Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

Kiekerjan

Forumguru
Gisteren voor het eerst de Octavia moeten voorzien van een volle tank. Lampje ging branden, maar volgens de BC kon ik nog 100 km rijden.
Na 747 km gereden te hebben, ging er precies 40 liter diesel in. Boordcomputer zegt vrolijk 21,1 km/l, maar ik kom toch echt niet verder dan 1 op 18.68...
 

JMI

Nieuw lid
Ik heb er weinig hoop in... Dan zou iedereen hier met een kapotte vlotter zitten?
Keep us posted :)
Kun je ons op de hoogte houden van het resultaat?
Zover ik zie in dit almaar langer wordende onderwerp de eerste actie van een dealer.
Ben erg benieuwd of dit de oplossing is.Heb zelf dit probleem nl.ook.
 

Desperado

Forumguru
Zou heel goed kunnen dat het alle vlotters zijn. Een slechte serie ofzo. Zou niet voor het eerst zijn dat zoiets gebeurt.
 

Joske

Forumguru
als ik het laatst goed bekeken had in ETKA zijn de vlotters identiek bij de benzine als de dieselversie.. waarom heeft de ene er dan last van en de andere niet? Blijf erbij, ze zijn geijkt op dezelfde brandstof, dat verklaart het verschil in actieradius.
 

Canon-Eye

Forumguru
Boordcomputer zegt vrolijk 21,1 km/l, maar ik kom toch echt niet verder dan 1 op 18.68...
  1. Ga er maar van uit dat de boardcomputer gemiddeld genomen een zonniger verbruiksbeeld geeft dan de werkelijkheid. Mijn ervaring met de BC in diverse auto's onderstreept dit. De afwijking per individuele tankbeurt varieert bij mij van ca. +2% (teveel dus) tot -10% (te zuinig dus).
  2. Maar ga NIET af op één enkele tankbeurt, want het is zo goed als onmogelijk om altijd tot precies hetzelfde nivo te vullen. Zelfs als je precies tot het randje van de vultuit tankt (wat op zichzelf erg duur kan uitpakken indien daardoor het actiefkoolfilter naar de knoppen gaat!), heb je nog geen zekerheid aangezien er verschil kan zitten in de stand van de auto ten opzichte van het horizontale vlak.
  3. Je echte gemiddelde verbruik kom je pas te weten door het cumulatief bij te houden over een flink aantal tankbeurten, waardoor de verschillen in vullingsgraad worden genivelleerd.
 

Arnoldotje

Forumguru
Nou waar ik al bang voor was blijkt zo te zijn.
Het probleem is nog steeds niet opgelost, ook met de nieuwe vlotter niet.
Net getankt met nog 10 km actieradius, en kreeg er met moeite 42,4 liter in :banghead:.
 

stradje

Actief lid
Het lijkt er steeds meer op dat het verbruik volgens de boordcomputer de zaken zo'n 15%:sterretjes:te gunstig voorstelt. Laatste tankbeurt was 31,27 liter na 732km, dus 1:23,41. De boordcomputerstand vanaf tanken was 1:26,7. Het lijkt er wel op dat met een heel rustige rijstijl het werkelijke verbruik van de Fabia valt te evenaren. Maar in de Fabia klopte het verbruik volgens de boordcomputer vele malen beter. Dat kon er enkele procenten naast zitten.

Die onnauwkeurigheid, samen met die wel erg krappe actieradius-berekening, is een van de weinige echt irritante punten van een voor de rest zalige wagen. O ja, die USB-stick die je er maar beter niet permanent in kunt hebben zitten, dat was ook niet zo leuk. Maar dat zijn maar kleine puntjes. Ik geniet nog elke dag van het heerlijk relaxte rijden.
 
Gisteren eerste verklaring van de dealer gehad mbt de hoeveelheid reserve van 10 a 11 liter (ik moet tanken bij ca. 40l). Verklaring: de auto heeft die 10l nodig om te starten.....Aangegeven dat ik dit niet geloof en dat ze verder moeten zoeken. Ben benieuwd. Vooralsnog wordt het door de dealer dus niet als een probleem erkend.
 

VWim

Forumguru
Verzoek, de laatste twee postings en ook al een paar eerdere gaan ineens over verbruik, daar is dit topic niet voor bedoeld. Ook dit topic misbruiken omdat je over de afgelopen 21 km een verbruik heb gehaald van 3.8 liter op de 100 km is hier totaal niet relevant. Verder zie ik ook geen enkele noodzaak om voorgaande foto 2 x in verschillende topics te posten (waarvan er dus 1 offtopic is).
 
Maar ik vind het wel een interessant onderwerp, kan iemand deze dan even in een aparte topic zetten.
Ben wel benieuwd naar de oorzaak van dit verbruik.
 

CharlesTucker

Forumguru
Tsja, daar moest ik ook wel om lachen, 10 liter nodig om starten, facepalm inderdaad. Ik hoop dat je je dealer verkeerd begrepen heb, want zo niet is het misschien tijd voor een andere. Ofwel hij weet er zelf niets van, ofwel hij probeert je met een flinke kluit het riet in te sturen. Je kunt de beste man ook eens vragen waarom al die diesel O2's al jarenlang wel starten met een goed werkende BC en minder dan 10 liter in de tank.

Of iemand deze perikelen wel of niet een probleem vind is persoonlijk, maar dat Skoda hier ergens een foutje gemaakt heeft lijkt me inmiddels na alle bijdragen in dit topic toch wel duidelijk. Waarom niet gewoon eerlijk "sorry" zeggen??
 
Zeker niet verkeerd begrepen. Dit was de verklaring die in het 'ophaalmapje' zat. Degene die me te woord stond was een verkoper. Hij begreep terwijl hij het uitsprak al dat dit niet kon kloppen. Daarom ging-ie vandaag toelichting aan de werkplaats vragen en komen ze er telefonisch bij me op terug.
Eerlijk gezegd vind ik het niet eens een mega issue. Ik merk alleen dat de wijze waarop we door Pon aan het lijntje worden gehouden, ook met het bonken en de druk op de oren, voor mij leidt tot onvrede. En dan wil je ook dat dit wordt opgelost en dat je netjes en eerlijk wordt geholpen. Ik hoor dan nog liever 'we zoeken het voor u uit, u hoort van ons'.
 

peterbaarlo

Senior Member
ik heb via VCDS een aanpassing laten doen zodat ik de bijtank hoeveelheid in liters af kan lezen op de BC.

zodra deze op 45 liter springt ga ik eens aan tanken denken. ik ben dan vaak al een km of 30-50 voorbij de stand dat de BC range nul aangeeft.

er gaat dan ook 44 a 45 liter in als ik niet te snel ga tanken, heb dan dus nog steeds 5 liter reserve.
 

isonic125

Actief lid
Als die VCDS aanpassing wel kan berekenen hoeveel liters er getankt kunnen worden is er dus iets mis met de berekening van de actieradius.
Lijkt me dus een software probleem
 
Bovenaan Onderaan