Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Stakie75

Senior Member
Ik ga even een brutale vraag stellen, maar heeft iemand v10 voor de Columbus in een OII die ik zou kunnen lenen/gebruiken? Ben ook bereid te betalen voor een kopie.
Ik zou graag zelf downloaden en branden, maar ben een total nitwit op dat gebied.
 

Ierlander

Nieuw lid
Hey in m`n vorige S2 van 2012 stond een Columbus en een aparte CD wisselaar voor 6 CD achter ingebouwd in de laadruimte rechts van m`n S2 combi .( Van uit de Fabriek )
De nieuwe eigenaar kwam vandaag met een vraag waarom er onder de CD wisselaar een ruimte is voorzien om eventueel een CD Box in te zetten of dient deze ruimte voor iets anders ?( TV ontvanger )

Nog geen reaktie gezien daarom publiseer ik dit nog eens .
 

Vulpes Castra

Nieuw lid
Bij mij is er nog veel onduidelijkheid wat betreft de Columbus. Bij voorbaat excuses als blijkt dat ik domme vragen stel, maar ik heb de zoekfunctie wel gebruikt en zie zoveel termen voorbij komen dat ik het spoor een beetje bijster ben geraakt.

Ik heb een Superb uit 01-2011, dus volgens mij kan het dan geen MIB zijn, maar een RNS510. Klopt deze aanname? En als het inderdaad een RNS510 is, zitten er dus voor mij geen gratis updates in? Tot zover is het me (denk ik) duidelijk.

Maar wat me nog niet helemaal duidelijk is:

Kan ik mijn Columbus zelf updaten? Of kan dat alleen bij de MIB?

En zo ja, moet ik dan mijn dealer eerst vragen om één of ander kanaal vrij te geven? Of ging dat weer ergens anders over?

En om te zien welke kaartversie er opstaat, moet ik een "hidden menu" activeren? Of heb ik VSCD kabels nodig of iets dergelijks?

En dan kom ik op diverse fora ook nog dingen als VIM-update, MFA BAP, en dergelijke.

Zoals wellicht al wel duidelijk is, duizelt het me voor de ogen.

Hmm, als ik mijn eigen post zo teruglees, kan ik maar beter dat hele update-verhaal vergeten geloof ik ;) *confused*

Dus eigenlijk is mijn concrete vraag: is er ook een plug-en-play oplossing, of moet ik maar gewoon genoegen nemen met verouderde kaarten?

(de reden dat ik de rest van de post laat staan, is dat het misschien duidelijk maakt, hoe onduidelijk één en ander voor een leek is, ondanks de zoekfunctie)
 

Darkside

Forumguru
Het klopt. De updates voor een MIB. Zijn gratis. Voor de oudere systemen helaas niet.
Je kan hem echter wel zelf updaten. Gewoon de laatste versie kopen bij de dealer. En dvd er in en instructies volgen.

Ja er zijn mogelijk heden om het gratis te doen. Maar dat is illegaal en mag hier niet besproken worden.

Ook kan je dmv firmware updates zaken als video in motien vrijgeven.

De vraag is wat wil je precies. Alleen nieuwste kaarten ? Of wil je ook weten welke je nu hebt.
Wil je het officieel kopen of niet?
 

Vulpes Castra

Nieuw lid
Bedankt voor je bevestiging. Had ik inderdaad toch nog íets goed begrepen ;)

Tja, wat ik wil is eigenlijk een systeem dat altijd up-to-date is, maar dat is een inbouwnavigatie volgens mij per definitie niet. In principe zou ik dan inderdaad alleen de nieuwste kaarten willen hebben, al moet ik er dan dus eerst achter zien te komen welke er nu op staan. Misschien is het wel de nieuwste namelijk, al kom ik zo her en der nog wel eens wat foutjes tegen.

Even off topic: Wat naar mijn mening ideaal zou zijn, is dat ik het beeld van mijn Android-telefoon zou kunnen laten weergeven op het scherm van de Columbus. Op mijn telefoon draai ik namelijk Waze, waar ik een enorme fan van ben. Maar ja, dat zal nog wel een heel lastig verhaal worden en bovendien is de Columbus verder een prima systeem.
 

CDK

Forumguru
Sommige dealers stellen updates gratis beschikbaar voor hun klanten, je zou eens kunnen informeren, of kom naar de meeting op 6 september en er zijn vast leden bij die dan toevallig de nieuwste versie op een dvd bij zich hebben ;) scheelt weer enkele honderden belachelijke €uro's ;)
 

redlek

Nieuw lid
Hallo allemaal, wellicht dat dit hier niet thuis hoort maar ik kan na toch wel lang zoeken met bepaalde termen er niks over vinden op het forrum en wellicht hebben jullie dit al meer gehoord.
Ik heb mijn Columbus nav gupdate en gedowngrade naar nu de laatste versie 4024. ik heb al op versie 41xx gezeten maar ook dit heeft mijn probleem niet verholpen.
Mijn probleem: ik kan na de update niet meer een versie V9 of V10 dvd op de harddisk krijgen. alles werkt wel na
behoren alleen dit krijg ik niet voor elkaar. Ik krijg niet de vraag of de kaart naar de HD moet of dat ik vanaf DVD wil draaien.
Wat doe ik verkeerd of wat kan ik nog doen.:sterretjes:
Kan nu alleen de navigatie nog vanaf DVD draaien.
Ik hoop dat jullie nog een link of richting hebben hoe ik nu nog verder kan.
Alvast bedankt voor de hulp.

Info:
Delivery part number: 3T0035560B
HW- Version: H42
SW version: 4024
SV SW version: C_EU_10.3524_t1
Number of partitions: 3
 

Darkside

Forumguru
Kan je zien welke versie kaart materiaal je nu hebt? 30 sec setup ingedrukt houden zal waarschijnlijk werken.
Als je nl een dvd met gelijke of oudere versie gebruikt geeft hij volgens mij niet de mogelijkheid om de data naar de HDD te kopiëren.
 

redlek

Nieuw lid
De versie die hij laat zien is van de DVD "Map version DVD "8048. ik dacht dat dit de V10 was.
maar als ik deze eruit haal krijg ik constant de melding doe de DVD er in, ondanks dat het balkje geheel vol was en de DVD er uit spugde zonder melding.
Er staat naar mijn idee helemaal niks meer op de HD van Maps ? want zoals boven genoemd als ik de DVD er uit heb en kijk dan weer naar de kaart materiaal dan geeft hij niks aan.

http://i475.photobucket.com/albums/rr117/redlek/versie.jpg

moet ik de HD nog eerst formateren, want dan moet ik eerst een tool zien te vinden hiervoor.
Alles is toch al leeg dus....
Moet ik terug naar een veilige firmware.... welke dat ook mag zijn ?
 
Laatst bewerkt:

Petje71

Nieuw lid
Redled, je hebt waarschijnlijk hetzelfde probleem als ik ook heb waarschijnlijk is jouw HD ook maar 2 partities waarbij de partitie voor de maps te klein is om v10 te installeren. Hd blijft vervolgens leeg en kun je v10 alleen van dvd draaien of firmware update installeren van www.rnsfirmware.com
 

redlek

Nieuw lid
Oke, installatie firmware opnieuw gedaan en dit is goed gegaan.
Ik heb tussentijds wat foto's genomen want dat spreek meer dan woorden :-)
Maar helaas nog steeds geen vraag of de DVD naar de HD geinstalleerd moet worden ?

"http://s475.photobucket.com/user/redlek/embed/slideshow/Navigatie Probleem"

Mocht er iemand zijn in de buurt van dordrecht die mij wil helpen ( eventueel tegen vergoeding ) dan hoor ik dit ook graag, want nu sta ik even met de rug tegen de muur
 

Darkside

Forumguru
Kijk eens of je een ander DVD kan schrijven. Ander merk. En zo langzaam mogelijk.
Of een reset van het systeem (volgens mij vorige en volgende nummer gelijk indrukken met eject)

Als het systeem op de een of andere rare manier denkt dat er toch v10 opstaat kan je de TOC aanpassen.
naar 8050bv. Dit is een klein bestand waarin het versie nummer staat. Het systeem controleert deze met de huidige versie om te kijken of hij moet upgraden.
 

Pendragon

Forumguru
Versie 10 kan normaal op elke Columbus. Tot firmware in de 3000 heb je 2 partities, 1 voor muziek, 1 voor kaarten. Hogere firmware heeft 3 partities, waarvan er 1 voor persoonlijke pois is. Met 3 partities is de kaart partitie nog steeds zo groot, er is minder ruimte voor muziek. Ik heb nog 2 partities en firmware 1724 en geen problemen met V10. Advies is inderdaad wel: gebruik bij voorkeur Verbatim DVD's. En voor V10 heb je een DL-DVD nodig.
 

redlek

Nieuw lid
Mensen, het is gelukt. Een nieuwe V10 dvd " verbatim " en dit was blijkbaar de oplossing.
Ik moet zeggen dat waar ik rij op een 4 baans weg er maar 2 worden getoond?
En waarvan ik dacht het opgelost zou zijn met V10, bij Hoofddorp hij me toch weer mooi het gras in wil bewegen?


Volgende problemen ga ik eerst maar eens zoeken op het forum of daar al een oplossing is voor geboden.
Poi's import blijft grijs en voice control hoor de commando 's niet.

In iedergeval bedankt voor het meedenken.
 

Darkside

Forumguru
Mooi zo.
Raar dat de POI import grijs blijft. Je hebt wel 3 partities?
Volgens mij is dit echt nodig wil deze functie niet grijs zijn. En kom je van een oudere firmware en gaat te snel naar een te hoge kan het soms zijn dat hij de HDD niet herpartioneerd. En je dus met 2 partities (muziek en navigatie) blijft zitten.
Een tussenstap is dan soms de oplossing.

En kan je wel gewoon handsfree bellen? maw werkt je microfoon zelf wel.
Verder is het soms dat bij een firmware update het systeem een 8 a 12 uur met rust gelaten dient te worden.
Daarna zullen sommige onderdelen zich weer vanzelf "aanmelden".
 

redlek

Nieuw lid
@Darkside, naar mijn idee werkt alles goed, er worden ook 3 partities aangegeven maar kan dit niet specifiek controleren ...toch ?

Eerlijk gezegd heb ik de twee dingen nog nooit gebruikt maar wilde deze wel gaan gebruiken, echter werkt het niet :cry:

Wat betreft de Poi's , dat zou ook aan verkeerde aanmaak geweest kunnen zijn, ik heb nu een db aangemaakt en in de bewuste folder gestopt zonder er iets anders in, morgen eens kijken of dit wel werkt.
Wat betreft de voice control hoor ik wel de piep maar " zij " hoort mij niet, hoe hard ik ook schreeuw :pieker:.
Voorheen had ik alleen Engelse voice control en maar die werkte ook niet op commando's.
Voor de duidelijkheid zit ik nu op firmware 4120.

Wellicht nog een stap terug naar 3814 alleen kan ik die niet los vinden.
Ik kan alleen een grote vinden 3810/3812/3814/3816 geloof ik en ik weet niet of hij dan alleen de 3814 pakt.
 
Laatst bewerkt:

fastpeter

Forumguru
Even een vraag tussendoor zie onder wie heeft hier ook last van bij dab


Zenderlogo’s opslaan lukt niet meer – MIB Columbus.


Bij het willen wisselen van een zenderlogo krijg ik geen logo meer opgeslagen.
Ik weet niet of dit enig verschil maakt, maar het gaat om een DAB+ zender.
Gister heb ik bij een collega, met dezelfde USB-stick, een hele reeks zenders voorzien van een logo.
Ik heb vervolgens bij mij alle DAB+ zenders opnieuw geprogrammeerd in de hoop dat dat het probleem oplost, maar helaas.
Heeft iemand hier een oplossing voor die dit zelf ook aan de hand heeft gehad?

Hier het zelfde probleem lijkt te zijn gebeurd na dat de dab freq zijn veranderd kan nu geen logo meer toe kennen aan de DAB zenders wel aan de fm band ??, fout gemeld bij dealer en blijkt dat meer auto's het hebben ook in de VW groep dit probleem is nu aan gekaart bij de fabriek wachten op een software update.

Blijkt dat de DAB zenders van af nu ook logo mee zenden ondersteunen en freq. omschakeling bij geen dab ontvangst ... en ja dat werkt al wel, en juist dat de logo's nu worden mee gestuurd daar gaat het fout.
op audi forum's lees ik dat sommige nu inderdaad de logo's zien.

Er moeten hier op het forum toch wel meer mensen zijn met het zelfde probleem (in Nederland.)
 
Bovenaan Onderaan