Fabia 2

Canon-Eye

Forumguru
Ik snap het niet waarom ik kan met toets deze uitschakelen en permanent niet?
Dat is dom!!
Dat zie je verkeerd.

Het start/stopsysteem is in het leven geroepen om mee te helpen het verbruik (de CO2-uitstoot) te beperken, ten bate van allerlei doelstellingen (waarvan de bijtellingsgrenzen niet de minst belangrijke zijn!).

De uitschakeltoets is erbij verzonnen om mensen in staat te stellen het eventuele ongemak van dat fiscaal-vriendelijke systeem te omzeilen.
Dat is dus niet dom, maar slim... :pardon:

En als je het indrukken van het knopje tot onderdeel van je startroutine maakt, dan heb je geen last meer zolang het contact. Mogelijk zinvol bij een automaat; bij een handbak sta je toch niet zo lang voor een verkeerslicht?
 

motomarz

Senior Member
Dat weet ik, maar...
Als ik rijd snelweg zeg maar ca 2 uur, komt ik naar de staat en bij eerste stop licht motor gaat uit. (omdat ik ben vergeten start-stop toets te drukken).
Dat is toch slecht voor het motor, turbine etc.....
Ik snap het niet waarom ik kan met toets deze uitschakelen en permanent niet?
Dat is dom!!

Maar waarom gaat ie bij het stoplicht uit dan?
Dan doe je dus al de handeling van de versnelling in vrij zetten en de koppeling weer op laten komen.
Als je m gewoon in de versnelling laat, met de koppeling dus ingetrapt,
dan gaat ie echt niet uit hoor.

Andere vraag: waarom heb je er eigenlijk een met startstop gekozen dan???

En nog een: waarom is het slecht voor de motor, turbine enzo?
 

surow

Senior Member
Fabia 2 GL alleen met SS systeem, na 2 uur rijde (130km/h) turbine is heet (beter deze afkoelen) denk ook over startmotor (normale werk deze een keer bij opstarten) binnen het staat 20x (20 x 365 dagen = 7300 cyclus tegen 365 cyclus)

Als dit is zo geweldig systeem waarom hebben wij start-stop toets?
 

martijn v o

Forumguru
Waarschijnlijk bedoeld ie dat als je hebt lopen blazen en de turbo lekker heeft lopen werken en je komt bij een stoplicht aan dat ie dan uitgaat.
Ik laat ook altijd de versnelling in staan en trap de koppeling in en dan gaat ie nooit uit.
Sta ik voor een brug die opengaat of een spoorwegovergang dan zet ik hem in zijn vrij en laat de koppeling los.
 

surow

Senior Member
Dames en Heren,

Here we go! Eerste START-STOP KILLER by SUROW :tegek:
Programming-an-ATTiny13A-using-Arduino.jpg

Kandidaat gevonden AVR microcontroller ATTINY13.
Nog een paar andere elementen, 10 linies C code en feestje begint :yeehaa:
 

surow

Senior Member
@ertromp

Ik ga niet bij Bortenz bakken :tongue:

Tijdens mijn studies mijn docent zegt altijd "the simplest is the best" en dat is mijn motto tot nu toe
Ter info:

Wat gaan mijn Attiny doen?
5 seconden na motor opstarten (+12V naar Attiny) mijn module ga start-stop toets "drukken".
Einde
:yeehaa:
 

Canon-Eye

Forumguru
Sta ik voor een brug die opengaat of een spoorwegovergang dan zet ik hem in zijn vrij en laat de koppeling los.
In dat geval kijk ik naar de olietemperatuur - als die is gedaald tot zo'n 95, 96 graden C dan zet ik het contact gewoon af (als het lang genoeg lijkt te gaan duren). Wordt er ook geen stroom meer verbruikt die naderhand weer moet worden aangevuld. En bij warm weer kunnen er wel even een paar ramen open...
 

TL@

Forumguru
Pff, mijn hoofd doet al terug pijn als ik aan de elektronica van school denk (analoge elektronica is het enig wat ik eigenlijk nooit goed heb begrepen)
 
Goedendag, ik ben zelf in het bezit van VCDS en heb reeds wat opties aangezet. Nu ben ik echter benieuwd naar het volgende: weet iemand of het mogelijk is om het elektrische raam aan de bijrijderskant te laten blokkeren als het blokkeerknopje aan de bestuurderskant wordt ingedrukt? Nu worden namelijk alleen de achterramen geblokkeerd en niet het raam aan de bestuurderszijde.

Alvast bedankt!
 

Joske

Forumguru
je bent het vast en zeker beu dat je vrouw steeds met de elektrische ramen speelt? :laugh:


serieus: geen idee maar ben er wel benieuwd naar :) ;)
 
Haha, ja je hebt gelijk, ik wordt er gek van dat mijn vrouw heel de tijd met het raam aan het spelen is......:D(geintje)



Nee hoor, we hebben ons zoontje van 2,5 wel eens op de bijrijdersstoel zitten, en je kan heel mooi de airbag uitschakelen om dit veilig te kunnen doen, echter kan hij tegenwoordig wel bij het knopje van het raam. Dus vandaar dat ik benieuwd ben of dit ook uit te schakelen is.
 

ertromp

Forumguru
Goedendag, ik ben zelf in het bezit van VCDS en heb reeds wat opties aangezet. Nu ben ik echter benieuwd naar het volgende: weet iemand of het mogelijk is om het elektrische raam aan de bijrijderskant te laten blokkeren als het blokkeerknopje aan de bestuurderskant wordt ingedrukt? Nu worden namelijk alleen de achterramen geblokkeerd en niet het raam aan de bestuurderszijde.

Alvast bedankt!
Helaas in VCDS niet mogelijk.
Wel is binnen het programma van de concurrent (VAG CAN Pro) onlangs een grote update geweest waardoor het mogelijk is om diverse zaken zoal verlichting start/stop systeem en een heleboel andere zaken aan te passen.
Het gaat om 400 mogelijkheden!
Helaas zelf nog niet kunnen bekijken wat exact mogelijk is maar maak een afspraak met @Antera of mij zou ik zeggen :D
VCDS verbleekt bij al die mogelijkheden :D
 
Hartelijk dank voor de duidelijke reactie.

Het is geen halszaak. De kleine zit nu gewoon achterin. Maar als het zou kunnen dan had ik het uitgeschakeld. Mocht ik het toch vervelend vinden dan zal ik contact opnemen met ertromp of @Antera.
 

Canon-Eye

Forumguru
Eigenlijk zou dit "vanzelf" moeten gebeuren d.m.v. koppeling aan het in- en uitschakelen van de passagiersairbag.

Dát is nou een voorbeeld van automatisering die ik wel zinnig zou vinden, in tegenstelling tot heel wat andere zogenaamd doordachte gimmicks die een of ander 'probleem' oplossen maar er dan meteen weer 1 of 2 nieuwe bij maken...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
@ Canon-eye: Ja dat dacht ik ook dat dat wel een logische combinatie zou zijn, maar helaas.

En bij mijn ex- Mazda 6 van de zaak blokkeert het bijrijdersraam wel via de blokkeerknop, maar is de airbag niet uitschakelbaar. Zo is het altijd wat haha.
 
Bovenaan Onderaan