Zoemend geluid bij O3C

O3-Rider

Senior Member
Gisteren bij de dealer geweest. Chef werkplaats bevestigde het gezoem bij starten van de auto. Komt van achteren, brandstof-opvoerpomp. Hij zoemt eerst even hoog, en daarna steady iets lagere toonhoogte. Dinsdag afspraak. Ze hebben nog geen idee of het software of hardware is, maar ik denk dat er iets met een lager is of aansturing van de pomp (misschien kan hij ook langzamer draaien, maar staat ergens een vinkje uit).

Dat zoemen met starten heb ik ook. Komt van achteren, maar is een stuk zachter een klein poosje.
Lijkt mij vrij weinig aan te doen, want ik denk dat het gewoon de brandstofpomp is.
 

Gieliovd

Forumguru
Een beetje zoemen, piepen, brommen hoort bij moderne auto's. Overal zit een stelmotor op, servo, drukpomp...

Mijn auto sist, piept, bromt, zoemt... Ben je olie aan het peilen, bzzzzt pieeep tiktiktik brrrrp. Huh?

Hij fluit, de turbo laat zich goed horen als ik vlotjes rijd.

Een muzikaal apparaat is het.

Maar een zoemende brandstofpomp is vrij normaal. Sowieso doen veel auto's dit bij het ontgrendelen of deur openen. Even het systeem op druk brengen. Als hij continu zoemt onder het rijden gaat het niet goed.

Wat mij stoort is het geluid in het interieur als de airco aan het werk is. Soms rij ik zonder radio, maar dat is geen gehoor.
 

frisok

Senior Member
Uiteindelijk is afgelopen week toch echt de opvoerpomp vervangen. Ik denk dat het een foute batch met pompen was. Het geluid is nu ook weg.
 

Cordoba

Forumguru
OK, dat was uit je oorspronkelijke klacht niet goed op te maken @frisok Zoals ook al door anderen gemeld: zoemen bij instappen/starten van de brandstofpomp is normaal, maar na een aantal seconden moet dat geluid verdwijnen. Blijkbaar in jouw geval toch meer aan de hand.
 

yves

Actief lid
Merkt iemand op nadat je gestopt bent en je de motor stil legt je een tijd een héél hoog piep geluid hoort?
 

O3-Rider

Senior Member
Jup maar dat hebben meer autos tegenwoordig. De Megane heeft dit veel harder en duurt nog langer.
 

Gieliovd

Forumguru
Bij een Megane klinkt wel meer harder en duurt langer haha. Ach het hoort erbij, nieuwe generatie auto's. Ga eens in zo'n hybride ding rijden, dat is een grote piepshow.

Die Auris TS, die frequentieregelaar maakt een herrie!
 
Bovenaan Onderaan