Zelf gekocht of geleased "Auto van de Zaak"

Zelf gekocht of geleased "Auto v.d. Zaak"

  • Zelf gekocht...

    Stemmen: 65 41,7%
  • Geleased "Auto van de Zaak"

    Stemmen: 91 58,3%

  • Totaal aantal stemmers
    156

TCNH

Senior Member
Dat moet je mij eens uitleggen dat begrijp ik niet.

Volgens mij is een lease-auto veel goedkoper dan een auto zelf kopen. Vaak krijg je zo'n auto in bruikleen van je werkgever. En hoef je alleen de bijtelling te betalen. Een privéauto is veel duurder.
Afschrijving, verzekering, MRB, onderhoud en reparatie, brandstof, winterbanden eventueel de rente van je lening. Zet het maar eens naast elkaar, en vergelijk het maar eens.


Done :greedy: (met nogal wat aannames, maar dit is de berekening in mijn situatie. Ik ga uit van 40.000 km/jaar, een verbruik van 1:22 en een 1.6Tdi EBL Combi van 30.500 euro fiscale waarde. Ik houd geen rekening met evt financieringskosten als betaalde rente of gederfde rente-inkomsten (als je de 30500 gespaard hebt).

Basisberekening:

Particulier:
Afschrijving: 312,50 euro/maand (ongeveer 15.000 euro in 4 jaar)
Wegenbelasting (Prov. Utrecht) 130,00 per maand
Verzekering (All Risk) 75,00 per maand
Onderhoud/banden/etc gesteld op 800 euro/jaar (nieuw, garantie, enz): 67,00 per maand
Brandstof (o.b.v. huidige dieselprijs van 1,48 en reëel verbruik 1:22: 224 euro/maand

Totaal kom je dan op 810 euro per maand voor privé rijden.

Lease:
Netto inkomenseffect bijtelling (20%): 265 euro/maand
Netto inkomenseffect leasebedrag incl brandstofvoorschot a 950 euro uit Brutovergoeding: 456 euro/maand

Totaal kom je dan op 720 euro per maand voor lease (met privé gebruik)

Verschil is al met al 90 euro/maand in het voordeel van lease, met als kanttekening dat ik niet aan de 40.000 per jaar kom. 30.000 is meer realistisch. Dat voordeel gaat bij Privé rijden direct in de eigen zak, bij lease (gedeeltelijk) in de zak van de leasemij of werkgever. In mijn geval zitten ze dan dus erg dicht op elkaar. De zekerheid in uitgaven was voor mij meer doorslaggevend dan de mogelijkheid eerder te switchen.
Aan de andere kant denk ik dat de afschrijving bij inruil na 4 jaar weleens kon tegenvallen (dat risico moet je minimaal incalculeren) en reken ik nu dus geen rente-effecten/financiering mee, maar daar tegenover ook niet het positieve inkomenseffect van het uit het mobiliteitsbudget declareren van de zakelijke kilometers met de privé auto (voorbeeld: 20.000 zakelijke km's a 0,19 levert een positief inkomenseffect van 1976 euro per jaar (=164 per maand) bij privé aanschaf)

Absolute wetenschap wordt het nooit, maar zoals je ziet zijn de verschillen niet (altijd) schokkend te noemen :)
 
Allen, misschien moeten we de discussie over wie "goedkoper" rijdt staken. Begint een beetje irritant te worden. Belangrijkste is dat we allemaal voor de Skoda Octavia III gaan en daar draait het hier om!! Particulier of lease, lekker belangrijk.....
 

hpolie

Senior Member
Allen, misschien moeten we de discussie over wie "goedkoper" rijdt staken. Begint een beetje irritant te worden. Belangrijkste is dat we allemaal voor de Skoda Octavia III gaan en daar draait het hier om!! Particulier of lease, lekker belangrijk.....

Volkomen mee eens, geniet allemaal van je Škoda en van het mooie weer :D in plaats van hier je druk te maken over dat rot geld wat uiteindelijk maar het slijk der aarde is.

Vriendelijke groet,
Henk Polie
 

Noord26

Forumguru
Al die berekeningen worden opeens wel iets anders als je grootste kostenpost, de afschrijving er anders uit ziet. Doordat je 2e hands aankoopt (bij lease niet mogelijk). :)
 

andrehj

Forumguru
Nou, ik heb de Octavia toch echt als particulier gekocht hoor..., en ik zie mijzelf niet als "onweldenkend".
Bizarre uitspraak eigenlijk... Getuigd niet van veel vertrouwen in de autoindustrie en hun kwaliteitscontrole systemen...
Uitspraak is niet bizar, maar op feiten gebaseerd:
  1. Ik werk zelf als hoofdconstructeur in de high-tech maakindustrie en weet precies hoe het gaat met prototypes, 0-series, en daarna de eerste productieseries. Geloof me, de eerste productieseries wil je niet kopen.
  2. Ik ken mensen uit de autowereld (toeleveranciers) die mij bevestigen dat dit probleem daar ook speelt.
  3. Over de S2: Hier staat (bij onze oosterburen) een hele lijst met (terugroep)actiecodes van defecten en mankementen aan vroege series Superbs. Ik kan me niet voorstellen dat dat bij de O3 anders is.
  4. Veel zaken kunnen weliswaar door dealers worden gerepareerd, maar dit heeft ook weer nadelen:
    1. Het levert ergernis op.
    2. Het kost je tijd.
    3. Als er veel moet worden gesleuteld: door technische onkunde of slordigheid leidt dit maar al te vaak tot nieuwe problemen.
  5. Lees alleen de verhalen hier over de O3 maar: De problemen met wel/niet combineerbare pakketten of opties, niet leverbare trekhaken en eindeloos uitgestelde leveringen heb je over een jaar niet meer. Dit zijn allemaal problemen die je ziet bij een nieuw product, niet bij een product waarvan het productie- en aftermarket-onderdelenproces al helemaal is uitgerijpt.
Laten we duidelijk zijn: ook ik vind de O3 een fantastische aanbieding, en momenteel zeker de beste in zijn segment, maar ik zou em pas volgens jaar kopen, als bovenstaande problemen niet meer spelen.
 

andrehj

Forumguru
Laat je vooral niet gek maken door forums, in januari 2013 heb ik mijn nieuwe auto gekocht en voor die tijd nooit een forum gelezen en de Škoda Fabia II Combi bevalt mij prima.
Dat was ook te verwachten, want een Fabia 2 Combi was begin dit jaar een volkomen uitgerijpt model. Problemen zijn dan niet meer.
 

Nelissuh

Actief lid
Al die berekeningen worden opeens wel iets anders als je grootste kostenpost, de afschrijving er anders uit ziet. Doordat je 2e hands aankoopt (bij lease niet mogelijk). :)


Geheel mee eens.

Ik was in de lease duurder uit t.o.v. toen ik daarvoor privé reed. Ik ging van een 10 jaar oude Audi naar een gloednieuwe Seat.

Van:
  • Nauwelijks afschrijving
  • Lage onderhoudskosten (geen officiële dealer)
  • Brandstofkosten
  • Lage verzekeringskosten (WA bep casco)
  • Wegenbelasting
  • € 220 Netto reiskostenvergoeding/maand
Naar:
  • Ruim € 350,- Netto bijtelling/maand
  • 4 Jaar vast aan dezelfde auto (was mijn 1e keer)
  • Geen ongelimiteerde keuze in auto's (geen sportauto/terreinauto/etc.)
Ik heb alles op een rijtje gezet, en privé rijden ik was een paar tientjes per maand duurder uit in de lease, maar met de voordelen:

Gloednieuwe auto
Geen risico op hoge onderhoudskosten
Geen risico op hoge kosten door schade

Bovenstaande was het me zeker waard.

Wat wel zo is:
De kosten die mijn werkgever en ik samen opgeteld hebben voor de leaseauto, wegen bij lange na niet op tegen de kosten van privé rijden, maar ja, het is company-policy....
 
Volgens mij vergeten een hoop mensen dat de baas ook een deel van de lease auto betaald de bijtelling is alleen jou eigen deel . Ik heb naar privé lease gekeken en kan voor 300 euro echt geen a3 leasen zoals me maatje doet en onbeperkte brandstof erbij . Daarbij komt hij mag echt niks met die a3 doen . maar hij rijd wel nieuw en ik oud en de mijne is echt van mij , dat vind ik heel veel waard.hij rijd rond de 40k per jaar privé en zakelijk ik 25k . Maar met die 40 sta je heel wat vaker bij de pomp en garage voor het onderhoud , als je dan gaat kijken is leasen ineens een stuk goedkoper . ach ieder heeft zijn mening , naar ik denk dat een 2de hands eigen auto goedkoper is , maar niet makkelijker.:D
 

CharlesTucker

Forumguru
Ach, het is vaak heel persoonlijk wat gunstiger is, lease of zelf kopen. Het hangt van zoveel dingen af, wensen qua auto, gebruik van de auto, regelingen die je met je werkgever kunt treffen, reiskostenvergoeding, rij je veel of weinig prive, wat mag wel/niet doen met de leaseauto, etc, etc. etc. Verder gaat het ook niet alleen over geld, een leaseauto is zekerder (tot je je baan verliest, dan verlies je ook je auto), geen onverwachte kosten, maar ook geen eventuele meevallers, gewoon iedere maand hetzelfde aftikken.

Persoonlijk heb ik toen de leaseregeling werd afgeschaft eens heel goed uitgerekend wat mijn lease-contract eigenlijk waard was (met andere woorden, wat kost het me prive om een vergelijkbare auto, onder vergelijkbare omstandigheden, voor een vergelijkbare tijd te rijden). Dat heb ik vergeleken met de toegezegde reiskostenvergoeding en gesuggereerd dat als ik het verschil er niet op een of andere manier bij zou krijgen, ik toch eens zou uitkijken naar een andere baan, op fietsafstand van m'n huis. Nou, dat moest ik toch maar niet doen, het verschil is er bij gekomen, en ik heb een Skoda gekocht, die in gebruik toch goedkoper is dan m'n lease-auto hiervoor was, ik hou nu dus over. Maar goed, dan moet je wel de mazzel hebben dat de baas het nogal belangrijk vindt dat je voor hem werkt en niet voor iemand anders, ook dat is weer voor iedereen anders.

Iets anders, wat ik als een voordeel zie, maar anderen misschien juist weer als een nadeel, als ik het een beetje rustig aan doe verbruik ik minder brandstof, heb ik (misschien) ook minder onderhoudskosten en gaat de auto langer mee. Die "winst" is nu voor mij, niet voor m'n werkgever. OOk hoef/mag ik niet over precies 4 jaar een nieuwe uit te kiezen, ik beslis zelf of ik dat na 3, 4, 5 of 10 jaar doe, voor- en nadelen van die keuze zijn ook voor mezelf, maar ik heb wel zelf de keuze.
 

Altos

Banned
Uitspraak is niet bizar, maar op feiten gebaseerd:
  1. Ik werk zelf als hoofdconstructeur in de high-tech maakindustrie en weet precies hoe het gaat met prototypes, 0-series, en daarna de eerste productieseries. Geloof me, de eerste productieseries wil je niet kopen.
  2. Ik ken mensen uit de autowereld (toeleveranciers) die mij bevestigen dat dit probleem daar ook speelt.
  3. Over de S2: Hier staat (bij onze oosterburen) een hele lijst met (terugroep)actiecodes van defecten en mankementen aan vroege series Superbs. Ik kan me niet voorstellen dat dat bij de O3 anders is.
  4. Veel zaken kunnen weliswaar door dealers worden gerepareerd, maar dit heeft ook weer nadelen:
    1. Het levert ergernis op.
    2. Het kost je tijd.
    3. Als er veel moet worden gesleuteld: door technische onkunde of slordigheid leidt dit maar al te vaak tot nieuwe problemen.
  5. Lees alleen de verhalen hier over de O3 maar: De problemen met wel/niet combineerbare pakketten of opties, niet leverbare trekhaken en eindeloos uitgestelde leveringen heb je over een jaar niet meer. Dit zijn allemaal problemen die je ziet bij een nieuw product, niet bij een product waarvan het productie- en aftermarket-onderdelenproces al helemaal is uitgerijpt.
Laten we duidelijk zijn: ook ik vind de O3 een fantastische aanbieding, en momenteel zeker de beste in zijn segment, maar ik zou em pas volgens jaar kopen, als bovenstaande problemen niet meer spelen.
Tja...zo kan je altijd wel wachten, maar iemand moet de eerste zijn lijkt me...Ik geniet nu al lekker van de auto, de kleine imperfecties neem ik voor lief en laat ik bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt nakijken/oplossen...no problem verder lijkt me. Met de consumenten elektronica branche is dit net zo, de eerste vloeken veel, na (meestal) een update is alles meer gladgestreken. Daar komt bij dat deze auto op exact het goede moment op mijn pad verscheen. Voor ons was er geen enkele andere auto die al onze optie's zo mooi bundelde in een mooi jasje (persoonlijke smaak natuurlijk) De HB omdat ik deze mooi vind, eens iets anders is en maar weinig ruimte scheelt met de combi, zuinig in brandstof gebruik, lichtgewicht (voor zoveel ruimte) wat de hoogte van de houdersschapbelasting ten goede komt, en deze versie mag 1300 kilo trekken wat voor ons meestal het struikelblok was met andere auto's. Deze waren vaak of zeer dorstig en zwaar, of ze mogen maar 1100 trekken en zijn zuinig...nu eindelijk de perfecte auto voor ons gevonden...dan maar wat imperfecties die later kunnen worden opgelost.
 

Canon-Eye

Forumguru
iemand moet de eerste zijn lijkt me...
Gelukkig zijn er altijd wel voldoende "early adopters" om de beginproblemen aan het licht te brengen en de wereld uit te laten helpen...
Iedereen happy, toch?
 

Wesly

Senior Member
Ook de autoindustrie leert van fouten in het verleden, een auto op zich is natuurlijk geen nieuw product. Daarbij komt dat de O3 op een waarschijnlijk zeer goed uitgewerkt en getest volkswagen onderstel staat welke gedeeld wordt met Seat en Audi. Ook de motoren zijn van een al doorontwikkelde versie. Ik kan me voorstellen dat er misschien problemen aan het licht kunnen komen op de lange termijn maar dan is er waarschijnlijk alweer een nieuw model Octavia uitgekomen.
 

EdK

Forumguru
Één hardnekkige kinderziekte is al weer bovenwater gekomen en dat is dat de fabrieks navigatie er weer net zo makkelijk uitgehaald kan worden als de oude RNS versies.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als 't bij alle voorgaande modellen niet opgelost is en nu dus kennelijk ook niet, valt dit dan nog onder "kinderziektes"?

Lijkt meer op een structurele fout...:cry:
 

Herman Janssens

Senior Member
Maar bij deze diuitgebouwd'te zijnnt daar wel weer het begin er van.
Misschien komen ze tot de vaststelling dat het spul na 'uitgebouwd' te zijn, niet ergens anders kan geinstalleerd worden. De diefstal is een week oud. Tot hiertoe geen tweede melding.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb naar privé lease gekeken en kan voor 300 euro echt geen a3 leasen zoals me maatje doet en onbeperkte brandstof erbij .
Een A3 leasen voor 300 euro per maand...? Da's volgens mij onmogelijk.

Of bedoel je dat hij een bijtelling van netto 300 euro per maand heeft? Zo ja, dan vergelijk je wel appels en peren ;)
 

Fean

Forumguru
Een A3 leasen voor 300 euro per maand...? Da's volgens mij onmogelijk.

Of bedoel je dat hij een bijtelling van netto 300 euro per maand heeft? Zo ja, dan vergelijk je wel appels en peren ;)

Bijtelling.. voor 300 aan bijtelling heb je een beetje aangeklede 1.4 20%

Helemaal kaal zonder opties;
1.4 90kw
A3sb 1.4 Attraction vanaf 27400 20% (4jaar 25dkm) = 237pm netto bij 52% Leasebedrag 500 exbrandstof 663incl
A3sb 1.4 Attraction vanaf 27400 20% (4jaar 25dkm) = 191pm netto bij 42% Leasebedrag 500 exbrandstof 663incl

1.4 COD 140pk
A3sb 1.4 Attraction vanaf 28200 20% (4jaar 25dkm) = 244pm netto bij 52% Leasebedrag 512 exbrandstof 660incl
A3sb 1.4 Attraction vanaf 28200 20% (4jaar 25dkm) = 197pm netto bij 42% Leasebedrag 512 exbrandstof 660incl

A3sb 1.8 Attraction vanaf 31900 25% (4jaar 25dkm) = 345pm netto bij 52% Leasebedrag 586 exbrandstof 765incl
A3sb 1.8 Attraction vanaf 31900 25% (4jaar 25dkm) = 279pm netto bij 42% Leasebedrag 586 exbrandstof 765incl

En kaal bedoel ik zelfs zonder metallic lak... werkelijk kaal.. in de wetenschap dat opties zeer duur zijn tov Skoda.
 
Bovenaan Onderaan