Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

stradje

Actief lid
Maar dannog heeft hij hetzelfde, eerste keer afslaan bij de pomp met een 'lege tank' volgens de BC en brandstofnaald is op 40 liter. En met veel friemelen krijg je er dan nog 3 a max. 4 liter bij in.

Ik blijf het bijzonder irritant vinden....
Het zou al handig zijn als je de meldingen over die "bijna lege" tank wat minder irritant zou kunnen maken. Dan kun je op grond van wat hoofdrekenwerk zelf beslissen wanneer je het tijd vindt om te tanken.
 

joslia

Nieuw lid
Lijkt mij dat er hetzij softwarematig, hetzij met een aanpassing van de vlotter, een oplossing mogelijk moet zijn.
Echter gemakshalve kijkt de hele familie PON voorlopig even de andere kant op en wordt de boel afgedaan met algemeenheden en dooddoeners. Kortom je wordt niet serieus genomen. Waarschijnlijk werken ze met een andere definitie van het woord "marketing" dan de rest van Nederland.
 

Eppiegrande

Actief lid
Lijkt nu na 10000 km wat zuiniger te worden. Geen absurde rijstijl.

Nu bij 852 km actieradius 0 km. Doorgereden tot 857 km. Tanken eerste afslag pomp 42,7 liter. Doorknijpen tot 44,4 liter. Verbruik 5,1/100km zou dus 980 km op 50 liter kunnen rijden. Dus verbruik klopt wel. (44 liter verbruik 5,1 geeft 860km)

Mijn conclusie (in overeenstemming met vorige post) verkeerde afstelling.
7 liter reserve klopt als meter op 0, en 0 km. Terwijl dit pas zou moeten zijn als meter in rode zone komt.
 

Arnoldotje

Forumguru
De mijne lijkt ook zuiniger te worden, maar dat lijkt maar zo.

Gisteren getankt:
bij 720 km ging reservelampje branden;
bij 795 km was de actieradius 0;
bij 927 km getankt;
eerste afslag ging er precies 50 liter in, na enig aandringen 52,27 liter.
Verbruik dus nog niet eens 1:18, terwijl ik deze tank echt mijn best gedaan heb.

Bij 10.000 km heb ik een halve liter olie bijgevuld, want het waarschuwingslampje ging aan.

In de tussentijd nog niks weer gehoord van de dealer, ook niet over andere storingen die ik heb in de auto.
Heb drie weken geleden de LM ingeschakeld, maar ook die laat niks meer van zich horen.

Begin me steeds meer te ergeren aan deze auto, wat een miskleun!
 

stradje

Actief lid
Bij mij was het verschil tussen BC (1:24,4) en werkelijk berekend verbruik (1:22,2) behoorlijk extreem. Maar dat kan de eerste keer natuurlijk wel met de manier van tanken te maken hebben. Hoewel ik wel rechtstreeks uit de showroom nog even iets meer dan 2 liter was gaan bijtanken. Ik ga in ieder geval het verschil tussen BC "lange tijd" de komende tijd vergelijken met mijn Sprit-monitor verbruik.

Mijn huidige tank geeft op de BC tot dusver 1:26,7 aan, maar ik ga er nu van uit dat dat te optimistisch is. Ik ben uiteraard nog zeer rustig aan het inrijden met zeer bewust "nieuw rijden". Met name het anticiperen/uitrollen scheelt gigantisch.

Ik heb wel weer snel de navigatie-optie om een voorstel te doen om naar een tankstation te navigeren bij lege tank uitgeschakeld. Dat was knap irritant, omdat hij veel te vroeg begint te zeuren.
 

Canon-Eye

Forumguru
De mijne lijkt ook zuiniger te worden, maar dat lijkt maar zo.
[...]
eerste afslag ging er precies 50 liter in, na enig aandringen 52,27 liter.
Verbruik dus nog niet eens 1:18, terwijl ik deze tank echt mijn best gedaan heb.
Ik zou dat oordeel nooit durven uitspreken op basis van één tank. Hoe je ook je best doet om 'm vol te gooien (nog los van de vraag of dit op zichzelf verstandig is!), je hebt nooit de zekerheid dattie precies even vol zit als de vorige keer. Er kan met die rare tankvormen van tegenwoordig incidenteel wel ergens een luchtbel blijven zitten, de ondergrond hoeft niet altijd precies vlak te liggen, etc. etc.

Daarom kun je pas conclusies trekken op basis van cumulatieve gegevens over een aantal tankbeurten, waarbij die "vulverschillen" weggenivelleerd raken. Vergelijk bijvoorbeeld de verbruikscijfers in blokken van 5 of 10 tankbeurten (afhankelijk van hoeveel je rijdt).

Ik hou sinds midden jaren '80 van al mijn auto's alle tankbeurten bij (destijds in Lotus-1.2.3 spreadsheets, maar die bestanden zijn er helaas niet meer - ga nu nog maarterug tot 2002) en kom zo langzamerhand tot een steeds nauwkeuriger overall gemiddelde.

Binnen al die tankbeurten met mijn huidige auto (122 stuks, tot nu toe) zie ik behoorlijke verschillen in het gemiddelde per tank: maximaal verbruik was 1:15,7 en minimaal 1:25. Welk deel hiervan is toe te schrijven aan omstandigheden (haast, weer en wind, fles) en welk deel aan verschillen in "vol of vol", zullen we natuurlijk nooit weten.

Als ik naar het voortschrijdend cumulatief gemiddelde vanaf mei 2011 kijk, dan zie ik dit door de tijd schommelen tussen 1:19,3 en 1:19,6. Mooi er tussenin dus, maar dat is ook wel logisch met zoveel tankbeurten.
Nogmaals: met een nieuwe auto kun je pas na een aantal tankbeurten iets zinnigs zeggen over (de ontwikkeling van) het verbruik. :jaja:
 

Arnoldotje

Forumguru
Als je in mijn handtekening kijkt zie je dat ik Spritmonitor bijhoud, dus ik trek geen conclusie op basis van 1 tank.

Maar je uitleg is weer verhelderend.
 

Canon-Eye

Forumguru
wat een lap tekst weer
Ach weet je, er komen steeds nieuwe leden bij.
Dus soms moeten dingen wel eens in de herhaling - en ik heb lang niet altijd zin en/of tijd om te gaan zitten terugzoeken wat ik ook al weer wanneer heb uitgelegd zodat ik er met een linkje naar kan verwijzen.
Maar zolang ik mezelf nog niet al te ernstig ga tegenspreken, gaat het wel goed met me... :D
 

Canon-Eye

Forumguru
ik trek geen conclusie op basis van 1 tank.
Nee, maar aan het cumulatieve gemiddelde alleen zie je niet zo snel of hij echt zuiniger wordt.

Daarvoor kun je beter een totaal over bv. 5 tankbeurten uit de beginperiode moeten vergelijken met het totaal over de laatste 5 tankbeurten.

Ik gebruik geen spritmonitor, maar een zelfgebakken excel-werkmap. Dat maakt het (voor mij in elk geval) makkelijker om ook andere autokosten bij te houden en naar believen te analyseren - óók als ik af en toe even ruzie heb met m'n verbinding (platteland, hè) en de internettoegang dan een dag of wat onderbroken is...
 

MartijnW

Actief lid
Op basis van 7500 km op de teller en 11 tankbeurten zit ik nu op een gemiddeld verbruik van 1:19,06 bij een snelheid die gemiddeld Vmax+10 is. Vandaag gaf de BC aan dat ik na 140 km gereden te hebben op een "volle" tank nog 970 km kon rijden op deze tank. Zou neerkomen op een afstand van 1110 km op een "volle" tank. Het is mij nog niet gelukt om meer dan 891 km te rijden op een tank (BC gaf toen resterend 0 km aan).

In dit verbruik staat de auto overigens op winterbanden en is hij afgeladen met wintersportspul op en neer naar Oostenrijk gereden.
 

MaRco2

Forumguru
1013365_614452875286188_72077746_n.jpg



Iets meer dan de helft, 550 km gereden en nog 410 km (in de praktijk dus meer!) te gaan = 960 km!
 

timg

Lid
Na het lezen van al de berichten hier rij ik gewoon door tot 0km actieradius. Met mijn 2.0TDI zit ik dan op 830km op één tank. Als ik dan ga tanken krijg ik er 44 liter in. Het drijft mensen wel tot het uiterste te gaan...en soms erover :tongue:
 
Afgelopen dinsdag mijn auto de hele dag bij de dealer gestaan voor een aantal zaken waaronder de actieradius.
Volgens de dealer is het allemaal uit veiligheid zodat je niet met een lege tank komt te staan.
Waarop ik aangeef dat hij nu met een actieradius van 95km al melding maakt dat ik moet gaan tanken (in december was dat 85km en daarna 90km). Toch rij ik dan door tot 0km actieradius en de teller ook helemaal in het rood + nog zo'n 50km ongeveer. Dan tanken en vervolgens maar net 45 á 46 liter erin krijgen. Met die 4 á 5 liter zou ik met een verbruik van 1:20 nog zo'n 100km verder kunnen rijden.
Toen begon de dealer te twijfelen of de tank wel 50l is en niet 45l.
Aangezien de BC al aangaf dat ik moest gaan tanken hebben ze de tank leeggepompt en daar kwam 6 liter uit.
Vervolgens hebben ze dit er weer ingegooid en weer volledig afgetankt. Ze kregen er 44 liter in + de 6 liter die er al was. De tank heeft dus absoluut een inhoud van 50 liter.
Maar een oplossing voor het probleem dat hebben ze (nog) niet.
 

turboturbo

Forumguru
Wel goed om te horen dat jouw dealer iig de moeite genomen heeft om eea 'met eigen ogen' te zien.
Is weer eens wat anders dan: 'Ha! Meneer denkt het beter te weten dan de fabrikant!' ;)
 

EdK

Forumguru
Na het lezen van al de berichten hier rij ik gewoon door tot 0km actieradius. Het drijft mensen wel tot het uiterste te gaan...en soms erover :tongue:

Zorg je wel dat je je mobiel bij je hebt en een telefoonnummer van een brandstofleverancier !!??:deuk:
 

blauwkeut

Forumguru
Ik lees hier vooral veel over dat PON het probleem wat negeert, maar hoe zit het in België? Is hier al iemand naar de dealer gestapt en een reactie gekregen van d'ieteren bv?

Eigenlijk vind ik het belangrijkste argument wat ik niet vaak voorbij zie komen in gesprekken bij een dealer: bij een benzine klopt het wel. Waarom is het dan bij een diesel anders?
 

OctaviaWest

Actief lid
Ik heb het aangekaart bij mijn dealer, ze erkennen dat er een probleem is, met hun eigen demowagen (diesel) hebben ze het ook. Actieradius te laag en wanneer het lampje begint te branden krijgen ze er maar 40 liter in. Ze hebben aangegeven het te hebben geëscaleerd naar d'ieteren maar nog geen reactie gehad. Het verwondert hen ook dat het zo lang duurt. Dat is de status van de laatste keer dat ik er was (6 weken geleden nu). Weet niet hoe het er nu voorstaat.
 
Bovenaan Onderaan