ZIP tuning op mijn O-2

Interessante discussie, daar ik ook binnenkort een 1.8TSI met DSG 6(!) bak ga rijden :cool:

Wat ik mij door diverse dealers (VW, Seat en Skoda) heb laten vertellen is dat als je via Abt laat tunen de garantiebepalingen volgens de VW bank (het is eigenlijk een soort verzekering) van kracht blijven. Laat je de tuning bij een ander uitvoeren, dan vervalt de fabrieksgarantie! Dat was volgens hen de reden voor het relatieve hoge bedrag voor de Abt tuning.

Gezien het gezeik wat ik hiervoor met een ander VAG product heb gehad ben ik nu erg gesteld op deze (verlengde) garantie op motor en versnellingsbak.

De eerdere opmerking over de DSG 7 tov de 6 klopt helaas: de 7 traps variant heeft een zog. droge koppeling (dubbel uitgevoerd uiteraard) welke maximaal 250Nm aan koppel aankan voor een normale levensduur (wat dat dan is, is op zich een eigen discussie waard). De 6 traps variant met natte koppeling kan maximaal 350Nm aan. Voor de laatste zijn o.a. kevlar koppelingsplaten leverbaar die het maximale koppel kunnen verhogen. o.a. nodig bij getunde Golf VI GTI's met een 2.0 TSI (300+ pk)

Nergens kunnen vinden waarom Skoda sinds 2012 de 7 traps variant aanbiedt in combinatie met deze motor, maar het zal vast brandstof en emissiebesparingen zijn.
Naar mijn idee is chiptuning hiermee ook gelijk een extra risico geworden. Automatische bakrevisies zijn erg kostbaar.

Hiervoor reed ik een A4 Avant met 1.8 turbo + automaat. Die wilde men destijds niet eens tunen vanwege het gevaar van het kapotgaan van de automaat! Net als de DSG is dat geen conventionele automaat, maar een hoogwaardig stuk techniek (ver doorontwikkelde CVT, oftewel jarretel aandrijving van DAF) welke ook erg kwetsbaar blijkt te zijn.

Op de website van ZIP staat over de garantiebepalingen dat deze alleen van kracht zijn op de motor. Nergens staat iets over de versnellingsbak.

sitechris

Donateur
Ik zou nooit tuning via ZIP doen. Heb al teveel slechte verhalen over ze gelezen. Ik vergelijk het met een menukaart van een restaurant. Een grote menukaart betekent vaak mindere kwaliteit. Ik heb liever een chefkok die zich kan concentreren op een kleine menukaart en daar echt goed in kan worden.

andrehj

Forumguru
Interessante discussie, daar ik ook binnenkort een 1.8TSI met DSG 6(!) bak ga rijden :cool:
Nergens kunnen vinden waarom Skoda sinds 2012 de 7 traps variant aanbiedt in combinatie met deze motor, maar het zal vast brandstof en emissiebesparingen zijn.
Naar mijn idee is chiptuning hiermee ook gelijk een extra risico geworden. Automatische bakrevisies zijn erg kostbaar.
Twee vraagjes:
1. Bij welke auto kun je een 1.8 TSI met een DSG-6 combineren? Dacht dat die altijd aan een DSG-7 hing?
2. Je hebt het over een 7-traps variant die Skoda sinds 2012 aanbiedt met een bepaalde motor. Welke motor bedoel je? Want de 2.0 TSI wordt gecombineerd met een DSG-6 en de 1.8 TSI wordt al sinds 2008 met de DSG-7 gecombineerd.

Twee vraagjes:
1. Bij welke auto kun je een 1.8 TSI met een DSG-6 combineren? Dacht dat die altijd aan een DSG-7 hing?
2. Je hebt het over een 7-traps variant die Skoda sinds 2012 aanbiedt met een bepaalde motor. Welke motor bedoel je? Want de 2.0 TSI wordt gecombineerd met een DSG-6 en de 1.8 TSI wordt al sinds 2008 met de DSG-7 gecombineerd.

Ik heb een OC2 uit 2010, en daarin zit toch echt een 6 traps versie van de DSG.
In de car-database van Autoweek.nl (top, maar niet foutloos) staan bij alle Octavia's vanaf 2009 DSG6 bakken gekoppeld aan de 1.8TSI motoren.

1.2 en 1.4TSI allemaal DSG7

Inderdaad is het mij ook opgevallen dat vanaf 2012 meen ik de 1.8TSI gekoppeld wordt met een DSG7 indien voor een automaat wordt gekozen.
Zal morgen navraag doen bij de dealer!

Noord26

Forumguru
Het zal samenhangen met de koppel. Want een DSG-7 bak kan minder koppel verwerken als een DSG-6.

Race Eend

Forumguru
toevoeging DQ200 (droge plaat dsg7) is inderdaad wat zwakker, maar kan prima een vlakke 320Nm-350Nm doen hoor .

En zowaar hadden ze het weer fout bij de dealer: op mijn display zie ik mijn 1.8 TSI keurig doorschakelen naar de 7e versnelling ;)
Stond dus fout in advertentie en op het formulier in de auto.

Nog geinformeerd naar Abt tuning...dit werd mij ten sterkste afgeraden!

En de garantiebepalingen zijn dat Abt de garantie op motor en versnellingsbak (en dat laatste was niet helemaal duidelijk) overnam van VAG.
En dit zou alleen maar kunnen onder de fabrieksgarantie, en niet verlengde garantie (bijkopen via VAG bank).
Wat is er dan anders dan bij ZIP?

Ik ga eerst eens met 160pk/250Nm rondrijden...

Bovenaan Onderaan