ZIP tuning op mijn O-2

De Stip

Forumguru
Gisteren is mij O-2 ge-ZIPtuned (raar woord eigenlijk) en ben er tevreden over. Natuurlijk zullen de meningen van een ieder verschillen, maar van het onderzoekje wat ik gedaan heb naar deze vorm van tuning en daarbij ook nog naar wie het uitvoert, ben ik overwegend positieve reacties tegen gekomen.
Na dat digitale onderzoek op diverse fora en het internet zelf, ben ik op weg gegaan naar Utrecht. Daar werd ik keurig geholpen en gaf mij voldoende vertrouwen om met die lui in zee te gaan. Een afspraak was zo gepland en gisteren was het zover. Je brengt de auto naar de werkplaats en kunt er desgewenst bij blijven. Men legt je alles keurig uit en neemt daar dan ook de tijd voor. De overige aanwezige klanten komen met zeer respectabele auto's voorrijden, dus ook dat geeft vertrouwen. Hetzelfde geldt voor de recensies en garantie die het bedrijf je geeft. Van een insider binnen de VAG groep kreeg ik ook een positief signaal en dus stond mij eigenlijk niets meer in de weg.
Overigens, mijn vorige auto is ook getuned, maar dan door DGM tuning in Meerkerk. dat kon zo, omdat zij de dealer van m'n auto waren en onder dezelfde garanties en condities van de fabriek m'n Seat Altea aan konden pakken. Op dat punt heb ik dan ook nimmer problemen met de Seat en dealer gehad en heb die auto ruim 160.000k met veel plezier gereden. Dat die dealer op veel andere punten tekort begon te schieten (service en wisselend personeel met andere kijk op hoe je met privé rijders en zo omgaat, maar dat terzijde).
Nu even verder over de tuning van mijn O-2. Zoals gezegd ben ik gisteren naar de werkplaats gegaan en na 2 uur mocht ik die weer verlaten. Met de boodschap om gedurende 300 a 500k wat rustig aan te doen kon ik op pad. Je merkte meteen een wereld van verschil. Vooral tussen de 80 en de 120 km/h, is het verschil indrukwekkend. Over een paar dagen mag ik de auto op z'n staart trappen en ik kan al bijna niet wachten. Maar ook al zou dit het enige zijn, dan is mij dat bedrag dubbel en dwars waard.
Eigenlijk was ik van plan om de auto ABT te laten tunen, vooral omdat er recent een aanbieding was. Maar ABT kent ook zeker z'n nadelen en die wogen na wikken en wegen te zwaar om voor hen te kiezen.
Als enige commentaar zou ik de volgende 2 zaken willen benoemen, al zijn ze niet echt heel bezwaarlijk.Ten eerste spreekt men van een optionele vermogenstest uitdraai. Deze kan echter alleen in hun vestiging in België gemaakt worden en dus niet in Utrecht. Ten tweede zou men geïnteresseerd zijn in het feit of de auto caravans en zware karren moet kunnen trekken, dit ivm het eventueel anders inregelen. Toen ik dat aangaf, keek de monteur als een aap in een roestig horloge en wist ik genoeg. Boeit niet dus! Toen de auto klaar was heb ik er bij de chef werkplaats nog om gevraagd en in het geval van mijn auto was het dus niet nodig, omdat de computer van de DSG alles regelt.

De waardes van de auto zijn gegarandeerd naar de volgende cijfers; van 160 naar 202 pk en een koppel dat van 250 naar ruim 325nm is gegaan, de acceleratie van 0 tot 100 km/h is van 7.8 naar 7.2 sec en de topsnelheid van 223 naar 239km/h.

Prima waarden dus en daarbij is ook het verbruik in positieve zin beïnvloed. iets wat natuurlijk, buiten alle fun, best wel meegenomen is :)

Nogmaals, er zullen wisselende ervaringen zijn, maar tot nu toe ben ik erg positief en durf ik anderen met een gerust hart deze tuners aan te bevelen. Check maar gewoon een x hun site en mocht je vragen hebben, dan schroom niet om me dat te vragen. Overigens, als het me niet bevalt of ik merk negatieve effecten van deze tuning, dan schroom ik niet om ook deze met jullie te delen.

Volg de Skoda rijder! Als je kunt tenminste..... Zal niet meevallen met deze dikke O-2 :bye:
 

VEEJAY

Forumguru
Gisteren is mij O-2 ge-ZIPtuned (raar woord eigenlijk) en ben er tevreden over.

Onderzoek

Natuurlijk zullen de meningen van een ieder verschillen, maar van het onderzoekje wat ik gedaan heb naar deze vorm van tuning en daarbij ook nog naar wie het uitvoert, ben ik overwegend positieve reacties tegen gekomen. Na dat digitale onderzoek op diverse fora en het internet zelf, ben ik op weg gegaan naar Utrecht. Daar werd ik keurig geholpen en gaf mij voldoende vertrouwen om met die lui in zee te gaan.

Ervaring Ziptuning
Een afspraak was zo gepland en gisteren was het zover. Je brengt de auto naar de werkplaats en kunt er desgewenst bij blijven. Men legt je alles keurig uit en neemt daar dan ook de tijd voor. De overige aanwezige klanten komen met zeer respectabele auto's voorrijden, dus ook dat geeft vertrouwen. Hetzelfde geldt voor de recensies en garantie die het bedrijf je geeft. Van een insider binnen de VAG groep kreeg ik ook een positief signaal en dus stond mij eigenlijk niets meer in de weg.

Andere tuner ervaring:
Overigens, mijn vorige auto is ook getuned, maar dan door DGM tuning in Meerkerk. dat kon zo, omdat zij de dealer van m'n auto waren en onder dezelfde garanties en condities van de fabriek m'n Seat Altea aan konden pakken. Op dat punt heb ik dan ook nimmer problemen met de Seat en dealer gehad en heb die auto ruim 160.000k met veel plezier gereden. Dat die dealer op veel andere punten tekort begon te schieten (service en wisselend personeel met andere kijk op hoe je met privé rijders en zo omgaat, maar dat terzijde).


Na de Ziptuning:
Nu even verder over de tuning van mijn O-2. Zoals gezegd ben ik gisteren naar de werkplaats gegaan en na 2 uur mocht ik die weer verlaten. Met de boodschap om gedurende 300 a 500k wat rustig aan te doen kon ik op pad. Je merkte meteen een wereld van verschil. Vooral tussen de 80 en de 120 km/h, is het verschil indrukwekkend. Over een paar dagen mag ik de auto op z'n staart trappen en ik kan al bijna niet wachten. Maar ook al zou dit het enige zijn, dan is mij dat bedrag dubbel en dwars waard.

ABT tuning:
Eigenlijk was ik van plan om de auto ABT te laten tunen, vooral omdat er recent een aanbieding was. Maar ABT kent ook zeker z'n nadelen en die wogen na wikken en wegen te zwaar om voor hen te kiezen.

Aandachtspunten:
Als enige commentaar zou ik de volgende 2 zaken willen benoemen, al zijn ze niet echt heel bezwaarlijk.Ten eerste spreekt men van een optionele vermogenstest uitdraai. Deze kan echter alleen in hun vestiging in België gemaakt worden en dus niet in Utrecht. Ten tweede zou men geïnteresseerd zijn in het feit of de auto caravans en zware karren moet kunnen trekken, dit ivm het eventueel anders inregelen. Toen ik dat aangaf, keek de monteur als een aap in een roestig horloge en wist ik genoeg. Boeit niet dus! Toen de auto klaar was heb ik er bij de chef werkplaats nog om gevraagd en in het geval van mijn auto was het dus niet nodig, omdat de computer van de DSG alles regelt.

Waarden na tuning:
De waardes van de auto zijn gegarandeerd naar de volgende cijfers; van 160 naar 202 pk en een koppel dat van 250 naar ruim 325nm is gegaan, de acceleratie van 0 tot 100 km/h is van 7.8 naar 7.2 sec en de topsnelheid van 223 naar 239km/h.

Prima waarden dus en daarbij is ook het verbruik in positieve zin beïnvloed. iets wat natuurlijk, buiten alle fun, best wel meegenomen is

Aanbeveling
Nogmaals, er zullen wisselende ervaringen zijn, maar tot nu toe ben ik erg positief en durf ik anderen met een gerust hart deze tuners aan te bevelen. Check maar gewoon een x hun site en mocht je vragen hebben, dan schroom niet om me dat te vragen. Overigens, als het me niet bevalt of ik merk negatieve effecten van deze tuning, dan schroom ik niet om ook deze met jullie te delen.

Volg de Skoda rijder! Als je kunt tenminste..... Zal niet meevallen met deze dikke O-2
 

jalex_h

Forumguru
Ben ook wel benieuwd wat jij als nadeel ziet van Abt.

Verder, als de "monteur" kennelijk niet weet hoe je de boel individueel kunt verfijnen (of het mischien helemaal niet weet), heb ik toch wel twijfels.

Enne, ik wil je niet bang maken, maar 325 Nm op een DSG-7, dat is ruim boven de 275 waar deze ip ontworpen is. Die grens heeft niks met de software te maken maar alles met het mechanische deel.

Gegroet,
 

LT83

Forumguru
Veel plezier met de tuning...goed om te horen dat je positief bent! Wel plaats ik een kanttekening m.b.t. het verhaal van de eerste 300 a 500k rustig aan doen. Vraag mij af waa dat goed voor is.....behalve dat na een tijd rustig rijden de beleving bij volgas ineens veel groter is. Dit i.v.m. de gewenning...of in dit geval ontwenning van snelheid...;)
 

MarcoO2

Forumguru
Inderdaad mooi dat je tevreden bent!

Nette waarden, al haalt onder meer JD er nog wel wat meer uit.
 

Tonno

Actief lid
Zijn het vermogen en koppel "gemiddeld geschatte" waarden, of halen ze dat nog ergens uit ?
En je topsnelheid is ook info van ZIP-tuning, of had je dit al geprobeerd ?
Persoonlijk zou ik toch iets meer uitgeven, en de auto bij elk toerental op de bank zien.

Toch blij dat je tevereden bent . . . .
 

De Stip

Forumguru
Dank voor jullie reacties, ik zal proberen kort inhoudelijk te reageren. Maar uiteraard eerst mijn dank aan Veejay, voor het aanpassen van mijn epistel.
Het nadeel van ABT vond ik met name de prijs. Nu was er een aanbieding, maar anders betaal je de hoofdprijs. Ik twijfel er niet aan dat ABT goed zal zijn, maar je zult ongetwijfeld ook een hoop voor de naam betalen. Die aanbieding moest ik overigens binnen no time accepteren, want de voorwaarden waren weer a la Pon... Binnen die tijd lukte het mij niet om het gewenste bedrag te reserveren, dus die optie verviel. Ook het feit dat als de O-2 een reguliere software update krijgt en er dan een kans bestaat dat je de tuning ook "kwijt" bent is aanwezig. Over laatstgenoemde ben ik door de dealer geïnformeerd, dus als ik lieg, dan lieg ik in commissie.

De prijs voor ZIP tuning kun je vinden op hun site. Die is de moeite waard om te bekijken en wellicht dat enkelen dan minder sceptisch zijn.

http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Skoda-Octavia-1.8-TSI-160-pk.html#header

De waarden zijn door hen op papier gegarandeerd en natuurlijk schroom ik niet om deze een x op een bank te laten meten. Zodra ik daarvoor een locatie heb gevonden en in de gelegenheid ben, doe ik dat zeker.

Over de DSG heb ik dezelfde vraag gesteld en die is in de garantie meegenomen. Men verzekerde me dat er geen problemen kunnen ontstaan als gevolg van deze tuning. Op de tuning krijg je 2 jaar volledige garantie en men voert alles uit onder ISO certificering.

Het "inrijden" heeft met de software te maken, die zou bij onjuist gebruik tot een noodloop situatie kunnen lijden en de software zou dan kunnen crashen. Het klonk als een plausibel verhaal en waarom zou ik er aan twijfelen? Die 500k zit er al bijna op en dan kan ik los :)

Dat die genoemde monteur niet meteen het juiste antwoord had (mbt persoonlijke afstelling/caravan etc.), had te maken met het feit dat hij een andere taak heeft binnen het bedrijf. Ik vroeg het dus aan de verkeerde persoon. Later trof ik een ter zake kundige en die heeft me duidelijke uitleg gegeven.
 

___JC___

Forumguru
Het "inrijden" heeft met de software te maken, die zou bij onjuist gebruik tot een noodloop situatie kunnen lijden en de software zou dan kunnen crashen. Het klonk als een plausibel verhaal en waarom zou ik er aan twijfelen? Die 500k zit er al bijna op en dan kan ik los :)

Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, inrijden na het chippen. En ik zou m zeker wel een keer op een rollerbank zetten want meten is weten...
 

VEEJAY

Forumguru
Inrijden doe je meestal vóór het chippen ;). Maar ergens in de verte kan ik me wel voorstellen dat de DSG bak eventjes, laten we voor het gemak zeggen 5 minuten rijden, nodig heeft om een nieuwe schakelstrategie aan te leren ivm andere koppelwaarden die opeens binnenkomen. Maar dit kan zover ik weet niet tot noodloop lijden.

Anyway, deze vond ik op een site van een tuner over ABT, mooie boel (deze kan op de stapel van ABT blunders)...

Reparatie ABT tuning

Veel 1.8T motoren welke door ABT getuned zijn in het vrleden krijgen na jaren foutcodes betreffende de checksumcontrole, in eerste instantie enkel een foutcode:
16985 - internal control module P0601 -35-00 memory check sum error .
Later een storingslampje en in het laatste stadium stopt de motor ermee. De oorzaak is een interne fout in de checksumberekening van de codeersokkel die ABT geplaatst heeft. Wij kunnen deze storing verhelpen waardoor u geen nieuw motorregelapparaat hoeft aan te schaffen en kunnen de tuning voor u behouden/overzetten zonder deze fout, kosten 400,-
 

MarcoO2

Forumguru
De prijs voor ZIP tuning kun je vinden op hun site. Die is de moeite waard om te bekijken en wellicht dat enkelen dan minder sceptisch zijn.
Alleen zegt de prijs niets over de kwaliteit, en juist dat is waar de meesten sceptisch over zijn.

Het "inrijden" heeft met de software te maken, die zou bij onjuist gebruik tot een noodloop situatie kunnen lijden en de software zou dan kunnen crashen. Het klonk als een plausibel verhaal en waarom zou ik er aan twijfelen? Die 500k zit er al bijna op en dan kan ik los :)
Wat is onjuist gebruik? Ik blijf dit altijd een vaag verhaal vinden en heb nog nooit een sluitende technische onderbouwing hiervan gezien.

Over de DSG heb ik dezelfde vraag gesteld en die is in de garantie meegenomen. Men verzekerde me dat er geen problemen kunnen ontstaan als gevolg van deze tuning. Op de tuning krijg je 2 jaar volledige garantie en men voert alles uit onder ISO certificering.
Heb je de garantiebepalingen goed bekeken? Ik heb dat op een ander forum pas nog gedaan, zie hieronder:

Ik heb er inmiddels eens naar gekeken en in bijgaand document een paar opmerkingen toegevoegd. De standaard garantie garandeert uitsluitend een goed functioneren van de software, verder niets. De aanvullende garantie garandeert meer, maar kent dermate veel eisen dat ik daar in de praktijk ook niet graag een beroep op zou moeten doen. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten...

Nou ja, zie bijlage, en oordeel zelf.
Bekijk bijlage garantie.doc
 

mikehotel

Actief lid
Over de DSG heb ik dezelfde vraag gesteld en die is in de garantie meegenomen. Men verzekerde me dat er geen problemen kunnen ontstaan als gevolg van deze tuning. Op de tuning krijg je 2 jaar volledige garantie en men voert alles uit onder ISO certificering.

ISO certificering zegt niets over garantie of over de kwaliteit van het geleverde. Werken volgens een norm is feitelijk niets meer dan opschrijven hoe je gaat werken en hoe je dat aantoonbaar vastlegt. En voor het geval dat niet gebeurt heb je als organisatie ook vastgelegd hoe je met dit soort afwijkingen omgaat.
Die distributiekettingen in de 1.4TSi's en de1.6 THP's zijn ook allemaal onder ISO gemaakt....
 

SileX

Senior Member
Ja Marco - is toch wel duidelijk dat ZIP geen garantie geeft nee :) Goed document, heb lachend gelezen !

@ TS - Wat is dat nou met de garantie op de DSG ?
 

MarcoO2

Forumguru
Dank je! En dit waren nog maar de eerste snelle opmerkingen - zou er nog veel meer over kunnen zeggen!
 
Bovenaan Onderaan