Zelf olie verversen, maar welke moet ik halen?

bobby45

Actief lid
Je weet kennelijk niet om welk type het gaat, dit gaat om een binnenfilter!
Dus de buitenbus moet weer gebruikt worden!

klopt sorry

de mijne is een op schroef filter.

maar als men zo veel vraagt om zoveel info denk ik dat hij beter niet deze klus moet doen kwik fitt het is maar een idee
 

turboturbo

Forumguru
Sorry hoor, maar nu moet ik even heel hard lachen: kwik fit?! Nee, voor dat niveau kan ik nog een hoop zelf verklooien.
 

Cordoba

Forumguru
....
Olie terug in het blok laten lopen zie ik niet zo het voordeel van aangezien je toch je olie gelijk vervangt (hoop ik althans).

Als je de links die Ronnie heeft geplaatst had gelezen, wist je dat het gaat om te voorkomen dat er olie in de dynamo loopt, met alle ellende die je daar weer van kan krijgen.
 

turboturbo

Forumguru
oliefilter vervangen

Zo jongens. Het is gelukt. Was inderdaad een simpel klusje.

Eerst even het zwarte deksel losklikken (zit met soort rubber dopjes op pootjes vastgeklikt; wrik je voorzichtig los. 2 luchtslangetjes losmaken die aan het motorblok vastzitten, plop je ook zo los)

Dan zie je het oliefilter huis zo zitten, links vooraan in de motorruimte, vlak achter de radiator.

Volg de handleiding die Ronnie heeft ge-upload.

Draai het zwarte deksel / filterhouder een aantal slagen los (zie handleiding) nog zonder de houder er al uit te tillen (olie loopt anders de dynamo in)
Voor de zekerheid had ik een plastic tas op de dynamo, onder het filterhuis gelegd, en dat was wel nodig. Bij het eruit halen van de filterhouder, druppelden een paar druppeltjes olie uit het filter.

Even met de filterhouder tikken op de grond, en het filter 'valt' er gewoon uit. Nieuw filter erin drukken, evt. de rubber O-ring vervangen (oude was wit bij mij, nieuwe zwart)
Met een papiertje heb ik even de rand schoongeveegd van de behuizing (dus niet de houder) waar de rubber O-ring tegen aan duwt.

Houder terugdraaien op het filterhuis, 'handvast' (25Nm) maar ik heb geen moment sleutel, dus heb hem net zo stevig teruggedraaid als dat 'ie zat (goed stevig)

Motor even stationair laten draaien: alles oké!

IMG_1944.jpg IMG_1958.jpg IMG_1960.jpg IMG_1962.jpg
 
Is daar een how to van? Mijne moet eind deze maand voor APK, en wil hem zelf even nalopen, ook de trommelremmen achter etc.

Nu we hier toch bezig zijn, is er een manier om je handrem te 'stellen' ? kwam er in zwitserland achter dat ik mijne redelijk ver om hoog moet trekken voor hij echt stil blijft staan, anders loopt hij door...
 

Ronnie

Forumguru
Waar wil je precies een handleiding van?
Wanneer je de handrem zo hoog moet optrekken is dat vaak een indicatie dat de voeringen achter vervangen dienen te worden.
 

turboturbo

Forumguru
...Mijne moet eind deze maand voor APK, en wil hem zelf even nalopen, ook de trommelremmen achter etc....
Had @DarkprojectX daar niet onlangs een draadje voor geopend, aandachtspunten voordat je naar de APK op moet? Misschien dat we daar dan verder kunnen, dit is redelijk off-topic in een 'olie' draadje, niet?
 

royed

Nieuw lid
Kan iemand mij vertellen welke olie er in de 1.2 azq moet zoals de topic starter ook heeft? 10W40 semi-synthetic of mineraal wordt in het topic gezegd, de webste van mobil geeft 0w40 of 5w40 aan. Iemand een idee waar ik het kan vinden? Iemand ervaring met de olie van de action?
 

turboturbo

Forumguru
Toch apart dat vlgns advies van die site niet de door de fabrikant-voorgeschreven 10W40 ertussen staat.... (in mijn geval)


@royd als je standaard onderhoudsinterval hebt (code QG0; elke 12mnd / 15.000 km) moet er 10W40 in. Verlengd (30.000 km / 2 jaar (code QG1) dan mag je geloof ik long-life oliën gebruiken.

code staat in je boekje, of onder de bekleding in de kofferbak links, op de sticker links onderaan.
 

bobby45

Actief lid
Kan iemand mij vertellen welke olie er in de 1.2 azq moet zoals de topic starter ook heeft? 10W40 semi-synthetic of mineraal wordt in het topic gezegd, de webste van mobil geeft 0w40 of 5w40 aan. Iemand een idee waar ik het kan vinden? Iemand ervaring met de olie van de action?
ja prima olie maar dan wel de volsyn pakken hema en action zijn prima.
gaat in de scooter en aygo

mijn o2 gaat aral 5w30 longlife 3 in deze woont niet zo ver bij mij vandaan De Kruiberg Olie
 

Ted

Forumguru
Ik gebruik altijd van Aral de 5w40 en die bevalt goed. Alleen deze betrok ik uit Duitsland echter die is er mee gestopt te leveren. Jouw tip is perfect en bij 20l afname free shipping!!
 
Ik zit me af te vragen wat voor olie ik moet(bij)vullen voor mijn Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 63 kW Elegenance. In elk geval VW 502 00.
Volgens mijn dealer is dat Shell Helix Plus 5W-40 motorolie - 5 liter Shell Helix Plus 5W-40 | olietekoop.nl Alleen is die in lang niet alle Shell tankstations te vinden.
Welke olie nemen jullie voor een TSI-motor van een Fabia en waar kan je die halen?

Ik zie inmiddels dat Shell Helix Ultra 5W-40 ook geschikt zou zijn volgens Shell: Shell Helix Ultra | Nederland
 
Ook ik ben lang op zoek geweest naar een 5 liter fles shel helix 5W-40, helaas nooit gevonden bij een tankstation.

Het tankstation heeft mij laten weten dat het komt omdat deze olie in nieuwe auto’s word gebruikt waarbij gebruikers nog niet vaak zelf hun olie verversen en alleen maar bijvullen. Daarom is het voor tankstations niet rendabel om 5 liter flessen te verkopen.
Wel is er via diverse websites makkelijk aan deze olie te komen ook in 5 liter verpakkingen.
 

Skoda555

Nieuw lid
Goede avond heren ik heb een skoda fabia van 2004. 1.4 16. Wil graag olie verversen weet niet welke olie ik nodig heb. Weten jullie misschien iets.?
 
Bovenaan Onderaan