Zelf een trekhaak monteren?

Joy

Lid
Iemand die weet hoe het zit bij een Rapid?
Is een trekhaak makkelijk zelf te monteren en is de Rapid voorbereid met stekkers en montagegaten?
Daarnaast zullen de achterparkeersensoren nog verteld moeten worden wanneer er iets aan de trekhaak hangt.

Wie het weet mag het zeggen :jaja:.

Of neem ik al die moeite niet en ben ik all-in voor een paar honderd euro klaar wanneer ik het laat doen?
 

Xander

Senior Member
Ik ga dit topic even volgen. Ik ben op zoek naar een trekhaak voor een Octavia (O3). Ik ben er wel achter dat zelf doen loont. Bijvoorbeeld een Brink (Thule) afneembare trekhaak inclusief 13 polige kabelset kost zonder montage 470 euro. Inleren voor PDC en TSC kost +/- 50 euro. Het totaalpakket bij een dealer kost 880 euro. Daar rekenen ze dus 360 euro voor montage. Daarvoor verwijderen ze de achterlichten, zodat de bumper eraf kan met 4 bouten en 6 schroeven, monteren ze de trekhaak met 4 bouten en plaatsen ze de bumper weer terug. Daarnaast verbinden ze de trekhaak met de al aanwezige kabel achterin de auto :pieker:.
 

kansberg

Forumguru
Mits je de goede gereedschappen hebt, bijv. een brug of put, bijna onontbeerlijk, is het goed te doen. Met twee man is het ook een stuk beter te doen, de trekhaak optillen en monteren is bijna niet te doen in je eentje. Ja, de moderne Skoda's hebben allemaal voorbereiding voor de elektra. Het is wel zaak de kabelset in te (laten) leren.
 

Yeti2015

Forumguru
Bij mijn nieuwe Yeti was helemaal niets voorbereid.
Maar heb de trekhaak inclusief de kabelboom van ebay gehaald. Een westfalia afneembaar compleet voor €300,00
een brug is op zich niet noodzakelijk maar een tweede man maakt het wel gemakkelijker.
En inleren kan ik zelf dus dat is ook geen probleem.
 

Spierings

Forumguru
Trekhaak bekabeling is bijna nooit helemaal voorbereid. Vaak zit er een stekker achterin maar moet je voor het canbus signaal en voeding toch naar de zekeringkast voorin. Dat is bij een golf en Touran ook, dus neem aan bij Skoda ook...

Is dus niet even eronder hangen en stekkers inpluggen..

Trekhaak optillen en monteren kun je makkelijk alleen doen, zo zwaar zijn ze niet............
 

andrehj

Forumguru
Mits je de goede gereedschappen hebt, bijv. een brug of put, bijna onontbeerlijk, is het goed te doen. Met twee man is het ook een stuk beter te doen, de trekhaak optillen en monteren is bijna niet te doen in je eentje. Ja, de moderne Skoda's hebben allemaal voorbereiding voor de elektra. Het is wel zaak de kabelset in te (laten) leren.
@kansberg
Dit ben ik toch op veel punten niet met je eens.
  1. Toen ik zelf mijn S2 voorzag van een trekhaak had ik daarvoor echt geen brug nodig. Gewoon de voorzijde goed vastzetten (in de P en met blokken voor de wielen) en dan de achterzijde aan beide zijden opkrikken en op assteunen zetten. Dan kun je gewoon de achterwielen en de achterbumper verwijderen. Die steun je dan even af (ging prima op een stapel winterwielen) om de parkeersensoren los te halen.
  2. Ik heb alles in mijn eentje gedaan, en dat ging prima. Had nergens een tweede persoon nodig.
  3. Trekhaak is echt niet bijzonder zwaar, zelfs ik als kantoormannetje zonder spierballen schoof em zo achterin de montagegaten.
  4. Met elektravoorbereiding wordt over het algemeen bedoeld dat de bekabeling al tot in de kofferbak ligt. Dat was (en is?) in NL niet eens leverbaar, en zul je dus ook nauwelijks tegenkomen. Bovendien is die bekabeling volgens mij alleen geschikt voor de (in NL niet leverbare) origineel VAG trekhaakmodule. Je zult dus eigenlijk altijd de bekabeling naar voren moeten trekken. Als je dit netjes wilt doen kost dit meer tijd en moeite dan het monteren van de trekhaak zelf.
 

kansberg

Forumguru
@andrehj : Het is mooi dat het jou in je eentje gelukt is. Respect! Als rug patiënt ben ik echter altijd op m'n hoede m.b.t. met name het verkeerd tillen, maar dit terzijde.

Wat betreft de bekabeling, deze ligt keurig verborgen achter in de auto en is plug&play.... zo ook bij mijn Superb. Ik verkoop veel kabelsets van met name Thule (v.h. Brink) en Bosal. Dit zijn voor het moderne wagenpark allemaal voorbereide sets met merk en type specifieke connectoren. Het enige wat wel (veel) extra werk oplevert is een constante en een onderbroken stroomdraad, deze moet inderdaad naar voren gelegd worden, erg handig voor de koelie en waterpomp in de caravan, maar geen must, veel klanten zien hier dan ook van af bij het (laten) monteren van een trekhaak. Inleren is meestal noodzakelijk.
 

Monteurtje

Forumguru
@Xander Standaard is er NIKS voorbereid. Alleen als de auto nieuw besteld is met trekhaakvoorbereiding. 8 van de 10 Octavia's hebben geen voorbereiding. Kan je zelf controleren. Op de sticker met PR nummers. Als er 1D0 opstaat, Geen voorbereiding. 1D2 of 1D7 met voorbereiding. Dan is het inderdaad regelapparaat en kabel vastklikken en klaar en coderen. Maar ga er maar vanuit dat je het niet hebt en zal je de kabel naar voren moeten leggen en 3 voedingskabels 2 canbus en 1 kabel voor je remlichten aan moeten sluiten. En voor een leek is dat niet makkelijk.
Verder is het coderen van een Octavia 3 niet zo eenvoudig als je zegt. Die moet als je het goed wil doen bij de dealer via de fabriek coderen.

Voor de Rapid is het anders. Daar zit sowieso geen voorbereiding in. En is de kabel naar voren leggen ook niet heel makkelijk. De bekleding rechts in de koffer moet er compleet uit. Dat is wel een gepruts.
 

Joy

Lid
Bedankt allemaal voor de bijdragen en ik lees de informatie die ik zocht.
Het plug & play van de bekabeling is een groot argument voor mij om het zelf te doen. De rest van de montage stelt niets voor en alle middelen/gereedschappen heb ik hier aanwezig.

Toevallig iemand een typenummer van de kabelset die plug&play is? Een constante en een onderbroken stroomdraad heb ik niet nodig want mijn aanhanger en fietsendrager zijn niet gekoeld.
 

carfreak24

Forumguru
De afgelopen jaren 2x een trekhaak zelf gemonteerd. 1x bij een Touran, 1x bij een A6 4F.
In beide gevallen de spullen via Rameder besteld. Als je op deze site kijkt kan je ook vooraf bestelling de handleiding doorbladeren.
Doe dat eens, en kijk ook goed naar de kabelset als je dan nog durft gewoon doen.
Zorg voor goed passend gereedschap, wat kleden om de bumper op te bange en houdt een laptop met internet paraat (om eventueel op fora te zoeken als je vastloopt met loshalen van delen)
Neem de tijd (de genoemde tijd ben je echt nodig) en werk netjes en overzichtelijk.
Bespaar niet op de kabelset, overigens neem geen universele, maar een op maat voor jouw auto.
Ik zelf vond het beide keren een leuke kus om te doen, en zou het zo weer doen. Is makkelijker dan je iPhone koppelen aan CarPlay.... Kost alleen meer tijd.
 

Joy

Lid
@Xander Standaard is er NIKS voorbereid.
Voor de Rapid is het anders. Daar zit sowieso geen voorbereiding in. En is de kabel naar voren leggen ook niet heel makkelijk. De bekleding rechts in de koffer moet er compleet uit. Dat is wel een gepruts.

Oei! Dat maakt het verhaal weer anders. Ik heb namelijk geen zin op het gehele interieur te slopen voor de bekabeling.
 

Joy

Lid
De afgelopen jaren 2x een trekhaak zelf gemonteerd. 1x bij een Touran, 1x bij een A6 4F.
In beide gevallen de spullen via Rameder besteld. Als je op deze site kijkt kan je ook vooraf bestelling de handleiding doorbladeren.
Doe dat eens, en kijk ook goed naar de kabelset als je dan nog durft gewoon doen.
Zorg voor goed passend gereedschap, wat kleden om de bumper op te bange en houdt een laptop met internet paraat (om eventueel op fora te zoeken als je vastloopt met loshalen van delen)
Neem de tijd (de genoemde tijd ben je echt nodig) en werk netjes en overzichtelijk.
Bespaar niet op de kabelset, overigens neem geen universele, maar een op maat voor jouw auto.
Ik zelf vond het beide keren een leuke kus om te doen, en zou het zo weer doen. Is makkelijker dan je iPhone koppelen aan CarPlay.... Kost alleen meer tijd.

Zeker leuk om te doen en in het verleden vaker gedaan. Zin icm met factor tijd speelt nu alleen een rol.
De montage is leuk, de bekabeling minder leuk.
 

paultie

Forumguru
Alleen als de auto nieuw besteld is met trekhaakvoorbereiding. 8 van de 10 Octavia's hebben geen voorbereiding. Kan je zelf controleren. Op de sticker met PR nummers. Als er 1D0 opstaat, Geen voorbereiding. 1D2 of 1D7 met voorbereiding. Dan is het inderdaad regelapparaat en kabel vastklikken en klaar en coderen.
Heb zelf op mijn S3 deze wens en heb (vanwege import auto) wel de trekhaak voorbereiding vanaf de fabriek als optie op deze auto. Heb ik dan ook een complete kabelset nodig of kan ik dan af met alleen een trekhaak en een 13 polige stekker?
Thanks
 

Monteurtje

Forumguru
@paultie Een Superb heb ik nog niet gedaan. Heb collega's al wel bezig gezien en die moesten naar voren met de kabel om aan te sluiten. Die hadden geen voorbereiding.
Check voor de zekerheid de PR nummer op de sticker. Als je het hebt zal een kabelset voor een auto met voorbereiding goed moeten zijn.
 

andrehj

Forumguru
Voor de Rapid is het anders. Daar zit sowieso geen voorbereiding in. En is de kabel naar voren leggen ook niet heel makkelijk. De bekleding rechts in de koffer moet er compleet uit. Dat is wel een gepruts.
Dat is bij een S2 of O2 toch precies hetzelfde? Ook daar moet je de hele bekleding links verwijderen om de bekabeling netjes te kunnen leggen.
 

Xander

Senior Member
@Xander heb je al eens je kenteken ingevoerd bij kwik fit? Is inclusief montage bij mij bijna 300 euro goedkoper dan via de dealer
Nee, ik ben niet zo'n fan van kwik fit. Maar ik zal eens kijken. Bedankt voor de tip.

Mijn auto heeft de optie 1D7. In ieder geval een mooie uitsparing in de bumper. En waarschijnlijk een kabel van voor naar achter, maar die heb ik nog niet gezien.
 
Ik ben zelf ook bezig met het plaatsen van een trekhaak. Ik lees overal dat de je de bekleding links in de kofferbak los moet halen om de kabel te leggen, van achteren naar voren, zover was ik al. Hoe doe je dat bij de portieren haal je hier ook de bekleding los of gaat dat via de panelen (side skirts) onder de portieren aan de buitenkant van de auto? Iemand ervaring?

En ik neem aan dat het hitteschild van de uitlaat los moet om de twee bouten aan de linker zijde van het trekhaak-frame aan het chassis te bevestigen?
 
Bovenaan Onderaan