Zwaar tikkende motor fabia combi

Cordoba

Forumguru
Het verbruik aan koelvloeistof is niet een beetje maar gewoon veel! Ik heb bij mijn motorblok (1.4 16V) slechts één keer een halve liter koelvloeistof bijgevuld, en dat was doordat er blijkbaar een luchtbel in het systeem gezeten heeft, na het vernieuwen van de distributieriem en waterpomp. Verder in 50.000 km en ruim 4 jaar nooit koelvloeistof bijgevuld.

Check in elk geval hoe het eruit ziet onder de oliedop, en ruik of je olie zoetig ruikt (naar koelvloeistof). Voor je de kop gaat demonteren, misschien eerst nog even een compressietest doen: als er een probleem is met de koppakking moet dat er ook bij de compressietest uitkomen. (lekke koppakking is niet echt bijzonder voor een AQW-motor, dus goede kans dat dat de oorzaak is).

Wat ik ook nog even zou checken: welke olie (viscociteit) zit erin? Gezien de verschijnselen, krijg ik ook het idee dat er misschien een te dunne olie in zit, of dat er ook veel olie verdwenen is, en vervangen door condenswater (dat zie je vooral bij auto's die veel korte stukjes rijden, en zelden of nooit lange ritten maken).

Overigens welkom Hessel, en wil je je ook voorstellen in het daarvoor bestemde forumdeel? Je heb je in dit topic al kort voorgesteld, maar als je straks in meer topics hebt gereageerd is dat niet meer terug te vinden, en krijg je steeds vragen om je voor te stellen. Daarnaast heeft je voorstellen in het speciale forumgedeelte als voordeel dat je ook mogelijkheden krijgt om zaken in de bazaar van het forum te koop aan te bieden.
 

turboturbo

Forumguru
Ik rij altijd kleine stukjes (10 km) naar mijn werk en terug.
For the sake of your car moet je toch echt eens (liefst regelmatig) wat langere ritten maken, hoor! Zo krijg je de olie nooit op temperatuur en zal het water/vocht wat in de olie komt bij koude ritjes nooit goed verdampen.

Geen idee of bovenstaande ook echt aan het probleem gelieerd is hoor...
 
@turboturbo het gaat om een 1.4 16v m.c bud

vandaag even gekeken voor een ander blok vrij prijzig ergens tussen de 900 en 1100 euries.

maar zat te denken past er geen RS blok in? iemand ervaring met een RS? kan ik misschien ook een keer links staan bij een stoplicht! ;)

@leo442 ja goeie diagnose jammer voor mij helaas:(
 

turboturbo

Forumguru
Haha dat zou vet zijn. Helaas is de Fabia I in RS trim alleen geleverd met een 1.9TDI motorblok. Dus dat vraagt denk ik teveel aanpassingen :nailbiting:
 

Cordoba

Forumguru
Het zou me niet verbazen, als een Fabia II blok ook zo zou passen: technisch gezien, zijn er wel veel overeenkomsten tussen de Fabia I en de II. Je hebt dan wel het probleem dat een herkeuring lastiger is, dan met een blok dat ook in de Fabia I geleverd is. Overigens moet je voor een succesvolle herkeuring dan meer onderdelen van een RS monteren: bijvoorbeeld ook het remsysteem van de RS (met de grotere remmen).

Andere opties voor een ander motorblok: het 2 liter blok dat Joske ook al noemt (kan ook uit een andere VAG-auto komen), of een 1.4 V16 met 100 pk, dat scheelt ook al weer behoorlijk in vermogen, en is goedkoper aan de pomp.
 
@Cordoba als dat 100 pk motor past zou wel beter zijn alleen vind je veel dezelfde motor als dat ik al heb.
ga de auto toch repareren, had al een m. blok gezien met 14000 kilometer (kan natuurlijk niet controleren)

en het gaat trouwens om een Skoda 1 facelift model sorry verkeerd geplaatst
 

Cordoba

Forumguru
100 pk past gewoon, is ook vrijwel identiek, als ik het goed heb zijn alleen de nokkenassen anders, en zit er iets andere motorsoftware in. Ik weet dat de 100 pk versie lastig te vinden is: voor aankoop van mijn Fabia ook de 100 pk versie gezocht, maar ik kon destijds alleen zeer twijfelachtige exemplaren vinden, dus uiteindelijk voor de 75 pk versie gegaan, in een auto die verder wel behoorlijk goed overkwam.

Wat links voor het betreffende motorblok (Ibiza, Cordoba en Polo zijn met identiek motorblok geleverd, met dezelfde motorcode)
- 1
- 2
- 3
- 4

Ik heb alleen even gekeken naar de motorcodes BBZ en AUB omdat ik weet dat dit 100 pk motoren zijn die geleverd zijn in Ibiza, Cordoba, Polo en Fabia (ook allemaal 1.4 16 V blokken). Er zijn wat kleine verschillen tussen bijv. een BBZ en een AUB blok, en er zijn meer codes voor de 100 pk blokken. De overeenkomstige 75 pk blokken hebben vaak de code die er net voor zit (dus AUA en de BBY zoals mijn auto heeft.
 

turboturbo

Forumguru
Side-note vwb het kiezen voor een 100pk blok: Het zou wel eens kunnen dat de snelheids beleving min of meer gelijk is bij de 75 en 100pk varianten. De 100pk heeft een hoogtoerig koppelverloop vergeleken met de 75pk versie. Het max koppel komt nl. al eerder vrij vergeleken met de 100pk variant, die pas hoog in de toeren z'n max koppel bereikt.

Desalniettemin ik ben geen ervaringsdeskundige wat deze motoren betreft, hoor. Puur van wat ik weet dat de specs op papier zijn. Oftwel; voor wat het waard is :)
 
Bovenaan Onderaan