Zelf accu vervangen bij start stop?

Tees

Donateur
Geloof wat je wilt geloven, maar inleren heeft wel degelijk nut. Dat alles werkt zoals het moet, betekent niet dat het ideaal is. En je zult het nooit merken, want de variatie in de levensduur van een accu is zo groot dat je op individuele basis niet kan zeggen of het nou aan wel of niet inleren gelegen heeft.

Maar de techniek die eronder ligt is logisch genoeg dat de gemene deler hier (en in de buitenwereld) wel is dat inleren wel degelijk zin heeft en de levensduur van de nieuwe accu verlengt.
 

EdK

Forumguru
Ook een Fabia 3 en begin van jaar was die in eens ook slecht, en naar me bandenman gegaan die ook accu's doet.
En de prijs accu was een stuk goedkoper dan bij de dealer. Zelfde specs en werd wel degelijk ingeleerd door ze.
En zat gewoon in de prijs mee !
 

dj.verhulst

Forumguru
ik wil bewijs zien ,, en niet wat een dealer of importeur zegt want die hebben belangen, met inleren zou je gegevens uitwisselen , en dat is alleen interessant als je andere specs gaat invoeren , ik kan me voorstellen als je een accu met mindere specs zou monteren zonder in leren zou ie in theorie sneller achter uit kunnen gaan maar dan moet die accu wel fiks minder presteren .

dus met vergelijkbare specs zie ik de noodzaak niet ,
 

Fmoon

Forumguru
Het gaat er toch om dat je computer weet dat er een nieuwe accu is? Dacht dat die anders op de oude waardes doorging en dan niet de echte status van je accu weet ofzo. Geen idee, maar bij een merkloze garage betaal je een €10,- om in te laten leren en is de accu een stuk goedkoper dan bij de dealer.
 

PizzaPieter

Forumguru
Zoals ik het begreep 2delig.

1. Je computer moet weten hoeveel Ah accu erin zit om de juiste lading te kunnen geven.... In eerste instantie dénk je dan dat als je eenzelfde plaats het niet belangrijk is om te doen........maar.....

2. Je computer heeft zijn laadpatroon aangepast in de levensduur van de accu o.b.v. de capaciteit. Als hij niet weet dat er een nieuwe inzit, zal hij de nieuwe accu niet optimaal inzetten, want hij gaat verder met de oude waarde en kan zichzelf niet herprogrammeren naar boven, omdat hij nu 'betere' waarden leest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Voor zover ik weet is het overzicht van @PizzaPieter en @Fmoon precies waar het om draait!
Er zit ergens één kern van waarheid in wat @dj.verhulst zegt, en dat is die code die op de accu zit. Voor zover ik weet is die totale onzin, heel misschien zit er ergens een stukje info in die code waar de ECU wat mee doet, maar niet dat ik weet.
 

hemi24

Forumguru
Laatst de originele accu op de Golf van de vrouw vervangen; enige wat goed stond was de capaciteit…
Geen idee of de fabrikant en de BEM code er dan nog echt toe doen…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

dj.verhulst

Forumguru
Zoals ik het begreep 2delig.

1. Je computer moet weten hoeveel Ah accu erin zit om de juiste lading te kunnen geven.... In eerste instantie dénk je dan dat als je eenzelfde plaats het niet belangrijk is om te doen........maar.....

2. Je computer heeft zijn laadpatroon aangepast in de levensduur van de accu o.b.v. de capaciteit. Als hij niet weet dat er een nieuwe inzit, zal hij de nieuwe accu niet optimaal inzetten, want hij gaat verder met de oude waarde en kan zichzelf niet herprogrammeren naar boven, omdat hij nu 'betere' waarden leest.
je computer stuurt NIET de spannings regelaar aan op de dynamo , je oude accu was stuk , en de nieuwe voldoet weer aan de gewenste minimale capaciteit, het enigste wat wel relevant is voor het stop/start systeem temperatuur van de motor, en is de accu vol, en staat de airco aan of een andere energie verslindende optie .

En dan kan je met een simpel V meting zien wat de spannings regelaar doet met de accu , en dan heeft ie wel bepaalde informatie voor een kenveld, maar nogmaals als je nieuwe accu niet lagere specificaties heeft hoeft dat geen problemen of extra slijtage te geven.
 

64rhfx

Senior Member
Net nieuwe accu gekocht, N70 Varta 70Ah EFB Start-stop accu Blue Dynamic, 760A, 12V. Bel garage op, specialist in VW/Audi/Skoda, om in te laten leren zeggen ze dat het niet hoeft bij een EFB accu. Pfffffffffff
 

Tees

Donateur
Dat noemt zich dan een VAG-specialist...zoals al vaker (en ook hierboven) beschreven doet je accu t heus wel zonder inleren, maar tis beter om t wel te doen...
 

64rhfx

Senior Member
Ik laat hem ook inleren. Vond het al een vreemde reactie. Maar zo zie je dat je niet altijd naar garages moet luisteren. Nu nog iemand vlakbij vinden. De lijst met vcds leden klopt helaas niet meer.
 

spikehome

Forumguru
Ik heb bij mijn Golf 7 GTI ook de accu vervangen.
Daarna de codes eruit gehaald met odbeleven en bij starten moest je helemaal naar links en naar rechts sturen.
Geen enkel probleem dus.
 

Antera

Donateur
Als je precies dezelfde waardes erin plaatst is het geen probleem. De accu zal dan nooit over of onder beladen kunnen worden.
 

Tees

Donateur
Ik zie niet helemaal wat dat apparaatje dan zou doen? Het enige wat 'nodig' is, is de spanning op de auto houden, dus feitelijk 2 extra kabeltjes van de +-kabel naar de +-pool van een hulpaccu en massapunt naar - van de accu. Strikt nodig is t ook niet trouwens, heb t altijd zonder gedaan tot nu toe. Daarna even fouten wissen (dat kan ik dan weer zelf) en klaar.
 

Antera

Donateur
Je kan je accu zo vervangen als je maar zorgt dat het eenzelfde is. Je hebt geen backup accu nodig

Plaatsen als het een precies hetzelfde AH is en klaar. Wijkt dit af met vcds tool bv even aanpassen en klaar
 
Bovenaan Onderaan