Zuinigste Golf IV in aanbouw: project Mijn BlueMotion

Yoan

Lid
Jep het uiteindelijke doel is 1 op 30. Maar eerst eens de 1 op 25 voorbij rijden.
Zoals ik het nu kan inschatten zorgen de nieuwe wielen voor een besparing van 0,3L/km.
 

Rolle

Senior Member
Jep het uiteindelijke doel is 1 op 30. Maar eerst eens de 1 op 25 voorbij rijden.
Zoals ik het nu kan inschatten zorgen de nieuwe wielen voor een besparing van 0,3L/km.

0,3l/km????? Ik vermoed dat dit 0,3l/100km moet zijn?
 

Yoan

Lid
Ik heb vandaag een rit opgenomen met GPS en vergeleken met de dagteller.

Dagteller: 43,6 km
GPS: 44,63 km

Reken ik de waarde van de dagteller terug a.d.h.v. de oude bandenmaat, dan had de dagteller 44,5 km aan moeten geven. Kortom: het werkt niet zoals ik had bedacht en de tellernaald is dus niet de snelheid die de auto registreert.

Conclusie: ik ga vanaf nu alle ritten bijhouden met GPS om te kijken wat de precieze afwijking is. Die afwijking gebruik ik dan om de verbruikscijfers van de komende tankbeurten te corrigeren.

Iedere gereden meter van de volgende tank(en) ga ik met GPS bijhouden om te vergelijken.

Meten is weten!

Om de discussie op gang te houden: GPS zal ook niet 100% accuraat zijn. Maar ja, wat dan wel.

Ik heb het gemeten met de software Nokia Sports Tracker op mijn Nokia N85.

tracker_00.jpg
 

Yoan

Lid
Door de smalle velgen en banden vallen de wielen best ver in de wielkasten. Dat veroorzaakt weer veel luchtweerstand. Hoewel ik het niet mooi vind, is het misschien toch een idee om een met kappen te gaan werken zoals hier:

toyotagsports450.jpg


Zeker als ik richting de 1 op 30 wil dan moet de aerodynamica verbeterd worden.
 

Bothje

Heel gewoon lid
Als je met kappen wilt experimenteren is het misschien een idee om met wit krimp plastic zoals bijv. in de bouw wordt gebruikt om de zaak winddicht te maken, te beginnen.
Het is sterk, kost niet veel (vraag eens op een bouwerij) en is snel weer te verwijderen als het geen succes blijkt.
Bovendien is het gewicht erg laag......
 
Je GPS is verregaand betrouwbaar hoor.

Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Dit klopt alleen als je alleen maar rechte wegen rijdt zonder bochten.

Een GPS meet de afgelegde afstand door "locatiesamples" te nemen. Tussen deze samples berekent ie de afstand. Letterlijk elke bocht die je maakt meet je GPS een kortere afstand dan je daadwerkelijk gereden hebt omdat ie in principe de bocht afsnijdt. Rij maar eens met een constante snelheid door een flauwe bocht die overgaat in een recht stuk weg. De bocht door zal je navigatie een lagere sneheid aangeven dan wanneer je met dezelfde snelheid het rechte stuk op rijdt.

Je snelheidsmeter daarentegen zit met een kabel of een sensor rechtstreeks in je versnellingsbak. Ik geef toe dat er door verschil in rolomvang tussen je originele velgen en je spaarvelgen een afwijking ontstaat, maar die is constant. De afwijking kun je gemakkelijk uitrekenen en als een rekenfactor meenemen in een tabel waarin je je verbruik bijhoudt.

Buiten deze kritische noot een geweldig project. Ga zo door!

Groeten,
Mischa
 

higgy

Forumguru
I stand corrected, ik was onvolledig. Als je het over een vast ingebouwd systeem hebt a la Columbus dat GPS-signalen combineert met de info van de wielsensor (o.i.d.) dan is de info erg precies. Als je (zoals de OP) gebruik maakt van een los systeem zoals een TomTom, dan heb jij volgens mij met je aanvulling gelijk.
 

VEEJAY

Forumguru
Probeer anders eerst 1 volle tank Vpower Diesel en daarna een volle tank Fuelsave diesel.

Ben benieuwd naar je resultaat.
 
Bovenaan Onderaan