Zwaar tikkende motor fabia combi

gister met pech gestaan nadat mijn olielampje ging branden (rood) was bijna thuis maar haalde het niet meer, auto begon hevig te ratelen dus gelijk gestopt zover ik kon op de snelweg,
maar nu als ik mijn auto op contact zet brand er geen lampje meer maar als ik de auto start tikt het blok hevig maar wel stationair draaien,natuurlijk gelijk uitgezet maar ben bang dat het te laat is.
olie is trouwens wel op peil.

iemand een idee wat het zou kunnen zijn???
 

Cordoba

Forumguru
Balen Ferry, maar toch welkom op het forum. Ik vermoed dat je distributieriem versprongen is, en je kromme kleppen hebt, maar bouwjaar, motortype (motorcode) enz. kunnen helpen om de juiste diagnose te stellen.

Ik begrijp dat het onder deze omstandigheden niet je eerste prioriteit is, maar als je tijd vind om jezelf hier voor te stellen, wordt dat zeer op prijs gesteld.
 

Noord26

Forumguru
Rood betekend STOPPEN en niet meer rijden.

Tikken kan duiden op een verkeerde timing van de kleppen. Distributie nog wel in orde, niet versprongen oid?
 
bedankt voor je reactie en ja ik ga me voorstellen ;) auto is van 2007 m.c zoek ik op.

rood betekent indd stoppen was half 1 s'nachts besefte het te laat. maar rood lampje heeft hooguit 4 min aan gestaan daarna al geratel vanaf geratel binnen 30 sec op de vluchtstrook

heb vandaag zover ik kan gekeken, spanrollen en riemen in orde, alleen leek de distributie wel wat slap kon hem met niet al te veel moeite cm of 2 naar binnen drukken
 

Cordoba

Forumguru
4 minuten is voor een echt probleem veel te laat Ferry(soms is dan 10 seconden al veel te lang). En heb je de distributie, of de multiriem (opvolger van de V-snaar)? gevoeld?
Je auto had mogeljk al een andere distributieset moeten hebben (riem, rollen, spanrol). Het gebeurt nog wel eens dat garages tegen de voorschriften in niet de spanrol vernieuwen, met als gevolg dat een motor alsnog vroegtijdig in elkaar loopt.
 

leo442

Forumguru
Olielampje en ratelen en doorrijden? Dan heb je beslist lagerschade en geen distributie probleem!
 
de auto heeft de m.c bud

distributie en rol is vervangen (volgens boekje) 04-11 op 110.000 auto heeft nu 168.000 op de teller,
het lijken mij geen lagers, gister gestart met olie dop eraf om te kijken of de auto wel zijn olie rond kreeg leek erop dat ik de olie zag, maar goed ben een autospuiter geen monteur! zoals ik het hoor loopt ie nu als een traktor
 

leo442

Forumguru
Ik zou hem toch maar niet meer laten lopen totdat iemand met verstand van zake het geluid beoordeeld heeft. Olie onder het klepdeksel zien is geen garantie dat hij ook echt olieDRUK heeft!
 

EdK

Forumguru
Af laten slepen naar garage en zelf niet meer starten.
Kans dat je nog meer sloopt is hierdoor aanwezig.
En hoe meer er stuk gaat hoe duurder de rekening gaat worden in het algemeen.
 

inka

Lid
Als je auto loopt als een traktor dan heb je de krukas lagers er uit liggen.
Als gevolg van geen oliedruk.(of te weinig olie)
Dit heeft niets met de distributie te maken.
Aan gezien hij begon te ratelen 4 minuten na dat de olielamp ging branden.
 
maandag wordt de auto opgehaald voor diagnose alleen zij de monteur al dat het gedane zaak is maar verder eigenlijk niet echt info gaf zoals jullie nu geven over wat het kan zijn, enigste wat ie zij is dat het 65 ex de btw kost en wel even nodig had om te kijken, puur diagnose. begon zelfs al over ander m blok.

in ieder geval bedankt voor de reacties,
laat nog weten hoe het afloopt
 

Cordoba

Forumguru
Olielampje en ratelen en doorrijden? Dan heb je beslist lagerschade en geen distributie probleem!

Waarop baseer je dat? Ik heb het zelf ooit gehad met een slOpel: ineens veel minder vermogen (bij een GSi), en iets meer geluid, en géén waarschuwingslampjes. Rustig naar de garage gereden, omdat ik daar op een goede km vandaan was. Auto direct binnen: bleek achteraf de zoveelste te zijn met versprongen distributie en kromme kleppen (fabricagefout).

Edit: ik zie nu de reactie van inka, dat lijkt me een redelijke (voorlopige) conclusie.
 

leo442

Forumguru
Waarop baseer je dat? Ik heb het zelf ooit gehad met een slOpel: ineens veel minder vermogen (bij een GSi), en iets meer geluid, en géén waarschuwingslampjes. Rustig naar de garage gereden, omdat ik daar op een goede km vandaan was. Auto direct binnen: bleek achteraf de zoveelste te zijn met versprongen distributie en kromme kleppen (fabricagefout).

Edit: ik zie nu de reactie van inka, dat lijkt me een redelijke (voorlopige) conclusie.
Wat zei ik dan anders? En bij je Opel brande geen oliedruklampje bij je distributie timing probleem, weet ik zeker.
 

Cordoba

Forumguru
@leo442 De redenering erachter stond er bij jou niet bij, vandaar dat ik zo m'n twijfels had, dat het geen distributie kan zijn: op het oliedruklampje na, kloppen namelijk alle andere symptomen wel, vandaar dat ik aanvankelijk mijn twijfels had over de stelligheid van jouw post.

Natuurlijk kunnen er nog allerlei variaties zijn in de oorzaak van het olieprobleem, zoals door vervuiling dichtgeslibt oliekanaal, vervuild(niet vernieuwd??) oliefilter (waardoor er onvoldoende olie rondgepompt wordt), probleem met de oliepomp noem maar op, maar dat zal tijdens de diagnose wel naar voren komen.
 

CDK

Forumguru
verschrikkelijk balen, maar dit doe je vast geen 2e keer meer...., rood is direct stoppen!
succes met de diagnose en het eventuele herstellen als dat eventueel nog rendabel blijkt te zijn!
 
@Cordoba vandaag een oude vriend/monteur gesproken hij zij komt vaker voor dat de distrubtie verspringt niet meer op tijd staat en de kleppen krom kunnen zijn of olie slecht is waardoor de auto geen smeering of onvoldoende smeering kreeg. Oftewel eerst op tijd zetten kleppen en olie vervangen kijken of die op druk komt.
 
Bovenaan Onderaan