Beperkt vermogen na chippen

Tees

Donateur
Alles is officieel omschreven als minder dan 5% ethanol, maar sommigen maken er expliciet reclame mee dat ze ethanolvrij zijn. En dat doen ze met een reden ;). En dat zijn volgens mij de bovengenoemde maatschappijen, maar er zijn er vast nog een paar meer.
 

Tees

Donateur
Wat is beter? Tamoil zal niet zoveel additieven toevoegen als Shell of BP, maar ik vermoed dat die in hun Euro95 ook niet heel veel additieven toevoegen. Dat er geen ethanol in zit, maakt wel dat de energie inhoud zo'n 3% hoger is, dus dat kan je als voordeel zien.
 

octavia99

Senior Member
Toevoegingen 1 liter op 2200 tot 1 liter op 10.000 liter benzine
In een tankwagen gaat ongeveer 33.000 liter.


 

gehaktbal

Forumguru
Zoooo das oud!!!!
Maar feit is wel dat toevoegingen wel degelijk wat doen. Ongeacht wat de mengverhouding in de tijd van het filmpje was.
Daarnaast is Ethanol-vrij & Octaan 98 ook van meerwaarde, los van de extra toevoegingen.
 
Dag mensen,

Heb even wat minder nieuws, in privésfeer is helaas wat heftigs gebeurt waardoor ik JD heb moeten afbellen voor a.s. zaterdag. Ik ga wel weer een nieuwe afspraak plannen als alles (hopelijk) weer rustig is.

Jullie horen het wanneer het zover is.
 

Kanerr

Forumguru
Sterkte ermee.

@Tees Ja, beter.. lekker vaag ook. Maar bedoel met welk brandstof zal ik zuiniger zijn (omdat het prijsverschil tussen de 2 dan weer zowat wegvalt). Ethanol vrije E5 van OK/Tamoil of E10 van BP/Total :pieker:
 

Rallye

Forumguru
Hoe meer ethanol, hoe hoger (relatief, het kleine verschillen) het verbruik. Als je auto echt is afgesteld op 98 oktaan zal hij daarop zeker zuiniger zijn.
 

Tees

Donateur
Ethanol heeft ongeveer 30% minder energieinhoud dan benzine, dus 10% ethanol betekent 3% minder energieinhoud. Theoretisch vertaalt dat naar 3% minder verbruik, dus ongeveer 5 cent prijsverschil wordt daarmee gedicht. Daarom tankde ik toen t verschil nog 6-8 cent was 98, maar nu is t rond de 20 cent, en tank ik weer E10.
 

hemi24

Forumguru
Net zoals E5 in sommige gevallen géén Ethanol bevat, kan E10 ook minder dan 10% Ethanol bevatten, dus in werkelijkheid zal het verschil nog minder zijn.

@Tees : minder energie-inhoud, zal inhouden dat voor het leveren van gelijke prestaties, het verbruik hoger moet liggen… :lezen:
 

Tees

Donateur
OK, grammaticaal was m'n zin niet helemaal perfect, maar ik schat zo dat iedereen begrepen heeft dat ik bedoelde dat je met E0 3% minder verbruik hebt dan met E10.

E10 moet trouwens tenminste 7.5% ethanol bevatten, terwijl voor E5 geen ondergrens vastgesteld is. Vandaar dat E5 ethanolvrij kan zijn, terwijl dat voor E10 niet mag.
 
e10 kan weinig kwaad op een stock auto. Als je gaat tunen is het verstandigste om te rijden op de brandstof waarop de auto is afgesteld is. Dat in verband met de impact van octaan gehalte op de timing. De timing kan scherper afgesteld worden op een hogere octaan waarde. Sowieso is 98 of 102 een betere brandstof voor tuning want meer timing dus meer peekaas. Maar als je er wel voor kiest om economisch te rijden dan kun je dat beter aan je tuner aangeven en kan je je auto laten afstellen op e10 maar menig tuner zal je adviseren toch 98 te tanken ivm de stabiliteit van de brandstof.

Als je helemaal goed voor het milieu wil zijn kun je natuurlijk ook e85 gaan rijden ;) Dat is alleen niet zo ideaal voor je portemonnee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Dag iedereen,

Weer even geleden dat ik heb gepost.

Update: a.s dinsdag ga ik alsnog naar JD.

Tank al enkele weken Euro 98 E5, geen E10 meer.

Auto vorige week bij Huiskes-Kokkeler Doetinchem (voormalig DAGO) periodieke beurt en APK gehad dus kunnen er weer tegenaan.

Ben heel benieuwd dinsdag.
 
Net terug van JD luitjes!

Zowel de tuning als de ervaring is een wereld van verschil.

Kwam op locatie, ff koffie gedronken met de mannen. Vervolgens werd de auto meegenomen voor een testrit, bij terugkomst werden er enkele vragen gesteld (JD zag dat er andere software is geweest). Verteld van EQ en de grote hik in vermogen.

Volgens JD kan die hik niet door E10 komen maar is de hik software gerelateerd.

Goed, laptop werd aan de auto gehangen. Werd nog gevraagd of ik andere wensen had als start-stop uitzetten of dergelijke, konden zij dat meenemen.

Na een uurtje was de tuning klaar en werd ik meegenomen voor een proefrit waarbij de turbodruk etc. werd gemeten. Ze legde uit wat de correcte waardes moeten zijn etc. Ze waren erg tevreden.

Ze vroegen zich af waar ik had getankt omdat de brandstof mooie waardes had (Tinq).

Dan de tuning zelf; wereld van verschil. De vermogensopbouw is veel subtieler en gelijkmatiger, auto voelt veel relaxter aan dan de chip van EQ. En geen hik!!!

Al met al een hele leuke mooie ervaring waar de klant wordt meegenomen in alles. Auto rijd echt beter.
 
Nog ff een update.

De auto rijd echt fantastisch. Had ik dit maar eerder gedaan, hij is zo vlot geworden. Verbruik is ook beter als je op je rechtervoet let.

Overigens tank ik nu altijd Shell V-Power Racing 100 in Duitsland. Buiten dat het een top brandstof is om heeft Shell in Duitsland echt een bizarre actie, Shell V-Power SmartDeal. Voor eenmalig €119,99 kun je een jaar lang V-Power Racing 100 tanken voor de prijs van E10. Dus ik heb hem vanmorgen volgegooid met Racing 100 voor €1,89. Voor wie vlakbij de grens woont of hier voor een stukje om wilt rijden is dit echt de moeite waard.
 
Bovenaan Onderaan