Zwaar tikkende motor fabia combi

naar mijn horen klinkt het geluid bovenin het blok, en daarbij twijfel ik om er veel geld in te stoppen had al rondgekeken voor een andere motor of donor auto. twijfel twijfel
 

turboturbo

Forumguru
EDIT: post aangepast na opmerking hieronder (blijkt hier niet te gaan over Fabia II)
 
Laatst bewerkt:

milanseegers

Forumguru
Zoals @Peter-036 zegt, het carter heb je binnen 5 minuten los. Stuk of 10 boutjes. Kun je heel snel de krukas beoordelen en in of uitsluiten voor je aan de kop begint. Kan me voorstellen dat als er lagers stuk zijn, je ijzerdeeltjes in het carter vind... Maar daar heb ik geen ervaring mee.
 

Monteurtje

Forumguru
Voordat er weer dingen door elkaar gehaald worden, is het misschien even handig om te vermelden om wat voor motor het gaat.
Het topic is namelijk bij FABIA II geplaatst, terwijl TS een Fabia I als profielfoto heeft. En de auto uit 2007 komt. Dus een van de laatste Fabia I of een van de eerste Fabia II. Beetje verwarrend.
 

haj

Nieuw lid
Hallo mijn naam is Hessel en heb een Fabia I (bj 2001) met een 1.4 mpi motor (aqw)
De motor begint sinds de laatste rit te tikken als die warm is.
Als ik 's morgens weg rij is er niks aan de hand. Auto rijd ook prima.
Als ik dan stop heeft de motor een tikkend geluid.
Durf er nu niet meer mee te rijden want na het tweede ritje klonk de motor als een trekker.
Ik heb de auto zins juni 2014 al de tijd verloor deze een beetje koelvloeistof (halve liter per tankbeurt ongeveer) De garage kan geen lek vinden maar denkt ook niet dat de koppakking lek is dus heb ik telkens maar braaf bijgevuld.
De motor verbruikt geen olie en de olie is schoon.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
 

turboturbo

Forumguru
De 1.4MPI motoren (60/68pk) hebben een distributieketting die nog wel eens herrie maakt. Wat ik begreep is dat dat niet altijd een probleem hoeft te zijn...

Maar dat je zoveel koelvloeistof verliest is natuurlijk sowieso niet goed. Is dat (die lekkage) al eens onderzocht (afgeperst)? Edit: ik lees dat dat al eens is gebeurd. Garage kan lek niet vinden = andere garage raadplegen denk ik dan?
 

Erik_NL

Forumguru
bij onze Fabia (AQW) kon de Skoda-dealer vanaf kilometerstand 30.000 ook geen lek vinden.
Drie jaar en 40.000 kilometer met chronisch bijvullen verder bleek toch de koppakking te moeten worden vervangen.
Sindsdien is de Fabia bij een andere Skoda-dealer in onderhoud. Tot volle tevredenheid en met inmiddels 185.500 km op de teller.
 

Antera

Donateur
Dat zijn duidelijk kleppen die herrie maken en als er genoeg olie in zit zou ik gaan denken aan een oliepomp ( die bij dunne olie niet voldoende in de kop krijgt)
 

turboturbo

Forumguru
Áls de koppakking toch lek blijkt, let dan op: de benodigde reparatie schijnt gemakkelijk verkeerd uitgevoerd te kunnen worden bij deze 1.4MPI motoren.
Iets met verzakte cilinderbussen. Er is wel eea over te vinden op dit forum.

Dus zoek daar een garage of dealer voor op die hier kennis van heeft.
 

haj

Nieuw lid
ik denk ook dat de koppakking lek is.
daardoor komt er toch smurrie in de motor?
Kan daardoor de oliepomp niet goed meer werken?

De vraag is nu of repareren nog wel uit kan.
De auto moet deze maand gekeurd worden en een grote beurt hebben
maar als dan de motor stuk gaat of is, hmm.
Als het gemaakt wordt kost het denk ik al snel €1000.
 

Ronnie

Forumguru
Erg waarschijnlijk dat de cilinderkoppakking iets lekt, je zou het klepdeksel eraf kunnen schroeven om te meten hoeveel basisspeling de kleppen hebben.
De AQW heeft een onderliggende nokkenas met klepstoterstangen naar boven naar de tuimelaar-as.
Hiertussen zit de hydraulische klepspelingcompensatie.
Als er iets te weinig oliedruk naar boven in de kop komt gaat de zaak tikken.
 

Monteurtje

Forumguru
Zoveel lawaai hoort een AQW motor niet te maken.
Koelvloeistoflekkage is bijna standaard bij deze motor. Waterpomp, koppakking. Is het koelvloeistofresservoir nog steeds helder en de koelvloeistof roze als je het erin gooit?

Het komt niet vaak voor, nog maar een keer gezien. Het kan zijn dat er tanden afbreken van het krukastandwiel of nokkenastandwiel. En dan maakt die ook veel lawaai, als die nog loopt. Dat heb ik een keer gezien.
Je kunt de nokkenas moeilijk controleren bij deze motor. Die ligt onderin het blok. En door middel van lange klepstoters worden de tuimelaars bediend.
 

haj

Nieuw lid
Koelvloeistof is nog helder en roze.
Vanmorgen de de auto gestart en dan loopt die goed met koude motor.
Blokje om gereden en dan tik die weer.
Ik rij altijd kleine stukjes (10 km) naar mijn werk en terug.
Ik vermoed dat de koppakking iets lekt en dat de oliepomp niet goed de olie meer kan rond pompen.
 

Joske

Forumguru
Oliedop al eens verwijderd? Daar geen sludgevorming? Kan ook water naar je olie toe.. En bij koude start is de olie dikker, kan mss verklaren waarom ze niet tikken bij koude motor.

Normaal niet geheel logisch want meestal is het andersom.. Tikken verdwijnt na opwarmen en makkelijker opvoeren van de olie.
 
Bovenaan Onderaan