Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

serum

Senior Member
Maar de meter werkt met een vlotter, dus volume, en geen gewicht????

Klopt (deels). vandaar dat het niet uitmaakt of er 1 of 100l inzit; de soortelijke massa van de diesel of de benzine bepaalt alleen hoe diep het vlotter erin wegzakt. Maar ik denk dat dit verwaarloosbaar is, omdat een vlotter bijzonder licht is. (uitgaande van een conventioneel vlotter en geen weerstandsmeting)
 

VWim

Forumguru
(uitgaande van een conventioneel vlotter en geen weerstandsmeting)
Het is inderdaad een conventionele vlotter.

De vlotter werkt echter maar tot het rode gebied met de vlotter. Vanaf het moment dat het rode gebied is bereikt wordt een andere manier gebruikt om het restant te "meten" ik denk dat het verbruik van die laatste liters digitaal wordt berekend. Hoe dat wordt berekend is mij echter niet helemaal duidelijk. Met de werkplaatschef heb ik al gesproken over het verbuigen van de vlotter om de meter beter te laten kloppen. Als er geen oplossing komt vanuit PON dan denk ik dat we dit maar eens gaan proberen.
 

serum

Senior Member
Het is simpelweg softwarematig op te lossen. Als in de vcds het aantal nog aanwezige liters geactiveerd wordt, kloppen die wel. Domweg een (al dan niet bewuste) foute kalibratie.
 

O3-Rider

Senior Member
Precies Serum. Heb ik al een aantal maal gezegd. Complete klokkenhuis vervangen is naar mijn idee totaal overbodig. Gewoon een software update!
 
Wat mij opvalt is dat de BC momenteel een actieradius aangeeft van 800 KM, ik rijd dan rustig en heb zoveel mogelijk de hoogste versnelling. Terwijl mijn BC tijdens het rijden ongeveer rond de 5,5/100 aangeeft.
Komt dit dat hij nog nieuw is, of is dit het bekende probleem.
 

Canon-Eye

Forumguru
BC baseert de actieradius op de laatste 50 gereden kilometers.
Dat zou wellicht het een en ander verklaren.
De actieradius-melding kan inderdaad zelfs tijdens de rit verschillen vertonen die op het eerste gezicht vreemd overkomen, maar bij even nadenken wel verklaarbaar zin op basis van het rijgedrag van het laatste half uur of zo...

Zo heb ik bv. al vaak gemerkt dat de rijstijl van mijn vrouw structureel een procent of 10 onzuiniger uitpakt dan de mijne.
(Ik heb dit inmiddels aanvaard als een natuurverschijnsel waar je net zoveel aan kunt doen als aan het weer - maar dit geheel terzijde... :) )

Dus als zij met de auto is weggeweest en ik kijk op de volgende rit, dan zie ik "mijn" actieradius tijdens de eerste 20 à 30 kilometer hetzelfde blijven of soms zelfs toenemen...
Het praktisch nut van die actieradiusindicatie is (althans voor mij) beperkt tot het bepalen of ik een komende langere rit uit en thuis ruim moet kunnen halen zonder onderweg gedwongen te worden tot een tankstop die vermoedelijk duurder uitpakt dan bij de goedkope pompen in mijn omgeving. Bij twijfel gooi ik 'm vol.
In het gewone dagelijks gebruik is niet zozeer de actieradius, maar vooral het analoge metertje voor mijn neus bepalend voor het tankmoment. Als dat in het rood komt, is-tie aan de beurt zodra ik bij één van mijn voorkeurspompen inde buurt kom en maak ik me echt niet druk over de vraag of ik misschien nog 100km verder had gekund...
 

stradje

Actief lid
Zo heb ik bv. al vaak gemerkt dat de rijstijl van mijn vrouw structureel een procent of 10 onzuiniger uitpakt dan de mijne.
(Ik heb dit inmiddels aanvaard als een natuurverschijnsel waar je net zoveel aan kunt doen als aan het weer - maar dit geheel terzijde... :) )
Kinderen vallen qua natuurverschijnsel dan nog eens in een andere categorie: 20% :sterretjes:

En die zijn dan geschoold in het nieuwe rijden, maar met al die frisse jeugdigheid is dat snel vergeten. Juveniele Alzheimer ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Kinderen vallen qua natuurverschijnsel dan nog eens in een andere categorie: 20%
Kijk, dat voordeel heb ik dan weer:
onze kinderen zijn al lang de deur uit - volledig bevoegd (en uitstekend in staat!) om hun eigen fouten te maken... :jaja:
 

dummy

Lid
Ik heb dit gisteren eens aangekaart bij Skoda Verbeke in Roeselare (moest een defect mistlampje laten vervangen, na nog geen 3 maanden), en daar ontweek men een beetje het "probleem".
De garagist vertelde mij dat ie zelf met een RS rijdt, en zeker nog 50km doorrijdt als de actieradius op 0 staat, en er dan 46 à 47 liter in krijgt.

Een uitleg waar ik niets mee ben uiteraard, maar blijkbaar vindt de garagist logisch.
 

dirkkroneman

Forumguru
Het is toch logisch dat hij minder km's aangeeft?! Stel je voor dat hij heel precies staat afgesteld en door wat voor reden dan ook het net wat tegen valt.. Dan gaan mensen zich beroepen op de fabrikant ;)
 

Jedewe

Forumguru
Ik heb nog nooit een benzinemeter gezien die exact het juiste aangeeft .......is toch ook een indicatie voor de gebruiker?
 

dummy

Lid
Het is toch logisch dat hij minder km's aangeeft?! Stel je voor dat hij heel precies staat afgesteld en door wat voor reden dan ook het net wat tegen valt.. Dan gaan mensen zich beroepen op de fabrikant ;)
Klopt, maar bij actieradius 5km kreeg ik er net geen 43l in... (volgens mijn verbruik van ca 5,5l kan ik dan nog 127km rijden vooraleer deze volledig leeg is). Lijkt mij wel een zeer ruime marge...
 

VWim

Forumguru
Exact kloppen is misschien teveel eer voor een brandstofmeter, maar dit is de omgekeerde wereld.

Bij mijn vorige auto reed ik soms iets langer nadat het rijbereik was gedaald tot 0 km. In zo'n geval tankte ik de opgegeven hoeveelheid + een klein beetje (komt neer op tussen de 55,5 en 56,5 liter. De opgegeven tankinhoud was toen 55 liter. Bij een bereik van 20-30 km tankte ik toen een liter of 53. Dat was dus redelijk accuraat.

In geval van de Octavia rij ik minimaal 50 km door na 0km rijbereik en tank dan hooguit 46-47 liter. Tank ik bij rond de 0 km dan slaat de pomp af bij 43 liter en met veel gedoe vul ik dan 45 liter. Tank ik wanneer het metertje het rode gebied in gaat dan tank ik amper 40 liter, het rijbereik staat dan op ongeveer 80 km. Dat is een verbruik van 1 op 8 over de laatste 10 liter!

Wat mij betreft kun je daarom je kop in het zand steken, maar kloppen doet het niet!
 
Bovenaan Onderaan