor zover ik dat getest heb, waardeloos) En SNEL maar dan snel in snelheid, niet in afstand of tijd, m.a.w. weinig bruikbaars.

Uiteraard kent hij sommige steden dorpen en straatnamen, ook niet. Een echte miskoop.

TT haters mogen denken wat ze willen, mijn kaarten zijn al 2 jaar ouder maar veel VEEL beter.

O ja POI's kan je er ook maar beperkt in laten aanduiden, hij meldt dat wel, en daar sta je dan, mijn PDA belet me dat helemaal niet, wordt mischien ietsje trager (mischien he, heb dat nooit gemerkt) maar doet dat dus zonder morren.

Ziezo, dat was mijn ervaring op reis zie, zal snel een houder maken voor mijn PDA want zoiets nee dat is veel te frustrerend. Ik hoop dat ooit iemand dat "ding" kraakt en ik er iets anders kan op instaleren.
 

Pendragon

Forumguru
Ik ben geen TT hater, maar wil geen los systeem in mijn auto. Ik heb eigenlijk geen problemen met de Columbus. Ja, de kaarten zijn niet up tot date en dat vind ik ook niet OK, maar verder doet ze het vrijwel altijd prima. En verder is de Columbus meer dan een navigatie. Ook omdat het geïntegreerd is gaat de navigatie niet over zijn nek als ik in een lange tunnel zit. Dit heb ik met TT wel regelmatig gehad. Ik rij al jaren met veel plezier met de Columbus.
 

Darkside

Forumguru
Ik heb ook met losse navi gewerkt. En ondanks dat ze voor lopen op de geïntegreerde units vind ik het maar niets. Draadjes kunnen netjes weggewerkt worden. Maar ik werd gek van het telkens los koppelen van de unit.
Sinds in met geïntegreerde systemen werk wil ik niets anders meer. Het systeem is er altijd. Makkelijk te bedienen en een geheel met de auto.
 

tist

Actief lid
Mijn TT gaat in een tunnel van km's lang zelfs prima hoor, geen enkel probleem. Aansluiten koppelen maak ik zelf iets voor dat prima werkt, die zuignappen vind ik ook maar niets.
Nu ja ieder zijn wens hee, de mijne is anders, en tevens duidelijk waarom.:)
 

Pendragon

Forumguru
Misschien is het tunnel syndroom inmiddels beter geworden bij TT, maar was niet zo. Na een km ofzo kreeg ik altijd meldingen dat er al te lang geen GPS signaal was en begon TT in de kaart te zwabberen. Maar buiten dat sluit ik me aan bij het andere, ik heb niks met losse units. Daarbij geeft de TomTom geen beeld bij achteruit rijden, heeft hij geen hdd waar ik heel veel mp3 op kwijt kan die ik in goed stereo kan afspelen en mist de TT mijn mooie groene Skoda kleuren. En zo kan ik nog wel even doorgaan ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Darkside

Forumguru
Klopt. Maar datzelfde geld voor de TT. Als ik die niet verwijder. Dan is ie ook weg. Toen ik in Amsterdam woonde moest ik ook de plek die de zuignap achter liet schoonmaken.
Ieder heeft zo zijn eigen voorkeur
 
Ah! Eindelijk nog iemand met hetzelfde probleem. Ik ben al 3x bij de dealer geweest. Die heeft zelfs al een deurpaneel (linksachter) vervangen omdat de tweeters kraken als een malle. Treed alleen op via Bluetooth en SD kaart. USB stick heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb contact gehad met Skoda Nederland en die doet het af als een kwaliteitsissue van de audiobestanden, maar dat geloof ik gewoon niet. Ik heb ook andere goede systemen waar ik het gewoon niet op hoor met dezelfde bestanden. Morgen ga ik proberen zelf een diagnose uit te voeren. Ik raad je sowieso aan om een melding te laten maken bij Skoda. Momenteel ben ik de enige(!) die dit probleem heeft.
 

Rallye

Forumguru
Als het alleen met bluetooth gebeurt zou je eens kunnen proberen om je telefoon zachter te zetten tijdens het afspelen, dan wel de setting voor het ingangsvolume op de radio te wijzigen (bij mij Octi II met Swing-radio kan dat).
 
Als het alleen met bluetooth gebeurt zou je eens kunnen proberen om je telefoon zachter te zetten tijdens het afspelen, dan wel de setting voor het ingangsvolume op de radio te wijzigen (bij mij Octi II met Swing-radio kan dat).
Helaas, dat werkt niet. Ingangsvolume is niet aan te passen, maar treed ook op bij MP3s op SD kaart :(
 

prospero21

Nieuw lid
Inderdaad, eindelijk iemand met hetzelfde probleem :) Ik irriteer me hier al maanden aan.
Bij mij gebeurd het via alles sources, Bluetooth, USB en via SD-Kaarten. Alhoewel het via BT wel het ergst is. Spotify is bijna onluisterbaar.

Hoe kan ik dit aankaarten bij Skoda ? Waar moet ik zijn ?
 
Bovenaan Onderaan