Ik zie dat ik hier al enkele jaren geen updates meer heb geplaatst.
Wat is er dan nog allemaal aan gebeurd de laatste jaren?
Alle mogelijke goeilampen op de wagen, zowel interieur als exterieur, zijn vervangen geweest naar led. De xenon koplampen waren de enige niet-leds nog aanwezig op de auto.
Ik heb aan de achterkant op het subframe een vibratie demper geplaatst. Dit zou resulteren in minder 'vibratie geluid' vanuit het onderstel binnenin de wagen. Dit is een origineel VW artikelnummer: 1K0 505 563.
Op de vloer van de kofferruimte heb ik een ontdreuningsmat aangebracht om zo het geluid van buitenaf beter te isoleren.
Het is jammer genoeg geen probleemloze wagen geweest. De wagen is om de 15.000km op onderhoud geweest. Op 180.000km had ik een lekkage aan de waterpomp. Deze is dan vervangen geweest icm de distributieriem. Er was ook een korstluiting in de module van de standkachel. Deze heb ik toen ook laten vervangen.
Op 185.000km heeft mijn roetfilter het begeven. De wagen regenereerde constant, hoger brandstofverbruik, en bij gas geven hielt de motor in, wat uiteindelijk resulteerde in noodloop.
Hierna bij de garage laten uitlezen (foutcode P0299) en een testrit gedaan met de laptop aangesloten. De turbo kon de gewenste druk niet leveren waardoor de wagen in noodloop ging door te veel tegendruk door de verstopte roetfilter.
Hierop heb ik een nieuw filterelement in de roetfilter laten plaatsen. Hierna reed de Octavia weer als vanouds... Tot een paar maanden geleden. Exact dezelfde problemen deden zich weer voor. En dat op amper 2 jaar tijd.
Dit zal helaas te maken hebben met het olieverbuik. Want dat had deze auto ook. Blijkbaar een gekend probleem bij de 2.0 TDI CUPA motoren.
Gezien de kilometerstand (225.000km), de dure reparatiekosten (DPF en motorrevisie) en feit dat het een diesel is heb ik begin maart besloten de wagen te verkopen en een nieuwe wagen te kopen.
Wel een beetje met pijn in het hart want het was een knappe verschijning en op de problemen na reed die wel geweldig.
Hieronder nog een paar sfeerbeelden van mijn Octavia.
En ohja de nieuwe wagen. Dat is geworden........ een Hyundai i30N PFL met performance pack. Later meer daarover.