Vlieger
Lid
Interessante discussie, daar ik ook binnenkort een 1.8TSI met DSG 6(!) bak ga rijden 
Wat ik mij door diverse dealers (VW, Seat en Skoda) heb laten vertellen is dat als je via Abt laat tunen de garantiebepalingen volgens de VW bank (het is eigenlijk een soort verzekering) van kracht blijven. Laat je de tuning bij een ander uitvoeren, dan vervalt de fabrieksgarantie! Dat was volgens hen de reden voor het relatieve hoge bedrag voor de Abt tuning.
Gezien het gezeik wat ik hiervoor met een ander VAG product heb gehad ben ik nu erg gesteld op deze (verlengde) garantie op motor en versnellingsbak.
De eerdere opmerking over de DSG 7 tov de 6 klopt helaas: de 7 traps variant heeft een zog. droge koppeling (dubbel uitgevoerd uiteraard) welke maximaal 250Nm aan koppel aankan voor een normale levensduur (wat dat dan is, is op zich een eigen discussie waard). De 6 traps variant met natte koppeling kan maximaal 350Nm aan. Voor de laatste zijn o.a. kevlar koppelingsplaten leverbaar die het maximale koppel kunnen verhogen. o.a. nodig bij getunde Golf VI GTI's met een 2.0 TSI (300+ pk)
Nergens kunnen vinden waarom Skoda sinds 2012 de 7 traps variant aanbiedt in combinatie met deze motor, maar het zal vast brandstof en emissiebesparingen zijn.
Naar mijn idee is chiptuning hiermee ook gelijk een extra risico geworden. Automatische bakrevisies zijn erg kostbaar.
Hiervoor reed ik een A4 Avant met 1.8 turbo + automaat. Die wilde men destijds niet eens tunen vanwege het gevaar van het kapotgaan van de automaat! Net als de DSG is dat geen conventionele automaat, maar een hoogwaardig stuk techniek (ver doorontwikkelde CVT, oftewel jarretel aandrijving van DAF) welke ook erg kwetsbaar blijkt te zijn.
Op de website van ZIP staat over de garantiebepalingen dat deze alleen van kracht zijn op de motor. Nergens staat iets over de versnellingsbak.
Wat ik mij door diverse dealers (VW, Seat en Skoda) heb laten vertellen is dat als je via Abt laat tunen de garantiebepalingen volgens de VW bank (het is eigenlijk een soort verzekering) van kracht blijven. Laat je de tuning bij een ander uitvoeren, dan vervalt de fabrieksgarantie! Dat was volgens hen de reden voor het relatieve hoge bedrag voor de Abt tuning.
Gezien het gezeik wat ik hiervoor met een ander VAG product heb gehad ben ik nu erg gesteld op deze (verlengde) garantie op motor en versnellingsbak.
De eerdere opmerking over de DSG 7 tov de 6 klopt helaas: de 7 traps variant heeft een zog. droge koppeling (dubbel uitgevoerd uiteraard) welke maximaal 250Nm aan koppel aankan voor een normale levensduur (wat dat dan is, is op zich een eigen discussie waard). De 6 traps variant met natte koppeling kan maximaal 350Nm aan. Voor de laatste zijn o.a. kevlar koppelingsplaten leverbaar die het maximale koppel kunnen verhogen. o.a. nodig bij getunde Golf VI GTI's met een 2.0 TSI (300+ pk)
Nergens kunnen vinden waarom Skoda sinds 2012 de 7 traps variant aanbiedt in combinatie met deze motor, maar het zal vast brandstof en emissiebesparingen zijn.
Naar mijn idee is chiptuning hiermee ook gelijk een extra risico geworden. Automatische bakrevisies zijn erg kostbaar.
Hiervoor reed ik een A4 Avant met 1.8 turbo + automaat. Die wilde men destijds niet eens tunen vanwege het gevaar van het kapotgaan van de automaat! Net als de DSG is dat geen conventionele automaat, maar een hoogwaardig stuk techniek (ver doorontwikkelde CVT, oftewel jarretel aandrijving van DAF) welke ook erg kwetsbaar blijkt te zijn.
Op de website van ZIP staat over de garantiebepalingen dat deze alleen van kracht zijn op de motor. Nergens staat iets over de versnellingsbak.
