Beperkt vermogen na chippen

Goedemorgen iedereen,

Gister heb ik mijn Skoda Fabia III 1.0 TSI Monte Carlo laten chippen bij een gerenommeerd bedrijf.

Vermogen is mooi van 95pk naar 140pk gegaan, super leuk.

Nu zit ik met het volgende. De auto levert niet elke keer het toegevoegde vermogen. Stel ik rijd in de 2e versnelling en geef vol gas levert de auto de ene keer de acceleratie van de 95pk en de andere keer van 140pk. Tijdens het accelereren voel je hem op een gegeven moment een tandje terug doen en accelereert de auto weer volgens 95pk. Soms levert hij vanaf het begin het extra vermogen niet, soms pas na 4x accelereren.

Als ik op de snelweg accelereer in de 5e versnelling idem dito, ene keer accelereert hij lekker vlot volgens de 140pk andere keer weer volgens de 95pk. Tijdens het accelereren voel je hem soms weer een tandje terug doen.

Dit is op willekeurige momenten en bij elk willekeurig toerental. Auto geeft geen storing aan.

Volgende week ga ik terug naar het bedrijf, als het dan niet wordt opgelost is het oude software en geld terug.

Hebben jullie enig idee waar dit aan ligt?

Groet,
Dennis
 
Ik noem de naam niet omdat ik ze niet in diskrediet wil brengen, ze gaan het oplossen voor me en de service was verder top.

Tijdens de proefrit kwam dit ook niet na voren. Het was voor mij een uur rijden en op de terugweg na 40 minuten begon dit probleem pas, daarvoor geen last gehad.

Heb vanmorgen weer wat rondjes gereden en ook zonder 40 minuten rijden is het probleem er, heel apart. De eerste 5 minuten rijden vanmorgen was gewoon met 95pk, na 5 minuten kwam het extra vermogen pas. En toen gebeurde het weer, ene keer acceleratie met 95pk en andere keer met 140pk. Heel frustrerend
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Hier had ik nog niet aan gedacht, bedankt! Kan natuurlijk inderdaad zo zijn dat die toevallig verstopt is geraakt na het chippen. Lijkt me ook voor de hand liggend gezien het probleem pas na 40 min rijden begon.

Zien ze dat als ze de auto zaterdag weer uitlezen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ook, we gaan het zien zaterdag.

Als er zaterdag geen oorzaak gevonden wordt gaan we gewoon weer terug naar 95pk en vind ik het welletjes. Heb er ergens een slecht gevoel over.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Kunt altijd nog een fabrieksupdate van VAG Techniek te Neunen overwegen.
Zelf gedaan met de Fab3 combi en bevalt me prima
Is de wagen net even wat feller door geworden en komt hierdoor net even makkelijker door het verkeer dan de standaard 95Pk
 

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Of een haperende bobine? Heb ik destijds met mn Polo gehad..

Kan me haast niet voorstellen dat ie daadwerkelijk in PK's terugvalt naar origineel...Laat je weten of de problemen gevonden zijn?
 
Dat kan ook inderdaad. Vind het heel raar, pas 60k op de teller, helemaal dealer onderhouden. Elke inspectie/onderhoud wordt optijd uitgevoerd. Maar dan nog kan er idd iets niet goed functioneren.

Ik begrijp wat je zegt, het is ook raar maar zo kan ik het het beste beschrijven.

Ik laat het zeker weten zaterdag, bedankt!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Er staat echt maar één sw versie op. En dat is dus die van 140 pk. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er iets mis is met de sw.
 

Tees

Donateur
Als het niet aan de software ligt (en als het idd een van de gerenommeerde namen is, dan is die kans beperkt), dan zie ik 2 waarschijnlijk mogelijkheden: brandstoftoevoer is onvoldoende of ontsteking is niet goed. In theorie kan het nog luchttoevoer zijn, maar dat is tamelijk zeldzaam. De eerste komt ook niet zo gek vaak voor, dus ik gok op de ontsteking. Dus één van de bobines of bougies die niet lekker meevonkt.

Wanneer zijn de bougies voor het laatst vervangen? Standaard zitten die best lang in de motor, langer dan sommigen hier prettig vinden. Een kapotte of zwakke bobine bij 60k is snel maar niet onmogelijk.
Bij tunen worden de marges kleiner, dus kan er eerder een probleem boven komen drijven.
Ik zou de tuner vragen eens een log van de ontsteking te draaien tijdens een proefrit, als er significante hoeveelheden misfires zijn in een bepaalde cylinder, dan is er weer een aanknopingspunt waar te zoeken.
 

Tees

Donateur
Hoog tijd om ze te vervangen dan. 60k vind ik al best lang, al kan t wel. Ik verwissel ze liever elke 30k, maar dat is in mijn geval ook 3-4 jaar. En ik doe t zelf, dus de kosten vallen dan heel erg mee.
 
Net even gekeken, op 23-09-2022 is volgend onderhoud uitgevoerd bij 56935km:
- olieservice (variabel)
- bougie

Dus die zijn (helaas) vervangen.
 

octavia99

Senior Member
Welke brandstof tank je?
Als die 1.0 tsi 140 pk heeft zul je echt euro 98 of hoger moeten tanken.
Onze Skoda Rapid 1.0 tsi is afgesteld op euro95 130pk 240nm bij VVT in Marum en dat rijd echt prima.
 
Bovenaan Onderaan