Zelf olie verversen, maar welke moet ik halen?

Beste Forummers:)

Ik wil over een week of 2 met de fabia op vakantie, maar dan wordt er zeker 2500 km bij gezet op de klok:laugh:

Ik zit nu al tegen een olie verversing aan, dus ik wil dit in ieder geval doen voor de vakantie.

Hier thuis doen wij dat bij alle auto's gewoon zelf, dmv een mooie bak onder je auto waar de olie in kan lopen ( veel beter ook ipv uitzuigen )

Maar wat voor olie moet ik halen? 10w40 of?

Grtz
 

turboturbo

Forumguru
In mijn Fabia moet 10W40 Shell (en dat zit erin; dealeronderhouden)
Maar ik weet niet welke motorisering jouw Fabia heeft.

EDIT: onderhoudsinterval 15.000 km / 12 maanden.

Dat zuigen waar jij het over hebt, is dat hoe dealers het doen, dan?
 

Bakkertje

Forumguru
Grappig, ik was vandaag toevallig aan het kijken voor de onderelen voor een beurt aan onze vw New Beetle.. Daarbij kwam ik Motorolie kopen doe je bij Olietekoop.nl | De goedkope motorolie marktplaats van Nederland tegen, daar kun je op basis van het type van je auto kijken welke olie er volgens hen in zou moeten. Je kunt ook in je boekje kijken, daar staat het volgens mij ook in.
Ik kwam ook de site tegen van vagtechniek.nl daar hebben ze complete pakketten met filters en olie.
 
Leuke site bakkertje! zeker interessant.

In het boekje van mn auto kan ik er nou niet echt wijs uit worden wat voor olie er in moet.

En op de site varieert het van 0w40 tot 10w30 en 40, wat doen de forummers hier?
 

Ronnie

Forumguru
Fabia 1 2005, 1.4 16V BKY 215.000 km (LPG), Eurol 5W30 synthetic Longlife, 30.000 km interval.
 

Bakkertje

Forumguru
@Ronnie, welke olie zou je adviseren voor een New Beetle 2.0 (uit 99)? (wellicht een olie waarmee het olieverbruik minder wordt)
 
Weten jullie mij trouwens te vertellen hoeveel liter er in gaat?

Of ik mis een gedeelte aan boekjes van de fabia, of het staat er niet in:crazy:

Ik twijfel nog of ik die 15 w 40 er wel in ga gooien...
 

Noord26

Forumguru
Toevallig gisteren op de checklijst van de grote beurt kwam naar boven dat er in de 1.2 Tdi 4,3liter in gaat. Iemand met een dergelijk checklijstje van een beurt van dit type motor?
 

Ronnie

Forumguru
@Ronnie, welke olie zou je adviseren voor een New Beetle 2.0 (uit 99)? (wellicht een olie waarmee het olieverbruik minder wordt)
Olieverbruik kun je niet reduceren middels een ander type olie, misschien een iets dikkere olie zoals 10w40/15w40.
Het olie verbruik is waarschijnlijk te danken aan versleten klep(steel) rubbers.
Je kunt dit simpel controleren door met een goed warme motor zo'n 100km/u in z'n 3 te rijden, dan abrupt gas loslaten en na een paar seconden weer ineens gas te geven. Wanneer er dan een blauwe pluim uit de uitlaat komt zijn het de kleprubbers welke door het grote onstane vacuum olie lekken.
 

Ronnie

Forumguru
@Frankyman, het zou misschien makkelijk zijn het type (code) motor even te vermelden.......
(staat ook niet in je profiel.....)
 
Tnx:) nu nog het soort olie, wat zou jij aanraden? dit is toch ook gewoon een motor met een distributie ketting? mijn vader gebruikt de 15w40 namelijk voor wat oudere mercedes modellen.... weet niet of dat er mee vergeleken kan worden?
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou er gewoon 10W40 semi-synthetic of mineraal indoen, is altijd goed.
Hij zal ook een beetje rustiger/stiller lopen, de klepstoters zijn dan ook stiller en de hydr. kettingspanner heeft sneller/hogere druk.
 
Ik zal eens kijken in de rekeningen of daar op staat wat er nu in zit, verbruikt nu zolang ik hem heb gelukkig geen druppel :)

Denk toch dat ik de 15w40 van me pa probeer, ben ook maar een arme student haha:crazy:
 

bobby45

Actief lid
15 w 40 kan best maar rustig warm rijden om dat de 15 w is vloeibaar bij koude de 5 w is veel dunner.
dikke olie smeerd ook maar verpomt slechter dus als je boven de 2000 tpm draait zal je olie pomp te hoge druk op bouwen en zal je olie via ontlast klep olie verliezen en smeert deze olie niet.

Koop en goede olie filter bosch ,mann geen fram deze zijn slecht :crazy:
 
Bovenaan Onderaan