Zelf olie verversen, maar welke moet ik halen?

turboturbo

Forumguru
@Skoda55; het staat wel in je boekje. Als je die niet meer hebt, gok ik dikke kans op 10W40, dat er in zou moeten staan.
Belangrijker dan de viscositeit is dat je let op de VW norm goedkeuring, dus de specificaties van de olie. Bijv VW 502 00 is er zo een.
Er wordt onderscheidt gemaakt voor longlife oliën en standaard interval olie. Let daar ook op.

Verder ben ik nog geen enkele olie-site tegengekomen die op basis van mijn kenteken / merk+type het juiste, danwel door Skoda voorgeschreven, motorolie adviseert voor mijn Fabia. Dus daar zou ik niet zo op afgaan, persoonlijk.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Merk maakt volgens mij niet uit, als het merk van je keus maar aan de specs / eisen voldoet.
Maar in mijn boekje staat idd Shell Helix. En dat gooit de dealer er ook in. Zelf heb ik een 1L flesje Shell 10W40 liggen, maar die is nog dicht, want nog nooit hoeven bijvullen.
 

turboturbo

Forumguru
Weet niet. Ik heb wel eens op Youtube zo'n gast gezien die van die blikjes open sneed, om de kwaliteit filters te vergelijken. Was allemaal bagger (gekreukte en kapotte stukken filter) ook van de bekende merken als ik me goed herinner.

Mijn motor heeft gewoon een filterhuis op het motorblok, dus daar gaat alleen een papiertje in. Daarvan kon ik dus gewoon zien of die goed is of niet. Ik kocht de boel bij een lokale automaterialenzaak, het is allemaal de prijs niet hoor. Of je nou Bosch, Mann of iets anders hebt, het zal hooguit een euro of wat schelen.

Als je voor 't zekere wilt gaan, bestel je best even bij je eigen dealer. Krijg je wat hun ook gebruiken.
 

Skoda555

Nieuw lid
Had vandaag al gebeld denk dat morgen ga ophalen kost 10 euro plus 35euro voor olie en 20 euro arbeidskosten. Totaal 65 euro om te verversen. Ik denk dat het bij dealer wat duurder zou zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Waar ga je die arbeidskosten voor betalen dan? Je gaat de olie + filter toch zelf vervangen, neem ik aan?? Of ga je het bij een garagist laten doen?

Vreemd dat het niet in je boekje staat. Of misschien niet zo vreemd, en misschien heb ik mijn informatie daar dan ook niet oorspronkelijk vandaan. Ik twijfel nu even waar ik het dan vandaan heb.... :crazy:
 

Sjaakberk

Nieuw lid
Olieverbruik kun je niet reduceren middels een ander type olie, misschien een iets dikkere olie zoals 10w40/15w40.
Het olie verbruik is waarschijnlijk te danken aan versleten klep(steel) rubbers.
Je kunt dit simpel controleren door met een goed warme motor zo'n 100km/u in z'n 3 te rijden, dan abrupt gas loslaten en na een paar seconden weer ineens gas te geven. Wanneer er dan een blauwe pluim uit de uitlaat komt zijn het de kleprubbers welke door het grote onstane vacuum olie lekken.

Hoe doe je dat bij een automaat?:D
 
Castrol 5w30 of 5w40.

Ik heb er 5w30 in en al 6000km (normale omstandigheden) helemaal geen verbruik. Heb nog steeds niet hoeven bijvullen.
Mijn mening perfecte koude start en stil.

Als je toch verbruik hebt dan kun je de 5w40 proberen.

Het schijnt bij sommige motoren verschil uit te maken.
 
Bovenaan Onderaan