'zoekerig' weggedrag O3C

Jewepe

Forumguru
Leon FR ook optie

Zou ik zeker even naar kijken. Na een Superb en een Passat sinds een paar maanden een Leon ST (allen 1.6 diesels). Bevalt uitstekend. Haalt het niet qua ruimte t.o.v. de Superb, is ietsjes kleiner dan de Passat, maar heeft een veel beter sturend onderstel en ik vind de afwerking zeker op het niveau van de Skoda's van tegenwoordig. Zo niet beter (net iets meer "jeu"). En als bonus: de Seat is qua gewicht twee klasses lager in de wegenbelasting dan de Superb en de Passat en rijdt zo'n 15% zuiniger. Je krijgt bijna geld toe :deuk:
 

PizzaPieter

Forumguru
Morguh...

De keuze is dus gemaakt. De Octavia gaat eruit.

Maar wat nu... Één van de opties die ik overweeg is een 308SW met een 2.0 HDI motor, 150pk, eventueel met automaat.

Soort vloeken in de kerk hier mss, maar ik waardeer jullie meningen over het algemeen bijzonder!
 

VAG-man

Forumguru
Ik snap het wel. Vertrouwen is weg bij deze O3. Durf je een andere niet aan na een uitgebreide proefrit?

Bouwjaar van de Peugeot?
 

Henrik

Forumguru
@WhiteSuperB kom er maar in! :D
De ervaringen zijn wisselend met een 308. Ikzelf heb er helemaal niets mee. Tijdje gehad als voorloopauto in de lease, maar vind het echt een ergonomisch drama. Rijdt wel fijn en de HDI motoren zijn lekker stil soepel is mijn ervaring. Pakken goed op ook. Dat motortje in een VAG product zou een mooie combi zijn :pardon:

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je me eruit doet. En ook dat je op basis van je ervaringen met de O3 niet nog eens een Octavia zou willen. Ik zou dat zelf niet doen in ieder geval, mocht ik die ervaring hebben...

Je zou een Golf kunnen overwegen, of misschien een Ford Focus. Laatstgenoemde staat bekend om zijn goede rij-eigenschappen.

Succes met je keuzes.
 

CDK

Forumguru
:stop: bespaar jezelf de ellende :shutup: je gaat terug verlangen naar een hobbelende Octavia.....

Edit: je zou het door @Henrik geopperde idee van de Ford Focus eens moeten proberen :jaja: de rijeigenschappen zijn top door het fijne onderstel. Dat is echt wel een paar tandjes verfijnder vergeleken met welke Skoda dan ook.
 

hemi24

Forumguru
Laatste 2 jaar 3 verschillende 308sw’s gereden (2015, 2018 en wederom 2015 model), allen met 1.6 BlueHDI.

Lang verhaal kort: als je Škoda (of VAG) gereden hebt, gewoon niet doen..!
Kwalitatief komt het bij lange na niet in de buurt van een Škoda.

Beste omschrijving van een 308 is een auto waar men bij 90% van het ontwikkelingstraject domweg is gestopt!
Alles zit er wel op, maar of men er over nagedacht heeft hoe het zou moeten werken is iets anders.

Ik kan niet wachten tot mijn volgende Škoda gereed is voor aflevering!!!
 

PizzaPieter

Forumguru
Dank heren, dank.

BJ 14/15. Motoren schijnen dikke prima te zijn (lees ik).

Het is niet zo dat ik géén Octavia meer wil hoor. Auto is qua combinatie van factoren (met de 2.0TDI) voor mij écht perfect. Rijdt heerlijk, om dat gehobbel na dan. (Denk trws dat t vervangen van de naven/lagers geholpen heeft de symptomen te verminderen, maar dat die eraan gegaan zijn door een ander euvel, dat ik nu steeds nog voel).

Octavia biedt me perfect ruimte voor de boys achterin, genoeg ruimte om een week op vakantie te gaan zonder dakkoffer, kan de caravan goed trekken, is in de BSN Ambition ruim voldoende uitgerust, is met VCDS nog een heel eind te vervolmaken. Ik zou nooit overwogen hebben hem weg te doen als hij niet dat (voor mij onoverkomelijke) gehobbel zou hebben.

In mijn omgeving hebben een aantal mannen ook een lease 308 gehad. Zal daar eens proeven.
 

PizzaPieter

Forumguru
BTW: heb de focus overwogen, ook destijds toen ik de Octavia kocht (vroeger een focus gereden en een Mondeo), maar dat dashboard......dat helpt niet mee als je al lichtelijk druk in je hoofd bent van jezelf. Mn de middenconsole.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

JeSko

Forumguru
@PizzaPieter

Ik heb jaren met een 308 (2014)gereden, wel geen SW, en heb daar nooit wat aan gehad buiten normale kosten. Rijgedrag is dikke prima, auto voelt meer premium aan dan zijn voorgangers, enkel het touchscreen werkte bij mij soms ergernis op, traag en niet slim uitgedacht, stel je reed op GPS, maar je wilt airco op zetten, dan moest je de GPS afsluiten om aan de airco te kunnen etc etc. De Motor was bij mij de 1.6hdi 90 pk, en in de 308 is dat voldoende, de motor op zich was ook stiller dan die van mijn S2, in de S2 betrap ik mezelf erop dat ik altijd zachtjes muziek opzet om het geratel van de motor te dempen wanneer ie optrekt.

Van de SW weet ik wel dat er in dat bouwjaar veel problemen waren met de achterassen, die moesten opgevuld worden met schuim omdat daar wat ik rammelde. Veel mensen kloegen daarna nogsteeds over een tikkende krakende achteras.

Ik zou dit eens doorlezen.

https://peugeot-meeting.nl/forum/viewtopic.php?t=5110

Wat ik zou doen in uw geval, is kijken naar een 508 SW van rond 2014-2016, dat zijn auto's die bij Peugeot echt op punt staan, de laatste van hun generatie vooraleer de nieuwe 508 overnam , of een nieuwere 308 SW, maar van die eerste nieuwe generatie SW's zou ik afblijven, puur door de achterras en slecht touchscreen. In de nieuwe zijn die euvels opgelost!

Ohja ik zie dat je een caravan hebt? De 308 SW staat bekend als een uitstekende sleurbak, die 2.0 hdi heeft niet de minste moeite met zo'n caravan en de auto gaat niet matig rijden wanneer je caravan eraan hangt.

Persoonlijk zou ik, in uw geval, voor zo'n 508 als in onderstaande link gaan, staan op punt, geen kinderziektes, niet alles via touchscreen, en enorm sterke blokken. Succes:thumbsup:

Peugeot 508 2.0BLUEHDI SW NAVIGATIE LEDER PANO-DAK CAMERA
€ 11.750,00
http://link.2dehands.be/m1498005340...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
 
Laatst bewerkt:

Renkie

Forumguru
Want ik zou doen bij aanschaf: erbij bedingen dat je de auto 1-2 dagen op proef mee krijgt. Gebeurd misschien niet heel vaak maar het is vaak wel af te spreken en te regelen.

Heb ik destijds ook gedaan toen ik mijn Superb kocht.
 

hemi24

Forumguru
qua rijgedrag is de 308sw geen uitblinker; de Golf 7 variant die ik heb gehad reed stabieler, zakte minder ver door en liet zich stukken sneller door bochten op klaverbladen jagen.

Met caravan, fietsendrager of personen op de achterbank kan een 308sw niet zonder hulpveren.

Persoonlijk zou ik je aanraden om voor een Golf 7 of een Leon te gaan kijken en met een grote boog om de 308 en de Focus heen te gaan...

Brouwkwaliteit van de Ford is belabberd, die kraken en worden rumoerig als de km’s oplopen.
 

PizzaPieter

Forumguru
Dank dank.

Interessant forum over de achteras. Als ik een andere auto bij de verkopende partij haal, heb ik een jaar garantie. Maar dat soort gedonder zit je natuurlijk niet op te wachten.

1 of 2 dagen proefrijden overwoog ik al, wat langere stukken rijden, mn ook als het een automaat is. Eens kijken hoe die reageert etc, maar óók gehobbel-gepiep-bediening etc.

Een Golf vind ik saai. Passat is dik, maar duur en zwaar (eigenlijk net als 308/508SW). Passat in 2.0 is niet te betalen en 1.6 vind ik mwoa.

Leon FR dik, maar kost de hoofdprijs. Kofferbak kleiner, maar mogelijk niet onoverkomelijk.

Octavia is prima tussenoplossing. Heb nog ff tijd, dat scheelt.

Heb mezelf ooit voorgenomen geen PSA meer te nemen (307SW met oudere 2.0HDI motor gehad, maar die had wél moeite met de caravan bergop).
 

hemi24

Forumguru
Motor is juist datgene wat ik wél kan waarderen aan de Peugeot...

Al is de 110pk 1.6TDI voor de caravan minstens zo goed als de 120pk 1.6 BlueHDI!
 

PizzaPieter

Forumguru
Oké. Mijn oudere 307 had een motor die t niet zo lekker trok. Werd snel warm en kwam dan in noodloop.

M'n 2.0 TDCI Mondeo daarentegen..... Daar vloog ik mee van Luik naar Z Frankrijk met 130kmu op de cruisecontrol en reed ik alsof er geen caravan achter zat. Beresterk.
 

brepus13

Forumguru
@PizzaPieter

het is niet helemaal te vergelijken maar ene gechipte 1.6 TDI doet niet echt onder voor een normale 2.0 TDI. Voordeel is dan ook nog dat de 1.6 lager in de mrb en er meer keus in is.
 
Bovenaan Onderaan