Zelf olie verversen, maar welke moet ik halen?

turboturbo

Forumguru
...denk aan als de kat kunt vervuilen met olie dampen die je weer verbrand.
Precies: goedkoop is duurkoop. Ik zou me er die paar tientjes niet op bezuinigen. Je vergeeft het jezelf nooit als je (weliswaar veel) later problemen krijgt, als gevolg van verkeerde olie. Met name die kettingspanner heb ik liever op de juiste druk.
 
Oke oke jullie hebben gelijk, dan ga ik toch maar op zoek naar een 5w40/10w40:) hebben jullie persoonlijk nog voorkeuren voor een bepaald merk?
 
Kunnen de kenners mij misschien vertellen, waar het olie aftap punt zit bij het carter? kan ik daar makkelijk bij of?

En is dit gewoon m8 (sleutel 13?) Zodat ik vast wat koperen ringetjes mee kan nemen:)
 
Het gaat waarschijnlijk toch de 15w40 worden, aangezien ik hier vandaag bijna stad en land ben afgereden, en niemand heeft hier goede 10w40 olie.

Tnx voor de hulp igg:)
 

bobby45

Actief lid
action heeft en 5 w 40 per liter tekoop :crazy: en op internet zie de linken van mij De Kruiberg Öl je mag best over de kilometerstand zitten hoor. dat is en richt getal niet dat de olie dan stuk is na deze km stand

http://www.viragoclub.com/index/html/olie.htm
http://www.amt.nl/Achtergrond/Smeervoorschrift-onderdeel-in-motortechniek-200878.htm


Ja, dat kan. Bij het starten, zeker als het vriest, is een SAE 15W-40 veel stroperiger dan een SAE 5W-30 olie. Het duurt dus langer voordat de ol 4 alle te smeren onderdelen bereikt. Als de motor gedurende die tijd belast wordt, kan er een smeertechnisch probleem ontstaan door een gebrek aan warmte-afvoer. De smeerfilm wordt dan te dun en de materialen raken elkaar, met het genoemde gevolg.

Bij motoren met een aluminium motorblok is het voorgekomen dat ze na een nacht staan in de vrieskou niet meer wilden starten omdat de stroperige olie het ronddraaien van de krukas belemmert. Vele malen kort achtereen starten, bijvoorbeeld bij het verplaatsen van auto's inde showroom, kan ook voor problemen zorgen omdat de olie niet de tijd krijgt door de hele motor te stromen. Niet voor niets worden motoren af fabriek vrijwel zonder uitzondering met een SAE 0W-30 of 5W-30 gevuld.
 
Hier dus niet:(

Net de olie er uit laten lopen, zit er allemaal 'sludge' op de dop, dit kan duiden op vocht in de olie, alleen mijn kvs peil is ook wat gedaald....

Koppakking? anyone
 

Ronnie

Forumguru
Beetje sludge is geen probleem, is gewoon condens. KVS iets dalen is ook geen ramp, het moet echter geen liter per week worden....
 

turboturbo

Forumguru
Mag ik hier even aanhaken, weet iemand waar het olie filter zit in de Fabia 1?
En is dat een uitwendige (zo'n 'blikje') of een los papierfilter die je ergens in de bestaande behuizing van een motor onderdeel moet stoppen?
Valt die evt. zelf gemakkelijk te vervangen? Wie heeft dat wel eens gedaan en kan me waarschuwen / aanmoedigen?
 

Ronnie

Forumguru
Niet zo moeilijk.... Ik ga er van uit dat je een AWY motor hebt?
 

Bijlagen

  • Fabia 1 1.2 Oliefilter demonteren en monteren.doc
    83 KB · Weergaven: 68
  • Fabia 1 1.2 2 Oliefilterelement uit.doc
    124 KB · Weergaven: 52

turboturbo

Forumguru
@Ronnie: nee, ik heb de 1.2 DOHC 12V (1198 cc, AZQ). Ik zie in de handleiding dat de AWY expliciet genoemd wordt; is er verschil?
Dank voor de handleidingen.
Ik zie dat ik dus ook een O ring, naast een filter nodig ben (edit: ah, wordt meegeleverd met filter)
Genoemde pakking maar wel, voor de zekerheid?

Moet de motor liever warm of juist koud zijn tijdens de klus? En na de klus: kan ik zomaar starten (en even laten draaien) of moet je iets speciaals doen? Ik las ergens dat het filter niet gevuld is voor de start, iets met oliedruk etc.....

Enne... Beetje n00b vraag...... Waar vind ik het oliefilter in de motorruimte? :eek:
 
MIjn olie filter zat gewoon achter de radiator, kijk je zo tegen aan:)

En oke gelukkig dat het niet zon probleem is... deze olie was echt wel aan vervanging toe die er uit kwam...
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb 'em gevonden! Ik zie idd tussen het motorblok en de radiator het oliefilter(behuizing) zitten. Eens kijken of ik hem los/open krijg m.b.v. @Ronnie's handleidingen...
 

turboturbo

Forumguru
(vreemd, kan geen edit meer doen aan mijn laatst post hierboven?)

@Ronnie en/of @frankyman: ik heb een how-to met foto's gevonden van een Seat.

Link: Seat Ibiza Mk4 TDI oil and filter change

Afgezien van de plaats van het olie filter behuizing (en type motor, etc.), en het soort dop - bij mij zit er een moer op (zodat je deze met een Bahco kunt openen?), gaan de instructies min of meer hetzelfde?
 

Ronnie

Forumguru
Je kunt het proberen met een bacho, maar met een kettingsleutel of een oliefiltersleutel gaat het beter.
Dop eerst ongeveer een centimeter losdraaien tot de olie in het blok terugstroomt, paar minuten wachten en dan geheel losdraaien.
Succes!
 

turboturbo

Forumguru
Ja, over dat wachten had ik gelezen! Thanks! Ik heb al op Ebay wat van die tooltjes gezien, toch maar even aanschaffen. Een kettingsleutel is wat minder vriendelijk voor het plastic, las ik.


Ik ga denk ik voor zo-een:
SX2707081-500x500.jpg





Wat is dit eigenlijk voor 'VAG olie sleutel' ??

4435.jpg
 

darkprojectx

Forumguru
Als je het oliefilter vervangt dan vervang je toch ook het blikken omhulsel?
Kun je net zo goed een tijltje eronder zetten en een schroevendraaier erdoorheen jassen. Draai je hem zo los.
Olie terug in het blok laten lopen zie ik niet zo het voordeel van aangezien je toch je olie gelijk vervangt (hoop ik althans).
 
Bovenaan Onderaan