Zelf een trekhaak monteren?

guillaupa

Senior Member
1D2 of 1D7 met voorbereiding. Dan is het inderdaad regelapparaat en kabel vastklikken en klaar en coderen.

@Monteurtje: wat houdt het coderen precies in?
Met of zonder voorbereiding moet er toch gecodeerd worden veronderstel ik?
Zoals velen zie ik het zitten om dit zelf te doen aan de wagen als er voorbereiding is, maar het coderen is een ander probleem voor mij. Aan mijn dealer moet ik het niet vragen want die zijn daarin zeer speciaal. Zij willen niet helpen bij iets dat nodig is als je het zelf hebt gedaan. Bijvoorbeeld trekhaak zelf monteren en zij coderen. Maar wie kan dan wel coderen?
 

Spierings

Forumguru
Bij coderen moet de gateway goed geprogrammeerd wordt zodat deze weet wat voor regelaparaat hij herkend en moeten de nodige regelapparaten aangepast worden zodat bijvoorbeeld de PDC goed werkt..
 

guillaupa

Senior Member
Bij coderen moet de gateway goed geprogrammeerd wordt zodat deze weet wat voor regelaparaat hij herkend en moeten de nodige regelapparaten aangepast worden zodat bijvoorbeeld de PDC goed werkt..

En kan iedereen met de nodige apparatuur dat coderen? Moest ik het zelf doen, kan er iemand van het forum uit belgie coderen voor mij :)?
 

octavia99

Senior Member
Mijn vader @memoscan heeft een Rapid met originele trekhaak en PDC.
Bij het achteruit rijden word de PDC niet uitgeschakeld.
Volgens de Skoda dealer niet mogelijk.
 

andrehj

Forumguru
Ik denk dat de dealer bedoelt te zeggen dat ie niet weet hoe dat moet en/of geen zin heeft om het uit te zoeken...:banghead:
 

Antera

Donateur
Mijn vader @memoscan heeft een Rapid met originele trekhaak en PDC.
Bij het achteruit rijden word de PDC niet uitgeschakeld.
Volgens de Skoda dealer niet mogelijk.

echt wel mogelijk. Even coderen in de PDC en je probleem opgelost. Zou de eerste auto zijn waarbij die niet mogelijk is. Mits het een after market niet canbus setj is
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Skodadriver87

Actief lid
Ik ben een van de gelukkigen die over een Octavia 2014 met trekhaak voorbereiding beschikt.

Nu is mijn vraag of iemand mij kan vertellen welke kabel ik het beste kan bestellen. Ik neem een vaste trekhaak.

Als ik het goed begrijp is het installeren. Kabelboom aansluiten op de voorbereiding en vervolgens in laten leren?

Ik hoef geen extra aansluiting voor koeling.
 

Tees

Donateur
Ik mag aannemen dat als er voorbereiding voor de trekhaak in zit, dat er een geschakelde en een permanente +12V draad in zit. 13-polig zou dat moeten hebben.
Verder heb je een CANbus-module nodig, naast natuurlijk de trekhaak zelf en moet die ingeleerd worden.
 

hemi24

Forumguru
Of je besteld een kabelset via de dealer, of je haalt er eentje van ECS. De laatste levert ook OEM kabelsets.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

KaRoQ-2023

Actief lid
Ik heb destijds een set bij de dealer gekocht. Dit was voor mijn RS (Feb2014 met trekhaak voorbereiding).
Set (5E0055316, €190,-) was kabelboom, stekker bij trekkaak, module en nog wat klein grut.
Je moet idd een paar modules inleren ivm de nu gemonteerde trekhaak. De kabel voor op de module ligt al aan de linkerkant (net voor de Canton subwoofer als je die hebt). Evenals een lokatie om te monteren.
Is wat loshaalwerk maar prima te doen. Er zijn ook verschillende filmpjes hierover te vinden.
 

Bijlagen

  • Image2.jpg
    Image2.jpg
    120,8 KB · Weergaven: 25

Skodadriver87

Actief lid
Die ga ik eens opzoeken. Zal daar bij mij vast ook zitten. Met een beetje geluk kom ik ook die canton woofer tegen maar ik verheug me niet te veel.

Las ook online dat led achterlichten een andere kabel nodig hebben maar als jij de RS had dan zul jij die ook gehad hebben.
 

Skodadriver87

Actief lid
Inmiddels een afneembare trekhaak en een originele kabel gescoord. Niet nieuw maar zonder schade.

Als ik tijd heb ga ik me eens aan deze klus wagen.

Heb thuis bokken en de nodige gereedschap liggen.

Moet alleen een nieuw buitensetje hebben en een wegdraaibare houder voor de Brink trekhaak. Iemand die weet waar deze te verkrijgen zijn? (Ik weet het, Google is your best friend, maar kon de bouten set zelf niet vinden)

@Antera, zou jij voor mij uit de losse mouw kunnen schudden wat allemaal gecodeerd/ingeleerd/ aangemeld moet worden?

Kon ook maar 1 goed filmpje vinden in het Russisch over het monteren van een trekhaak op de Octavia. Als met links heeft zou me dat erg helpen. (Ik begin nergens onvoorbereid aan om alvast de azijnzeikers voor te zijn) in het beste geval laat je natuurlijk alles doen bij de dealer, en dat vind mijn portemonnee niet zo fijn.
 

Tees

Donateur
Is zoiets niet te vinden op de website van Brink oid? Toen ik de trekhaak op m'n F1 monteerde (Oris) zat daar een prima handleiding bij wat ik moest doen.
 
Bovenaan Onderaan