Zuinigste Golf IV in aanbouw: project Mijn BlueMotion

Yoan

Lid
Het project is hier op het forum al eens genoemd. In dit topic kunnen jullie nu het project volgen.

Het is de bedoeling om een VW Golf IV TDI van bouwjaar 2001 zodanig aan te passen dat deze een gemiddeld verbruik van 1 op 30 (3,3km/L) gaat halen.

Ik heb er een project van gemaakt en omdat ik zelf web developer ben kon een bijbehorende site niet ontbreken: www.mijnbluemotion.nl

Het zou natuurlijk gek zijn om (veel) geld in je auto te stoppen om hem zuiniger te krijgen. Daarom probeer ik zoveel mogelijk sponsors te vinden die de auto voor mij aanpassen.

Het ligt eraan wat ik voor elkaar kan krijgen, maar wat gaat er zoal aangepast worden?

- lichte, smalle en dichte velgen
- smalle banden met weinig rolweerstand
- hogere bandenspanning
- chip aanpassen (reeds gebeurd bij Vagtechniek)
- grill (gedeeltelijk) dicht maken
- bodem vd auto zo glad mogelijk maken dmv beplating
- voorbumper zo glad mogelijk maken
- rechterspiegel verwijderen
- aerodynamische linkerspiegel plaatsen
- auto verlagen (reeds gebeurd)
- eindoverbrengingen versnellingsbak aanpassen
- verstuivers aanpassen
- katalysator verwijderen
- aerofinn in luchtinlaat plaatsen
- en nog veel meer!

Opmerkingen en goede ideeën zijn welkom!

Het wordt in ieder geval serieus aangepakt, de auto is al professioneel bestickerd:

20091118-4.jpg


20091118-5.jpg
 

cvegreen

Forumguru
Leuk project , de site ziet er gelikt uit .
Hopelijk behaal je je doelstelling , maar wat de lupo 3liter niet kon wil jij met een golf wel halen.
Zoals jijzelf wel zal weten , heeft de lupo waar jij het er over heeft , geen lang leven beschoren , want hij was ver van zo zuinig als ze aangaven + om dat verbruik te kunnen behalen dachten ze dat de stuurbekrachtiging er uit moest . Dus moest je als rijder er flink in snoeien qua comfort .
Ga jij zelf ook zo ver gaan om die 3 liter norm te halen , stuurbekrachtiging eruit bonjouren ?
Ga je ook bv je achterbank eruit gooien om wat gewicht te winnen . ik zie dat je al een spiegel eraf hebt gehaald om minder luchtweerstand te hebben.
Dus is mijn hoofdvraag , hoever wil je gaan om je doelstelling te behalen ?
 

Vacaro

Senior Member
Denk ook om lage rol- en luchtweerstand te hebben de spoilers eraf moeten.
Deze dienen eigenlijk om meer downforce te verkrijgen en das goed voor wegligging maar niet voor zuinigheid. Daardoor krijg je juist meer luchtweerstand en wordt je wagen tegen de grond gedrukt waardoor meer rolweerstand en hoger verbruik.
 

Yoan

Lid
Dus is mijn hoofdvraag , hoever wil je gaan om je doelstelling te behalen ?
Alles wat de auto zuiniger maakt wil ik toepassen. Het ligt er dan wel aan of ik dit met sponsoring voor elkaar kan krijgen of niet.
De doelstelling is bijgesteld naar 1 op 30, gemiddeld verbruik. Dit moet ik nog op de site aanpassen :blush:
Stuurbekrachtiging blijft er lekker in zitten :)

De spoiler veroorzaakt inderdaad te veel luchtweerstand. Die kan er echter niet zomaar afgehaald worden. Je houdt dan gaten en een beschadigde achterklep over.

Carbon klepje zou een goede oplossing zijn :eek:oo:
http://www.showoffimports.nl/product.php?productid=28913&cat=438
 

Bakkertje

Forumguru
Wellicht kun je in de electrische installatie nog het een en ander winnen. Bij de nieuwe bluemotions wordt de dynamo alleen bij het afremmen geactiveerd. Led verlichting verbruikt minder energie.
Nou succes in ieder geval!
 

nemo

Senior Member
Omdat ik zag dat hier op het forum over het project gesproken werd (http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=9344). Skodarijders zijn ongetwijfeld geïnteresseerd in andere VAG auto's en projecten :)

Oke, het is leerzaam om mee te lezen hoe je zelf een auto zo zuinig mogelijk kunt maken. Maar dan snap ik de naam van je project niet helemaal, want ' 'BlueMotion' is toch de naam van wat bij Skoda 'Greenline' is? M.a.w. een type motor?
 

Adoks

Senior Member
Zou ook de achterkant van je auto aanpakken. Het is goed om de voorkant aerodynamisch te maken, maar aan de achterkant is het ook noodzakelijk om 'drag' te verminderen. Een soort vacuum wat de auto naar 'achteren' trekt.

Denk aan een diffusor aan de achterkant/onderkant.

Verder wel een interessant project.
 

Wasmachineman

Forumguru
Omdat ik zag dat hier op het forum over het project gesproken werd (http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=9344). Skodarijders zijn ongetwijfeld geïnteresseerd in andere VAG auto's en projecten :)

Hallo Yoan, er zijn al wat meer berichtjes op je project. Mooi !
En ik, en vele anderen hier, zijn in van alles geïnteresserd wat met auto's te maken heeft. Dus zeker jouw project. Maar is dit voor jou nou een uit de hand gelopen hobby of iets anders ? Je hebt ook al sponsoring zag ik !

Succes.
 

Yoan

Lid
Maar is dit voor jou nou een uit de hand gelopen hobby of iets anders ? Je hebt ook al sponsoring zag ik !
Meer een 'uit de hand' gelopen idee. Zuinig rijden is niet mijn hobby, maar wel alles wat met autotechniek te maken heeft.
Het is inderdaad de bedoeling dat het project zoveel mogelijk gesponsord wordt!
 

Glenn

Actief lid
De airco eruit dat weegt veel

En als je zuinig wil rijden gebruik je die niet

Achterste ruitenwisser verwijderen weer minder gewicht en kan je zo missen

Reservewiel vervangen door een spuitbus of zo

maar wat tips en niet duur

ps: als ik echt oplet haal ik met de fabia ook al 3.9l 1.9 tdi's zijn echt goed
 

Yoan

Lid
Achterruitenwisser is eraf en het reservewiel is er ook uit.

En de airco is kapot :grin:

Nieuws over de banden moet toch nog even wachten.

Nog een sfeerfotootje:

mijnbluemotion_sneeuw.jpg
 

Wasmachineman

Forumguru
Waren die ruitenwisser en die band er al uit of nu net ? :grin:
En het scheelt ook als je met een kwart of halve tank rijd qua gewicht ! :winkie:
 

Yoan

Lid
Ruitenwisser en band waren er al uit ;)

Ik ga niet met een halve tank rijden want dan kun je de resultaten per tankbeurt niet goed meten.

De achterbank heb ik eruit gehad, scheelt zeker (26 kilo), maar ik probeer eerst met een zo normaal mogelijke auto een zo laag mogelijk verbruik te halen.
 

Wasmachineman

Forumguru
Ja, het moet natuurlijk nog wel een beetje normaal en comfortabel blijven. Je moet af en toe de auto ook nog kunnen gebruiken als vervoermiddel met vrienden etc. :)
 
Bovenaan Onderaan