'zoekerig' weggedrag O3C

hendrik38

Forumguru
De huidige benzine motoren doen weinig onder voor de diesels. Hiervoor een 2.0 TDI 4 motion gereden. De huidige 1.5 TSI is weinig verschillend vind ik. Genoeg trekkracht onderin en constant koppelverloop. Ik zou zeker gezien die km voor benzine gaan.
 

Desperado

Forumguru
Ben ik het helemaal mee eens. En zeker met een caravan zou ik voor een diesel gaan. Ook als dat, zoals dat heet, "niet uitkan". Comfort en een prettig rijgevoel mag toch wat geld kosten?

Caravan gaat met een benzine net zo goed. Zeker voor die enkele keer dat je ermee rijdt zou ik zeker niet dieselen gaan.
 

Isolano

Actief lid
Verbruik van de TSI kan ook best de strijd aan met een TDI, de mijne over de laatste 6000 km verbruik 1:17,3
 

Bijlagen

  • 20200208_110927.jpg
    20200208_110927.jpg
    153,3 KB · Weergaven: 24
  • 20200208_110952.jpg
    20200208_110952.jpg
    166,5 KB · Weergaven: 19

VAG-man

Forumguru
De huidige benzine motoren doen weinig onder voor de diesels. Hiervoor een 2.0 TDI 4 motion gereden. De huidige 1.5 TSI is weinig verschillend vind ik. Genoeg trekkracht onderin en constant koppelverloop. Ik zou zeker gezien die km voor benzine gaan.

Dit was mij ook opgevallen. Ook ik reed tot een jaar geleden het liefst diesels. Lekker schakellui rijden en dus veel trekkracht onderin.
Mijn huidige 1.8TSI van alweer 10 jaar oud kan ik in net zo laag toerental rijden dan mijn vorige diesels. Daarbij valt het brandstofverbruik mij erg mee.
 

Jessedew

Senior Member
@PizzaPieter Ik heb een Octavia 1.4 TSI met 140 PK (2013) dus dat is dan de iets oudere versie. Ik ben er goed over te spreken. Enige kwaaltje is de vering/stabilisatorstang, die kraakt bij het afrijden van de oprit. Ook de schakelbak gaat soms wat stroef (maar dat was bij mijn Audi A3 ook) en kan ook aan de KM stand liggen (155.000)

Ik trek er ook de caravan mee, Hobby uit 98, al met al zo'n 1200 kg, dat gaat prima. Verbruik is dan wel om te huilen natuurlijk.

Behoorlijk zuinig ook, je kan er 1 op 19 a 20 mee rijden op de cruisecontrol. (bejaardentempo)

Als je wat harder gaat rijden (130) dan haalt hij nog 1 op 15 ofzo.

Best tevreden al met al. Heb de Elegance bussiness line dus vrijwel alle opties, alleen geen ACC, maar op nieuwere uitvoeringen zit dat denk ik wel.
 

Jewepe

Forumguru
@PizzaPieter

Heb even Spritmonitor er op nageslagen. Uitkomst: plm. 80% van de deelnemende Leon ST rijders hebben een praktijkverbruik tussen de 5,9 en 6,7 liter/100 km en ook plm. 80% van de deelnemende Octavia rijders hebben een praktijkverbruik tussen de 5,6 en 6,7 liter/100 km. In beide gevallen over minstens 30.000 km gemeten en de 150 pk versie. Handgeschakeld of DSG verschilt ietsjes: DSG verbruikt plm 0,3 liter/100 km meer.

Leon ST: https://www.spritmonitor.de/de/uebe...inkm=30000&gearing=1&activity=180&powerunit=2

Octavia: https://www.spritmonitor.de/de/uebe...inkm=30000&gearing=1&activity=180&powerunit=2
 

catch me

Forumguru
Rij nu ongeveer 2 weken met een 03 1.6tdi met dsg bak en moet zeggen dat je toch ook wel verschil merkt met sturen en gevoeligheid als de instelling op eco of op normaal staat. ( sport en individueel nog niet uitgeprobeerd) verder wel zeer tevreden over rijgedrag etc.

Op eco toch wat ander stuur gedrag (onrustiger naar mijn idee/gevoel ) op de snelweg dan op de stand normaal.

@PizzaPieter, weet niet of er bij jouw 03 dit ook in te stellen is, of was?
 

PizzaPieter

Forumguru
@catch me hi, niet makkelijk in te stellen, maar wel met VCDS. Dat is ook gebeurt. Stuurt 'strakker en zwaarder', maar rijgedrag is desalniettemin niet verbeterd, helaas.

Wel héél vriendelijk dat je mee wilt denken.
 

catch me

Forumguru
@PizzaPieter
Ik kan via instellingen met de mode knop eenvoudig de instelling veranderen van eco, naar normaal sport, daarin merk ik dus al verschil met sturen, kan dit bij jou 03 ook?

Verder is er al veel gedaan bij jouw auto om verbeteringen te krijgen, misschien dat spoorverbreders op de achteras iets kunnen helpen, daar de fl en pfl blijkbaar een bredere achteras hebben, althans dat vermoed ik, of is er toch iets mis met het stuurhuis? Wat al eeerder benoemd is, waar een terugroepactie voor geweest zou zijn.
De bekrachtiging is electrisch geregeld dus als daar misschien een fout inzit, of in de stuurhoeksensor, dan krijg je misschien wel dat onrustige gedrag in de middenstand

Het is toch zuur vindt ik dat je een fijne auto hebt waar je uiteindelijk geen rijplezier van hebt, er moet toch een reden/oorzaak zijn lijkt mij
 

PizzaPieter

Forumguru
@catch me
Zo'n stoer knop heb ik niet, daarom via VCDS laten doen.

En tja...degene die de reparaties moet betalen (verkopende partij) wil er geen geld meer insteken.

En ondanks dat de verkoper er zelf mee gereden heeft én het gemerkt heeft, is de mening van de Dekra nu 'leidend'; 'aanvaardbaar ongemak' voor een auto met 160.000km'.

Maar goed, kostte me al teveel energie, dus heb me erbij neergelegd dat hij eruit moet. Nu juiste vervanger vinden.

Dus ik denk niet meer in oplossingen, maar in vervangingen.
 

catch me

Forumguru
@PizzaPieter ik snap m, en je hebt wel gelijk, alleen wel jammer dat een derde partij die er kort mee rijd dan zo makkelijk een oordeel geeft, maar goed op een bepaald moment ben je er inderdaad wel klaar mee.

Als je dan misschien toch weer voor een octavia gaat kijken, kijk dan naar een elegance-businessline of een andere uitvoering waar deze optie opzit, en dan zoals al eerder aangegeven door anderen of je wat langer met de auto kan proefrijden zodat je dan goed voelt hoe de auto is, stuurt etc.
 

PizzaPieter

Forumguru
Voorkeur benzine Octavia Wagon 1.4 (want caravan).
Ik twijfel niet hard, maar ben afhankelijk van het aanbod vd verkopende partij om gebruik te maken van hun compenserende aanbod
 
Bovenaan Onderaan